X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין ספק כי אם ברק אובאמה היה מתגורר במדינת ישראל, לא היה יכול כיום להתמודד על תפקיד ראש הממשלה, ואולי אף לא על תפקיד ציבורי כלשהו, אלא מוצא את עצמו מסובך עד צוואר בתיק פלילי כבד משקל, של שוחד והפרת אמונים
▪  ▪  ▪
אובאמה [צילום: AP]

בהיעדר התפתחויות בלתי צפויות של הרגע האחרון, עומד, בעוד פחות משבועיים ימים, הסנטור ברק אובאמה להיבחר לנשיאות ארה"ב.
ללא קשר לחששות הכבדים שמעוררת בחירה זו אצל רבים במדינת ישראל, אין ספק כי אם ברק אובאמה היה מתגורר במדינת ישראל, לא היה יכול כיום להתמודד על תפקיד ראש הממשלה, ואולי אף לא על תפקיד ציבורי כלשהו, אלא מוצא את עצמו מסובך עד צוואר בתיק פלילי כבד משקל, של שוחד והפרת אמונים.
בשעה שפרקליטים ושוטרים מכל רחבי הארץ יוצאים ובאים לחיקורי דין בחו"ל, ולדיונים קדחתניים כיצד ייראה כתב האישום כנגד ראש הממשלה אולמרט, אחרי שדאגו להדיח אותו ללא כתב אישום, אלא רק על סמך תעשיית שמועות, חשדות וכותרות בעיתונות על הפרות אמונים וניגודי אינטרסים, תוך תקווה שבסופו של דבר יצליחו להוכיח כי לקח סכומים זעומים לכיסו, מן הראוי להתבונן היטב כיצד מטופלת פרשה חמורה פי כמה בארה"ב.
בשנת 2005, לאחר שנבחר לסנאט ארה"ב מטעם מדינת אילינוי - בשנת 2004, ושימש כ"איש ציבור" מזה שנים, ביקש ברק אובאמה לרכוש בית בשכונה יוקרתית בשיקגו. למרבה הצער, לא עמד לרשותו סכום מספיק, ובסופו של דבר רכש את הבית בסכום של 1,650,000 דולר. את החצר של הבית, הכוללת את הגינה לרבות העצים והשיחים, רכש חברו הטוב, התורם והתומך הפוליטי שלו מזה כעשרים שנה, קבלן עשיר משיקגו, ממוצא סורי, בשם טוני רזקו, בסך של 104,500 דולר. מר רזקו העמיד את זכות השימוש בחצר ביתו החדש של אובאמה, באופן בלבדי, לטובת משפחת אובאמה.
עד כאן העובדות שנתפרסמו בארה"ב, אין מחלוקת לגביהן, והן לא הוכחשו כלל על-ידי משפחת אובאמה. משהתפרסמה הפרשה, מקץ זמן, אמר הסנאטור אובאמה בריאיון לעיתונות, כי אכן מדובר ב"עסקה מטומטמת", כלשונו, אשר לא היה חוזר עליה.
בינתיים הורשע טוני רזקו בכתב אישום פדראלי בעבירות של שחיתות ושוחד, לפני מספר חודשים, שאינן קשורות לפרשה הנ"ל של משפחת אובאמה.
מיותר לציין כי לא נפתחה כל חקירה, לא הוגש כל כתב אישום, לא התעוררה כל בעיה אתית, לא בדיקה של מבקר המדינה ואפילו יריבו של אובאמה במירוץ, הסנאטור מקיין, הזכיר פרשה זו בקושי רב, רק לאחר שהואשם ע"י יריבו כי איננו יודע כמה בתים יש בבעלותו...
אין ספק כי במדינת ישראל היה מוגש נגד הסנאטור אובאמה כתב אישום חמור בשל שוחד, קבלת דבר במרמה והפרת אמונים. איש לא היה מרפה ממנו, על-פי מבחני פסק הדין בפרשת דרעי, היה בית המשפט בארץ, מן הסתם, גוזר עליו חמש שנות מאסר, והוא היה משתחרר אחרי כשלוש שנים בשל התנהגות טובה... והינה כי כן, בארה"ב הוא עומד להיבחר לתפקיד הבכיר בעולם כולו, בעוד מספר ימים.
הבדל תהומי
נשאלת השאלה - מה פשר ההבדל התהומי בגישה הציבורית משפטית בין ארה"ב לישראל? האם אנחנו מדינה מושחתת יותר מארה"ב? האם ארה"ב מדינה מושחתת? האם הגישה באחת משתי המדינות מופרזת ומוגזמת?
ייתכן והבדלי הגישה נובעים קודם כל מהבדלים משפטיים לפיהם בארה"ב עבירת השוחד מחייבת תמורה של ממש, ולא רק "שלח לחמך" כמו בישראל. ייתכן ובארה"ב גם לא מתקיימת עבירת המסגרת הרחבה והניתנת לפרשנות של הפרת אמונים. נראה כי כאשר נח למערכת המשפט אזי המשפט הזר ובראש וראשונה האמריקני הוא חזות הכל (ראה למשל עניין "המהפכה החוקתית", שהתבססה על פס"ד האמריקני מרבורי, משנת 1800, לא פחות). וכאשר האינטרס הפוך אזי כמובן ההמצאה הישראלית - הבור האלסטי ללא תחתית של הפרת האמונים, הינה "אורים ותומים".
ייתכן כי הבדלי הגישה נובעים גם מיחס סלחני יותר בארה"ב כלפי אישי הציבור ומהיעדר "הנחת עבודה" קבועה מצד התקשורת, לפיה אישי הציבור מושחתים, נהנתנים ומעוניינים אך ורק לעשות לביתם, כמקובל על לגיונות הצדקנים והטהרנים בארץ.
מדינת ישראל, כפי שאמר בשעתו הנשיא ברק, איננה מושחתת יותר ממדינות המערב האחרות. האובססיה שהתפתחה בנושא זה בשנים האחרונות לפיה כל ראשי הממשלה מאז 1996, ברק, נתניהו, שרון ואולמרט נכנסים ויוצאים לחקירות פליליות בשם קדושת "שלטון החוק", מדאיגה והרסנית לא פחות מחששות אמיתיים בדבר שחיתות.
ייתכן והמצב בארה"ב מהווה הקצנה לכיוון אחד, אולם אין בכך כדי לנחם ולהרגיע, לנוכח העובדה כי בשעה גורלית מאין כמותה, היורדת לשורשי קיומה, מוצאת עצמה מדינת ישראל, כלשונו של נשיא אירן אחמדינג'אד כ"מטוס ללא טייס", בשל הלקאה עצמית וחיבוטי קבר שאינם מוכרים בשום מקום בעולם.
ראוי שלגיונות הצדקנים והטהרנים יבררו את פרטי עסקת משפחת אובאמה לפני שהם מזדרזים להשמיע את זעקות השבר שלהם דבר היותה של ישראל, כביכול, "מדינה רקובה ומושחתת", אשר רק מעלות את ישראל בדירוגים המפוקפקים של "טבלאות השחיתות העולמיות", כאחת המדינות המושחתות בעולם, רחמנא לצלן.

הכותב הינו חבר הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין
תאריך:  27/10/2008   |   עודכן:  27/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ברק אובמה / Barack Obama
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שחיתות היא עניין של גיאוגרפיה
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
השוואה מוטעית
יוצמך  |  27/10/08 15:44
 
- טענתך מגוחכת קרא שוב את הכותרת
אמיר ש  |  27/10/08 16:44
 
- הסבר קלוש
יוצמך  |  27/10/08 21:12
2
התקשורת הסמלנית חזקה בארה"ב
דן ה  |  27/10/08 17:20
3
Cotuppted Politicians
Eli Canada  |  27/10/08 18:18
4
אבל ההיפך בענייני אישות
לא אוהבת דמוקרטים  |  27/10/08 18:47
5
השחיתות מלווה אותנו שנים רבות
שי אלידע  |  27/10/08 19:06
6
מצדד במה?
אורי פ  |  27/10/08 19:19
7
שחיתות היא עניין של נאורות
גדעון אמיר  |  27/10/08 22:12
 
- יש לזה שם
אזרח קטן  |  27/10/08 23:10
8
בישראל מערכת המשפט מושחתת
אפרסק רקוב  |  27/10/08 22:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רות פורסטר
מדינה כה קטנה, כה עסוקה בהישרדות, כה מפולגת ואינה מצליחה בשום אופן להתאחד, לשנס מותניים יחד ולצאת לדרך חדשה
עו"ד רונית אמיר יניב
לכל רשימת מועמדים מגיע מימון לפי מספר המנדטים במועצה שתזכה בו בפועל בבחירות. אולם, קבלת המימון אינה אוטומטית ומחייבת הגשת טופס בקשת מימון מראש ובמועד הנכון
רונן לוי
הממשלה והכנסת איפשרו לעסקים המבוססים על מאזנים שליליים, תחזוקה לקויה, עידוד לגניבות רכב והונאות בסחר רכב משומש - להוות את הבסיס להפצת רוב רובו של הרכב החדש בישראל. בצל הנעשה בשווקים הבינלאומיים, הבועה של ענף הרכב עומדת להתפוצץ. האם אפשר למנוע זאת? התשובה היא בפירוש: כן!
יובל ברנדשטטר
עד תקופת שאול המלך חיו שבטי ישראל בארץ-ישראל תחת לחץ בלתי פוסק של הפלישתים, אשר שלטו בהם בכוח נשק הברזל    רק עם עליית דוד לשלטון למד ישראל לרתום את כוח הברזל לריבונותו הלאומית
ד"ר צ'לו רוזנברג
מה שנדרש למדינת ישראל הוא שינוי התפיסה התרבותית-צבאית-אסטרטגית ולא רק אימונים וטכנולוגיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il