X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לצורך עריכת המחקר שולבו יועצים רפואיים בכתיבת פרקים בעלילה של טלנובלה יומית, דוברת ספרדית, בשם Ladron de Corazones. הפרקים עסקו בהתמודדות עם סרטן השד של אחת הדמויות
▪  ▪  ▪

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת ג'ורג'יה באטלנטה בשיתוף אוניברסיטת דרום קליפורניה בלוס אנג'לס ארצות הברית קבע כי באמצעות תוכן בידורי בטלוויזיה ניתן לקדם מודעות בריאותית בקרב הצופים ובעיקר בקרב הצופות. המחקר בדק באופן ספציפי את השפעתה של טלנובלה טלוויזיונית, על רמת המודעות לנושא סרטן השד בקרב הצופים בה באמצעות שילוב של תכנים בריאותיים במהלך העלילה הדרמטית של הסדרה.
מדובר בז'אנר טלוויזיוני דרמטי רומנטי, אשר כולל לרוב סוף אופטימי המשלב אהבה, קשיי יומיום ולעיתים גם מסרים חברתיים. הז'אנר פופולרי מאוד במדינות דוברות ספרדית ובעשור האחרון הפך לפופולרי גם בישראל.
לצורך עריכת המחקר שולבו יועצים רפואיים בכתיבת פרקים בעלילה של טלנובלה יומית, דוברת ספרדית, בשם Ladron de Corazones. הפרקים עסקו בהתמודדות עם סרטן השד של אחת הדמויות ולאחר שידורם נבחנה ההשפעה שלהם על רמת המודעות לנושא בקרב הצופים באמצעות שלוש דרכי בדיקה שונות.
בבדיקה הראשונה ביצעו החוקרים ניתוח של הפניות הטלפוניות שהגיעו אל המוקד הטלפוני שמספרו פורסם על המסך במהלך שידור הטלנובלה. הבדיקה מצאה עלייה משמעותית במספר הפניות.
בבדיקה השנייה ערכו החוקרים סקר טלפוני ארצי אשר בחן את רמת הידע של הצופים בנושא סרטן השד מיד אחרי השידור ומצא כי הידע הרב ביותר הצטבר בקרב הצופות דוברות הספרדית אשר דיווחו כי רכשו ידע ספציפי על המחלה מתוך העלילה והרגישו תחושת הזדהות עם הדמויות. בנוסף עלה מבדיקה זו כי הגברים שצפו בתוכנית הושפעו וכשנשאלו על כך, הצהירו כי בכוונתם להמליץ לנשים שלהם על ביצוע בדיקת ממוגרפיה.
בבדיקה השלישית ערכו החוקרים קבוצת מיקוד של צופי התוכנית במהלכה נבחנה מידת הידע שלהם בתחום סרטן השד ועלה כי הם הביעו ידע והבנה אשר חיזקו את מגמת ההשפעה שנמצאה עד כה.
מסיכום הממצאים של המחקר עלתה תמונת מצב אופטימית ממנה ניתן להסיק כי רמת המודעות לנושא סרטן השד גבוהה בקרב אלו שצפו בפרקי הטלנובלה ויתרה מכך כי ניתן בעזרתה של התוכנית להעביר מסרים בריאותיים ואף ליצור הנעה לפעולה.
כאשר מנתחים את הממצאים יש לבחון אותם מול המציאות הישראלית שכן, סרטן השד היא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי. על-פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן ורישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות כ-4,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד ובחישוב הסתברותי הנשען על התחלואה עד היום, אחת מכל שמונה נשים בישראל עלולה לחלות בסרטן השד במהלך חייה.
במקרה זה של מחקר הטלנובלה, הנעה לפעולה משמעותה לגביר את הנכונות לבצע בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד ואף להציל חיים, שכן ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים עולים סיכויי הריפוי לכ - 90% ויותר. מסקנות המחקר יכולות להוות כלי משמעותי במכלול המאמצים אותם ניתן להפעיל על-מנת להגביר את המודעות בקרב ציבור הנשים לנושא סרטן השד בכלל והגילוי המוקדם בפרט .
המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי לתקשורת ובריאות ה- Journal of Health and Communication ותוצאותיו מצטרפות לידע אופטימי ההולך ומצטבר בקרב הציבור ורשויות הבריאות לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד המצוין בימים אלו בישראל ובעולם במהלך חודש אוקטובר.

הכותבת היא יועצת תקשורת ובריאות, המתמחה ביחסי ציבור וניהול משברים תקשורתיים בתחום הרפואה והבריאות. נבחרה כאשת השיווק לחודש נובמבר 2005 מטעם איגוד המפרסמים. כיהנה בעבר כדוברת האגודה למלחמה בסרטן. זכתה בפרס האריה השואג לשנת 2005, בקטגוריית קידום מודעות ובפרס האריה השואג לשנת 2006 בקטגוריית מלכרי"ם מטעם האיגוד הישראלי ליחסי ציבור ודוברות.
תאריך:  04/11/2007   |   עודכן:  04/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שחר גייגר מאור
הביקוש הציבורי ההולך וגדל לשקיפות בנושאים סביבתיים מביא להיווצרות סטנדרטים ורגולציות קשוחות שבצידן הזדמנויות עסקיות גדולות
שלמה אידן
צריך לגנות רצח, כל רצח. אך לדעתי הלא-מלומדת ומאוד לא נאורה, מתנקש אידיאולוגי המוכן לשלם בחייו כדי לנסות לעצור מה שניראה בעיניו כחורבן עמו ומדינתו, שייך דווקא לקטגוריה של הרוצחים הפחות מגונים. ההתעמרות ביגאל עמיר חושפת פרצופם האמיתי של משרתי "מכונת הצדק" הישראלית ושל "הציבור הנאור" במדינתנו
ד"ר אודי פרישמן
אלפי ישראלים נפגעים בכל שנה מתאונות ומעטים מהם מודעים לכך שאפילו פציעה קלה בתאונה סתמית עלולה לעורר בגופם מחלות קשות כמו זאבת ופיברומאלגיה
איתמר לוין
מה שקורה בישראל של נובמבר 2007, במיוחד סביב יגאל עמיר ובנו, מעלה הרהורים נוגים לגבי מידת עוצמתה של הדמוקרטיה הישראלית
אביתר בן-צדף
"מפקדות הצבא שלנו התנפחו", אמר האלוף (מיל.) בבאר-שבע    "אלמלא מלחמת לבנון השנייה, חצי מצבא היבשה היה מבוטל"    "קשה לחיות עם העובדה שהתרגלנו לקסאמים על שדרות ויישובי עוטף עזה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il