X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לכפל מס סיכוי להיווצר נכון להיום במיוחד במישור המס העקיף - מס הרכישה. כך הדבר במיוחד לאור העובדה כי מיסוי עקיף יכול להיווצר על עצם קיומה של עסקה גם אם אין כל שבח
▪  ▪  ▪

עקרונית מיסוי כפל בחוק מיסוי מקרקעין אמור להימנע בכל האמור למס השבח בשל עיקרון העל של רצף המס אשר מונע לכאורה גם בהתקיים הרבה עסקות מיסוי כפל כיוון ששווי עסקה קודמת מהווה בסיס מס לעסקה הבאה. כל זאת כאשר מדובר באותה זכות עצמה ולא לדוגמה בנכס מקרקעין מצד אחד ובמניות איגוד המקרקעין המחזיק באתם המקרקעין מאידך.
שיטת שכבות נפרדת זו קיבלה משנה תוקף לאחר תיקונים 50 ו-55 לחוק מיסוי מקרקעין. נציין עם זאת כחריג כי גם בעבר במיוחד בהפעלת סעיפים 31 ו-71 לחוק העוסקים בפירוק כי היו מצבים של כפל מס.
לכפל מס סיכוי להיווצר נכון להיום במיוחד במישור המס העקיף - מס הרכישה. כך הדבר במיוחד לאור העובדה כי מיסוי עקיף יכול להיווצר על עצם קיומה של עסקה גם אם אין כל שבח. אם ניקח מצב רגיל של מכירה באותו שווי של הרכישה ישולם מס רכישה זהה ב2 העסקות אך בכך אין כפל מס כיוון שהמדובר אכן בעסקות עוקבות באותו שווי.
הדברים מסתבכים מעט יותר בעסקות נגזרות מעסקות אחרות, כמו מכירת זכות לזכות במקרקעין ולאחריה מכירת הזכות במקרקעין עצמה. דוגמה למצב מעין זה הינו כאשר רוכש אדם מאדם אחר את הזכות להתקשר עם המינהל בעיסקה לרכישת קרקע ולאחריה נרכשת הקרקע עצמה מן המינהל בעקבות אותה עסקה.
לטעמנו, דרך אחת למניעת כפל מס גם במיסים העקיפים (שבהם המצווה למניעת עודף מס הינה אף גבוהה יותר כיוון שאינם נגזרים מהתעשרות או מרווח) הינה ליתן שווי מתאים נמוך לזכות הנגזרת. כלומר אם א' רוכש מב' זכות לרכוש מג' מקרקעין ששוויים הינו 100 והתשלום הצפוי להם לג' הינו 100 אזי גם אם יש עסקה בין א' לב' יש להעריכה ב-0, בדומה לנעשה באופציות וראו לעניין זה פס"ד סיריוס.
זו הדרך הנכונה לנתח גם את פסק הדין העליון בעניין עין צורים כקובע אכן מספר עסקות אך לא כמכפיל את החיוב במס כמספר העסקות הנגזרות.
דרך חלופית אחרת להתמודדות עם הבעיה הינה שימוש בסעיף ספציפי בחוק מיסוי מקרקעין שנועד להתמודדות עם כפל מס ואיננו ידוע כל כך סעיף 55 לחוק ותקנה 27 (א) לתקנות מס רכישה הנותנת פטור ממס רכישה למי שזכאי לפטור לפי החוק.
כך אם נמשיך בדוגמתנו על א שקנה מב' זכויות להתקשר עם המינהל בעסקה וזכויותיו של א טרם נרשמו בשום מרשם סביר שהמינהל ינפיק את שובר התשלום וידווח על העסקה על הזכויות עצמן כעיסקה בינו לבין ב'. בעינינו בנסיבות אלה ההעברה של הזכויות מב' לא' תוך קיום למעשה של ההסכם המוקדם שביניהם זכאית לפטור ממס שבח לפי סעיף 55 וממס רכישה לפי תקנה 27(א). דרך אחרת להתמודדות כאן אשר אפשרית אף היא לראות בהסכם שבין א ל' כהסכם נאמנות אשר מכוחו ההעברה של הרישום במינהל משמו של ב' לשמו של א' תהיה פטורה לפי סעיף 69 לחוק.
לא זו בלבד, אלא שפסיקה עליונה באופן כללי בדיני המס רואה כפל מס כצרה לא רצויה אשר יש להימנע ממנה.

הכותבים הם ממשרד אלתר עורכי דין.
תאריך:  26/08/2008   |   עודכן:  26/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
ירדן נמנעת עד כה מלהתייחס באופן רשמי לחידוש קשריה עם תנועת החמאס אך בכירים ירדנים מדגישים כי המלך עבדאללה נחוש לשמור על האינטרסים של הממלכה ההאשמית גם אם הדבר יהיה על חשבונה של הרשות הפלשתינית
מוטי פלד
נכי צה"ל חסרי תעסוקה ועניין בחיי השגרה (לכאורה בגלל טיפול כושל של אגף השיקום וארגון נכי צה"ל), התחילו לפרוח, להיות עסוקים, עכשיו יש להם עניין בחיים, יש סיבה לקום בבוקר, יש על מה לדבר, להיאבק, סוף סוף "סופרים" אותם, הם מתחילים להיות חשובים, פתאום יש להם מחזרים שמבקשים - מתחננים מהם להשתייך ל"מחנה" שלהם, אפילו משתדלים לעזור להם ביתר מרץ, הללויה! ימות המשיח כבר כאן!
יוסי אחימאיר
היעלה על הדעת שמדינת ישראל, שעשתה צעד כה מכאיב מבחינתה, בנסיגה החד-צדדית מעזה, בעקירת אלפי יהודים מבתיהם ומיישוביהם - תמצא עצמה מותקפת וביתר שאת, גם טילית וגם תעמולתית, ולא תשיב בשתי חזיתות אלה מלחמה שערה? מה קרה לעם היושב בציון ולממשלתו שהיא כה רופסת?
ראובן לייב
ילדים מועלמים על-ידי הוריהם ומועברים לרשתות-זנות ופדופיליה, שאצלן הם עלולים להפוך, באמצעות סמים, לעבדים נרצעים, ויש מהם גם שעוברים עינויי-תופת המסתיימים במוות. הסצנריו של מקרים אופייניים
עו"ד יוסף פנדריך
פסק הדין של בית המשפט העליון בעניין 'חופש הביטוי' של אונגרפלד מוכיח כי אין דמוקרטיה אמיתית בישראל. יש לאמץ את המשפט האמריקני שבבסיסו עומד חופש הביטוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il