X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעיירה היהודית לשעבר בפולין חיפשנו לשווא זכר לסבא-סבתא-רבא, שהתגוררו בה בשלהי המאה ה-19, אבל מסתבר שאין בה לא רישום ולא בטיח מאותה תקופה
▪  ▪  ▪
רחוב בונגרוב [צילום: מיקה]

שום מסע-שורשים מכובד לפולין לא יהיה מושלם בלי לפקוד לפחות אחת מן העיירות היהודיות של פעם. כאלה, מסתבר, יש לא מעטות, ואנחנו הצבנו לנו לייעד את ונגרוב, עיירה שכוחת-אל, שאם תשאל עליה עשרה פולנים ברחוב של ורשה - לפחות תשעה מהם לא ידעו להצביע על מיקומה.
את המידע הראשוני על אודותיה הצלחנו לחשוף בתחנת האוטובוסים המרכזית של בירת-פולין, הממוקמת במה שהיה פעם האצטדיון העירוני לכדורגל, והמשמש כיום כשוק-פשפשים המוני, בניצוחם של סוחרים ויטנאמיים ואוקראיניים. בתוך כל המולת היריד מוצבים שלטי תחנות הייעד ברחבי פולין, שלא מעטים מהם עשויים להרטיט נשמה יהודית כמו שלנו: מינסק, למשל - עיירה שממנה צמחו רבים מגדולי המדינה; או לובלין, העיירה עם הסיפור על הקוסם היהודי; המלין, שעליה נוצר הספר והסרט על החלילן הקסום; ואוסטרופול - איך לא - עיירתו של הבדחן הידוע הרשלה.
ברציף מספר 2 של התחנה נתקלות עינינו בשלט קטן של תחנת הייעד שלנו, ונגרוב. זה, בדיוק, מקום-מוצאם ומגוריהם, בשלהי המאה ה-19, של הסבתא והסבא-רבא של בת הזוג, מרים: רבקה פשפיורקה ומנחם מנדל זילברשטיין. השניים, שכבר מזמן הלכו לעולמם, היגרו בראשית המאה החולפת לעיירה דומה להפליא בארגנטינה, רוקה שמה.
המסע המפרך
בדחילו ורחימו, מצויידים בלבד בשמות המנוחים, אנו עולים לאוטובוס, הנושא על חזיתו את השלט: ונגרוב, ומן הנהג אנו למדים כי מדובר במסע של 80 ק"מ בלבד אל הייעד הנכסף.
לאוטובוס המיושן והבלתי-ממוזג, של יום קייץ לוהט, נדחסים, בזה אחר זה, המוני נוסעים מיוזעים בבגדיהם המרופטים והמיושנים ותופסים מקום על מושבים שראו כבר ימים טובים יותר. המתנה של שעה קלה והאוטובוס יוצא לדרכו בקול תרועה רועשת, מתנדנד על ציריו הרעועים, ועוצר בכל תחנה אפשרית בדרך, ובלבד כדי לדחוס לקירבו עוד ועוד נוסעים. 80 ק"מ של מסע מפרך שלא רואים את סופו הקרב.
80 ק"מ בלבד, אבל מסע שנמשך שלוש שעות תמימות. ביעד הסופי, התחנה המרכזית של ונגרוב, אנו מותחים את עצמותינו המתפרקות- כמעט ותוהים אחר מפה מקומית שתאיר את דרכנו. הייעד הראשון שלנו הוא סניפו המקומי של משרד הפנים, בהנחה ששם נוכל לאתר את רישומם, ואולי גם את מה שהיה פעם משכנם, של הסבתא והסבא-רבא. בקושי אנו מצליחים לאתר שם צעירה מקומית, דוברת אנגלית עילגת, שתהיה לנו לפה בפני פקידת המשרד.
אלא שלא חולף זמן רב ועל פניה של הצעירה נסוכה ארשת של אכזבה: "צר לי, אבל הרישומים של מי שהיו פעם תושבי העיירה לפני זמן כה רב - אינם בנמצא, מה גם שהרישומים העדכניים הם משנת 1950 ואילך בלבד". תוך השתתפות כנה בצערנו, מנסה הפקידה, באדיבות רבה, לחלץ אותנו מן הסבך שאליו נקלענו. היא מפנה אותנו לעבר בניין הכנסייה הסמוך, היישר אל הכומר, שאמור להכיר מקרוב את הקוריקולום ויטה של העיירה גם שנים רבות אחורה, הגם שהמדובר בתושבים, ששמותיהם מעידים עליהם כאלף עדים שהם, בעצם, יהודים לכל דבר.
הכומר המאכזב
השעה שתיים אחרי-הצהריים ועל-פי עצת הפקידה אנו אמורים לפגוש את הכומר בכנסיה, רק סמוך לשעה ארבע, בעת התפילה. בשעתיים הנותרות שעומדות לרשותנו עד המועד המיוחל, אנו מנסים, בכוחות עצמנו, לתהות על קנקנה של העיירה שאליה הגענו. בספריה העירונית, שעל אם הדרך, אנו רוכשים מפה, משום מה במחיר מופקע של 6 דולר, שמן הטקסט שבה אנו למדים דבר. כך, למשל, מסתבר שערב מלחמת העולם השניה היו מחצית מתושביה של ונגרוב יהודים, שעסקו בפרקמטיא ובסחר במשקאות חריפים. מן ההיסטוריה של ונגרוב עולה כי פרעות הקוזאק חלמיניצקי, במאה ה-17, הביאו למנוסת מרבית היהודים מן העיר. הקהילה עטתה פנים חדשות רק כעבור שני עשורים, עת הפכה למרכז לחסידות של מזרח-אירופה ובין היתר התיישבו בעיירה גם תלמידיו של "החוזה מלובלין".
ההתנכלויות ליהודים מצד השלטונות נמשכו לאורך כל הדרך.
יהודים נאסרו, נרצחו והוגלו, אבל שיא הרדיפות היה במלחמת העולם השנייה, כאשר הגרמנים כבשו את ונגרוב, החריבו את בית הכנסת שלה והוציאו להורג את רבו, רבה האחרון של ונגרוב. ובתוך כך רוכזו יהודי העיירה בגטו המקומי, שם מצאו רובם את מותם ואילו יתרם הושמדו במחנה טרבלינקה. כך גם הגיעה קיצה של קהילת ונגרוב המפוארת, ששרידיה המעטים קבורים ב"לפידריום", החלקה היהודית של בית הקברות המקומי.
מחוגי השעון מראים בינתיים כי השעה כבר ארבע, ואנו שמים את יעדנו לכנסייה המקומית, "הבזיליקה הקטנה", לפגישה הצפויה עם הכומר המושיע. מצפים עד בוש, כמו מתפללים מקומיים אחרים, והכומר לא בא. מאוכזבים אנו חוזרים כלעומת שבאנו, לא לפני שאנחנו מספיקים להציץ במכמני הכנסיה, המעוטרת בפרסקות של מיכאל אנג'לו. נחמה פורתא על ההחמצה הגדולה.
למרים זילברשטיין המאוכזבת לא נותר אלא להפליג על כנפי האסוציאציה. ככל הידוע לה, היגרו הסבתא והסבא-רבא בראשית המאה העשרים מוונגרוב לעיירה דומה להפליא ב...ארגנטינה הרחוקה, רוקה שמה. שם גם נולדה, שנים רבות מאוחר יותר, היא בעצמה. וכך, גם ללא הכומר, נסגר לפחות המעגל המשפחתי הזה...

תאריך:  07/08/2008   |   עודכן:  07/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מסע-שורשים עקר לוונגרוב
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
יוצאי ונגרוב
איריס100  |  25/09/09 16:03
 
- ארגון יוצאי וונגרוב
yshaham  |  5/01/11 19:57
 
- חיפוש פרטים על משפחת אבא שלי
שרה רוסמן  |  11/06/11 00:36
 
- היום 28.5.14 שעה 17:00
איריס101  |  28/04/14 09:57
2
יוצאי ונגרוב
דליה א צ   |  4/03/11 12:55
3
מחפש מידע על משפ פב מונגרוב
p.p.  |  5/10/11 18:07
4
מידע -משפ פב
p.p.  |  5/10/11 18:22
5
העיירה וונגרוב
הוכברג  |  16/04/15 11:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
מי שחרד לגורלה של ישראל כדמוקרטיה חייב להתנגד להתנהלות המערכות החשובות במדינה על-ידי מי שלא נבחרו. מי שצוהל על הדחת ראש הממשלה הנוכחי חייב לקחת בחשבון שגם ראש הממשלה הבא, יהיה מי שיהיה, עלול למצוא את עצמו באותה הסיטואציה
אלון מרום
נזדמנתי לאירוע משפחתי בבירתה הקסומה של קולומביה, בוגוטה. למרות היותה כנראה המקום המסוכן ביותר בעולם, היא גם מהמרתקות בערים. כמעט כל רגע משבוע שם עבר בהנאה צרופה. אך לא בהדרכת טיולים עסקינן אלא בכלכלה פוליטית. מוגשים כאן רשמים מכרך ענק המקפל בתוכו שיגשוג מאובטח וייאוש פושע, זילות בחיי אדם, לבביות ותשוקה
דרור מרום
אין חתולים פה
גרשון אקשטיין
לאחר שהמחשב חדר לכל תחומי חיינו, הגיעה העת לקבוע כללים וקוד התנהגות בהעברה וקבלה של דוא"ל בין מכרים וידידים, אחרת חיי המשתמשים ילכו ויהיו קשים יותר ויותר וכל ההנאה מהעיסוק, תיפגם
אברהם שרון
שיטת חישוב העמלות בבנקים מקוממת, אין שום הצדקה לגביית שישה שקלים ואף יותר מפעולה פשוטה, מהירה, צ'יק-צ'קית, של פקיד או פקידה, אשר בהקלקה אחת או שתיים, מבצעים חיש קל את הפעולה המבוקשת    לשינוי מבנה העמלות עשוי להיות הסבר אחד הגיוני: תאוות ממון בלתי מרוסנת של ראשי הבנקים    אדם לעמלה יולד?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il