X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע לא קיבלו נתן אלבז, רועי קליין ועובד לדיז'נסקי את עיטור הגבורה שהגיע להם אלא רק את עיטור העוז או עיטור המופת? קיימת בעייתיות במודל הגבורה של חייל הנופל על הרימון להצלת חבריו
▪  ▪  ▪

רועי קליין, שנהרג בקרב בבינת ג'ביל, מצטרף אל משפחה מוערצת של מקבלי העיטורים בצה"ל. אבל נסיבות נפילתו של רועי מצרפות אותו לקבוצה קטנה מאד של עוד שני חיילים - נתן אלבז ועובד לדיז'נסקי - שכדי להציל את חבריהם, הם השתמשו בגופם ממש לחצוץ בין האש לבין חבריהם, וכך נפלו.
נתן אלבז נהרג כשאימץ רימון, שעמד להתפוצץ, אל חזהו והפיל עצמו אל הקרקע, וכך הציל את חיי חבריו. על מעשהו זה הוענק לנתן אות המופת.
עובד לדיז'נסקי נהרג בקרב המיתלה כתוצאה מהתפוצצות רימון יד, וזאת תוך שהוא מגונן על חברו מפני הרימון וסופג אל גופו את הרסיסים. על כך הוענק לעובד עיטור העוז.
הסיבה העיקרית לכך שלעובד הוענק עיטור העוז ולנתן עיטור המופת (שהוא נמוך יותר בחשיבותו) ברורה: עובד נפל במהלך קרב. והנה עכשיו מעניקים לרועי קליין, שבמהלך הקרב הפיל עצמו על רימון כדי להציל את חבריו, את עיטור העוז בדומה לעובד לדיז'נסקי.
השאלה מדוע רק עיטור העוז ולא עיטור הגבורה, שהוא הגבוה ביותר. הרי רועי ועובד הקריבו את חייהם במהלך הקרב, ומה לנו יותר מכך להראות גבורה?

בעייתיות במודל הגבורה של הנופל על הרימון

ראוי להשוות בין התנאים לקבלת עיטור הגבורה ועיטור העוז.
עיטור הגבורה מוענק על "מעשה גבורה עילאית שנעשה בעת לחימה מול פני האויב תוך חירוף נפש". עיטור העוז מוענק על "מעשה גבורה שנעשה במילוי תפקיד קרבי תוך חירוף נפש".
עיננו הרואות: "גבורה" מול "גבורה עילאית".
אבל עוד קודם לכן עולה שאלה נוקבת ויורדת עד התהום: האם צה"ל, או החברה בכלל, מצפים שחייל יעשה את גופו מחסום פיזי בפני אש הכדורים והרסיסים כדי להציל את חבריו? האם אנחנו מצפים מחייל שיבצע פעולה בידיעה ברורה וודאית שהוא לא ייצא חי ממנה? התשובה לכך ברורה כשמש: לא - באלף רבתי!
פקודה לבצע פעולה שמוות ודאי הוא תוצאתה, היא פקודה בלתי חוקית בעליל. אבל חמור מכך: היא פקודה בלתי מוסרית.
וכאן גם שורש הבעיה: כאשר פקודה לבצע פעולה מסוימת היא פקודה בלתי חוקית ובלתי מוסרית – כיצד נתייחס אל פעולה כזו, שמוות ודאי הוא תוצאתה, שנעשתה בהחלטה עצמית של המבצע ובלא פקודה?
ובמילים אחרות, האם יתכן שפעולה שאסור לתת פקודה לבצע אותה, האם יתכן שפעולה שכזו תשמש מודל לחיקוי? זו שאלה לחלוטין לא פשוטה.
ומכל מקום, אם חייל מבצע פעולה שאינה אמורה לשמש מודל לחיקוי, ושצה"ל אינו אמור לחנך את חייליו על פיה – קיימת בסיטואציה כזו בעיה מובנית, והיא זו שאולי הדריכה את המחליטים שלא להעניק לעובד לדיז'נסקי ולרועי קליין את העיטור הגבוה ביותר.

תאריך:  12/08/2007   |   עודכן:  12/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נתן עובד ורועי הגיבורים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
איתן מרקל ז"ל ודב גינזבורג ז"ל
אירית  |  12/08/07 15:10
 
- יש עוד הרבה כמותם, שלא עוטרו
אביתר בן-צדף  |  13/08/07 14:40
2
"הלכה ואין מורין כן"
רחמים  |  13/08/07 14:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איריס פרחי
מעולם לא פגשתי אדם שכל כך אוהב את המדינה ואת צה"ל כמו אל"מ פוקס שזכה לגידופים מפי פרופ' הלל ויס    "אני עוד אהיה רמטכ"ל", הבטיח    אני בטוחה שהוא עוד יהיה
אביעד ויסולי
מטרתה של המקהלה המגנה את פרופסור הלל ויס על דבריו כלפי מח"ט חברון אחת היא    להכשיר את השימוש בחיילי צה"ל למשימות הגירוש, ההריסה והדיכוי בכוח שמתכננת הממשלה למתנחלים
ד"ר צ'לו רוזנברג
הציבור מיואש מן המצב    ייאוש הוא מתכון לאפתיה ומאידך סכנה לעצם הקיום    על משבר הפוסט טראומה שפוקד את החברה הישראלית מאז מלחמת לבנון השניה
ראובן לייב
צעירה תל אביבית, בוגרת החוג לעיצוב אופנה, מדריכה הורים, חינם אין כסף, כיצד לייצר בעצמם את צעצועי ילדיהם מחומרים ידידותיים לסביבה
יהונתן דחוח-הלוי
קצין חדש בחיל הים. אלישי אסייג, יליד מונטריאול, רואה בשירות הצבאי ובעלייה לישראל חלק מהגשמת הייעוד היהודי שלו    בישראל הוא רואה מולדת וקורא ליהודים נוספים לעשות עלייה ולחוות את החוויה הישראלית גם דרך השרות בצה"ל    תשובה ציונית למשתמטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il