X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נועם יעקובה   |  מועצת הצמחים
הארטישוק מוריד את רמת הסוכר בדם ומכיל חומרים נוגדי חימצון המגנים בפני חימצון הנגרם ע"י הכולסטרול הרע
▪  ▪  ▪

הארטישוק בעל יכולת להוריד את רמת הסוכר בדם ומצטיין בכושר הגנה בפני חמצון שומנים. כך עולה מתוך מחקרים שנערכו על-ידי פרופ' זכריה מדר (ראש המכון לביוכימיה, מדעי המזון והתזונה באוניברסיטה העברית).
במחקרים נמצא עוד שהארטישוק מכיל חומרים נוגדי חימצון ייחודיים, שאינן מצויים בירקות אחרים ומסוגלים להגן בפני חימצון הנגרם על-ידי (LDL) "הכולסטרול הרע". כמו-כן, הוכיחו כאמור המחקרים את יכולת הארטישוק בהורדת רמת הסוכר בדם וכושר הגנה בפני חמצון שומנים.
ברפואה העממית ייחסו לארטישוק סגולות ריפוי. הוא נחשב כצמח מנקה כבד. כיום ידוע כי הצמח מכיל צינרין שהוא החומר הממריץ את זרימת מיצי המרה ומאט את ייצור הכולסטרול בכבד. ידוע כי אכילת ארטישוק לפני שתיית אלכוהול, מבטלת את תופעת החמרמרת (hang over) ועל-כן באיטליה נהוג להגיש בפאבים ארטישוק.
הארטישוק הוא צמח עתיק יומין שהיה ידוע כבר בימי יוון ורומי. הקדמונים ייחסו לו תכונות של צמח אהבה (אפרודיזיאק) ועל-כן נאסר על נשים לאוכלו. היוונים ייחסו לו סגולות המבטיחות הולדת בן זכר.
במקורות נקרא הארטישוק קינרס והוא מוזכר במשנה. מדובר בצמח ים תיכוני רב שנתי ממשפחת המורכבים. גובהו של הצמח כמטר וחצי והחלק הנאכל הוא הפרח.
מולדת הארטישוק היא כנראה בסיציליה ואכן האיטלקים נחשבים לאלופי העולם באכילת ארטישוק. מעל 40% מייצור וצריכת הארטישוק הם באיטליה. באיטליה נהוג אף לסיים את הארוחה בלגימת ליקר עשוי מארטישוק.
בארץ מגדלים כ-4,000 דונם של ארטישוק, בעיקר בשפלה ובחבל לכיש. היבול הממוצע הוא כ-1.5 טון לדונם. היקף השיווק הוא כ-5,000 טון בשנה. קיימים בעיקר שני זנים של ארטישוק: ירוק וסגלגל ושניהם מתאימים לכל סוגי הבישול והאכילה. הארטישוק הוא מהירקות הבודדים שלא זמין כל השנה. זו הזדמנות לאכול אותו כעת כשהוא טרי. אחרוני הארטישוקים יאכלו בראשית חודש מאי. ולא כשאר הירקות שאמנם אפשר לאכלם כל השנה, אבל טעמם מאבד קצת מאיכותו.
הארטישוק יכול להישמר טרי במקרר כשהוא עטוף בשקית ניילון עד שבועיים. עונת הארטישוק מתחילה בחודש נובמבר ומסתיימת במחצית חודש מאי. שיא הקטיף הוא בחודשים מרס עד אפריל.
2 טיפים קולינריים:
  • מומלץ לטבול ארטישוק מבושל ברוטב טחינה או יוגורט;
  • ניתן להטביל ארטישוק טרי ומנוקה ביין לבן, שמן זית ושום. למלא בבשר טחון לעטוף בנייר כסף עבה להטמין בתוך הגחלים של המנגל. הטעם שמימי.

מחבר המאמר הינו יו"ר שולחן מגדלי הארטישוק במועצת הצמחים
תאריך:  04/03/2008   |   עודכן:  04/03/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב ארז משה דורון
המציאות מתפרשת לפי מה שאדם מחליט. יכול להיות לו טוב והוא יילל ויצטער על מר גורלו, ויכול להיות לו רע והוא יאמין שמה שקורה לו זה לטובתו    אדם שיתחזק באמונה הזאת, באמונה שהוא אהוב - המציאות שלו תשתנה
עו"ד אברהם פכטר
כאשר תושבי שדרות הפכו לפליטים בארצם, בני ערובה של החמאס בעזה וקודמיהם מזה 7 שנים, האם לא הגיעה השעה והעת לעשות משהו למענם, מעבר לביקורים של שרים ואושיות ציבור, מעבר להצהרות בומבסטיות?
אפרים אסכולאי
הסוכנות הלאומית לאנרגיה אטומית פרסמה החודש דוח חדש על פעילויות פיקוח הגרעין באירן. על אף שאינו יכול להצביע בוודאות על כוונותיה הנסתרות של אירן, הרי שהדוח עודנו חמור ויש להתייחס בחשדנות לשאיפות האירנים
בועז מושקוביץ
הסרט התיעודי בערוץ-1 היה צעד חשוב, אבל הדרך עודנה ארוכה    לקח חדש-ישן מפרשת מוחמד א-דורה: לאנשים מסוימים האמת מפריעה, הם רוצים שקר, שיעזור להם לשמור על דעותיהם הקדומות
יעל לוטן
חוסר ההבנה בקרב הציבור את "שפת הבנקים" והמסתורין שאופף את התנהלות הבנק ואת ניהול הכספים בו, מוסיף ומכביד על התחושות המעיקות הנלוות לכסף כשהוא לעצמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il