X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הביקוש הציבורי ההולך וגדל לשקיפות בנושאים סביבתיים מביא להיווצרות סטנדרטים ורגולציות קשוחות שבצידן הזדמנויות עסקיות גדולות
▪  ▪  ▪

המשקיעים ברחבי העולם הבינו כבר מזמן את מה שחלק לא קטן ממועצות המנהלים בארץ וברחבי העולם עדיין לא הפנימו: חברות וארגונים שלא יאמצו תפיסה ירוקה יותר ולא יפעלו להקטין את החותם המזהם שלהן על הסביבה, יסבלו מנזקים כלכלים קשים בשל הקשחת הרגולציות הסביבתיות ונטישת קהל המשקיעים.
בין שלל הפעולות הסביבתיות שניתן להעלות על הדעת, כדאי להקדיש מחשבה לנושא פליטת הגזים המזהמים שכל ארגון אחראי להם במידה מסוימת. חשיפת נתוני פליטת המזהמים לעיני הציבור ואחריות סביבתית הולכות ותופסות מקום של כבוד בעיני המשקיעים לצד שקיפות חשבונאית, עמידה ברגולציות, מנהל תקין ומדדים כלכליים קלאסיים אחרים.
ליידע את המשקיעים
ה-CDP (ר"ת: Carbon Disclosure Project) הינו ארגון ללא כוונות רווח. מטרת הארגון היא ליידע את המשקיעים מהי המשמעות הסביבתית של השקעתם וליצור דיאלוג פורה בין החברות בסקטור הפרטי לבין המשקיעים לגבי מגמות בתרומת התעשיה להתחממות הגלובלית. ה-CDP מייצג נכון להיום 315 משקיעים מוסדיים ברחבי העולם שהיקף ניהול הנכסים שלהם מסתכם ב 31$ טריליון, והוא אחראי על פרסום סקר שנתי מקיף בין הארגונים המובילים בעולם, בו הוא מדווח על המשמעות הסביבתית שיש לארגונים אלה בנושא פליטת גזים מזהמים לאטמוספרה. ה-CDP מפרסמים מספר סקרים דומים המתחקים אחר מדדים מובילים שונים, אזורים גיאוגרפיים או מגזרים שונים. בכל סקר מדווח אחוז ההיענות לשאלון ומצוינות לרעה החברות שפנו אליהן וסירבו לענות על השאלון.
הסקר משיג שתי מטרות מרכזיות: הוא מאפשר למשקיעים לקבל מידע מפורט על הסיכונים וההזדמנויות שטמונות בהשקעות שלהם, ומביא לידיעת ההנהלות את המשמעות שיש לנושא הסביבתי בקרב המשקיעים. כיום נאספים נתונים מ-2400 ארגונים ברחבי העולם והארגון מתעתד להגדיל את מספר הארגונים המכוסים כבר בזמן הקרוב.
בפברואר 2007 פורסם הדוח השני של ה-CDP עבור החברות הנסחרות במדד ה-S&P 500 והחמישי בסה"כ. אחוז ההיענות לשאלון הייתה 56% לעומת 47% בלבד בשנת 2006. השינוי מלמד על הרצינות ההולכת וגדלה שבה נתפס הנושא הסביבתי בקרב התעשיה האמריקנית והוא עקבי בכל המגזרים, אולם תוצאות אלה עדיין גרועות בהשוואה לאחוז ההיענות בקרב חברות ה-FT 500 (מדד המייצג את 500 החברות הגדולות בעולם) שעמד השנה על 77%.
ניתוח מגזרי
בניתוח הדוח מבחינה מגזרית נרשם אחוז ההיענות הגבוה ביותר במגזרי תשתיות החשמל וחומרי הגלם (84% ו-78% בהתאמה). ממצא זה אינו מקרי, שכן מדובר בשני מגזרים אשר נתונים לביקורת הציבורית הרבה ביותר בשל היותם המזהמים ביותר ולכן מודעותם לחשיבותה של השקיפות בעיני הציבור הרחב היא הרבה מכולם.
בחלוקה סקטוריאלית/גיאוגרפית ניתן לראות, כי החברות הנכללות ב-FTSE בלטו יותר משאר החברות עם היענות של 91%. לעומתן פחות מ-20% מהחברות שמקורן באסיה טרחו לענות על השאלון במלואו. עוד עלה, כי רוב החברות (81%) במדד ה-S&P 500 רואות בשינויים הסביבתיים איום על עסקיהן לעומת 69% בלבד שרואות בהם גם הזדמנות. ממצא זה סותר את המגמה הכללית בקרב חברות ה-FT 500, מאחר ו-82% מהן רואות בשינויים הזדמנות כלכלית ורק 79% איום. כחמישים אחוזים מהמשיבים מקרב החברות הנסחרות ב-S&P 500 העידו כי בארגונם מונה גורם מנהלי בכיר לטיפול בנושאים סביבתיים ו-65% אף מפרסמים נתונים עדכניים על כמות גזי החממה שארגונם פולט.
מצד שני, הערנות אינה בהכרח מובילה למעשים: רק 29% מכלל החברות שנענו לשאלון מיישמות אצלן תוכניות מסודרות להפחתת פליטת גזי החממה עם לוח זמנים ויעדים מוגדרים.
ומה לגבי ישראל?
בצד הנסקרים אין לשוק הישראלי כיום חברות גדולות מספיק כדי להיכנס לסקרים של ה-CDP מלבד חברת טבע (שלא נענתה לפניית הסוקרים). מצד שני אין לשוק המקומי ייצוג גם בקרב המשקיעים המוסדיים ששותפים למיזם זה ואין מדובר בתנאי סף שהבנקים הגדולים או חברות הביטוח המובילות בישראל לא יעמדו בו.
מכיוון שהחזון של ארגונים כמו ה-CDP הוא למסד תרבות כלל עולמית של דיווח סביבתי בדומה לנהוג לגבי דיווחים חשבונאיים והמרחק למימוש חזון זה קטן בצעדי ענק, המלצתי לחברות הישראליות שרואות עצמן בחוד התעשיה להקדים ולהתאים עצמן לדרישות המשקיעים המוסדיים ולפתח את המודעות הארגונית אצלם בבית למציאות המשתנה. הביקוש הציבורי ההולך וגדל לשקיפות בנושאים סביבתיים הוא שמביא במקרה זה להיווצרות סטנדרטים ורגולציות קשוחות שבצידן הזדמנויות עסקיות גדולות. תפקידם של המנהלים הבכירים בתעשיה הישראלית למנף תהליך זה ולהפיק ממנו את המקסימום, אחרת נמצא עצמנו מדשדשים מאחור.

חברת אנליסטים ישראלית המספקת ללקוחותיה מידע אסטרטגי וטאקטי, המותאם למציאות הישראלית בתחום ה-IT, תוך שיתוף פעולה עם מספר חברות ייעוץ מובילות בעולם.
הכותב הוא אנליסט מחקר, STKI.
תאריך:  04/11/2007   |   עודכן:  04/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה אידן
צריך לגנות רצח, כל רצח. אך לדעתי הלא-מלומדת ומאוד לא נאורה, מתנקש אידיאולוגי המוכן לשלם בחייו כדי לנסות לעצור מה שניראה בעיניו כחורבן עמו ומדינתו, שייך דווקא לקטגוריה של הרוצחים הפחות מגונים. ההתעמרות ביגאל עמיר חושפת פרצופם האמיתי של משרתי "מכונת הצדק" הישראלית ושל "הציבור הנאור" במדינתנו
ד"ר אודי פרישמן
אלפי ישראלים נפגעים בכל שנה מתאונות ומעטים מהם מודעים לכך שאפילו פציעה קלה בתאונה סתמית עלולה לעורר בגופם מחלות קשות כמו זאבת ופיברומאלגיה
איתמר לוין
מה שקורה בישראל של נובמבר 2007, במיוחד סביב יגאל עמיר ובנו, מעלה הרהורים נוגים לגבי מידת עוצמתה של הדמוקרטיה הישראלית
אביתר בן-צדף
"מפקדות הצבא שלנו התנפחו", אמר האלוף (מיל.) בבאר-שבע    "אלמלא מלחמת לבנון השנייה, חצי מצבא היבשה היה מבוטל"    "קשה לחיות עם העובדה שהתרגלנו לקסאמים על שדרות ויישובי עוטף עזה"
עו"ד יצחק גאגולה
במאמרנו הקודם הרחבנו בעניין האדם האם יש ביד האדם את הכוח לשנות את גורלו? כמו כן הרחבנו בעניין הדעות השונות בתלמוד (מסכת שבת דף קנ"ו, ע"ב), האם יש מזל לישראל, אם לאו. במאמרנו זה, נרחיב מעט, נביא ציטוטים מדברי חז"ל , וננסה להגיע לעומקם של דברים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il