X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גם חסידיו המובהקים ביותר של השיקוף החברתי בקרב ציבור השופטים מעולם לא תבעו למנות מינויים לא ראויים מבחינה מקצועית לשיפוט משום מוצאם הלאומי או העדתי. התביעה לשיקוף באה כדי להנהיג עיקרון של אפליה מתקנת כאשר ישנם כמה מועמדים ראויים
▪  ▪  ▪

באופן מקרי, שלושה ימים לאחר שפרסמתי רשימה שדנה בעובדה, המצערת מאוד לטעמי, כי השופטים בבתי המשפט ובבית המשפט העליון במיוחד אינם משקפים את כל חלקי האוכלוסיה ובפועל מגזרים רחבים אינם מיוצגים בהם בכלל, או כמעט שאינם מיוצגים, קיבל הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין החלטה היסטורית וזו לשונה של הודעת דוברת הלשכה:
"הוועד המרכזי קיבל ברוב דעות את הצעת ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, לפיה לנוכח כור ההיתוך החברתי ישראלי בדורנו, אין עוד מקום להעלות טיעונים הנוגעים למוצאם של המועמדים היהודים לשפיטה או לקידום בתוך מערכת השפיטה. הלשכה סבורה, כי הוועדה לבחירת שופטים בוחרת ומקדמת את המועמדים המתאימים ביותר, וכי היא אף מודעת לטענות הנשמעות מן המגזר הערבי, מן המגזר החרדי ומקרב העולים החדשים באשר להעדר קיומו של עקרון השיקוף לגביהם."
ברשימתי האמורה ציינתי כי איני נמנה עם המגזרים המקופחים ואיני רוצה להתווכח עם הטיעונים המקדשים את דרך בחירת השופטים. כך גם אין בכוונתי לעורר מרבצם שדים עדתיים, שעל-פי הטענה כבר נקברו מזמן ונחים בשלום על משכבם. למרות זאת איני יכול להתעלם מהעובדה המטרידה כי עיקרון השיקוף החברתי לא הונהג ואין כל סיכוי שיוגשם בשנים הבאות במערכת המשפט.
יש לנתח היטב את החלטת הלשכה. אין הוועד המרכזי סבור שעיקרון השיקוף החברתי אינו עיקרון ראוי-להפך! כל שהוועד המרכזי קובע הוא שלנוכח כור ההיתוך החברתי אין יותר בעיה בקרב הציבור היהודי שצריך לפתור אותה ובמילים אחרות אין בנמצא ציבור מזרחי [והכוונה המקובלת במונח זה היא ציבור שמוצאו מאסיה או מצפון אפריקה] שניתן להגדירו ויש לו זהות ובעיות מוגדרות משלו. לעומת זאת קיים ציבור יהודי חרדי, ציבור של עולים חדשים וציבור ערבי שיש להיות מודע לטענותיו.
ניתן להניח כי לפני שקיבל החלטה כה עקרונית הטומנת בחובה קביעות חברתיות מרחיקות לכת, טרח הוועד המרכזי הנכבד לבדוק את העובדות. הוא בוודאי בדק את הקפם של נשואי התערובת בין העדות [גם כיום כנראה פחות מ30% על-פי המידע שבידי], את המתאם בין מוצא להכנסה, עיסוק והשכלה וכיו"ב נתונים רלוונטיים רבים נוספים. אין ספק כי הוועד המרכזי בוודאי פנה למכוני מחקר חברתיים וללשכה המרכזית לסטטיסטיקה וקיבל נתונים ברורים בטרם נחפז להצבעתו וקבע למעשה כי בישראל אין פער עדתי ובעצם אין ישות כזו הקרויה "עדות המזרח".
ואולי לא היו הדברים מעולם? ואולי החלטה זו לא היתה אלא החלטה חפוזה שנועדה לתמוך במאבק נגד כל יוזמה לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים. אולי גם הלשכה חשה מאוימת מהצעות השר פרידמן להרחיב את הוועדה והחליטה להעניק גיבוי ללא תנאי לוועדה ותוך כדי כך גם לספר לנו שאין פער עדתי בין היהודים שעלו מארצות האיסלאם לבין הציבור הוותיק בישראל שמוצאו בעיקר מאירופה.
אגב יש לשים לב שהלשכה אינה קוראת כבר להנהיג את עיקרון השיקוף בצבורים הלא מיוצגים כגון העולים והערבים, אלא היא רק "מודעת" לטענותיהם וזאת בניגוד לטענות הציבור המזרחי אותן היא דוחה על הסף.
אם יתברר שאכן ההחלטה האמורה התקבלה לה סתם כך, כמו שנהוג במקומותינו, ללא בדיקה כלשהי [אצלנו הרי גם על מלחמה מחליטים תוך שעה] אזי לא זו בלבד שיש לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, אלא שיש להקדיש חשיבה מחדש אם מן הראוי שהנציגות הפוליטית של הלשכה היא זו שתבחר את עורכי הדין המכהנים בוועדה- אבל זהו נושא ראוי מאוד לרשימה נפרדת.
איני יכול להעלות בדעתי ולו סיבה אחת לקבלת ההחלטה האטומה והמתנשאת הזאת. גם חסידיו המובהקים ביותר של השיקוף החברתי בקרב ציבור השופטים מעולם לא תבעו למנות מינויים לא ראויים מבחינה מקצועית לשיפוט משום מוצאם הלאומי או העדתי. התביעה לשיקוף באה כדי להנהיג עיקרון של אפליה מתקנת כאשר ישנם כמה מועמדים ראויים. החלטת הלשכה משמעה שבעתיד איש לא יתאמץ יותר לקדם מועמדים ראויים מקרב עדות המזרח.
לפני זמן קצר נפטר סעדיה מרציאנו, ממייסדי תנועת הפנתרים השחורים, לרגל פטירתו בעוני ובמצוקה חוברו כמה וכמה הספדים מרגשים שהעלו על נס את פועלו. ככול הנראה סבורה לשכת עורכי הדין שסעדיה מרציאנו וחבריו הצליחו עד כדי כך שהבעיה העדתית אינה קיימת עוד - מעניין מה היה אומר על כך המנוח.

תאריך:  12/01/2008   |   עודכן:  13/01/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הלשכה החליטה - אין פער עדתי!
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
ומהו היצוג הראוי האמיתי
לא שיקוף אלא יצוג  |  12/01/08 16:59
2
לאוניברסיטאות השונות אין ייצוג
חחח  |  12/01/08 17:52
 
- הבלים
רוזנקרנץ  |  12/01/08 21:14
3
תשובה
גולדבלט משה  |  12/01/08 19:31
4
נאדות ברוח
ע. סובול  |  12/01/08 22:21
5
תשובה לתשובה
פנחס  |  12/01/08 23:14
 
- ואיך תבחר -לפי תוצאות הבחירות? ל"ת
ד.ה  |  13/01/08 06:12
6
הלשכה החליטה גזענות עכשיו ומחר
ג. אביבי  |  13/01/08 16:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיא רפאלי
60 שנה לאחר הקמת צה"ל ומדינת ישראל עדיין שולטת בצבא היבשה תרבות ה"פרטאץ'", ה"סמוך" וה"חבר'ה". זה אולי נחמד אבל זה קטלני מבחינתנו
נרי אבנרי
אני מסתכל על הפוליטיקאים והעיתונאים העלובים האלה ושואל את עצמי: לא מגיע לנו הנהגה ערכית? מה כבר ביקשנו?- שידברו איתנו אמת! שיכתבו אמת! שישרתו אותנו ביושר! זה הרבה?!
ראובן לייב
יהודי ירושלמי מצא לו דרך לפרנסה קלה, עד שקם עליו רוגזה של העיריה
עורך דין יוסי דר
סיפורו של יוסקה אלטלנה
רונן ליבוביץ
כישלון הקואליציה באי העברת משרד הדתות השבוע יכול להעיד יותר מכל על הלך הרוחות בין השותפות קדימה, עבודה, וישראל ביתנו    למרות הכל, אמן הפוליטיקה, אהוד אולמרט, יכול לעבור את המשבר וידו על העליונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il