X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרמב"ם כתב שהמשיח לא צריך לעשות אותות ומופתים ולחדש דברים בעולם, ולמד זאת מרבי עקיבא שהיה "חכם גדול מחכמי המשנה" כלשונו, שתמך בבר כוכבא
▪  ▪  ▪

הגמרא במסכת כתובות כותבת כי מאז שגלו ישראל ישנם שלושה שבועות, אשר עם ישראל מצווה שלא לעבור עליהם. דברים אלו הם דברי אגדה, אך יש שראו בהם, כמו האדמו"ר מסטמאר, הלכה מחייבת אשר יש בה בכדי לקעקע את התנועה הציונית. השבועות הינם: שלא יעלו בחומה, שלא ימרדו באומות העולם, ושלא ישעבדו הגויים את עם ישראל יותר מדי.
בשלושת השבועות יש לראות לטעמי את תכליתם של השבועות הללו. בי"ז בתמוז, נתקיימה נבואת ירמיהו כי השרים יבואו וישימו את כיסאותיהם בשערי ירושלים כסמל לנפילת החומה. השבועה הראשונה "שלא יעלו בחומה", מקבילה לאשר אירע בי"ז בתמוז אשר נפלו חומות ירושלים ונבקעה העיר. את השבועה השנייה לאי מרידה באומות העולם, יש לראות במהלך שריפת ירושלים, אשר אירעה במהלך השבוע השני, שכן במהלך החורבן, ובמהלך הגלות בהמשך, עם ישראל היה פאסיבי. הוא נפגע מאומות העולם, ולא פגע בהם.
השבועה השלישית שלא ישתעבדו אומות העולם בעם ישראל יותר מדי, התרחשה בשריפת בית המקדש, וחרישת ירושלים. ההתעללות המוגברת בעם ישראל הייתה בניגוד לשבועות הללו, שכן די היה להחריב את המקדש ולהגלות את ישראל.
בחזרת ישראל לארצם ישנם שלושה מצוות שעליהם לקיים ואף הם מקבילים לשלושת השבועות: להעמיד להם מלך, להכרית זרעו של עמלק ולבנות להם בית הבחירה. יש לראות לטעמי בסדר זה דווקא תיקון לחורבן. את אשר אירע בי"ז בתמוז שבו חרבה ירושלים והושיבו השרים כיסאותיהם, אנו מתקנים ע"י מינוי מלך. שכן נאמר: "מלך פורץ לעשות לו גדר ואין מוחין בידו".
כוונתו של הפסוק שהמלך פורץ פתח בחומה ונכנס אל העיר ולא נכנס דרך השערים הרגילים של העיר. כמו כן, מלך מארגן את העם למלחמה ומלכדו לכדי צבא. כך היה בימי שאול עם נחש העמוני. המצור שתם בי"ז בתמוז בו הגיעו מלך רומי אספיסיאנוס ובנו טיטוס לירושלים והחריבו את העיר, התחיל בהתווית המטרה על ידו. "עוד היום בנוב לעמוד ינופף ידו". המלך התווה את המטרה ולאחר מצור ממושך נפרצו החומות. כתיקון, אנו מצווים למנות מלך בכדי להגן על עצמנו, ובכדי שהמלך יתווה לנו את הדרך ויפקד על הצבא. לאחר מכן אנו מצווים להכרית את זרעו של עמלק.
התנהגות כזו כמו שהייתה בירושלים בשבוע השני לאחר הבקעת חומות העיר, מתאימה לעמלק. את זאת אנו צריכים לתקן בחזרה לארצנו, בעזרתו של המלך. לבסוף, אנו מצווים לבנות את בית הבחירה, בית המקדש. בית המקדש נחרב בתשעה באב בשבוע האחרון, ולכן כתיקון אנו מצווים לבנות את בית המקדש במצווה האחרונה.
כששבנו גם אנו ארצה, מינינו לנו מלך ע"י הקמת ממשלה למען תצא ותילחם באויבינו. לאחר מכן מחינו את זרעו של עמלק ע"י העמדת הצוררים הנאציים לדין, ולבסוף, נותר לנו לבנות את בית המקדש. עם שובנו אל ירושלים העתיקה ושחרור הר הבית, הרי שהמצווה האחרונה הייתה ברת מימוש. בכך היינו משלימים את שלושת המצוות שהם כאמור תיקון לשלושת השבועות בהן חרבה ירושלים.
רש"י ותוספות ראו את בניית המקדש ע"י הקב"ה, בכך שיירד בנוי מאש. הם גרסו כי התיקון לשריפת המקדש באש בידי אדם, הוא ירידתו מן השמים בנוי מאש, ע"י הקב"ה. לעומתם, רואה הרמב"ם את בניית המקש כמצווה בידי אדם. הוא כותב כי מלך המשיח יבנה את המקדש. מחלוקת זו מביאה לידי ביטוי מחלוקת אחרת: האם עלינו לפעול למען תהליך הגאולה או שמא עלינו לחכות לגורם מן השמים?
ר' עקיבא שהבין כי גאולה צריכה לבוא בידי אדם, גם אם איננו דתי ממש וראוי להיות משיח ע"פ הגדרות דתיות, תמך בבר כוכבא, למרות שהיה אדם שהתעסק יותר במלחמה ולא ברוחניות ולא ההיפך כפי שיש לצפות מגואלן של ישראל. במדרש איכה רבה כתוב שהוא דרש עליו ש"דרך כוכב מיעקב" זה הוא, והיה מנושאי כליו. ויש להבין, שכשבר כוכבא היה יוצא למלחמה הוא היה אומר לקב"ה "לא תסעוד ולא תסכיף", כלומר: אל תעזור ואל תפריע, ולמרות כל זאת תמך בו ר' עקיבא.
הרמב"ם כתב שהמשיח לא צריך לעשות אותות ומופתים ולחדש דברים בעולם, ולמד זאת מרבי עקיבא שהיה "חכם גדול מחכמי המשנה" כלשונו, שתמך בבר כוכבא. יש לראות במשיח לפי רבי עקיבא, אדם שיש ואיננו דתי, אך הוא מביא את ישראל אל הגאולה ולא מחכה לה. כשבר כוכבא עשה זאת תמכו בו, וכשהרצל עשה זאת, האין לראות בכך גאולה? ומי לנו כרבי עקיבא, שאמר על אדם כבר כוכבא שהוא המשיח, למרות שהיו עליו הרבה ביקורות מחכמי ישראל.
ניתן לראות כי לא רק שהגאולה יכולה לבוא בידי אדם, אלא יותר מכך, אפילו על-ידי אדם שלא עומד דווקא בכל הכללים ההלכתיים ומקיים מצוות בצורה מוחלטת. הרצל, שהפך את מדינת ישראל מחזון למציאות, היה זוכה לתמיכתו של רבי עקיבא. הוא לא חיכה לגאולה, הוא הביא אותה.

תאריך:  12/08/2008   |   עודכן:  12/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשרבי עקיבא פגש את הרצל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא מדוייק
ישעיהו תדמור  |  13/08/08 16:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
צפריר רובין, מומחה ליציבה נכונה, חקר ומצא כי העקמת היא תולדה רב-דורית של ריבוי שעות-ישיבה והרגלי-יציבה גרועים
אלון מרום
הניצוצות שעפו בסופ"ש בין העיתון של המדינה לפרשן הבכיר רביב דרוקר מאירים מעט מהמתרחש מאחורי קלעי הבמה התקשורתית-פוליטית
עומר כרמון
לא משנה מה יעשו המתמודדים: גם אם עדי אבישי תשיר נפלא ולי בירן יילל כמו חתול. השופטים ייצאו מגדרם כדי להלל את "הזמר המופלא" ולהסביר לעדי התמימה שהם ציפו ממנה ליותר
אליקים העצני
היו ימים שאולמרט העניק לברק "תעודת כשרות" שהוא לא יחלק את ירושלים. היום ניתן לומר: ברק לא יחלק - אבל אני, אולמרט, אחלק!
שושנה ויג
רשימה ראשונה בסדרה על משוררות כותבות אהבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il