X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נוכח המפולת בכלכלת ארה"ב, האיום הביטחוני המרחף מעל ישראל מצד האטום האירני שוב אינו הראשון במעלה; כדי להציל את קיומה הכלכלי דרושה לישראל בדחיפות הנהגה מנוסה, שכבר הוכיחה את יכולותיה למצוא פתרונות הולמים למצבי משבר כלכליים. הנהגה כזו יכולה לצמוח ולתפקד רק אם העם יאמר את דברו בבחירות כלליות מיידיות
▪  ▪  ▪
נתניהו. ניסיון כשר אוצר

המפולת בכלכלת ארה"ב, המתוארת כחמורה ביותר מאז שנות השלושים של המאה העשרים, שינתה, ממש בהרף עין, את מערך האיומים על ישראל. אם עד סוף השבוע החולף היה האטום האירני האיום הקיומי המרחף כחשרת סופה על עתידה של ישראל, הרי עתה מגיע ההוריקן הפיננסי המשתולל, שאולי ניתן לכנותו בשם "ליהמן", ומאיים להטביע את כל הפירות הנאים שצמחו והבשילו בשדות הכלכלה של ישראל וקיימו אותה כאי של יציבות וצמיחה.
כדי להבין עד כמה חמור האיום הנובע מן הקריסה הפיננסית בארה"ב ראוי לבחון מה מקורות הקיום של המשק הישראלי. ארה"ב ידועה בעולם כמדינה שאזרחיה "משוגעים" על צריכה של כל הבא ליד. מן הטעם הזה מהווה השוק האמריקני אבן שואבת לכל יצרני העולם המבקשים למכור את מרכולתם. כמו מדינות רבות אחרות גם ישראל מבססת חלק משמעותי מהכנסותיה ממכירות של מוצרי כחול-לבן לארה"ב. בעקבות המשבר החריף הנוכחי סביר מאוד להניח כי הצריכה האמריקנית תצטמצם ביותר ואולי אף תיקלע למיתון חריף שתוצאתו הישירה תהיה פחות צריכה.
המשמעות הנגזרת מן התופעה הזו פשוטה וברורה: ישראל תצטרך, שלא בטובתה, לצמצם ביותר את הייצוא שלה לארה"ב. כלומר: מפעלים המייצרים לייצוא - כולל תעשיית ההיי-טק הישראלית - ייאלצו לצמצמם את פעילותם או להפסיק אותה לחלוטין. התוצאה: פיטורים מאסיביים של אלפים ואולי רבבות עובדים וגידול דרמאטי במספר הבלתי מועסקים בישראל. במצב דברים כזה יתכן בהחלט כי תוך שנה ואולי אף פחות יחזור שיעור האבטלה בישראל להיקפים דו-ספרתיים של 12% ואף יותר.
אך האבטלה עלולה להיות רק פן אחד של המצוקה האורבת למשק הישראלי מעבר לפינה. מדרך הטבע למובטלים אין די אמצעים כספיים למימון קיומם ועל כן תצטמק באורח מוחשי יכולת הקנייה של המשק הישראלי. כתוצאה ממצב כזה סביר מאוד להניח שתוך זמן קתר נחזה בנפילה משמעותית במספר המכוניות החדשות הנרכשות, צניחה ברכישת מוצרי חשמל ביתיים, צמצום דרמטי ברכישת מוצרי מזון, צמצום היקף הנסיעות לחו"ל ואולי אף וקיטון רב ממדי בכל הרכישות של מוצרי תרבות ובידור.
אך זה עדיין לא הכל. המצוקה הכבדה שתעיק על השוק האמריקני תחייב את הממשל בארה"ב לצמצם מאוד את הוצאותיו. חלק חשוב בהוצאה המכבידה טמון בעלויות הכבדות של המלחמה בעירק וגם בסיוע הכלכלי-ביטחוני שמגישה ארה"ב למספר לא קטן של מדינות, בהן ישראל. סביר ביותר להניח כי הסיוע הזה יצומצם מאוד ובמספר מדינות אולי אף יבוטל. הקטנה משמעותית של הסיוע האמריקני תפגע בתעשיות הביטחונית בישראל וגם בפעילות מערכת הביטחון שבהיעדר מקורות מימון חיצוניים תיאלץ לצמצם מאוד את היקף פעילותה ורכישותיה. התוצאה: אחרי הגל הראשון של פיטורים נרחבים שיבוא מן הפגיעה בייצור האזרחי, יגאה גל שני של פיטורין שינבע מהפסקת מוחלטת של הפעילות בתעשיות הביטחוניות או בצמצום משמעותי.
עד היום מצויות בידי ישראל עתודות כספיות נאות שנבעו ממספר שנים טובות שהביאו לגידול משמעותי בהכנסות המדינה ממסים. אבל במצב הדברים הנוכחי קיימת סכנה מוחשית ומיידית שמגמה זו עתידה להיקטע. שהרי ברור לחלוטין כי סגירת מפעלים, קיצוץ סיוע החוץ, פיטורי עובדים רבים וצמצום הרכישות בשוק המקומי - יובילו לצניחה כואבת בהכנסות המדינה ממסים.
מנהיג כלכלי
זה ועוד. לאחר הפריימריז בקדימה ברור כי מי שינצח במרוץ ינסה להרכיב ממשלה חדשה כדי להימנע מבחירות שתוצאותיהן אינן מובטחות. כדי להרכיב קואליציה מתפקדת ינסה מרכיב הממשלה לקנות את תמיכת שס בהבטחות להקצאת מיליארדים בעבור "הקיצבאות לילדים". בעידן איומי אי הוודאות הכלכלית המרחף על שמי ישראל והעולם חשוב שמנהיגי שס יפנימו את ההכרה כי יתכן שכל ההבטחות הכספיות שינתנו להם לעולם לא יוכלו לבוא לידי מימוש. וזאת מן הטעם הפשוט: בקופה הציבורית המתרוקנת לא ימצאו מקורות מימון לקיום ההבטחה.
נבחרי הציבור המרכיבים את הקואליציה הממשלתית של קדימה ושותפותיה מרבים לדון בעת האחרונה בשאלה "הרת עולם": מי עדיף שיענה על הטלפון שיגיע ב-3 בבוקר ויבשר על איומי מלחמה או טרור. יתכן שעד סוף השבוע שעבר הייתה חשיבות מסוימת ליכולתם של המנהיגים הנבחרים לעמוד בלחצים נוכח איומים מן הסוג הזה. אך כיום נראה כי הקריטריונים הנדרשים מן המנהיגים המתחרים על תמיכתו וקולו של הציבור צריכים להשתנות באורח מיידי. בשעה שהאיום הביטחוני שוב אינו הראשון במעלה - לישראל דרושה בדחיפות הנהגה מנוסה, שכבר הוכיחה את יכולותיה למצוא פתרונות הולמים למצבי משבר כלכליים. מנהיגות כזו מייצג בנימין נתניהו שהיה שר אוצר נחוש שהצליח לחלץ את כלכלת ישראל מן הבוץ והעלה אותה על נתיבים של צמיחה נאה.
אבל אליה וקוץ בה. כדי שבנימין נתניהו ינהיג את ישראל, ינווט אותה בביטחה בים הסערות הכלכליות המתנפץ על חופיה, כדי שגם תוכל לממן את ההגנה הביטחונית על קיומה, דרושות - ממש כמו אוויר לנשימה - בחירות כלליות. בחירות שיתקיימו באורח מיידי, בחירות שבהן יחליט העם אם הוא מבקש לעצמו הנהגה שכל קיומה מתבסס על סיסמאות ותעלולי בחירות של פרסומאים וסוקרים, או אם רצונו להעניק מנדט חד-משמעי למנהיג אמיץ ומנוסה שיוכל לדאוג לעתיד קיומו.

תאריך:  17/09/2008   |   עודכן:  17/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרושה: מנהיגות כלכלית
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
כוונת המחבר טובה אך לא ישימה
מוכר חמוצים  |  17/09/08 14:11
2
בהנהלת ציפי נגיע קדימה ל 1929
מרק טווין  |  17/09/08 17:03
 
- ציפי לא אשמה. העם שבוחר בה הוא
האשם בקטסטרופה  |  17/09/08 18:01
3
על מה אתה מדבר ????
מאיר דרום  |  18/09/08 09:47
4
דרוש מנהיג דובר אמת ולא ספינר. ל"ת
צביקה הדואג  |  18/09/08 10:40
5
תגובה ל5 הפרצופיסט
מני הזועם   |  18/09/08 18:40
6
יפרק קרטלים בעזרת השם
בר בי רב  |  19/09/08 06:56
7
ביבי - חוסר אמינות וחוסר זכרון
המפוזר מכפר עזר  |  19/09/08 07:38
8
ל 8 המפוזר מכפר אזר.
אוריייי  |  30/10/08 22:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
האם התערבות הממשל האמריקני בנעשה בוול סטריט עומדת בסתירה לעקרונות השוק החופשי? ממש לא
ראובן לייב
שופינג היה, מאז ומתמיד, משאת נפשם של תיירים ישראלים רבים המבקרים ב"תפוח הגדול"
עו"ד משה גולדבלט
ברור שהצעת החוק נועדה לשרת את הגופים הגדולים, המדינה, חברות הביטוח, המפעלים המזהמים וכל אלו שנהנים מייעוץ משפטי מעולה ואינם עלולים לסבול מקיצור תקופת ההתיישנות
ענבל כהן
יש לעשות סקר שוק מקיף לגבי האפשרויות הקיימות    יש לבדוק את העלויות מראש ולהתמקח    יש להכין רשימת שאלות לרופא
הרצל ובלפור חקק
המבקר יוסף אורן מאמין בצורך בהוספת עונג אינטלקטואלי לקוראים, מבכה את הביקורת שהפכה לנותנת שירות ופרסום וחושב שהספרות עדיין נדרשת להתגייסות מוחלטת לטובת הציונות. ראיון שעושה משהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il