X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ראוי לשאול האם בערב יום העצמאות ה-60 אנו עדיין מצדיקים את קיומה של המדינה היהודית רק כמקלט בטוח מפני רדיפות במקום זאת עלינו להשריש את התפישה שהמדינה הוקמה גם על-מנת לקיים חיים ריבוניים של יצירה יהודית וישראלית כאומה
▪  ▪  ▪
מצעד החיים בפולין [צילום: AP]

בימים אלו, המוקדשים לזיכרון השואה, מבקרים בפולין רבבות תלמידים ישראלים. עונת הביקורים נמשכת לסירוגין כחצי שנה, כאשר לתלמידים מצטרפים גם קציני צה"ל, ישראלים מבוגרים המחפשים את שורשיהם וכמובן אלפי בני נוער יהודים מכל רחבי העולם. עלות המסע התייקרה מאוד לאחרונה, ולמרות זאת נערי ישראל ממשיכים לנסוע בהמוניהם. הביקור בפולין נתפס כמרכיב כה משמעותי בעיצוב הזהות הציונית עד שרבים תובעים ממשרד החינוך להשתתף בעלות הנסיעה ולאפשר לכל ילד לטוס. ואכן, לכאורה, מה יותר מרגש מלשמוע נער ישראלי עטוף בדגל, העומד על חורבות המשרפות באושוויץ ומצהיר: "עכשיו אני מבין למה צריך מדינה". אך האם באמת אושוויץ מהווה את הצידוק האולטימטיבי למדינת ישראל? ואם לא הייתה שואה, והעם היהודי היה יושב בבטחה באירופה, האם לא ראוי היה להקים מדינה יהודית ודמוקרטית בארץ ישראל?
יש להתקומם נגד התפישה הרואה את ישראל אך ורק כ"מקלט בטוח" לעם היהודי מפני מחנות ההשמדה והגטאות. זהו עיוות ההיסטוריה והרעיון הציוני. שכן, לציונות שני היבטים. היבט שלילי, הרואה את הסכנה שבגלות, והיבט חיובי האומר שהקמת מדינה יהודית בארץ ישראל היא זכות טבעית להגדרה עצמית לאומית. אנו כאן לא רק בגלל שנרדפנו בחו"ל, אלא גם משום שזו מולדתנו ההיסטורית וכאן אנו רוצים לקיים - כאומה - חיים ריבוניים של יצירה יהודית וישראלית. הציונות היא לא רק תגובה לאנטישמיות. היא גם, ואולי בעיקר, שאיפה לחידוש החיים היהודיים, ואין זה משנה האם תוכן החידוש יהיה חילוני תרבותי, ציוני דתי או כל גוון אחר בקשת הציונית.
כמדריך משלחות נוער לפולין אני מכיר בחשיבות המסעות. יש במסע - בניתוק מהשגרה, בטקסים ובמראות הקשים - חוויה חינוכית עצומה, שעבורה מוכנים תלמידים לא מעטים לוותר אפילו על רישיון נהיגה. אולם, אסור ששכר הנסיעה יצא בהפסדה. יש לקוות שהחוזרים לא יצהירו רק על מחויבותם לשרת בצה"ל בעקבות המסע, אלא גם על רצונם לבנות מדינה יהודית ודמוקרטית ראויה לשמה. זהו החזון הציוני השלם.
לכן יש לחזק את המסעות, אך בצידם חובה להזכיר שהישוב היהודי החל להתפתח בארץ ישראל עשרות שנים לפני השואה. דורנו זכה לאופציה של חיים יהודיים ואנושיים מלאים במדינה ריבונית, זכות עליה חלמו דורות רבים של יהודים, בהם רבים מהנספים. אך זוהי אופציה בלבד ומימושה תלוי בנו. זהו לטעמי מסר חשוב שאינו מובנה באופן מספק בביקור בפולין. לכן ראוי לברך על התופעה החדשה של מסעות בארץ (הזולים בהרבה ממקביליהם בחו"ל) כגון "מסע ישראלי", "מסע אחר", הפועלים לחבר את התלמידים לארץ באופן פוזיטיבי.
היה מי שאמר שלמרות החובה המקראית שלא לשכוח את שיעבוד מצרים, הרי במקביל אסרה התורה לרדת למצרים. גם אם השתנו הזמנים ואין כנראה חשש שתלמידינו ישתקעו בפולין בעקבות ביקורם, הרי ראוי לשאול האם בערב יום העצמאות השישים אנו עדיין מגדירים את עצמנו באמצעות המשקפיים של אויבינו. אולי הגיעה כבר העת לחשוב ברצינות גם על בניית חזון ציוני חיובי.

הכותב הוא מדריך משלחות נוער לפולין ודוקטורנט למדע המדינה באוניברסיטה העברית.
תאריך:  28/04/2008   |   עודכן:  28/04/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המסע לפולין - ביקורת ציונית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
"החזון הציוני"
י.ש  |  29/04/08 08:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי מטלון
בניין עיריית בת-ים הוא בניין ברמה אחרת, מוצלח, תמיד מרענן, מתאים גם לזמננו וגבוה ברמתו מהרבה פרויקטים חדשים, עכשוויים
גורי גרוסמן
כדי לקבל מאזרחי ישראל את הסכמתם לנסיגה מן הגולן, ישכור איש השלום אהוד אולמרט בכספנו, את מיטב הפרסומאים ושוטפי המוחות, ספינאים וכתבלבי חצר, פרשנים מטעם, אלופים (במיל.), וצבא עצום ורב של מומחי אקדמיה, שאיש מהם לא השכיל לחזות את פרי הבאושים של הסכם אוסלו האומלל
ד"ר יובל ברנדשטטר
יהודי האוחז בשלח בתל אביב וחברון הוא בן-מוות בדיוק כמו לוחם המחתרת היהודית בגטו ורשה. השואה היא פשוט השמדתם של הנחותים וזה מעמדו של היהודי באיסלמו-נאציזם השליט במרחב שמסביבנו
יהונתן דחוח-הלוי
נוסח התגובה הרשמית שהעביר חמאס למסמך הנשיא האמריקני לשעבר, ג'ימי קרטר, המסכם את שיחותיו עם הנהגת הארגון, מלמד כי לא חלה כל תמורה בעמדות היסוד של חמאס בסוגיית ההכרה בישראל ומדיניות הטרור    הנשיא קרטר הלך שולל (יתכן שמרצון) אחר הנוסחאות התמימות לכאורה של חמאס
נעם לניר
הזעזוע העמוק שחשתי בשעת הצפייה היה רב. האגרסיביות, החד-צדדיות והברוטליות כלפי חלק מהמרואיינים הם בלתי נסבלים    מדוע משכתי את ידי מהסרט "מוסר השילומים המלחמה נמשכת"?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il