X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הכוח של הגופים המשפטיים, השפעתם הישירה על החלטות ביצועיות, והעובדה ששופטים בוחרים שופטים, מובילה לשינוי בסיסי באופי המשטר
▪  ▪  ▪

בכל עת שבנושא כל שהוא מציינים כי ההחלטה היא מקצועית ואינה מושפעת משיקולים פוליטיים אני מתמלא גיחוך. כמי שעוסק בטכנולוגיה - נושא שבו הכול ניתן למדידה ולבדיקה באופן מדעי אבסולוטי, אני יודע שאפילו בתחום שלי כמעט כל החלטה גוררת חילוקי דעות.
רוצים דוגמה? תזכירו את המילה WiMAX בכנס מקצועי, ומייד תקבלו שלל דעות נוגדות וחריפות. מדוע? משום שלאנשים יש סדרי עדיפויות שונים, ושלא לדבר על כך שקידומה או אי קידומה של טכנולוגיה מסוימת עשוי להשפיע על הצלחה עסקית של חברות מסוימות, על הצלחה מקצועית של אנשים העוסקים בתחומים מסוימים וכך הלאה. לאוסף שיקולים כזה קוראים באופן כוללני - פוליטיקה. כל החלטה בחיים שלנו היא החלטה פוליטית. אין החלטות מקצועיות טהורות.
העובדה שהחלטה מסוימת מנומקת בצורה מקצועית, הופכת אותה רק למלומדת יותר, אך לא לאובייקטיבית, מאחר ומאחורי כל מדד עומד סולם ערכים, אוסף של סדרי עדיפויות ושאיפות אישיות.
לכן, בכל נושא, גלגול העיניים המיתמם המציג את ההחלטה כמקצועית גרידא מעורר בי גיחוך. אך כאשר שופטים או פרקליטים מבקשים להשאיר להם החלטה מסוימת כאילו כביכול להוציאה מידיהם של הפוליטיקאים ולהשאירה בידיים מקצועיות אני מתמלא חלחלה ולא גיחוך. שופטים, יועצים משפטיים ופרקליטים הם אנשים פוליטיים, בדיוק כפי שהם עשויים בשר ודם. העובדה שבשיטה הישראלית הם נבחרו שלא בהליכים דמוקרטיים רק הופכת אותם לפחות ראויים לקבל החלטות שעלולות להיות להם השלכות פוליטיות ולא יותר ראויים לכך.
תחת הסיסמה שהכול שפיט, ובחסות הפרשנות המרחיבה שלפיה בית המשפט מרשה לעצמו לפרש חוקים על-פי "רוחם" ובהתעלם מהמילים הכתובות, העניק בית המשפט העליון לעצמו כוח שהוא מעבר למעמד שיש לבית משפט עליון במשטר דמוקרטי תקין. אנו לא רחוקים מהמצב שבו מדינת ישראל תהפוך מדמוקרטיה ליוריסטוקרטיה - משטר שמנוהל על-ידי שופטים.

הסתמכות מוטעית על בית המשפט האמריקני

בגישה זו הסתמך בית המשפט שלנו לכאורה על פסיקות מבית המשפט העליון האמריקני, אלא שהוא התעלם מכך שעל-פי החוקה האמריקנית בית המשפט העליון ממונה על-ידי הנשיא, התובעים נבחרים לתפקידם בבחירות, ופסקי דין ניתנים על-ידי חבר מושבעים. מצב שהוא שונה בתכלית מהקיים בישראל. כותבי החוקה האמריקנית הבינו היטב כי גם שופטים הם אנשים פוליטיים ולכן תהליך המינוי שלהם לוקח בחשבון את הנטיות הפוליטיות. אך אפילו ההסתמכות על המשפט האמריקני נדחתה בשתי ידיים על-ידי משפטנים אמריקנים כמו פרופסור רוברט בורק ופרופסור ריצ'רד פוזנר.
בישראל, לעומת זאת, מינוי שופטים הוא כמעט מינוי אישי של נשיא בית המשפט העליון, שהוא עצמו מעולם לא נבחר לתפקידו בשום הליך דמוקרטי. למרות שהרכב הוועדה לבחירת שופטים כולל רק 3 שופטי בית המשפט העליון, הפיצול בקולותיהם של שני חברי הכנסת ושני נציגי לשכת עורכי הדין מאפשר בפועל לנשיא בית המשפט העליון לכפות את דעתו, והתוצאות עד היום מצביעות על כך.
יוריסטוקרטיה שבה השופטים ממנים את עצמם היא בעצם דיקטטורה לכל דבר. ההיתממות שלפיה הבחירה היא כביכול מקצועית, היא כפי שכבר הצבעתי לעיל – מופרכת.
בנוסף לחקיקת יסוד הנחוצה כדי להגביל את סמכויות בית המשפט לתחום שנועד לו ולהשיב לחוקי בית המחוקקים את תוקפם, יש למנוע את המצב שבו שופטים ממנים שופטים ומנציחים באופן זה דעה פוליטית אחת במערכת בתי המשפט. לשם כך, יש להרחיב את הרכב הוועדה לבחירת שופטים באופן שהרוב בה לא יושפע משופטי בית המשפט העליון. אם לא סומכים על יושרם של חברי הכנסת ניתן להוסיף לוועדה למינוי שופטים פרופסורים מבתי ספר למשפטים שייבחרו על-ידי הדיקאנים, או ראשי ערים, או שרי משפטים (בדימ.). לחילופין ניתן לשקול את אימוץ השיטה האמריקנית – השופטים ימונו על-ידי ראש הממשלה באישור הכנסת.
בנוסף וחשוב מכול – כדי שכל תהליך המינוי לא יעשה בדרך הידועה של וועדת המינויים מימי מפא"י ההיסטורית, כל ההליך חייב להיות פומבי. כפי שפומביות השימוע של מינוי שופטים על-ידי נשיא ארצות הברית מונעת מינוי שופטים בלתי ראויים, כך גם ההליך של מינוי שופטים בישראל חייב להיות פומבי גלוי ונתון לביקורת ציבורית.
לבסוף, אם בדרך המינוי לא יבוא הפלורליזם לבית המשפט העליון הישראלי, יש לעשות זאת על-ידי הגבלת תקופת הכהונה של כל שופט על כס בית המשפט העליון ל-7 שנים בלבד. כך ייצא גם שלא ניתן יהיה למנות את נשיא בית המשפט אוטומטית על סמך הוותק, ונשיג שתי ציפורים במכה אחת – גם תחלופה גבוהה יותר של שופטים, וגם בחירה אמיתית של נשיא בית המשפט במקום מינוי בדרך של ברירת מחדל.

תאריך:  06/07/2007   |   עודכן:  06/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זהירות יוריסטוקרטיה
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
לרסן את כנופיית בג"ץ ל"ת
נה  |  6/07/07 11:32
2
הפרשנות התכליתית
פנחס  |  6/07/07 13:36
3
למה לא מנתחי לב במינוי פוליטי?
ריקרדו פוזנר  |  6/07/07 14:29
 
- תגובה לריקרדו: תראו מי מתיימר
ז.ש.  |  6/07/07 18:55
4
המצב היום הוא פוליטי
פנחס  |  6/07/07 17:09
 
- דברי הנ"ל הם תגובה ל - 3 ל"ת
פנחס  |  6/07/07 19:18
5
נשיאים ונישואי קרובים
ע. סובול  |  7/07/07 01:52
6
יוריסטוקרטיה? שחיתותוקרטיה !
מירב מגבעתיים  |  7/07/07 08:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמיחי אתאלי
המצאה חדשה ממלאת את המרחב האווירי שלנו, מי הטייס ? לא ברור    על האווירה התקשורתית סביב חיים רמון וסביב משה קצב ועל מה שביניהם
יוסי עבדי
קבוצת נשים משכילות החליטה להקים ארגון שיחזיר את הביטחון לנשים. "ניקח את החוק לידיים. נפעל מעתה כמו שפעל האצ"ל נגד המנדט הבריטי"
צבי גיל
אני מציע לפנות את אותן התנחלויות שהיו כלולות בתוכנית ההתכנסות של הממשלה הזאת. אלא שבמקום להעבירן לרשות הפלשתינית באופן חד-צדדי כדוגמת רצועת עזה, לאיישם באנשי צבא ולהקים עליהם מחנות או משלטים צבאיים, עד למציאת פתרון מדיני
עו"ד אלי דורון
נדמה כי החקיקה והאכיפה בישראל מפגרת בהרבה אחרי הטכנולוגיה והסכנות לבריאות הציבור. נוכח אזלת ידה של המדינה באכיפת החוק, על הרשויות המקומיות מוטלת החובה לסייע במניעת השכרת הנכסים לשם הצבת אנטנות סלולריות, בין היתר על-ידי הכבדת נטל המס על בעלי הדירות
מיקי איטין
טיפים שימושיים להטמעת מערכות CRM בארגוניים בינוניים וגדולים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il