X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בישראל כ-70 חולים, אולם מרביתם אינם מאובחנים בין התסמינים: אירועי שבץ מוחי בגיל צעיר, הפרעות במערכת העיכול והפרשת חלבון בשתן אדם שאובחן כחולה במחלה צריך להתחיל טיפול באנזים המשלים, מוקדם ככל שניתן
▪  ▪  ▪
מחלה נדירה [צילום: האגודה למלחמה בסרטן]

מחלת הפברי, הינה מחלה גנטית נדירה הנגרמת בשל חוסר באנזים אלפא-גלקטוזידאז A אשר גורם להצטברות חומרים מזיקים בתוך התאים, הפוגעים בתפקודם התקין.
המחלה זוהתה לפני למעלה מ-100 שנה ומשתייכת למשפחה של כ-6,000 מחלות גנטיות בעולם ובישראל. המשותף למחלות הגנטיות הוא שרובן מתגלות בגיל צעיר והלוקים בהן נפטרים בשנותיהם הראשונות. לעומת זאת, מחלת הפברי, מתגלה בגיל מאוחר יחסית.
למחלות נדירות אין הגדרה בינ"ל זהה. ההגדרה הכללית למחלה נדירה היא שסך-הכל החולים בה מהווים אחוז אחד מכלל האוכלוסיה. בארה"ב ההגדרה למחלה נדירה היא שחולים בה פחות מ-200 אלף איש ובאירופה פחות מ-5,000 איש. בישראל מתנהלת פעילות לקידום חקיקה שתגדיר מחלה נדירה אם חולים בה אחד מתוך 10,000 איש. הערכות הן כי בישראל חולים כ-60,000 איש במחלות גנטיות נדירות.
שכיחות מחלת הפברי היא 1 לכל 100,000 איש. לפי הערכות אלה בישראל כ-70 חולים, אולם מרביתם אינם מאובחנים, וכיום מאובחנים 20 חולים בלבד.

הטיפול במחלה

מכיוון שמחלת פברי נגרמת כתוצאה מחסר באנזים יחיד, הטיפול היעיל היחיד הוא השלמת האנזים הנקי ביותר שחסר. טיפול אנזימתי חליפי מאפשר לחולים לחיות חיים תקינים באופן יחסי, בעיקר כאשר הטיפול ניתן כבר בשלב מוקדם בחייהם, לפני שנגרם נזק מערכתי לעצבים, לב, כליות ולכלי הדם.
הטיפול האנזימתי החליפי נוסה לראשונה בשנות ה-70 עם תוצאות מבטיחות, אך בזמנו, האנזים לא היה זמין בכמויות מספיקות לטיפול מעשי.
לאחרונה פותחו שיטות המאפשרות לייצר את האנזים בכמויות מספיקות לטיפול בחולים. מחקרים הראו שהטיפול מועיל מאוד לחולים, בעיקר בהפחתת הכאב האופייני למחלה, מייצב ומשפר את תפקודי הכליות ומשפיע לחיוב על מצב הלב. יעילות הטיפול מתאפשרת מכיוון שטיפול זה מפחית את כמות החומרים המזיקים שמצטברת בתאי הגוף.
בכדי להשיג תועלת מרבית, אדם שאובחן כחולה במחלה צריך להתחיל טיפול באנזים המשלים, מוקדם ככל שניתן, אפילו אם לא חווה את כל התסמינים. הטיפול באמצעות עירוי, בדרך-כלל אחת לשבועיים.

מה גורם למחלת הפברי

הסיבה לחסר באנזים היא ליקוי בגן הנמצא על כרומוזום X שהוא אחד מכרומוזומי המין. נשים וגם גברים נוטים לחלות במחלה. מאחר ומדובר במחלה גנטית, מומלץ לערוך אבחון בקרב בני המשפחה כאשר מתגלה מקרה של פברי.

מהם תסמיני מחלת הפברי

זוהי מחלה רב-מערכתית המתבטאת קלינית בסימפטומים שונים אשר עשויים להצביע גם על מחלות אחרות. לכן, תהליך האבחון עלול להימשך זמן רב וחולים רבים מגיעים במשך שנים רבות למומחים שונים, כגון - נוירולוגים, נפרולוגים (מומחים למחלות כליות), רופאי עור ועוד, עד אשר ניתנת האבחנה המדויקת. זוהי גם הסיבה לכך שחלק מהחולים כלל אינם מאובחנים. מודעות לתסמיני המחלה השונים בשלב מוקדם של המחלה, עשוי להעלות את שיעור האבחנה המוקדמת והטיפול הנכון ולחסוך מהחולים כאב רב וסיבוכים מערכתיים.
תסמינים אשר צריכים להדליק "נורה אדמה":
  • אירועי שבץ מוחי בגיל צעיר, ללא גורמי סיכון של השמנה, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם;
  • כאבים כרוניים נוירופתיים בכפות הרגליים או הידיים המתחילים בשנות הילדות המאוחרת;
  • הפרעות במערכת העיכול;
  • נגעים בעור - אנגיוקרטומות;
  • אי ספיקה של הכליות מסיבה לא ברורה;
  • הגדלה של החדר השמאלי בלב;
  • הפרשת חלבון בשתן ממקור בלתי ידוע

תסמינים שעלולים להופיע בגילאים שונים

ילדים: כאב, נקודות כהות על העור ושינויים בלתי מזיקים בעיניים;
נערים: התפשטות של הנקודות בעור, סימנים ראשונים של נזק לכליות, חום, אי הזעה וחוסר יכולת לווסת את טמפרטורת הגוף וכאבי בטן;
בוגרים: כאבי ראש, צלצולים באוזניים, מחלת לב, מחלת כליות ושבץ.
כאמור, מחלת פברי כוללת מגוון רחב של תסמינים שבדרך-כלל מחמירים ככל שהאדם מתבגר, למרות שאחד הסימפטומים, כאב, נוטה להיות חמור יותר בילדים (בני 6-5) וזו התלונה הראשונה שנתקלים בה בדרך-כלל. המחלה מביאה למספר מצבים בריאותיים היכולים להשפיע בצורה קשה על חיי היומיום. עם זאת, חשוב להדגיש שלא כל החולים במחלה יחוו מצבים אלה. הסימפטומים של מחלת פברי, בייחוד הופעת הכאב, עלולים לגרום לדיכאון ולהתפתחות בעיות פסיכולוגיות.
הסיכון החמור ביותר במחלת פברי הוא הסיכון לפגיעה בכליות, בלב והסיכון לשבץ מוחי בגיל צעיר. הסיכונים הללו, משמעותם שמחלת פברי ללא טיפול מעלה את הסיכון למוות בגיל צעיר. למרות שבדרך-כלל האבחון ארוך בשל חוסר מודעות לתסמיני המחלה, האבחון פשוט ביותר - בדיקת דם לגילוי פעילות האנזים שחסרונו גורם למחלה.

מחברת המאמר הינה מומחית לרפואה גנטית מבית החולים שערי צדק
תאריך:  24/09/2008   |   עודכן:  24/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
הכוח הנשי, הוכיח את עצמו גם בפוליטיקה הנשלטת לרוב ע"י גברים. התקשורת הוכיחה פעם נוספת שאינה מאוזנת - אובייקטיבית אבל - כן צבועה. מופז - משחק את הפוליטיקאי הנעלב, שובר את הכלים ואולי באמת לא מתאים למנהיגות פוליטית
עו"ד שמחה ניר
כדי לדעת אם מה שנראה כתאונה אכן היה תאונה, ולא מעשה מכוון, יש צורך בנקודה ארכימדית. ראיה נוספת, אשר יכולה לתמוך באפשרות האחת או באפשרות האחרת
שבתאי עזריאל
פרידמן מצליח? פעולותיו זוכות בתמיכה ציבורית? יש כאלה שעבורם זה אסון לא קטן, אך רגע, רגע... אולי הסתלקותו של אולמרט תגשים לנו חלום וגם פרידמן ילך? אוי איזה חיים תעשה אז מערכת המשפט... הזיקוקים בדרך
דר' יהושע גוזס
לפני כשנה וחצי נודע על חשד לגילוי סודות מדינה על-ידי מנהל המכון הביולוגי בנס ציונה    למרות חומרת העבירה, ממשיך ד"ר שפרמן לנהל את המכון    מדוע צריכים נציב שירות המדינה ומנכ"ל משרד הביטחון ללמוד ממכון ויצמן
אליקים העצני
בארה"ב מישהו אולי ישאל, מדוע הביא קנדי את העולם עד לסף מלחמה בגלל טילים בקובה, הלא ארצו כבר הייתה בטווח טילים בליסטיים סובייטים "מקצה לקצה"? מסכנה אמריקה! לא היה לה אולמרט...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il