X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התפיסה לפיה לכלכלה יש רק שני כיוונים - קפיטליזם או סוציאליזם אינה מדוייקת דיה כמו לרוחות השמים, גם לכלכלה ארבעה כיוונים אפשריים
▪  ▪  ▪
אפשר גם אחרת [צילום: AP]

המשבר הכלכלי העולמי חידש את הוויכוח הנושן בין הקפיטליזם של אדם סמית' או בגירסה הפילוסופית - האנוכיות של איין ראנד, לבין הסוציאליזם-מרקסיזם-קומוניזם של מרקס ואנגלס על גווניו וזרמיו השונים. נראה כאילו הברירה נעה על ציר חד-מימדי בין סוציאליזם מוחלט לבין קפיטליזם מוחלט, וכל אחד מחסידי התיאוריות הללו מנסה למשוך את החברה לכיוונו. אלא שתפיסה חד-מימדית זו ששמה את הדגש רק על מינון המעורבות הממשלתית, לא רק שאינה יכולה להביא להכרעה סופית, היא אף מחטיאה בתיאור המציאות, שכרגיל היא הרבה יותר מורכבת מכול תיאוריה.
כדי לתאר את המציאות הכלכלית ויחסי הגומלין שלה עם השלטון באופן מדויק יותר אני מציע להשתמש בראייה דו-מימדית, שגם היא כמובן סכמתית אך מתארת את האפשרויות הניצבות בפנינו בצורה יותר מפורטת. כדי להדגים את המשמעות של כל כיוון באופן ציורי, אשתמש באלגוריה מתחום מיניות האדם.

אישור ממשלתי לכל פעולה?

הכיוון האחד והפשוט ביותר, הוא לא לעשות כלום. למרות שהמילה "אנרכיה" כבר נתפסה על-ידי תנועות שונות ומנוגדות נשתמש בה מחוסר אלטרנטיבה לתיאור המצב הזה. באנרכיה מוחלטת הממשלה אינה מתערבת, איש הישר בעיניו יעשה. אנרכיה בתחום המיניות מזכירה את מה שהיה בתקופת האדם הקדמון כשאין חוקים האוסרים על אונס, ריבוי נשים (תופעה שבתחום הכלכלי מקבילה למונופוליזם), גילוי עריות וכו'. כך גם אנרכיה בתחום הכלכלה היא מצב שבו מותר להעסיק כל אחד בכל צורה, ולנצל כל הון לכל מטרה בלי כל מגבלה חברתית או מוסרית. ברור כי מצב כזה של "כל דאלים גבר" אינו רצוי בשום תחום.
הכיוון השני, שמנוגד לו בתכלית, הוא מצב שבו הממשלה לוקחת אחריות מלאה לתחום המדובר. נקרא לו כמובן "הלאמה". בכלכלה, הממשלה לוקחת בעלות על כל החברות במשק, ובהקבלה המינית באופן שדי ברור שלא יעלה על הדעת - נציגי השלטון, והם בלבד, לוקחים על עצמם את התפקיד לקיים את כל מצוות פרו ורבו, וחל איסור מוחלט על אנשים פרטיים לעסוק בכך מחשש שהם ינצלו יכולת זו לצורך הפקרות מינית. תופעה כמעט כזו התקיימה בתקופות קדומות בחברות אחדות בהן השליטים היו בונים לעצמם הרמון, וחלק מנתיניהם אולצו להפוך לסריסים. גם בתחום המיני וגם בתחום הכלכלי נדרשים אמצעים דרקוניים כדי לאכוף את המגבלות הנחוצות, הנוגדות לטבע האדם, כדי ליישם הלאמה, אך בעוד שבתחום המיניות כל בר-בי-רב יבין שאמצעים כאלה לא יעלו על הדעת, בתחום הכלכלי יש מיעוט קטן של אנשים שסבורים שהלאמה היא מצב אוטופי אידיאלי.
הטלקומוניקציה הייתה תחום שלפני עשרות שנים בודדות הייתה מולאמת במדינות רבות בעולם לרבות כמובן-ישראל, והדעה הרווחת הייתה שלא ניתן אחרת. הניסיון מלמד שביטול ההלאמה של הטלקומוניקציה לא רק שהיה אפשרי הוא גם היה מועיל. גם כיום בישראל, תחום אספקת המים נמצא עדיין בהלאמה מוחלטת למרות שמדינות לא מעטות בעולם נוהגות אחרת.
כיוון שלישי, שמנסה להוות סוג של פיתרון לאפשרות של ניהול פרטי בלי מתן אפשרות להפקרות, הוא הפרדה בין ההחלטה לביצוע. בעוד את הביצוע משאירים לסקטור הפרטי, את ההחלטה משאירים בידי השלטון. שיטה זו נקראת "ביורוקרטיה". באופן המוחלט שלה נדרש אישור או רישיון של פקיד ממשלתי לכל פעולה. אם נתייחס לאלגוריה המינית, כל פעולת חיזור, יחסי מין, נישואין והבאת ילדים ידרשו קבלת אישור בכתב ומראש מהרשויות. מצב זה הוא כה אבסורדי עד כי קשה למצוא לו תקדים בהיסטוריה האנושית, אם כי הרבנות בישראל מנסה בהצלחה לא רעה ליישם אותו לפחות לגבי הנישואין. במישור הכלכלי, הביורוקרטיה הייתה ונשארה מאוד נפוצה. אומנם התקדמנו רבות מהתקופה שבה נדרש אישור לכל פעולת יבוא או יצוא ולכל הקמת מפעל, אך עדיין תחום הנדל"ן בישראל הוא עתיר ביורוקרטיה, והוא אינו היחיד.
כדאי לשים לב שכל שלוש השיטות שהצגתי עד כה פותחות פתח רחב לניצול לרעה, בין אם של החזקים במשטר אנרכי, ובין אם של נציגי השלטון במשטרים המולאמים והבירוקרטים. הטבע האנושי אחראי לכך שאם קיימת פירצה המאפשרת ניצול לרעה היא תנוצל. מן חוק מרפי כזה.

דרך אחרת, רביעית, אפשרית

הכיוון הרביעי מנסה לתת מענה לכל הקשיים שהוצגו עד כה וגם להילחם באפשרות של ניצול לרעה על-ידי יצירת שקיפות וכללים ברורים אחידים וידועים מראש לכולם. לשיטת משטר זו אני מציע לקרוא "רגולציה". היא מיושמת על-ידי חקיקת חוקים אשר לפיהם על כולם לנהוג, והפעלת גופים מפקחים שתפקידם לוודא את האכיפה. בתחום המיניות, זו השיטה הנהוגה היום בכל העולם למיטב ידיעתי. קיימים חוקים ברורים האוסרים על אונס, ריבוי נשים, גילוי עריות וכך הלאה, וקיימת משטרה הדואגת לאכוף את קיומם של החוקים הללו. אם אנו עוקבים אחר ההיגיון הזה גם בתחום הכלכלי, אין ספק כי זו השיטה העדיפה. אך עדיין נשארת כמובן שאלת המינון. גם בתחום המיניות ניתן לקחת את החוקים לקיצוניות כמו זו באירן ובמדינות מוסלמיות אחרות האוסרות נשיקות בפומבי ומוציאות להורג על ניאופים. כך גם החוקים בתחום הכלכלי חייבים להיבדק על-פי מידת הסבירות. רגולציה חייבת לפיכך להיות משולבת בדמוקרטיה.
קל לראות כיצד השיטה הרגולטורית יכולה להתדרדר לאנרכיה כאשר החקיקה אינה מקיפה מספיק, או כשהאכיפה אינה אפקטיבית. באותה מידה הרגולציה יכולה להביא להלאמה כאשר היא מנסה לאכוף כללים שיש להשאיר לשיקול דעת כלכלי. כך קרה בארה"ב כאשר החוקים דחפו את הבנקים למשכנתאות להעניק לכל אזרח את האפשרות לרכוש דירה באמצעות משכנתה ללא קשר ליכולת החזרת ההלוואה שלו, והתוצאה היא ששוק המשכנתאות בארה"ב הגיע היום לידי הלאמה.
אולם הסכנה החמורה ביותר לרגולציה היא האפשרות שהיא תגלוש לביורוקרטיה. כך קורה כשחוקים מורכבים מסובכים ומרובי 'יוצאים מן הכלל' מביאים לידי כך שנחוצים פקידי ממשל "חכמים" כדי לעזור להמוני האזרחים "הנבערים" להבין את החוק ולקבל את ההחלטות הנכונות. או כאשר בתי המשפט נדרשים לעיתים תכופות מדי להתערב במחלוקות חוקיות בין האזרח לרשויות או בין האזרחים לבין עצמם כדי לפרש את אופן היישום של חוקים למקרים ספציפיים, ובכך הופכים בעצם השופטים בעל כורחם לבירוקרטים.
בישראל כמדומני, זה המצב בנוגע לסוגי מיסוי שונים. קיים קו דק מאוד בין רגולציה לביורוקרטיה והמפתח הוא לשמור על החוקים ברורים פשוטים ואחידים. בהערת אגב, שירותים ממשלתיים באינטרנט הם אמצעי יעיל להימנעות מביורוקרטיה, משום שהם מחליפים החלטות שרירותיות של פקיד, בהחלטות לוגיות ועקביות של תוכנת מחשב.

ארבעה כיווני רוחות

ממשלות היום צריכות לכן למצוא את מקומן על מפה בת ארבעה כיווני רוחות. האנרכיה, בה היא מניחה לשוק לפעול בלי מעורבות. ההלאמה, בה היא מעבירה לבעלותה מגזרים במשק. הביורוקרטיה, בה היא מנהלת אותם באמצעות פקידיה. או הרגולציה (הסדרה בעברית), בה היא קובעת כללי משחק ברורים ומפקחת על קיומם.
המסקנה המתבקשת היא שהכיוון הרצוי הוא הכיוון הרגולטורי, והמבחן לכיול נכון של שיעור הרגולציה הוא המידה בה היא מתדרדרת לכיוונים אחרים. אסור לשכוח קווים מנחים אלה במיוחד כאשר יש צורך לטפל במשברים, ומחמת ההיסטריה קיימת נטייה לנקוט באמצעים דרמטיים ומהפכניים.

תאריך:  21/03/2009   |   עודכן:  22/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארבע רוחות הכלכלה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
לפני תגובה עליך לסדר את המאמר
אנטון   |  21/03/09 16:03
 
- אתה צודק. מקווה שיתוקן
קובי לירז  |  22/03/09 09:59
2
בעברית: ארבע רוחות ל"ת
א. זרח  |  21/03/09 18:33
 
- רוח - גם זכר וגם נקבה
קובי לירז  |  22/03/09 10:10
3
כשהערך ישלוט ולא הכסף
יש מיש  |  22/03/09 08:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
ברק הצהיר כי "יאפשר למפלגתו להשתקם באופוזיציה" אך חומד את תפקיד שר הביטחון בממשלת ביבי    ומי הוא שיטיף לאולמרט על 'נקיון כפיים'?    הערת אזהרה (28)
ראובן לייב
עכשיו כבר אפשר לגלות: לאורך כל שנותיה של המדינה ניטש מאבק-יוקרה עז בין צמדים של זמרים ישראלים על תואר הזמר המוביל, מאבק שהסתיים תמיד בתיקו
אריה דרוקמן
חובה לטפל בנושאים שהועלו במהירות ולפרסם את הממצאים והלקחים    חשוב שחיילים בצה"ל ידעו כי המטרה במלחמה היא לבלום את האויב ולצמצם את יכולתו להילחם בנו
עו"ד ניר הורנשטיין
פסק דין החדש בעניין אשד איילון קובע כללים מנחים בכל הנוגע לפרשנות המונח "זכות במקרקעין"
עו"ד גיל איכבום
אולמרט כשל כאשר הסכים לנהל מו"מ עם רוצחים בני בליעל    גלעד שליט הוא חטוף, לא "שבוי מלחמה"    גם המרצחים שהחמאס רוצה לשחרר אינם "שבויי מלחמה" אלא פושעי מלחמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il