X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צודקים הטוענים שהשוק הפרטי אינו מושלם, אינו תמיד איכותי ולפעמים אפילו נכשל – אך בתחרות מי "מושלם" יותר: הסקטור הציבורי-פוליטי או הסקטור הפרטי – אין הרבה ספקות מי מסוגל לספק יותר "אחריות"
▪  ▪  ▪
אנשים שונים בין 9 ל-4 [צילום: פלאש 90]

"המדינה מתנערת מאחריותה" - טענה תמימה שמושמעת לעיתים תכופות על-ידי אנשי ציבור ותקשורת. הורים רבים מסתייעים בשירותי חינוך פרטיים וייחודיים? מיד מושמעת הטענה – המדינה מתנערת מאחריותה לחינוך. עמותות לעזרה הדדית מסייעות לנזקקים? מיד יתעוררו ה"חברתיים" ויזעקו המדינה מתנערת מאחריותה. חוסכים בקרנות הפנסיה נפגעו? מהר מאד יימצאו העיתונאים שייפנו אצבע מאשימה אל התנערות המדינה מאחריותה לחסכונות. אפילו נשיא התאחדות התעשיינים דורש מהמדינה לגלות אחריות ולתמוך בתעשיינים ואנשי עסקים, ולשם איזון גם ב"עסקים קטנים" (נשמע הומאני כי ל"קטן" צריך לעזור, הרי הוא קטן...).
שורשים
שורשיה האידיאולוגים של השקפת העולם שהמדינה אחראית כמעט לכל הסובב אותנו נעוצים בתנועה הסוציאליסטית-קומוניסטית שהפכה למקובלת לפני כמאה שנים. הניסיון ליישם את אחריותה המלאה של המדינה בוצע בשלמות בגוש הקומוניסטי – מזרח אירופה וברית המועצות. התוצאה: עוני מתמשך ודיכוי נרחב. הדגם המרוכך של הסוציאליזם התנחל במערב וכמעט כל המדינות מתהדרות בתואר "סוציאל-דמוקרטיה", במסגרתו המדינה אחראית לרוב מערכות הכלכלה והחברה. הדגם נתמך על-ידי האקדמיה, הפוליטיקאים והתקשורת ואוי לפוליטיקאי שיצהיר שהוא אינו "חברתי".
עוצמת "הדמוקרטיה החברתית" נובעת משילוב של שני גורמים: ניתוק הקשר בין הכנסתו של אדם לבין הצורך לעבוד. אפשר ליהנות מרמת חיים סבירה גם ללא עבודה כי "מגיעה לי קצבה", "קביעות בעבודה", "זכות בלתי מוגבלת לשבות" ועוד. גורם העוצמה השני היא האפשרות החוקית שניתנה לפוליטיקאים ("המדינה") להעביר כסף שנלקח בכפייה מאזרח א' ולהעביר אותו אל כיסו של אזרח ב' כי "מגיע לו".
"מגיע לכם" זו סיסמא קלה למכירה. כך מצליחים פוליטיקאים, ששאיפתם העיקרית היא בחירה מחדש, למכור להמונים בקלות את התחושה – הסירו דאגה מלבכם – אנחנו אחראים. פוליטיקאי שיציע "רשת ביטחון כלכלי מקיפה לכולם" יביס מתחרה שינסה להסביר שאין מתנות חינם.
"המדינה" זה השכן ממול
אנחנו נוטים לשכוח מהו הגוף הערטילאי – המדינה – בו אנו רוצים לבטוח: מדובר במערכת של מאות אלפי פקידים ("עובדי ציבור"), רובם אנשים טובים מבחינה אישית, השכנים ממול. אבל כאשר הם מתפקדים בין השעות 9 בבוקר ל-4 אחר-הצהריים במסגרת "המדינה", הם הופכים לדמות אחרת: שכרם אינו נקבע לפי כישרונם או איכות עבודתם, אלא תוצאה של שביתות והסכמים קיבוציים שמישהו חותם בשמם. ספק אם מעמדו בעבודה ישתפר אם יתאמץ ויהיה "ראש גדול", ספק גדול אם יפוטר כאשר יפשל, השכר והפנסיה מובטחים ללא קשר במה שיעשה או לא יעשה ב"עבודה". הבוס נעלם מידי פעם ל"סידורים", הפרוטקציה והמינויים חוגגים. הבוסים הגדולים בכלל ממונים על-ידי פוליטיקאים; אחרים – בלחץ ועד העובדים. המועדפים חוגגים. הבכירים לוטשים עיניים לעבודה בסקטור הפרטי הנתון לפיקוחם. את היתר אנו קוראים מידי יום בעיתונים.
מהחבר'ה האלה אנחנו דורשים "לגלות אחריות". אלה האנשים שאנחנו מקווים שישקמו את מערכת החינוך, אלה אמורים להבריא את מערכת הבריאות החולה או את הכלכלה. הם אלה שאמורים ליישם את הרגולציה על התקשורת ולהחליט מה נראה בטלוויזיה. הם שאמורים לפקח על שוק ההון המורכב.
המשימות מורכבות וכבדות מדי בשביל ה"מדינה"
מכל הגורמים הפעילים – מדינה, אזרחים, אנשי עסקים, יזמים, עמותות ועוד – הגוף שהכי לא ניתן לצפות ממנו לאחריות זו ה"מדינה". אחריות אפשר לדרוש ממישהו שאם הוא מפשל אפשר לפטר אותו ולהעסיק מישהו אחר במקומו. אי אפשר להיפטר מהמדינה כאשר היא "מעניקה" שרות כושל – היא דואגת להיות מונופול – ספק בלעדי ומוגן מתחרות.
הציבור דורש מהמדינה לספק "אחריות" במובן של מתן שירות מקיף ואיכותי, אבל הגוף הגמלוני והמסורבל הזה כלל לא מסוגל לכך. המדינה לא "מתנערת", היא פשוט לא מסוגלת ולא משנה אם נחליף את שרת החינוך, שר הבריאות או שר החקלאות (או את כולם גם יחד). עשינו זאת כבר למעלה משלושים פעם מאז קום המדינה.
לכן, צריך לצמצם את ה"אחריות" של המדינה ולא לנסות לשווא להרחיב אותה. אין תחליף טוב יותר למתן שירותים מאשר יזמים פרטיים מתחרים. מי שסבור שהמדינה מסוגלת לספק מערכת חינוך איכותית, מערכת בריאות מעולה, לפתור את בעיית העוני, לדאוג לתעסוקה, להפעיל רגולציה יעילה בתקשורת, בשוק ההון ועוד ועוד – שוגה קשות, חי בעולם לא מציאותי. דמיוני.
די לנו אם "המדינה" תתעסק במשימות אותן השוק הפרטי אינו מסוגל לספק כגון צבא, משטרה, מערכת המשפט ועוד מספר מצומצם של שירותים. גם בתחומים אלה ניכרת בדרך כלל אוזלת ידה של המדינה – אבל כאן, לצערנו, אין לנו ברירה של ספק פרטי חלופי. צודקים הטוענים שהשוק הפרטי אינו מושלם, אינו תמיד איכותי ולפעמים אפילו נכשל – אך בתחרות מי "מושלם" יותר: הסקטור הציבורי-פוליטי או הסקטור הפרטי – אין הרבה ספקות מי מסוגל לספק יותר "אחריות".

הכותב הוא בעל האתר קו ישר המציג מודל כלכלי שונה למדינת ישראל המתבסס על קפיטליזם וחופש. www.kav.org.il
תאריך:  05/03/2009   |   עודכן:  05/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המדינה לא עומדת בתחרות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
בריהמ התחילה מנחשלות ו2 מלחמות
ובכל זאת שרדה  |  5/03/09 18:40
2
אם הכול כה טוב אז איפה בוריס?
נטשה רומנוב  |  5/03/09 20:26
3
קול נבון וצלול אך קורא במדבר
יופיטר  |  6/03/09 03:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
את פקעת הנחשים של חטיפת שליט וירי טילים על ישראל - עזבון ההינתקות והגירוש - המלחמה האחרונה לא התירה, כי אם סיבכה עוד יותר    כעת הפקעת הזאת רובצת לפיתחו של ראש ממשלת ישראל הבא
דוד בדין, ארלין קושניר
אונר"א העלימה עין בעיקר במהלך שנות התגברות כוחו של חמאס בעזה    הנראה כאן הוא קידומה של אידיאולוגיה חמאסניקית – איסלאמית /ג'יהאדיסטית - בקרב בתי הספר המנוהלים על-ידי אונר"א    אנו צופים בצוות הוראה בעל השפעה המועסק בבתי הספר של אונר"א בעזה אשר היו, קודם לכן, מסופחים וקשורים לגוש האיסלאמי
גרשון אקשטיין
עכשיו, ושלא יהיה מאוחר מדי... הרי רוב האזרחים כרגע חשופים לסכנה
ד"ר אברהם בן-עזרא
כפי שאין שום ספק כי היה נמצא פתרון לריבוי הטבעי של האוכלוסיה הערבית ביש"ע, לו התעורר הצורך בכך, בין פתרון חוקי ובין פתרון אחר, כך גם יימצא פתרון לגידול אוכלוסיית היהודים, והוא מן הסתם יהיה חוקי לחלוטין ונקי מכל ספק הקל שבקלים, נוכח הקפדנות של המתבונן מהצד בתהליך, הוא המתבונן המשתייך לחוגי השמאל הקיצוני והשואף לבלום תהליך זה - משימה בלתי אפשרית
הרצל חקק
מסיבת פורים - כבר לא במועדון האומן 17, אלא בהמן 17; הסלבריטיז - לא מה שהכרתם - ושתי, אחשוורוש, בגתן, תרש ועוד; הדי ג'יי - לא תאמינו - אסתר בכבודה ובעצמה; ומרדכי - "בסרטים"    מקאמה לפורים תשס"ט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il