X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כפי שהממשלה יצאה למלחמה בלי להבין את משמעויותיה כך היא החליטה על העסקה הנוכחית. לא מדובר כאן בערכים של "תדע כל אם עבריה...", או החובה המוסרית של פדיון שבויים, שהם מובנים מאליהם ואין ולא צריך להיות ויכוח לגביהם
▪  ▪  ▪
נסראללה. הבטיל ולכן יקיים [צילום: מתוך שידורי אל מנאר]

ההחלטה על עסקת חילופי השבויים מוצגת כהכרחית מנימוקים הומאניטאריים וכמייצגת את הערכים שלנו אל מול הערכים שלהם: פדיון שבויים הוא ערך עליון אצלנו ובמקרה הנוכחי דינם של חיים כדינם של מתים. מובן שהתומכים לא שוכחים להוסיף כי כדי לשמור על ערכינו אנו משלמים מחיר כבד - כך היה וכך הווה. כך מנקים את המצפון ומיישרים את המבט אל המציאות האכזרית שאיננה חדשה, כידוע.
זו שיטת האיטריות החמות (לוקשים, בלעז) שמאכילים אותנו כמעט מדי יום בנושאים שונים ומגוונים בתקווה שלמרות טעמן הלא ערב לחך נאכל אותן בסוף כי זה מה שיש. מסתמכים גם על האמונה כי לחלקנו או לרובנו יש זיכרון קצר. לכן יכולים דוברי הממשלה לספר לנו כי מדובר בעסקה "זולה" בהשוואה לעסקות בעבר בהם שילמנו במאות ואלפי אסירים תמורת שבויים בודדים שלנו.
לא, חברים יקרים - זו לא עסקה זולה, טובה או מחויבת המציאות. זו עסקה גרועה שמחירה הכבד עדיין לא נראה בעין. כאשר הנחת העבודה המוצקה היא כי אנו עומדים לקבל חיילים בארונות מתים ותמורת זה מחזירים רוצח המונים (כי זה מה שהספיק לבצע בטרם נלכד) ושבויים חיים ועוד נספחים שונים לא ניתן לדבר על עסקה "סבירה".
לא ולא, כי תמורתה אנו לא משלמים במחיר עכשווי: כל אחד מאתנו יעשה טובה לעצמו אם לא ישכח כי עבור אהוד גולדווסר ואלדד רגב שילמנו בכל המתים של מלחמת לבנון השנייה ובנזק החומרי העצום שנגרם כתוצאה ממנה! אז ושם מצוי המחיר האמיתי כי הרי ניתן היה לבצע את חלופי השבויים ללא מלחמה וללא ההרוגים וההריסות באותו מחיר שאנו משלמים היום. אלא שלפני שנתיים חשב אהוד אולמרט כי הוא מבין ב"עסקים אלה".
כפי שהממשלה יצאה למלחמה בלי להבין את משמעויותיה כך היא החליטה על העסקה הנוכחית. לא מדובר כאן בערכים של "תדע כל אם עבריה...", או החובה המוסרית של פדיון שבויים, שהם מובנים מאליהם ואין ולא צריך להיות ויכוח לגביהם. אלא שהשרים יושבים ליד שולחן הממשלה גם כדי לקבל החלטות קשות מאדו ומצופה מהם להתנתק מרגשות ומכל שיקול זר להחלטה כפי שזה נעשה בכל חברה וארגון שמתנהלים לפי שיקולים עסקיים או טובת העניין.
אני מרשה לעצמי להעריך כי לשרים שהצביעו בעד ההחלטה - או לרובם הגדול - אין מושג מוצק מה הם תוצרי הלוואי האפשריים של הצבעתם בדומה למה שקרה ביום ההחלטה על היציאה למלחמה לפני שנתיים. כשליה הביאו להקמת ועדת וינוגרד שהצביעה והוכיחה כי תהליך קבלת ההחלטות בממשלה הוא רצוף בכשלים והיא המליצה על מה ואיך לשפר. מה שקרה בשבועות האחרונים בנושא העסקה מוכיח כי התהליך לא שופר באופן כזה שניתן לברך עליו.
אפשר לשער כי בהחלטתם הניחו שרי הממשלה את היסודות הסופיים לעסקה שבה ישוחרר גלעד שליט כי הרי אין כמדומה מישהו בינינו היכול להאמין כי אותם שרים ישקלו שיקולים אחרים בעסקה השנייה מאלה ששקלו בעסקה הראשונה. וכבר מטפטפים לנו באוזניים כי המחיר יהיה "באמת" כבד מאוד.
תסריט בלהות
כאן עלי לחזור לראשית הדברים ברשימה זו. יש עניין אחד שבחודשים האחרונים לא צוין ולא הוזכר בתקשורת ולכן גם נשכח מהתודעה הציבורית שיש לו, להערכתי, קשר ישיר לעסקה הנוכחית ושעלול לפרוץ לחיינו בנסיבות לא ממש משמחות אם וכאשר הוא יתממש.
הכוונה היא למותו של רב המרצחים עימאד מורנייה בפברואר האחרון, שלאחריו הבטיח נסראללה נקמה בכל מקום בעולם. כפי שאנו יודעים ונוכחים בכך גם עכשיו, כל מה שהוא אומר הוא בסופו של דבר גם מבצע, במוקדם או במאוחר. זה לא נעים לנו אבל זו המציאות, לצערנו. נדמה לי כי נסראללה המתין לסיום העסקה הנוכחית - שאמורה להתבצע לפי הכללים שהוא קבע ולא אנחנו - כדי לממש את איומיו וכפי שקרה בשנות ה-90' בבואנוס איירס בארגנטינה עם פיצוץ בניין הקהילה היהודית והשגרירות הישראלית, מדובר בנקמה כואבת. צריך להניח ולקוות כי מי שמופקד על עניינים אלה אצלנו זוכר זאת היטב ונערך בהתאם.
אם חס וחלילה התסריט הזה יתרחש יימצאו שרי ממשלת ישראל בפני המציאות הבאה: ויתרו לנסראללה לכל דרישותיו וקיבלו ממנו מעשה מלחמתי המחייב אותנו להגיב - אלא אם מישהו יחשוב כי אין בכך כבר תועלת. מכאן הסחרחורת המוכרת לכולנו של הויכוח הציבורי הישן נושן איך ומדוע התגלגלנו לכל זה. זהו תסריט בלהות וכאמור, כולי תקווה שלא יתממש, אבל טוב לזכור כי הוא איננו תלוש מהמציאות הבלתי אפשרית כמעט בה אנו חיים יומיום.

תאריך:  30/06/2008   |   עודכן:  30/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחיר העלום של עסקת השבויים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
בעטיפת מוסר הם עוטפים כל שטות
מרק טווין  |  30/06/08 14:10
2
תגובתי
מומחה למומחים  |  30/06/08 19:01
3
4 אמהות שמחות כנגד מאות שכולות
מב"י  |  1/07/08 08:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רוני אלוני-סדובניק
כשאולמרט מודה בפה מלא כי עבר על חוק מימון מפלגות, המשמעות היא כי הוא גנב את הבחירות מהמתמודדים מולו באותן מערכות בחירות    אז מה היה אומר אותו אולמרט אילו היו לוקחים את הגביע לבית"ר, לא מפני שהיא אינה טובה, אלא משום שהמשחק נמכר מראש?
ד"ר צ'לו רוזנברג
המשפחות מרגישות ובצדק כמרומות. שנתיים ימים של היעדרות יקיריהם לא הספיקו להן, בהכרח היה צריך גם לענות אותם, לייסר אותם ולהביא אותן עד שבירה?!
דודו אלהרר
מה ערכם של פסקי דין הגוזרים שנות מאסר ארוכות? מי מתייחס אליהם? מה הטעם בדיונים הריקים? ואם מערכות המשפט ואכיפת החוק היו לחוכא ואיטלולא בכל הנוגע למחבלים, מה תעשה המדינה כשהדבר יגלוש לפושעים מן השורה?
איתמר לוין
הכסף הגדול באמת שנגבה מהצרכנים בישראל בלי שתהיה להם שום אפשרות מעשית להשוות מחירים, איננו בבנקים אלא בחברות הסלולר. כמה דוגמאות ותמיהות בצדן
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
למה לפחד מהליכי חקירה והגשת כתב אישום פלילי של מס הכנסה בגין מחדלים שבוצעו על ידכם בעבר? למה לא לישון בשקט בלילה בגלל טעויות עבר? שהרי, יש בנמצא אפשרות לתקן את המעוות ולכפר על שנעשה, על טעויות ומחדלי העבר, ככול שהמדובר בעבירות מס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il