X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אף עורך בעולם לא ישלח צוות תקשורת לסקר ישיבה של ועדת העלייה או של הוועדה לפניות הציבור שמטפלת בבעיות של נגישות נכים, אלא אם תהיה שם איזו הפגנה או פרובוקציה
▪  ▪  ▪
תמונה העוברת מסך. חברי סיעת הגמלאים משחקים בכדורי שלג, היום משחקים באש [צילום: פלאש 90]

המכון הישראלי לדמוקרטיה הגיש השבוע לנשיא המדינה את "מדד הדמוקרטיה". העובדה שמעמדו של בית המשפט העליון מוסיף ומדרדר והציבור הדיח אותו ממעמדו כראשון השומרים על הדמוקרטיה ורק 35% מהציבור סבורים כך, איננה מפתיעה כלל. גם לא העובדה שחלה ירידה של 12% במעמדו של בית המשפט העליון עד כדי כך שפחות ממחצית הציבור, 49% בלבד, מאמינים בו.
על הנתון העולה מהסקר שלפיו הציבור בישראל רואה את התקשורת כ"מוסד ששומר בצורה הטובה ביותר על הדמוקרטיה בישראל", יותר מבית המשפט העליון, אפשר להרים גבה בתמיהה ובחיוך, אבל כשקוראים שחלה ירידה של 8% גם באמון בתקשורת, אז האמון במכון הישראלי לדמוקרטיה ובמדד שלו, משתפר קצת. אבל אלה לא הנתונים המפחידים באמת כי בית משפט עליון זה חשוב ביותר ואפילו קריטי אבל הוא גוף קטן מאד שבעיקרון יכול לשפר את מעמדו די בקלות אם רק ירצה בכך באמת ובתמים. קצת פחות הצהרות פוליטיות, קצת יותר מצג של ניטרליות והעניינים יתחילו לזוז לטובה.
הבעיה האמיתית נמצאת במשבר שבין האזרחים לבין הכנסת והממשלה. הנתונים פשוט מפחידים. רמת האמון בכנסת ירדה מ-33% מהציבור, שזה נתון עלוב ומדאיג בפני עצמו, לרמה של 29%, והאמון שרוחש העם בישראל כלפי המפלגות עומד על 15% בלבד. פרט מעניין נוסף היא העובדה ש-51% מהציבור סבורים כי הדרך להגיע לפוליטיקה מחייבת שחיתות. ההידרדרות במעמד הכנסת, הממשלה והפוליטיקאים עצמם היא תהליך שנמשך זמן רב והוא דומה יותר לצניחה חופשית כלפי מטה.
עד כאן שום דבר איננו חדש. ומדוע אני בכל זאת מציין את העניין? כי התחושה הזו והמשפטים שניתן לשמוע בכל קרן זווית: "כל הפוליטיקאים מושחתים... כל חברי הכנסת בטלנים, לא אכפת להם מכלום חוץ מהכסא, מושחתים וחיים על חשבון הציבור", ועוד כהנה וכהנה באותו סגנון, אינם מדויקים ולא ממש תואמים את המציאות. כן. אני יודע שזה נשמע מוזר אבל אני מתכוון לזה בכל הרצינות. יש אווירה שהיום לא רק מותר לבעוט בכנסת ובממשלה כאילו היו סמרטוטים אלא ממש מצווה לעשות כן. כל דרדק זב חוטם שעוד לא התחיל להניח תפילין, יודע שבכנסת כולם מושחתים ובטלנים וזה בלי שדיבר מימיו עם ח"כ וספק אם הוא בכלל יודע מה עושים בכנסת. זו תחושה גורפת מדי והיא מבוססת על מיאוס כללי שנובע מהסקת מסקנות על סמך הדברים שאנחנו רואים ושומעים עליהם כל הזמן. הכוונה לחקירות פליליות, גניבות, שוחד, חשדות אין סופיים, מהומות, עילגות מביכה, בורות, הטלת רפש איש בחברו, שיקולים פוליטיים במקום ענייניים, דמויות "תרומיות" שהפכו לחברי כנסת שלא היו נכנסים לאף פרלמנט בעולם ועוד.
כל זה נכון. אפילו נכון מאד. אלא מאי? זו חלק מהתמונה. ומי אשם בכך שאנחנו רואים רק תמונה חלקית גם אם היא נכונה? זו התקשורת. ולפני שאמתח ביקורת על אחרים, את חטאי שלי אני צריך להזכיר היום, שכן גם אני לוקה בכך ואפילו הרבה. יש מגמה של לעג ובוז משל היו אותם חברי כנסת כולם חבורת פושעים נקלים ויושבי קרנות. זה פשוט לא נכון עובדתית. בכנסת יושבים לא מעט חברי כנסת חרוצים שבהחלט עושים עבודה רצינית. יש לא מעט חברי כנסת ששוהים במשכן מהבוקר עד השעות המאוחרות. לא תמיד כשרואים ועדות ריקות, זה בגלל שחברי הכנסת בחו"ל או במזנון, זה נובע פעמים רבות מכך שיש להם התחייבויות מקבילות בכמה ועדות בו זמנית, לפעמים בזמן המליאה או בזמן כנס ציבורי חשוב שמתקיים במשכן. יש לא מעט ששוקדים בחדריהם על הצעות חוק ותיקוני חקיקה לטובת הציבור או מנסים לפתור את בעיותיהם של אנשים במצוקה, ארגונים כאלה ואחרים שמתקשרים ואף מגיעים ללשכותיהם. רק שעל זה כמעט לא כותבים וודאי שלא מצלמים או מסקרים ברדיו.
אף עורך בעולם לא ישלח צוות תקשורת לסקר ישיבה של ועדת העלייה שדואגת לפנסיות לעשרות אלפי עולים שעבדו במדינות חבר העמים וכספם נשאר שם או הוועדה לפניות הציבור שמטפלת בבעיות של נגישות נכים, אלא אם תהיה שם איזו הפגנה או פרובוקציה. כמעט כל כתבה, בוודאי המובלטות שבהן, יעסקו בצדדים השליליים של המתרחש בכנסת או לפחות ידגישו פעילות כזו ותמיד ישמחו לעוט כמוצאי שלל רב על כל היבט שלילי, בהבלטה בלתי פרופורציונאלית כעורבים מקרקרים על שאריות הפגר.
שני ראשי החץ האלה של התמונה האמיתית והנכונה של ח"כים אנוכיים, בטלנים ומושחתים, לצד העדר סיקור כמעט מוחלט של הפעילות החיובית והחשובה שבמשכן, יוצרים את התמונה שלפיה מדובר ב-120 אפסים והדבר מתבטא בכך שרק 29% מהציבור מאמינים בכנסת. אז מילא אם זה רק היה לא נכון, הבעיה האמיתית היא שזה בעיקר מסוכן.

נסיעות, בחירות, ריגול וגם משכורת

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה ברוב של 63 מול 16 הצעת חוק שלפיה, מי שביקר במדינת אויב בלי שקיבל היתר לכך, לא יוכל להתמודד בבחירות לכנסת אם עשה זאת בתקופה של עד שבע שנים לפני הבחירות. הצעת החוק הזו היא בעצם תיקון לחוק יסוד הכנסת, שם נקבע בסעיף 7 א' שאדם או רשימת מועמדים מנועים מלהשתתף בבחירות אם במעשיו או מטרותיו של המועמד יש אחד משלושת אלה: שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות, תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל. התיקון לחוק מוסיף את המשפט: "יראו מי ששהה במדינת אויב שלא כדין בשבע השנים שקדמו להגשת רשימת מועמדים כמי שתומך במאבק מזוין כאמור, כל עוד לא הוכיח אחרת".
הצעת החוק הזו של הח"כים אורלב וטרטמן נולדה בעקבות פרשת עזמי בשארה: "מישהו מאמין שמטרת הביקורים במדינות אויב היא לנגב חומוס ולהשקיף על הנוף המרהיב?" תהה ח"כ אורלב, "ביקורים במדינות אויב מעוררים חשד כבד למסירת מידע ביטחוני ומהווים עידוד למאבק מזוין בפעילות טרור נגד ישראל. פרשת בשארה וההתרסות של חלק מחברי הכנסת הערבים, כמו נסיעתם לסוריה ופגישתם עם ראשי החמאס - אינן בגדר חופש הדיבור, אלא עידוד מפורש למאבק מזוין במדינת ישראל ועידוד הטרור נגד אזרחיה".
באמת יופי של נאום, אבל גם ח"כ אורלב יודע שליד סעיף 7 א' נמצא סעיף 7 ב' שקובע: "החלטת ועדת הבחירות כי מועמד מנוע מלהשתתף בבחירות טעונה אישור בית המשפט העליון". בית המשפט העליון מחשיב מאד את הזכות להיבחר (ובוודאי שגם את עיקרון חופש הביטוי) ונוקט בגישה פרשנית מצמצמת מאד להגדרות החוק של 7 א', כך שקשה מאד ואפילו קשה עד למאוד לפסול מועמד או רשימה בשל העילות האלה. אז איך בדיוק חושב ח"כ אורלב, יפרש בית המשפט העליון נסיעה לסוריה או פגישות עם ראשי החמאס, שיכולים להחשב גם כניסיונות גישוש לקראת הסדר של שלום או איזו הודנא או תהדיא וכיוצא באלו?
ואם כבר הזכרנו את בשארה ובית המשפט העליון, הידעתם כי הח"כ לשעבר שנחשד בריגול לטובת החיזבאללה ומאז נעלמו עקבותיו בבירות ערב, מקבל משכורת מכנסת ישראל? ובכן טובי חכימיאן, מנהלת תשלומי שכר ותנאים לחברי הכנסת, כתבה במפורש כי בשארה מקבל ממדינת ישראל, דהיינו מכספי משלם המיסים שחלק מהם ספגו לא מעט טילים של החיזבאללה, "פנסיה בשיעור של 21.6% המהווה את מלא זכויות הפנסיה שצבר", וכן קיבל ע"פ סעיף 15 להחלטת גימלאות לנושאי משרה ברשויות השלטון "מענק הסתגלות בגובה שש משכורות של חבר כנסת". מסכן, באמת קשה להסתגל למגורים במדינה ערבית. הפנסיה מועברת לחשבון שמסר בשארה לחשבות הכנסת. מעניין מתי מסר את החשבון, לפני "תום כהונתו" כפי שכתב המסמך או אחרי?
את יו"ר הליכוד העולמי דני דנון העניין הזה הרגיז מאד, ולכן עתר השבוע לבג"צ בדרישה לחדול מהעברת הכספים ולשלול לאלתר את אזרחותו הישראלית של בשארה. אגב גם דנון בונה הרבה על אותו סעיף 7 א' המדובר וגם על חוק האזרחות שקובע בסעיף 11 "אזרח ישראלי שיצא מישראל שלא כדין לאחת המדינות הנזכרות בחוק למניעת הסתננות (הכוונה למדינות אויב) יראוהו כמי שוויתר על אזרחותה", מה גם שבסמכות שר הפנים לשלול אזרחות של מי שהפר אמונים למדינת ישראל. עכשיו נראה איך בית המשפט העליון מתמודד עם הדבר הזה. מי יודע, אולי הוא יצליח לשפר קצת את מעמדו?

פורסם במקור: שבועון "יום ליום"
תאריך:  13/06/2008   |   עודכן:  13/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על מושחתים, דמוקרטיה ועורבים מקרקרים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נידרש גילוי נאות-מיהו אדוני? ל"ת
א מ רול  |  13/06/08 14:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרי הלפרין
צר לי לחלוק על כל עורכי הדין המלומדים. רק שופט חמור לא מכין מראש את החומרים לדיון. שופט הקורא את החומר, לומד את התיק - בודק אלטרנטיבות, טרם נשמע התיק - יבורך, והלוואי לנו רק כאלו.
אלעזר לוין
היזם יצחק אמסלם הופתע לגלות, שעל המגרש המוצע למכירה ביפו עמד בית ילדותו    גייס את אילן פיבקו לבניית "הבית היפה ביותר"    פנטהאוזים ב-2.5 עד 4.5 מיליון שקל    "אם תארוז את הדירה בצלופן הנכון, תוכל למוכרה כמעט בכל מחיר"
אברהם (פריצי) פריד
גמדים בעבודה וח"כיות במתקפה    עוה"ד תמימים ובריטים מחוקקים    פאניקה בפרקליטות ודמוקרטיה למרצה מחיפה    טובה שטרסברג מתאמנת - ועוד
עו"ד יוסי דר
זוהי פיקציה, שאין לו לבית המשפט אלא את מה שרואות עיניו ואין הוא רואה או שומע דברים שמחוץ לאולם בית המשפט    אלפי בקשות וערעורים לפסילת שופט כבר נדחו - קורבן לפיקציה שדעתו של השופט לא ננעלה. כי האפשרות היחידה כיום להראות שדעתו של השופט ננעלה, היא להביא סריקה ממוחשבת ועדכנית של מוחו
דר' אברהם שלום
הכנסת איבדה את אמונה באהוד אולמרט ושריו, אך משאירה אותם בתפקידיהם כי היא חוששת מפני בחירות חדשות    כנסת המשאירה ממשלה כושלת בשלטון ומתחמקת מהכרעת הבוחר - מתנכרת לעם ולטובתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il