X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נפילה בשבי האויב איננה בחירתו של חייל ישראלי. היא נכפית עליו מכוח עליון. דווקא משום כך אסור לאף אחד, גם לא למג"ד ב"גולני", לחרוץ את גורלו. אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו
▪  ▪  ▪
מה עדיף? חייל מת או חייל שבוי [צילום: דו"צ]

באמצע שנות ה-80 של המאה החולפת הנהיג צה"ל בלבנון את "נוהל חניבעל", הקרוי על-שמו של מצביא קרתגו האגדי, תחילה כתורה שבעל-פה ואחר-כך כפקודה רשמית. על-פי הנוהל הזה, טוב חייל ישראלי מת מחייל ישראלי שבוי.
ברבות הימים חדל צה"ל מלאמץ אל חיקו את הנוהל האכזרי הזה, וסיבותיו שמורות עימו. עד שהשבוע נמצא מפקד גדוד 51 ב"גולני", שהחליט, משום מה, להעלות נשכחות ולאסור, בכל מחיר, על פקודיו ליפול בשבי, יהי אשר יהי.
צריך להאמין כי גאוות-יחידה היא שהעבירה אותו מפקד על דעתו. אחרת קשה להסביר מה, באמת, הניע את הקצין לומר את מה שאמר.
שום חייל שבעולם, בוודאי לא חייל ישראלי, אינו נכסף ליפול בשבי. על אחת כמה וכמה לא כשהמדובר באי-קיומה של אמנת ג'נבה, האוסרת על פגיעה בגופו או בנפשו של השבוי, ובלבד כדי לסחוט ממנו מידע.
כוח עליון
נפילה בשבי כרוכה, מטבע הדברים, בכוח עליון, שהחייל איננו בר-שליטה בו. הדעת נותנת ששום חייל בר-דעת לא יניף, על דעת עצמו, דגל לבן אל מול שוביו, על אחת כמה וכמה לא חייל ישראלי, גם אם איננו פטריוט מובהק.
במלחמת השחרור נפלו, בקרבות על גוש עציון ועל הר הצופים, חיילים וחיילות בשבי הלגיון הערבי, כשלא יכלו לו. שום מפקד ישראלי לא ההין אז לצאת חוצץ כנגד לוחמיו, שנאלצו, בעל-כורחם, להרים ידיים, בהצילם בכך את חייהם.
אז נכון שכל השוואה בין הלגיון הערבי, האמון על המורשת הצבאית הבריטית, לבין ארגון-טרור רצחני וברברי, איננה במקומה. אבל, יש להניח, שאפילו החמאס, לפחות במקרה של גלעד שליט, לא ההין להרים עליו אצבע. לא בשל הערצתו אליו, אלא בשל היותו קלף-מיקוח משובח.
ללמוד מההיסטוריה
בשנות ה-50 של המאה החולפת נפל בנה החייל של ח"כ פייגה אילנית, אורי אילן, בשבי הסורי - שבי שנודע באכזריותו הרבה. אילן, שעבר אצל שוביו עינויי תופת, הצליח לשלוח יד בנפשו, לא לפני שחרת בדמו על גופו: "לא בגדתי"!
גם גיבור דמשק, אלי כהן, שמצא אף הוא את עצמו באותו שבי, לא בגד. הוא מת מות-גיבורים, מבלי שהסגיר לשוביו סודות. כמוהו נהגו גם אותם טייסי-קרב ישראלים, שנפלו בשבי האויב, באשר זהו האלף-בית המוקנה להם ביחידותיהם.
ולהבדיל אלף אלפי הבדלות, גלעד שליט: לא מרגל, ולא טייס-קרב. חייל פשוט, שאפילו שוביו, צמאי הדם, מודעים לעובדה שאין הוא איש-סודות.
כך או אחרת, לשום קצין בצה"ל אין זכות לתבוע מפקודיו שלא ליפול, בכל מחיר, בשבי. על אחת כמה וכמה שלא לתבוע מחייל שנשבה להתפוצץ יחד עם שוביו, וגם לא לתבוע מפקודיו לירות ברכב שבו נמצא חייל חטוף, או לעברם של המחבלים שאוחזים בו. הלוחמה הישראלית, אחרי ככלות הכל, מעולם לא הייתה מבוססת על תסביך-מצדה וגם לא על מבצע-חרקירי.
וגם אם איווה הגורל שחייל ישראלי יפול, חלילה, בשבי - אין זה, עדיין, סוף העולם. עם כל הכאב והצער, בוודאי שאסור לסתום פתח כלשהו לתקווה. יחד עם זאת, מן הראוי היה שאותו מג"ד-"גולני", שאמר את אשר אמר, יאמץ אל ליבו את מאמר חז"ל: "אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו"!

תאריך:  28/01/2009   |   עודכן:  28/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חגי הדס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"נוהל חניבעל"? מחוץ לתחום!
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כנראה שאינך מתגורר בישראל
אריה דרוקמן  |  28/01/09 10:44
2
אתה טועה, ראובן
אביתר בן-צדף  |  28/01/09 11:37
3
נפילה ביד ארגון טרו
אורי. ד  |  28/01/09 12:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רחל נפרסטק
לפמיניסטיות כדאי להצביע עבור גברים שוביניסטים, לאנשי שמאל כדאי להצביע עבור מפלגה ימנית, לבני עדות המזרח עבור אשכנזים וההפך - למה? - כי בישראל, כמו רק בישראל, הכל הפוך
פרופ' אבי וינברום
בתוך מספר שנים יחסרו מאות רופאים למערכת הרפואה    הנתונים האלה ידועים לראשי מערכת הבריאות, אך לא נראה שהם החליטו על פתרון מעשי ומוחשי לטובת הציבור, מעבר להמלצות
גיא רוה
המונח המיושן המוענק לאם בבתי המשפט במקרים אלו הוא "הורה משמורן". אז איך מגדירים את האב? "הורה לא משמורן"    האם זה חשוב? בעיני זה עולם ומלואו    ההגדרה השונה יוצרת מעמדות והגדרה משפטית שונה בין ההורים, דבר שבעיני מקומם מאוד, אינו לטובתו של הילד ולא מתאים בחברה הישראלית של היום
אהרון רול
פנאטים איסלמיסטים רדיקלים כאנשי החמאס חיים בעולם הניגודים של שחור ולבן    לגבי דידם, הידברות הינה כניעה לאויב, ולכן אין לנו שיח ושיג עימם ללא שנכם כה חזק עד שיאמרו רוצה אני, או שיושמדו    רק בתנאי זה בלבד ניתן יהיה להחליף מילה עמם    לרוע המזל, החמצנו את ההזדמנות במלחמת עזה הראשונה, לא עשינו את הצעד הסופי שיכול היה להביא שקט ואף הבנה בסיסית בין ניצים מעמדה הכרחית של כוח
ד"ר אברהם בן-עזרא
צריך להבין כי עכשיו, בתום המלחמה הכי מוזרה בתבל בה המנצח מפסיד מרצונו, כנופיות הטרור בעזה משיגות די בקלות נשק ובעיקר בונות תשתית להפעלת טילים ארוכי טווח שיגיעו עד יישובי הנגב והמתקנים שבסביבותיהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il