X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התזמורת הסימפונית ירושלים מייצגת אותנו כעת בכבוד בארה"ב. עלינו האחריות לכך שהיא תמשיך לנגן לנו את "סרנדה", כדי שאנו לא ננגן לה רקוויאם
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: AP]
נראה כי העובדה שליאונרד ברנשטיין, למרות היותו ברוך כישרונות מוסיקליים, לא הצליח לתפוס מקום בשורה הראשונה של מלחיני המאה ה-20, נעוצה ברצונו העז להיות פופולרי

התזמורת הסימפונית ירושלים יצאה לאחרונה לסיור הופעות במערב ארה"ב. במוצאי שבת לפני שבועיים ניתנה למנויי התזמורת ולקהל חובבי המוזיקה בירושלים הזדמנות לשמוע אחת מן התוכניות שישמיעו באמריקה התזמורת ומנצחה, ליאון בוטשטיין. כרגיל אצל בוטשטיין, התוכנית הייתה שאפתנית, בלתי שגרתית ומעניינת: שלוש יצירות משל מלחינים יהודים מן המאה ה-20.
התזמורת פתחה בווריאציות הסימפוניות "שנים-עשר שבטי ישראל" מאת אריך ולטר שטרנברג, שנכתבו ב-1941 בארץ ישראל, אליה עלה המלחין מגרמניה ב-1932.
שטרנברג, אחד ממייסדי התזמורת הפילהרמונית הישראלית, הוא נציגו המובהק של הסגנון הגרמני הפוסט-רומנטי. היצירה "שנים-עשר שבטי ישראל" זכתה אז להצלחה רבה ונוגנה בארץ פעמים רבות באותם זמנים. בוטשטיין ניצח על היצירה המורכבת הזאת בביטחה ואיפשר לתזמורת להפגין את מלוא הווירטואוזיות שלה. ללא ספק הייתה זו לקהל הפעם הראשונה לשמיעת היצירה, וחבל. זוהי יצירה מרשימה השייכת לקלאסיקה הישראלית ומן הראוי לנגנה לעיתים קרובות יותר.
בסיום השמעת היצירה עזבו נגני כלי הנשיפה את הבמה, ונותרו נגני כלי המיתר, הנבל וכלי הקשת. לבמה, יחד עם המנצח, עלה הכנר האמריקני רוברט מק'דאפי (Robert McDuffie), לביצוע "סרנדה" מאת ליאונרד ברנשטיין. ברנשטיין הלחין אותה ב-1954, על-פי הזמנתה של קרן קוסביצקי, והיא זכתה לביצוע בכורה באותה שנה בבוסטון עם אייזיק שטרן כסולן והתזמורת הסימפונית של בוסטון בניצוחו של שארל מונש (Charles Munch). כעבור זמן ניצח באיטליה על "סרנדה" ברנשטיין עצמו עם אותו סולן, אבל הפעם עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית. ההצלחה אז הייתה אדירה, והמלחין כתב שהתזמורת "עשתה ניסים ונפלאות".
איפה בטהובן ואיפה לויד ובר?
תמיד כשאני מנגן או שומע את המוזיקה של ברנשטיין, אני מהרהר בכך שאיש זה, למרות היותו ברוך כישרונות מוסיקליים יוצאים מן הכלל: מנצח מעולה - פסנתרן ומלחין בעל טכניקת הלחנה מצוינת - לא הצליח לתפוס מקום בשורה הראשונה של מלחיני המאה ה-20. נדמה לי שהדבר נעוץ ברצון העז שלו להיות פופולרי. זוהי הסיבה לכך שכמעט בכל יצירותיו ה"רציניות" הוא מתפתה לבנאליות. אומנם נכון ש"חתולים" מוכר הרבה יותר כרטיסים מאשר "פידליו", אבל איפה בטהובן ואיפה לויד ובר?
אבל נחזור ל"סרנדה". דווקא ביצירה זו הצליח ברנשטיין באופן יוצא מן הכלל להימנע מגלישה לקיטש והלחין מוזיקה מקסימה, מבריקה, מלאת יופי, וירטואוזיות והומור. הסולן, מק'דאפי, ניגן בהתלהבות ובביטחון. הקהל אהב אותו - אני אולי קצת פחות, כי לדעתי לפעמים הוא עבר את גבול הטעם הטוב. התזמורת ניגנה ללא רבב. נהניתי במוחד מקטע הדו-שיח בין הסולן ובין הצ'לנית, אירית אסייס.
המחצית השנייה של הקונצרט הוקדשה לסימפוניה השלישית, הגדולה והמרשימה, של אהרון קופלנד, שכתיבתה הסתיימה ב-1946. המלחין עצמו כתב כי חשוב להדגיש היבט אחד שלה: "היא אינה מכילה כל חומר גלם שמקורו בשירי עם או בשירים פופולריים. כל אזכור של חומרים עממיים או של ג'ז נעשה לחלוטין שלא במודע. עם זאת, כן שאלתי חומרים מעצמי, ובפרק הרביעי השתמשתי ב'תרועה לאדם הפשוט'".
קופלנד ציין גם את השפעת המוזיקה של גוסטב מאהלר על היצירה. אין ספק שביצירה פטריוטית זו הוא פונה לקהל הרחב בהצלחה רבה בלי לתת לו שום הנחות! נגינת הסימפוניה מצריכה נגנים בעלי רמה גבוהה מאוד, והתזמורת הירושלמית עמדה במשימה.
בימים אלה, כמעט כל ערב, מייצגת התזמורת את ישראל עם תוכנית זו בפני הקהל האמריקני. חלק ניכר ממנו מכיר את התזמורת היטב, כי זה מספר שנים שהקונצרטים שלה, בניצוחו של ליאון בוטשטיין, משודרים במאתיים תחנות רדיו בארה"ב.
מדינת ישראל ובירתה נהנים בזכות התזמורת מהסברה מצוינת. אך כאן בארץ, זה יותר מעשור, התזמורת הסימפונית, שהיא הגוף האמנותי הוותיק והגדול בירושלים, נלחמת על חייה. כן, אני יודע שיש משבר תרבות בכל העולם, אבל בעוד שבאירופה ובאמריקה יש ירידה מסויימת בתיקצוב התרבות (שאינה בידור!), בארץ אין מדובר בירידה - אלא בהידרדרות. מבחינה זו, מצבה של ישראל, שעוד לפני שלושים שנה הייתה מעצמה מוסיקלית, הוא הרבה יותר גרוע מזה של כמה מדינות בעולם השלישי. והא ראייה - בקונצרט שבו מדובר, לא נכחו שר התרבות, לא ראש העיר ולא המועמדים למשרה רמה זו - תופעה בלתי מוכרת במדינה שמכבדת את תרבותה.

דניאל פרדקין הוא כנר, מורה לכינור בארוק באקדמיה למוזיקה בירושלים, ולשעבר אחד הכנרים המובילים בתזמורת הסימפונית ירושלים
תאריך:  02/11/2008   |   עודכן:  02/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שטרנברג, ברנשטיין וקופלנד במערב הפרוע
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלון תובל
אין עוררין על כך שמצב החינוך במדינת ישראל הוא רע עד מאוד. מערכת החינוך לא מבצעת את תפקידה ולמעשה נמצאת בהידרדרות מתמדת. לפניכם מספר נקודות שיש לתת עליהן את הדעת למען תיקון מערכת החינוך בישראל
ד"ר צ'לו רוזנברג
הדמוקרטיה כשיטה פוליטית האמורה לשרת את האינטרסים של רוב מוחלט של האזרחים פסקה למלא תפקיד חיוני זה. בעולם מתנהל ויכוח מר ונמהר מהי הדמוקרטיה "האמיתית", אם בכלל ניתן למצוא ככזו, אך בכל זאת אין לבטל את העובדה שהיום, יותר מאשר בעבר, קיים בלבול עצום בין הדמוקרטיה המכונה מערבית לבין הדמוקרטיות האחרות שקמו לאחר קריסת הקומוניזם
עו"ד חיים קליר
נפגע תאונת דרכים קשה    שני מומחים רפואיים בתחום הפסיכיאטרי קבעו כי הנפגע סובל מנכות נפשית גבוהה לצמיתות    השופטת בלהה גילאור, נשיאת בית המשפט המחוזי בחיפה, קבעה כי מדובר במתחזה ואין לו כל נכות נפשית    את אבחנתו של מי יש להעדיף?
ד"ר יובל ברנדשטטר
האם יהונתן פוחד מהפלישתים? ייתכן, אך ייתכן גם שהוא יודע כי הפלישתים, הפולשים, לעולם אינם מקיימים את דבריהם. שלושת אלפים שנה מאוחר יותר מוצא עם ישראל שהפלשתינים, הפולשים של העת החדשה, גם הם אינם מקיימים שום התחייבות, והסכם איתם כמוהו ככתיבה על חולות נודדים
יוסי שטורם
אז הבורסות נפלו, נכון. כמה קרנות של תאבי בצע התרסקו, בנק השקעות בן 150 שנה נסגר ביום אחד. אבל, תסתכל מסביב, הכל פורח, אנשים חוגגים את החגים, בתי המלון מלאים, הטיסות עמוסות, הדיוטי-פרי שוקק חיים. בקיצור, איזה משבר ואיזה נעליים    תתפלאו, אבל המשבר הוא לא רק כלכלי אלא גם פסיכולוגי
רשימות נוספות
עם כל הכבוד לנחושת ולארד - חלק א'  /  יובל ברנדשטטר
בלתי ממשלתיים שבא לבכות  /  אלון דהן
בן-יהודה מִתקמבֶּק  /  עמוס גורן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il