X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לפי הערכה, כמיליון וחצי ישראלים סובלים מחרדה דנטאלית ובשל כך אינם פוקדים את מרפאת השיניים ומסתכנים בהזנחת שיניהם ובפגיעה משמעותית בבריאותם: שכן, מחלות חניכיים מכפילות הסיכון ללקות בהתקפי לב ואף למוות, מחישות הפלות, סוכרת ושבץ מוחי וכמובן - אובדן שיניים
▪  ▪  ▪
לא צריך לפחד [צילום: פלאש 90]

פוחדים ללכת לרופא השיניים? יכול להיות שאתם סובל מחרדה דנטאלית. 30% מהחולים הזקוקים לטיפולי שיניים, סובלים מהחרדה ולכן, דוחים את המפגש עם הרופא עד שמצבם כבר מוגדר חמור.
אנשים רבים אינם מודעים לאפשרויות הרבות שמציעה להם רפואת השיניים בישראל. הם נאחזים באותו זכרון של חוויה טראומטית שחוו פעם במרפאת השיניים ולא מרפים. למרכזים רפואיים בתחום בריאות הפה שמטפלים בחולים בסיכון גבוה, או חולים שסובלים מחרדה, יש כיום כלים רבים להקל על המטופל.
בניגוד מוחלט למה שהכרנו כמרפאת שיניים בעבר, קיימים היום מרכזים רפואיים לטיפול בחולים בסיכון גבוה, או מטופלים הסובלים מחרדה דנטאלית. הם לא נראים, נשמעים או מריחים כמו מרפאה ותהליך הטיפול עצמו מותאם באופן אינדיבידואלי לכל מטופל, כדי לאפשר לו להתגבר על החרדה.
לחלק מהמטופלים מספיק להיכנס לשן עולם ולפגוש אווירה נעימה ונינוחה, לשבת איתי לשיחה במסגרתה הם מקבלים את מלוא המידע שיתרום לרגיעתם, מעלים את החששות והפחדים שלהם ועם הרבה תמיכה, מתגברים עליהם. במקרים אחרים, בהם מדובר במטופלים הסובלים מחרדה קיצונית, בשן עולם מתבצעים טיפולי שיניים גם תחת הרדמה מלאה ובגיבוי מלא של צוות רפואי רב תחומי. כך או אחרת, חרדה דנטאלית היא קושי פתיר ובשום אופן אינה מהווה הצדקה להזנחת הבריאות וסיכון החיים.
ניתן במסגרת שיחת ההיכרות לאבחן את רמת החרדה ולהתוות את דרכי הטיפול ההולמים כל מקרה. חרדה דנטאלית עלולה להוביל לבריאות פה ירודה, להתרחקות מאנשים מתוך מבוכה, להערכה עצמית נמוכה ולתחושת אשמה.
בחלק גדול מהמקרים, אותה חרדה דנטאלית, ממנה סובלים אנשים מבוגרים, התפתחה בגיל צעיר בגלל התייחסות לא מקצועית למצוקותיהם כילדים. אנשים רבים יסבלו מכאבי שיניים נוראיים, יקחו תרופות שונות לשיכוך כאבים ויקוו שהבעיה תפתר מעצמה ושלא יאלצו לשבת על כיסאו של רופא שיניים. טיפולי שיניים אינם נעימים לאיש, אך ישנו אחוז לא קטן באוכלוסיה שממש סובל מחרדה דנטאלית וללא טיפול נכון בבעיה, נוטה להזניח את בריאות שיניו בצורה מסוכנת.
הפה הוא אזור רגיש גם פיזית (עצבית) וגם פסיכולוגית. ה"חדירה" של אדם זר לאזור אינטימי, הפה, בשילוב תחושת חוסר האונים, כל אלה מרחיקים אנשים מטיפול שיניים ומביאים להזנחה בריאותית.
חרדה דנטאלית יכולה לנבוע מניסיון טראומטי מביקור קודם, הרגשת חוסר השליטה שבטיפול, מבוכה ממצב הפה, פחד כללי מהלא נודע ועוד מגוון רחב של סיבות המעוררות את תחושת הפחד והמצוקה. רק לעיתים שכיחות מדובר במטופלים שהפתרון היחיד עבורם הוא טיפול בהרדמה כללית. בחלק גדול מהמקרים, מגיעים לשן עולם מטופלים שמעוניינים לעבור את טיפול השיניים הנדרש להם בהרדמה מלאה, אך במהלך פגישה נחשפים לאפשרויות נוספות ומצליחים להתגבר על חרדתם.
בשונה מפחד שמתמקד במשהו ברור ומוגדר, החרדה נובעת מסיבה שקשה להגדירה ואינה מבוססת בהכרח על מחשבה לוגית. עם זאת, ישנם כמה וכמה דברים שניתן לעשות כדי למתן את אותה חרדה. העצה: חפשו אחר רופא סבלני ונינוח שתחושו נוח ובטוח לשטוח בפניו את אשר מטריד אתכם. גלו מעורבות בטיפול על-ידי הצגת שאלות שיכולות להפחית את החרדה מהלא נודע ואת תחושת חוסר האונים שלכם.
טיפים לבחירת מרפאה ורופא

חפשו אחר רופא שיניים טוב, נחמד, בעל יחס אדיב וסבלני שאוהב אנשים. זאת, על-מנת לפתח אמון לרופא. רופא בעל יחס הומני המגלה התעניינות אמיתית וכנה במטופל, יכול לבנות יחס של אמון ושיתוף פעולה שהוא הכרחי להצלחת הטיפול.
  • תקשורת בין מטפל ומטופל היא אחד הממדים החשובים ביותר בהצלחת הטיפול. לדוגמא, ניתן ליצור מערכת של סימנים מוסכמים שיסייעו לרופא לדעת מתי להפסיק את פעולתו ולהתקדם על-פי הקצב המתאים לך;
  • האווירה במרפאה צריכה להיות נעימה, רגועה ומקבלת;
  • הצגת שאלות לרופא עשויה להפחית את החרדה ואת תחושת חוסר האונים;
  • להיעזר בחבר או קרוב שיגיע איתך למרפאה;
  • ניתן להיעזר במומחה להתמודדות עם חרדה דנטאלית שיאבחן את רמת החרדה שלכם ובאמצעות טיפול קצר, יקנה לך כלים ממוקדים להתרגעות (רגיעה שרירית, מחשבתית וכד');
  • חשוב שהפגישה הראשונה תהייה פגישת היכרות בלבד ולא לצורך טיפול.

להרגיע את הילד

כאשר מדובר בילדים, חשיבותו של טיפול תומך בחרדה לצד הטיפול הדנטאלי גדלה פי כמה ומעבר לנוכחות של מומחה לחרדות דנטאליות. גם להורים יש חלק חשוב. גם כאן חפשו אחר רופא סבלני ונינוח שתחושו נוח ובטוח לשטוח בפניו את אשר מטריד אתכם. לעיתים, הילד יחשוש לשאול, אבל אם אתם תעלו את השאלות בשמו, תשובותיו של רופא מקצועי ירגיעו אותן. המומחה לחרדה דנטאלית גם יכול וצריך להנחות את ההורים ולכוון את שאלותיהם או את שאלות הילד.
  • יש לקחת את הילד למפגש היכרות עם המרפאה והצוות;
  • על ההורים להימנע מהתערבות במהלך הטיפול;
  • על ההורים לא לשאול את הילד אחרי הטיפול אם הוא סבל מכאב;
  • על הרופא להימנע משימוש במילים מפחידות כמו מזרק אלא להיעזר בביטויים כגון: אנחנו נרדים את השן;
  • על ההורים לומר לילד שהוא הולך למרפאת שיניים ולא ל"הרגיע" אותו בביטויים שעשויים לעורר חרדה, כגון: זה לא יכאב, אין לך מה לפחד וכד'.

מחברת המאמר הינה ד"ר לתקשורת בין-אישית ומומחית לחרדה דנטאלית מהמרכז הרפואי שן עולם
תאריך:  17/09/2008   |   עודכן:  17/09/2008
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
להיכנס בחיוך למרפאת שיניים
תגובות  [ 1 ]מוצגות  [ 1 ] כתוב תגובה 
1
"להכנס בחיוך למרפאת השינים"
fgher r6t  |  17/09/08 13:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
מי שתומך בקיומה של מדינה ליהודים, תומך בכיבוש, ומי שמתנגד לכיבוש מתנגד לקיומה של מדינה יהודית. זוהי הנוסחה ואין בילתהּ. אי אפשר להתנגד לכיבוש מתוך מדינת היהודים הכבושה
ד"ר סימונה גרוזינסקי-גלסברג
הגידולים יכולים להופיע בכל מקום בגוף, אולם בדרך-כלל סוג זה של גידולים מתפתח במערכות הנשימה והעיכול    מופיעים בכ-2% מחולי הסרטן
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
פסיקה חדשה של ועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בחיפה מרחיבה את האפשרות לבטל עסקה במקרה של טעות - גם מקום בו העסקה נטעה שורשים בקרקע המציאות
אפרי הלפרין
שרון המנהיג, כמו טיטו ביוגוסלביה, החזיק את מפלגת השלטון מאוחדת שנים בודדות אחרי לכתו מהשלטון    ביוגוסלביה זה הפך למרחץ דמים, כאן זה יהפוך לאלף רסיסים
עמי דור-און
נוכח המפולת בכלכלת ארה"ב, האיום הביטחוני המרחף מעל ישראל מצד האטום האירני שוב אינו הראשון במעלה; כדי להציל את קיומה הכלכלי דרושה לישראל בדחיפות הנהגה מנוסה, שכבר הוכיחה את יכולותיה למצוא פתרונות הולמים למצבי משבר כלכליים. הנהגה כזו יכולה לצמוח ולתפקד רק אם העם יאמר את דברו בבחירות כלליות מיידיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il