X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רגע לפני שהגיע פרופ' אשווין ג'ושי מומחה בינלאומי לשיווק כאורי קלוג-רקנאטי, לביקור בישראל הוא בדק איך משווקים את ישראל בעולם וראה הרבה חתיכים וחתיכות בבגדי ים. הוא לא התלהב, לישראל יש סיפור טוב להציע היא לא זקוקה ללכת בנתיב הקל והבטוח של מכירה באמצעות סקס
▪  ▪  ▪

הקמפיין הפרסומי האחרון של משרד החוץ הישראלי, שכלל דוגמניות בבגדי ים מינימאליים לא מלהיב אותי. אם אתה צריך להשתמש בבחורות כמעט עירומות כדי לפרסם את המוצר שלך, במיוחד אם זו מדינה, נכשלת מבחינה אינטלקטואלית. לא צריך שום מיומנות כדי למכור משהו באמצעות סקס. לא מעורבת כאן יצירתיות, לא חשיבה מקורית, לא חשיבה ספרותית. הייתי אומר אפילו שזה מעיד על עצלות מחשבתית. לו הייתי ישראלי, הייתי נעלב שככה מפרסמים את המדינה שלי.
באופן כללי, אני דווקא שבע רצון מ"הסיפור השיווקי" שמספרת מדינת ישראל. אחרי שני ביקורים בתוך שנה כאן והתרשמות עמוקה מן המשק הישראלי ישראל מספרת סיפור מעולה. קחו למשל עיר כמו תל אביב, עם כל כך הרבה יופי טבעי ואוכלוסיה מגוונת. אני יכול ללכת מיפו לכיוון צפון תל אביב, למשל, ולעבור מבתים בני מאות שנים למגדלים שהם פלאים ארכיטקטוניים. לו הייתי צריך לפרסם את ישראל, הכותרת הסיפורית שהייתי בוחר הייתה "היכן שהמחר פוגש את האתמול". בתים ישנים מסעירים מאוד את דמיונם של תיירים וכאן בתים יכולים להיות אף בני מאות שנים לעתים.
אחד האתגרים הגדולים ביותר עבור חברות המנסות לבסס את מעמדו של אחד ממוצריהן בשוק הוא לגרום למותג שלהן “לספר סיפור שיווקי” ייחודי, כזה שיעביר את מהותו של המותג לצרכן מבלי שהוא ישים לב לכך. אז איך מספרים סיפור? המספר צריך להיות ממוקד בקהל היעד ובמותג שמספר את הסיפור. ממש כמו שסיפור טוב מתמקד בתמה הספרותית שלו. אסור לסטות לתמה אחרת. כמו שילדים לא אוהבים שמספר הסיפור מתפזר פתאום לסיפור אחר, לדמויות אחרות כך גם בסיפור השיווקי אסור להתפזר לקהלים או לסיפורים אחרים המבלבלים את הקהל באשר למטרה שהמותג משרת.
סטארבקס, למשל, עשתה בתחילה שגיאה כאשר החליטה לספר סיפור מלאכותי שהרשת הינה המקום הנכון לקפה וגם המקום הנכון לקנות אוכל, והחלה למכור גם כריכים וסלטים לצד קפה ומאפים. הקהל לא אהב את זה. לפתע לראשונה בתולדותיה של הרשת בארה"ב חלה ירידה במכירות. כשהעניין נחקר התברר שקהל היעד הפך למבולבל מהסיפור, פתאום הסיפור השתבש האם זה המקום הנכון לענות על צרכי הקפאין שלי? אז מדוע אני מריח גם ריח של מזון, של טיגון, של גבינות, של ממרחים שונים? ברשת הבינו שכשאתה מספר סיפור ללקוחות אתה לא יכול לזגזג והתמקדו בסיפור אחד לפיו רשת סטארבאקס הינו המקום השלישי לבלות בו (אחרי הבית והמשרד). מי שעוד מספרת סיפור מעולה ללקוחותיה היא גוגל: אם יש לך בעיה בתחום החיפוש, אנחנו נפתור אותה".
סיפורה של "לולולמון", החברה עמה עבדתי, החל במותג בגדים "בריאותיים" שנועד לשוחרי רפואה משלימה. בין היתר שיווקה החברה ביגוד בריאותי המכיל גם סיבי אצות. בעקבות בדיקה שנעשתה התברר ששיעור גבוה מן הבגדים אינו מכיל כלל כמובטח את סיבי האצות והחברה נקלעה למשבר תדמיתי חמור. לולולמון הצליחה להיחלץ מהמשבר, לאחר שלקחה אחריות למשגה ושינתה את הסיפור השיווקי שלה כך שידגיש את אופנתיות הבגדים ואת נוחותם ולא את סגולותיהם הבריאותיות.
הצלחתי להכיר במקצת את הצרכן הישראלי, התרשמתי ממנו כתובעני וקשוח ואני לא בטוח שבמקרה זה יספיק רק סיפור טוב, אולי זו הסיבה שסטארבאקס לא הצליחה כאן. "חברות המעוניינות לכבוש את השוק הישראלי צריכות גם לספר את הסיפור הנכון, אך גם להעלות את רמת השירות שאינה גבוהה כאן ולהציע משהו חדש, אפילו קטן שלא היה כאן קודם. סטארבאקס טעתה כאן כי חשבה שהיא מביאה תרבות חדשה, בעת שהתרבות הזו - תרבות שתיית הקפה האיכותי - כבר הייתה כאן ושגשגה.
"הצעד הראשון שאני יכול להמליץ לחברות שמעוניינות למשוך לקוחות איכותיים זה להיות ממוקדות, ולהגדיר את קהל היעד שלהן. החברות צריכות לבצע ניתוח 20-80 - כלומר לזהות מי הם הלקוחות הכבדים, ה-20% שמביאים להן 80% מההכנסות. לאחר שזיהו אותם, על החברות ליצור פרופיל של אותו לקוח כבד, לברר מה הוא אוהב ומה הוא מעדיף. אחת הדרכים שבהן ניתן לחשוב על חדשנות היא לקבוע יעדים קטנים לשיפור בכל שנה. הדרך הזאת בונה מומנטום ומובילה לשינויים גדולים בתוך הארגון. חברות כמו וול-מארט מתחדשות באמצעות משמעת, קביעת מטרות הגשמתן מדי שנה, קביעת מטרות נוספות, גבוהות יותר, שנה לאחר מכן.

פרופ' אשווין ג'ושי הגיע לישראל להרצות בפני מנהלים הלומדים בתוכנית קלוג-רקנאטי לתואר שני בניהול בינלאומי באוניברסיטת תל אביב, אודות רשתות שיווק בינלאומיות.
מומחה בינלאומי לשיווק מאוניברסיטת יורק היוקרתית בקנדה.
תאריך:  21/05/2008   |   עודכן:  21/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה הסיפור השיווקי שלך?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
קצת עדין מידי לישראלים
קורא מאירופה  |  21/05/08 12:13
 
- חבל על הזמן ישראלים יודעים הכל
י.ש  |  22/05/08 07:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי לירז
אפילו הנושאים ונותנים עם הפלשתינים על הסכם הקבע יודעים היטב שלא מדובר בשלום, והם לוקחים זאת בחשבון בהנחות העבודה שלהם?    הדרך לגיהינום...
אפרי הלפרין
ראש ממשלה נבצר, וממשלה נבצרת אשר אינם מודים בנבצרותם, מכניסים את כל המדינה לנבצרות
ראובן לייב
אם יצליח האיש, שידו בכל ויד כל בו, אך חשוד בפלילים, להשתחל לכנסת - תהיה זו בשבילו תעודת הוקרה על פועלו ותעודת עניות למדינה, שלא השכילה להתמודד עימו
מנחם רבוי
מדוע אי אפשר להסתפק בהעמדת דברים על דיוקם ומוכרחים לשפוך קיטונות של דברי גנאי ואיחולי רע? בכלל את מי זה מעניין מה בן כספית חושב על ניר בכר או להיפך? טון כתיבה מתלהם אינו מועיל לחיזוק הטיעון ומעלה את החשש בעיני הקורא שהכותב המשתלח אינו יודע להביע דעתו בסגנון חד שאינו נגוע בהתלהמות
איתמר לוין
סיבה למסיבה: ישראל מובילה בייצור דוחות ביקורת. אבל מה יקרה אחר כך? כלום. ולמה? כי הפוליטיקאים הם האחרונים שיעשו משהו, התקשורת נגועה באינטרסים והציבור כבר אדיש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il