X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"ארץ נהדרת" יכולה לחסל את הקריירה של אישי ציבור בגלל הכוח הזה ולמען השקיפות הציבורית, חשוב ביותר שהציבור הרחב יידע מי "המוח" העומד מאחורי ההפקה
▪  ▪  ▪
ראוי לחשוף מה עומד מאחורי הבחירה להתמקד בדמות כזו או אחרת או לא להציג כלל. ארץ נהדרת

כאשר אנחנו צופים בסרט ורואים בו שחקנים נהדרים המשמיעים טקסטים מחוכמים, חכמים, משעשעים, ציניים או אירוניים - רובנו מניחים כי מקור כל אמרי השפר האלו במוחם הייחודי ובמעמקי חשיבתם היוצרת של האמנים האלה. אך לא פעם, כאשר נפגשים עם השחקנים הללו, ומנסים לשוחח איתם על דברים העומדים ברומו של עולם מסתבר, לפתע, כי מאחורי הדמות הזוהרת והתדמית המקורית לא מסתתרת חכמה רבה, וכי פעמים רבות אנשי העילית האלה עילגים, חסרי הבנה מעמיקה, דלי כושר התבטאות, וכל כישרונם מתמקד בזכרון מופלא לשינון טקסטים וביכולת יוצאת דופן להעביר אותם לתודעת הצופה בדרך אמינה.
נכון כי ברשימת הקרדיטים לסרטים מופיע שמו של התסריטאי שהגה את סיפור המעשה וחיבר את הטקסטים המופלאים, אבל למרבה צערם של תסריטאים, ההערצה ותשומת הלב העיקרית של הצופים במעשי הבריאה שלהם מוענקת לשחקנים, לכוכבים, ולא ליוצרים האמיתיים.
יחס מעריץ דומה מעניקים הצופים בישראל לכוכבים של "ארץ נהדרת", התוכנית המובילה בערוץ השני, הזוכה לרייטינג גבוה ועמו, כמובן, גם לחשיפת מיטב הפרסומות במחיר היקר ביותר. כמו בסרטים, גם בתוכנית זו אנחנו מעניקים את כל היוקרה לשחקנים ולחוכמתם.
אבל ל"ארץ נהדרת" יש בעיה, נסתרת מעט יש להודות, אך בעיה אמיתית ומהותית. "ארץ נהדרת" מציגה בדרך סאטירית מושחזת, בנתיב של חיקויים מלעיגים ומזלזלים, את גיבורי המציאות הישראלית. ורבים - כך נראה - מתייחסים אל "ארץ נהדרת", אולי בגלל מתכונת ההגשה שלה, כמעט כמו אל תוכנית דוקומנטארית, למרות שאינה כזו. "ארץ נהדרת" היא רק חיקוי המציאות, של מציאות-לא-מציאותית. ואת הטקסטים המצוינים שלה לא ממציאים השחקנים, אלא קבוצה של יוצרים ששמם מוזכר ברשימת הקרדיטים; אבל אנחנו, ציבור הצופים, כמעט לא יודעים דבר על אודותיהם. אנחנו לא יודעים, למשל, מה כור מחצבתם האידיאולוגי של כותבים אלה ומה דעותיהם הפוליטיות. זאת ועוד. על מערכת הייצור של התוכנית מופקדים שניים - מפיק ובמאי. המפיק הוא מולי שגב והבמאי, יונתן גורפינקל. וגם על מה מריץ את השניים האלה מבחינה אידיאולוגית איננו יודעים דבר.
למה חשוב לדעת מי הם יוצרי הסדרה ומה עובר להם בראש כאשר הם יוצרים בעבורנו את הסאטירה המרתקת הזו?
ל"ארץ נהדרת", כמו לתוכנית הסאטירית "החרצופים" שקדמה לה, יש השפעה חריפה, לעתים קטלנית, על נשואי הלגלוג. וכבר ראינו איזו השפעה נוראה הייתה לדמות של "מיצי" ב'חרצופים' שביזתה את דן מרידור, שלא בצדק, ופגעה באורח חמור בתדמיתו ואולי גם בהמשך הקריירה הציבורית שלו. מן הטעם הזה חשוב לדעת מה עמדתם הפוליטית-חברתית של היוצרים את "ארץ נהדרת" ועל-פי אילו קני מידה בוחרת מערכת ההפקה את "הגיבורים" שילעגו להם, שימזערו את דמותם, שיציגו אותם באורח אווילי, שיקיזו את דמם.
ברור כי אם נדע מה עמדתם של המפיקים והכותבים, נבין גם כי "ארץ נהדרת", פרט להיותה תוכנית סאטירית, הינה גם מכשיר ניגוח פוליטי. אם, למשל, דמות פוליטית אחת חוזרת ומופיעה ללא הרף ברוב התוכניות, והטקסטים שהגו הכותבים מדביקים לה תדמית של מניפולאטור, של מי שאינו דובר אמת, של מי שנלחץ בכל סיטואציה, של מי שהוא בור ועם הארץ, מלה שלו אינה מלה, ועוד כהנה וכהנה מעלות "טובות" - ברור שלעצם הבחירה יש מטרה. מטרה פוליטית. לא מטרה בידורית. ואם, למשל, דמות מסוימת העומדת במרכז העניין הציבורי אינה מחוברת לגלריית "הגיבורים" של "ארץ נהדרת", הרי גם לאי-הבחירה הזו יש משמעות פוליטית.
"ארץ נהדרת" יכולה לחסל את הקריירה של אישי ציבור, מסוגלת לשים אותם ללעג ולקלס, למשל ושנינה - הכל תחת הסיסמה, הכוזבת בעיניי, של "החופש האמנותי" לייצר סאטירה. מן הטעם הזה, בגלל הכוח הזה, ולמען השקיפות הציבורית, חשוב ביותר שהציבור הרחב יידע מי "המוח" העומד מאחורי ההפקה. חשוב לדעת אם המפיק או הבמאי הם תומכים של גורמי שמאל כמו "שלום עכשיו" או מרצ, ואולי, בטעות, השקפת עולמם תואמת לעמדות הליכוד, קדימה או מפלגות ימין אחדות.
רק חשיפה כזו תוכל להצדיק את המשך ההתעללות בדמויות, התעללות שהציבור כנראה אוהב מאד, אם לשפוט לפי הרייטינג של התוכנית. רק חשיפה כזו תציב בקדמת הבמה את כל אלה שמנסים להסתתר מאחורי "אנונימיות ברוכה", כדי שגם הם יוכלו להיות חשופים לביקורת. המשך ההסתתרות של הכותבים והמפיקים מאחורי טקסטים שנונים ומשחק מעולה, אפילו גאוני לפעמים, מעיד יותר מכל על פחדנות ולא על תעוזה.

תאריך:  09/05/2008   |   עודכן:  09/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הארץ - נהדרת; יוצריה - פחדנים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אמינות ,פירסומת ךף ורייטינג
א .פובליציסט  |  9/05/08 19:22
 
- וממי אתה ניזונת??
י.ש  |  10/05/08 00:02
2
אף אחד לא הרס לדן מרידור......
י.ש  |  10/05/08 00:22
3
לא מסכים
duducohn  |  10/05/08 01:22
4
מאמר: "ארץ נהדרת בשירות האויב"
דורית שנהר  |  11/05/08 09:13
5
אני אומר משהו אחר
מומחה למומחים  |  22/06/08 09:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טובה ספרא
ישנה מבוכה גדולה באשר להתנהלותו של ראש הממשלה ומפת המדינה מרמזת על בחירות בספטמבר הקרוב    וגם: מה צפוי לשאר ה"כוכבים" הפוליטיים ותחזית אופטימית לעתידה של מערכת המשפט
אריק באך
אשמח לראות את אולמרט הולך הביתה, אבל יחד עם אהוד ברק    אינני סבור שהבעיה של המדינה היא אולמרט, אלא השחיתות ולכן אין שום פתרון בסילוק אולמרט והעלאת מושחת נועז הרבה יותר ממנו לשלטון
דר' אברהם בן-עזרא
עו"ד פנחס (פיני) פישלר
אולמרט החשוד בקבלת שוחד ניצב בטקס חלוקת פרסי ישראל על בימה אחת עם נשיאת בית המשפט העליון ונשיא המדינה    פרס ישראל לטמטום ולקהות חושים
הרב עו"ד יצחק גאגולה
מדוע מתו 24,000 מתלמידי רבי עקיבא בין ימי הפסח לשבועות?    אדם יכול האדם להתעטף באצטלה של מורם מעם ואיש רוח אשר ידע רב לו בכל חלקי התורה, ויישאר בגדר נבל ברשות התורה - רחוק מאד מקדושה, אם אין לו התנהגות נאותה ההולמת את ערכי התורה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il