X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הררי אג"ח זבל מאיימים להטביע את המשקיעים - אולי סבלנות בנקאית תועיל?
▪  ▪  ▪
עו"ד צחי כהן

חברת "מנופים פיננסיים" של ג'קי בן זקן ואברהם ננקשוילי רכשה קרקע במיליוני דולרים לבנייה בקזחסטן. כן, כן, המדינה שהופיעה בסרטי "בוראט". מנופים פיננסיים גם השקיעה בבניין הליפסטיק המפורסם בניו-יורק. שתי ההשקעות, בצירוף קניון "ארנה" בהרצליה גילחו את ההון העצמי של מנופים פיננסיים. גם "טאו" של אילן בן דב מחקה את הונה העצמי מהשקעות נדל"ן. "ארזים" עוד חברת נדל"ן שמצאה נכסים ברחבי הממלכה האנגלית קיבלה מכה פיננסית חמורה. כמוה בוילמגרין, דורות, אורן השקעות, אסים, אלרן שהסתבכה קשות ברומניה ועוד חברות רבות בבורסה.
רק לפני כשנה האופטימיות בתל אביב הרקיעה שחקים. גייסו כסף באגרות חוב (אג"ח) מהציבור ואצו רצו לרכוש קרקעות לבנייה ברומניה, בולגריה, אסטוניה, לטביה, שבדיה, יוון, מקדוניה, ליטא, פולין ועוד. רוב הגיוס היה באג"ח שאותו צריך לפרוע בצירוף ריבית כמובן. חלק מהכסף גויס גם בהלוואות מהבנקים שקיבלו כשיעבוד קרקעות בפלודייב או ביאסי. סוג של טיול גיאוגרפי במזרח אירופה לבנקאים. כנאמר בתנ"ך - "מהודו ועד כוש" רכשו נדל"ן ופיתחו חלומות.
עברה שנה והמשבר העולמי הפך למחנק אשראי כבד והנה דירות הפאר ביאסי לא בדיוק מבוקשות. לא מוכרים ביאסי לכן אין כסף לשלם את הריבית למשקיעים בתל אביב. גם לא את הקרן כמובן. בינתיים אין תזרים מזומנים, ערך הקרקע צנח בחצי, ההון העצמי טבע, המשקיעים שחלמו על תשואה לא יודעים אם יקבלו פרוטה שחוקה. הערת "עסק חיי" נרשמה לחברות כלאחר יד. כל זאת מבלי להיכנס לנושא המינוף הפיננסי העצום שנלקח לרכישת הנדל"ן והיה כ-80% מערך הרכישה.
קרקעות בסרייבו שנרכשו לבניית קומפלקס משרדים ומלונאות מפואר משוערכות פעמיים בחודש. פעם לפי שיטת היוון הכנסות שיהיו - כרגע אין... פעם לפי הכנסות מלינות כשהמלון עדיין לא קיים, פעם נוספת לפי ההתעוררות הכלכלית הצפויה בסרייבו לאחר המשבר שאיש אינו יודע מתי יסתיים. למי שאינו יודע, ואולי מעדיף שלא לדעת, חלק מהאג"ח של "אגדת סרייבו" נמצא בקופות גמל, חסכון פנסיוני, ביטוחי מנהלים.
ברבעון הרביעי של 2008 לא צפויה התאוששות בקרקעות הקזחיות. גם הנדל"ן בהודו אחרי הפיגוע המזוויע במומבאי לא יעלה כבמטה קסם. אם נצא מנקודת הנחה זו, המחיקות של השקעות בבתי אבות בסקוטלנד, מחסנים בלייפציג, בתי מלון בדרזדן, ימשכו ויפגעו באג"ח שהונפקו בתל אביב. ברור שהמשבר העולמי יכה נמרצות בשווי הנדל"ן בהעדר אשראי לבנייה ופיתוח של פרויקטים חדשים טובים ככל שיהיו.
2009 שנה אבודה לאג"ח
הגיוני להעריך שהרבעון המסיים את 2008 והראשון ב-2009 יניבו מחיקות עתק נוספות בשל המשבר העולמי וחוסר האטרקטיביות של בניית דירות פאר בריגה או בפלויישטי. ההתאוששות או הרגיעה בשווקים הפיננסיים עשויה, אולי, להסתמן באמצע - סוף 2009.
סביר ש-2009 תהיה שנה אבודה כלכלית לבנייה ברחבי העולם של יזמים גם במדינות המערב וגם אצל יזמים גדולים כנוחי דנקנר ויצחק תשובה בלאס וגאס בפרויקט המלון-קזינו הענק.
רק שבניגוד לארזים, אורן וטאו ושאר יזמים קטנים, דנקנר ותשובה יכולים להמתין לשיפור כלכלי עד שיתחילו לבנות. לגדולים יש מימון והבנקים יתפשרו עמם. הבנקים לא יתפשרו עם חלק מהיזמים הקטנים וכאן טמונה סכנה של מחיקת מיליארדי שקלים באג"ח חסרות ערך.
יהיו שיגידו שהנה לפנינו תסריט אפוקליפטי מוגזם. במציאות המחסן הלוגיסטי בריימס שבצרפת לא מעניין את הבנקים הם רוצים - פירעון חוב עכשיו. כדי לא למוטט את רוב המערכת צריך לצפות מהבנקים לסבלנות וזה מצרך נדיר בימינו.
או שנופתע ונגלה סבלנות בנקאית או שהר האג"ח יהפוך לזבל. מיותר לציין שהזבל יגרום לעוד מחיקות במאזני הבנקים וההון העצמי ייפגע ועימו תחושת מחנק האשראי והפחד. כדי למנוע תסריט כזה ואבדן חסכונות נוסף צריך לבקש מהבנקים אורך רוח. הבנקים צריכים - חייבים סבלנות ועוד סבלנות. זהו מבחנם בעת מצוקה ואם יעמדו בו, ייתכן ונעבור את המשבר עם נזק כבד אבל חלק מהחברות יצליחו לנשום בסוף באופן עצמאי. לשם כך דרוש גם שיתוף פעולה מבנק ישראל ותקוות שהשיפור בכלכלה העולמית יחלחל מהר מהצפוי למציאות.

הכותב הינו מנהל היחידה ללימודי חוץ במרכז ללימודים אקדמיים – אור יהודה.
תאריך:  04/12/2008   |   עודכן:  04/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על חדלות פרעון קרקע בקזחסטן ובנקים בישראל
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
מנפיקים אג"ח ועם כסף של אחרים  ל"ת
מתחילים להמר.  |  4/12/08 23:31
 
- על נדל"ן באיסלנד ושבדיה
כבר מהמרים חזק  |  7/12/08 16:48
2
איך יפתרו את הר האג"ח זבל?
גד לוין  |  5/12/08 18:24
3
הר הזבל ילך ויצמח ב-2009
יעקב דרוקמן  |  5/12/08 22:31
4
מהודו ועד כוש קנו קרקעות...
דגני פ.  |  5/12/08 22:44
5
לבנקים אין סבלנות-הם בצרות
שרית ל.  |  5/12/08 23:25
6
בחלום לבנקים תהיה סבלנות...
נתן ש.  |  6/12/08 18:51
7
במבט לאחור הכל מטורף!
גינאו דוד  |  7/12/08 09:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דר' אברהם בן עזרא
כשאינך יכול לסמוך על חכמתם של המנהיגים שלך, סמוך על טיפשותם של מנהיגי האוייב
ערן בר-טל
ראיון שקיימתי עם צבי אלכסנדר ז"ל שהלך לעולמו השבוע, והיה מומחה בעולם הנפט
דוד שחם
התקשורת היא הפודל הקטן של השלטון - עמודי ומהדורות החדשות ברדיו ובטלוויזיה, מלאים בנושאים הקשורים בביטחון, וכתובים לפי כל מה שאומרים לה שצריך לכתוב ולדבר
קולט אביטל
הפריחה המחודשת בימים אלו של שיטת "הסוציאל-דמוקרטיות" היא חיובית בעיניי    הגיע הזמן שצעדי צמצום פערים, עוני וערבות הדדית יינקטו בחברה הישראלית
איתמר לוין
היחסים עם הגויים מחייבים לעיתים את היהודי לנקוט בשיטות המנוגדות לטבעו, אך אסור לו לשכוח את יסודותיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il