X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לדיכאון ודמנציה גורמים משותפים הקשורים הן לשינויים הורמונליים והן לשינויים מבניים במוח בדומה לדמנציה נראה כי גם דיכאון הוא מחלה כללית הפוגעת בכל המוח
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

שיטיון (או דמנציה) ודיכאון הן הפרעות נפוצות בגיל מבוגר. שיטיון הוא בדרך-כלל מחלה ניוונית הפוגעת במוח וגורמת ובתהליכי חשיבה גבוהים. הסיבה העיקרית לשיטיון היא מחלת אלצהיימר.
לדיכאון השפעה על איכות החיים והוא עלול לקצר את תוחלת החיים. הפרעות קוגניטיביות, בנוסף להפרעות בתחום הרגשי, נמצאו קשורות לדיכאון.
הקשר בין דיכאון למחלת אלצהיימר הוא מורכב. מצד אחד ברור שכאשר אדם מרגיש ירידה קוגניטיבית הוא עשוי להגיב על כך בחרדה ובדיכאון. מאידך, דיכאון מתבטא לעיתים קרובות בחוסר יוזמה והתעניינות וכן, בירידה בריכוז ותשומת הלב. תופעות אלו אופייניות גם לדמנציה. לכן בשנים האחרונות התברר כי מצבי דיכאון, ובייחוד גיל מתקדם, מנבאים הופעת מחלת אלצהיימר. יתר על כן, בבדיקות כגון CT או MRI נראה גם דמיון בשינויים מוחיים האופייניים לשתי המחלות, בעיקר בחומר הלבן אך גם בהיפוקמפוס (חלק של המוח המשתתף בפעולות זיכרון).
יש גם דמיון בשינויים נאורוכימיים בין דיכאון ודמנציה, המתבטא גם במערכת של נאורוטרנסמיטורים שהם חומרים המופרשים מקצוות העצבים ומשפיעים על תאים סמוכים. בהקשר זה נחקרה בהרחבה מערכת הסרוטונין במוח. סרוטונין משתתף בוויסות מצב רוח ובתפקודי זכרון.
במחקרים על חולים דכאוניים אשר נפטרו מסיבות טבעיות נמצאה ירידה משמעותית בריכוז סרוטונין במוח וכן בקישוריות של סרוטונין לרצפטור שלו. שינויים אלו תוארו גם במחלת אלצהיימר. חומר אחר בו נראו שינויים דומים בשתי המחלות הוא נוראדרנלין.
אחד מהשינויים הפיזיולוגים המאפיינים מצב של דיכאון הוא מצב של לחץ (stress) המלווה בהפרשת יתר של ההורמון קורטיזול לדם.
הקורטיזול המופרש מגביר את יכולת הגוף לעמוד במאמצים מוגברים, אולם הוא גם עלול לגרום לנזקים. בחיות ניסוי ניתן לראות כי עודף קורטיזול פוגע בהיפוקמפוס וגם בזכרון. יתכן איפוא כי מצבי לחץ ודיכאון גורמים לפגיעה אנטומית המאפיינת את מחלת אלצהיימר.
תרופות נוגדות דיכאון פועלות על המעברים בין תאי עצב במוח ויש צורך בהתמדה בטיפול בכדי למנוע הישנות הדיכאון. התרופות הללו פועלות בחלקן על-ידי הגברת ההשפעה של סרוטונין ושל נוראדרנלין, אותם חומרים אשר חסרים במצבי דיכאון. עקב הטיפול התרופתי חל שיפור ברור במצב הרוח וכן בתפקוד היום יומי הכללי של החולה. בשלב זה עדין אין תשובה חד-משמעית לשאלה האם טיפול תרופתי יעיל נגד דיכאון עשוי להוות גורם הגנה מפני התפתחות ירידה קוגניטיבית עתידית או דמנציה.
לסיכום: לדיכאון ודמנציה גורמים משותפים הקשורים הן לשינויים הורמונליים והן לשינויים מבניים במוח. בדומה לדמנציה נראה כי גם דיכאון הוא מחלה כללית הפוגעת בכל המוח. הופעת דיכאון עשויה להוות גורם סיכון לדמנציה באמצעות פגיעה ושיבוש מערכות מוחיות הנחלשות הן עם עליה בגיל וגם עם תחילת מצב דמנטי. שוני בין אישי בתפיסת מצב חברתי כאיום עשוי להשפיע על המערכות ההורמונליות במוח. הבדלים אישיים אלה קשורים גם לעמידות תאית בפני נזקי קורטיזול.

תאריך:  03/06/2008   |   עודכן:  03/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
חוויה גסטרונומית במסעדה תל אביבית מיתולוגית, המתהדרת בשמו של פרוון-צמרת ואיסטניס קולינרי
עו"ד עמית יפרח
לאחרונה קיבלה תנועת המושבים את עמדת המינהל בנוגע לנוסח חוזה החכירה שייחתם עם בעלי הנחלות והאגודות. עמדת המינהל הגיעה לאחר עבודה מאומצת ועיקשת במשך כ-3 שנים מצדנו במטרה לקבל את טיוטת חוזה החכירה למושב עובדים
ד"ר רון בריימן
אם יימצא "תואם אברהם פורז", יש סיכוי לרשימה ציונית-לאומית מימין לליכוד להגיע בבחירות 2008 ל-20 ח"כים, מחציתם עם כיפה ומחציתם בלעדיה. האם בשעה קשה זו יתגלה אברהם פורז החדש, עם תבונה, גדלות רוח, וגם כיפה?
רן ברץ
רוב הבוחרים קצו בכנסת ובממשלה אלו. הם קצו בהן לא רק משום שהעומד בראשות הממשלה חשוד בפלילים, שהרי הוא חשוד בהם כבר מזמן, ועד כמה מוצדק החשד נדע רק בעתיד; הם קצו בהן בעיקר בשל מחדלי וכישלונות העבר הקרוב
אילן ריס
ישראל ממתקפלת ומוותרת עכשיו אפילו על חלקים של המדינה. עם מעט תוספת של לחץ ועקשנות נגמור אותה לגמרי    עם שאיננו מוכן להלחם על נכסיו האסטרטגיים איננו ראוי לעצמאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il