X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בישראל יש קרוסלה פוליטית עליה עולים ויורדים אותם האנשים. פעם הם הקברניטים, פעם הם באופוזיציה, וחוזר חלילה. מכאן ששום דבר אינו יכול להשתנות
▪  ▪  ▪

סיפור קצר. לפני מספר שנים ישבתי במשרדו של אחד האנשים החתומים על הדוח ועדת החוץ והביטחון על מלחמת לבנון השנייה שהתפרסם ב-31.12.07, זאת כדי לסיים את כתיבת הדוקטורט בביטחון לאומי. היות והייתי משוכנע שתהליכי קבלת ההחלטות ברמה המדינית והצבאית הם פגומים למדי, הבהרתי לאותה אישיות שאין בכוונתי להשחיר את פני הצבא אלא להציב בפני החברה מראה. ננזפתי ואף נדחיתי בצורה לא מנומסת במיוחד, תוך רוגז על כך שאני מעוות את המציאות.
שנים חלפו ועלינו התרגשה מלחמת לבנון השנייה. לדאבון הלב, כל אשר טענתי, אכן היה נכון. אך זו לא הפואנטה בכל הסיפור. המקרה הפרטי שלי מצביע על דפוסי החשיבה המקובעים בכל מה שקשור לביטחון לאומי. היהירות, הבוז, ה"אני ואפסי עוד", הפכו מזמן לכללי ההתנהגות של מערכת הביטחון ושל המדינאים.
המבקרים של היום במערכת הפוליטית, היו רק תמול-שלשום הקברניטים. הם לא יכולים לרחוץ בניקיון כפיים על מה שנגלה לעינינו ביולי 2006. וכאן הבעיה המרכזית: בישראל יש קרוסלה פוליטית עליה עולים ויורדים אותם האנשים. פעם הם הקברניטים, פעם הם באופוזיציה, וחוזר חלילה. מכאן ששום דבר אינו יכול להשתנות כי ברור שאותה תרבות קלוקלת אינה מסוגלת להשתנות אם נושאי דגליה חוזרים, פעם אחר פעם, אל הגה השלטון.
וכך, לפי דברי הוועדה: כי צה"ל "לקה בעיוורון, ב"קיבעון מחשבתי", בשיתוק ורפיון במישור הטקטי והאופרטיבי ובכישלון יסודי בקריאת מפת הקרב המתהווה". קל מאוד לקבוע זאת. התוצאות מונחות בפנינו ואין צורך בלהיות מומחה גדול כדי לנתח את התוצאות. אך השאלה שצריכה להטריד את כולם היא, איך הגענו למצב הזה? איפה היו הקברניטים? מה עשו הרמטכ"לים מאז שנת 2000 ועד 2006?
לטענתם היו תוכניות מוכנות ואילו הדרג הצבאי של 2006 לא ידע איך להפעילן. זו לשון הפוכה מזו הנוקטת בה ועדת החוץ והביטחון. בדוח נאמר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שהכוח העיקרי של צה"ל, המילואים, לא התאמן במשך חמש שנים ולא היו באמתחתו תוכניות מבצעיות ברורות ומוכנות. את הסתירה הזו ניתן להבין בצורות שונות, אך אחת מהן היא: או שוועדת החוץ והביטחון משקרת, או לחילופין, כל ראשי הצבא והדרג הממונה עליו, מאז שת 2000 ועד שנת 2006 משקרים במצח נחושה. בשני המקרים התוצאה היא חמורה ביותר.
מצער הוא שוועדת החוץ והביטחון לא מצאה אשם בדרג המדיני. אין הכוונה רק לדרג המדיני בעת המלחמה, אלא הדרג המדיני שבמשך שנים לא השכיל לפקוח עין על הנעשה בצבא. ממתי הדרג הצבאי עושה מה שהוא רוצה? של מי האחריות המיניסטריאלית של מערכת הביטחון? ברור לכל מה התשובה הנכונה, אך במדינה שניתן להפוך הכל לפירם-שפיל, גם נושאים של חיים ומוות לא מקפיצים אך אחד.
ביום פרסום הדוח של ועדת החוץ והביטחון, פורסם דוח נוסף של ועדת משנה של ועדת החוץ והביטחון בראשותה של הח"כית עמירה דותן אשר בדקה את תפקודו של משרד החוץ לפני מלחמת לבנון השנייה ותוך כדי המלחמה. אין זה כלל נעים, אך מה לעשות שהדוח הנ"ל מצא ליקויים חמורים ביותר בעבודתו של משרד החוץ.
וכך נאמר בדוח: "ניכר כי משרד החוץ לא נערך כראוי ומבעוד מועד לתרחיש של הסלמה בחזית הצפונית מבחינה הסברתית. הדבר בא לידי ביטוי בהיעדר תוכנית הסברה מפורטת, הכוללת הן את דרכי הפעולה ושיטות ההסברה והן את המסרים העיקריים ליישום בעת המלחמה. הוועדה מצאה כי במשרד החוץ לא נערכה וממילא לא אושרה תוכנית עבודה לשנת 2006. לאור זאת אין תמה כי במשרד חסר תכנון מוקדם של פעולות ההסברה בעת הסלמה בצפון. מצב זה חמור במיוחד לאור העובדה שהערכות המודיעין השנתיות, שהיו ידועות מן הסתם למשרד החוץ, הצביעו על סבירות עולה להתלקחות עם חיזבאללה במהלך 2006".
אם כך הדברים, השאלה המתבקשת היא, מה כן עשה משרד החוץ?הדברים שלעיל הם כתב אשמה חמור ביותר כלפי שרת החוץ וראשי המשרד. אם הזיכרון אינו מטעני, נדמה לי שהיתה זו שרת החוץ שקראה להתפטרות ראש הממשלה בעקבות דוח הביניים של ועדת וינוגרד. ומה מתברר? גם חלקה של שרת החוץ במלחמת לבנון השנייה אינו יכול להצביע על עבודה מזהירה, בלשון המעטה.
עד כאן לגבי הדוחות. ומילה לגבי העתיד. מי שרואה את עתידו במדינת ישראל חייב להיות מודאג מן הממצאים החמורים. מגיעה למדינת ישראל הנהגה מדינית וצבאית ראויה יותר מבעבר. הסיכויים שהכל ישתנה במהרה לא גבוהים.

ד"ר צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי
תאריך:  01/01/2008   |   עודכן:  01/01/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היש עוד מופתעים?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הנהגה מדינית וצבאית ראויה יותר
הניה  |  1/01/08 16:52
 
- להניה
צלו   |  1/01/08 19:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
למרות הכחשות החמאס, פועלות בעזה בגלוי שלוחות של אל-קאעידה: "צבא האיסלאם" ו"אומת האיסלאם". אל-קאעידה רואה בחמאס בן ברית ומוצא ברצועת עזה חממה נוחה לפעילותו. מכאן, שהשלמה עם החמאס, כפי שיש המציעים, פירושה גם השלמה עם נוכחות אל-קאעידה על מפתנה של ישראל
ראובן לייב
שבע הדמויות המיתולוגיות ב"עיר החטאים" של פעם עדיין מטביעות עליה את חותמן המרשים
יורם שוייצר
רציחתה של בנזיר בוטו, מנהיגת האופוזיציה בפקיסטן, בידי מתנקש מתאבד, מהווה שיא, כנראה זמני בלבד, במתקפת המתאבדים האינטנסיבית המתחוללת שם מזה כשנה
איתמר לוין
לא כל אירוע הקשור בשואה חייב לעורר תגובות רגשיות סוערות. מותר וצריך להסתכל גם על השואה בעיניים רציונליות
רם זהבי
לשינוי סדר היום הערכי חברתי בציונות הדתית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il