X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם של מנחם בן? אחד מכוכבי סדרת הריאליטי המשודרת בימים אלו בערוץ 2 "האח הגדול VIP"? או של אחד מגדולי הסופרים של כל הזמנים שלאחרונה יצאו שני ספרים שלו בתרגום חדש בהוצאת כרמל?
▪  ▪  ▪
הנסיך המאושר ומעשיות אחרות

"דמותו מצטיירת באמצעות מערך של ניגודים. הוא בעת ובעונה אחת בוהמיין, אליטיסט ושוכן ביבים מפוקפק, סטיריקן נוצץ ושטחי ופילוסוף כבד ראש; אב לשני ילדים, מאמין וניהיליסט, אסתטיקן קנאי ואדם חסר חוש מידה, מי שהעולם פרוס על כף ידו ומי שהיה חבוש בצינוק, בז למוסר ובעל חוש צדק מפותח, מופע מהלך של גנדרנות ושנינות ונושא תהומות של ייאוש ושל חרדה. הפרדוקסיות של דמותו היא שהפכה אותו לאייקון של אלמנטים רבים ושונים זה מזה של שנינות וחריפות, אך גם של נהנתנות, של הפליה ורדיפה ושל מוסר חברתי וביקורת תרבותית.
"'ראוי לו לאדם להיות מעט לא מתקבל על הדעת' כתב, ודמותו הססגונית, עתירת הרבדים, ביקשה לעצמה את התנועה חסרת המנוח בין זהויות, בין מעמדות ואפילו בין מגדרים. זו הייתה תנועה שכוונה למטרה יחידה: להפוך למוכר, למקובל ולנערץ; ובמילים אחרות, לידוען. במהלך חייו, המחזות, השירים, הסיפורים והמעשיות שכתב היו רק אמצעי - יעיל למדי - כדי לחדור אל הקסטה הנוקשה של האצולה ושם, אולי בשם שונותו, הוא הפך לשם דבר, אורח של קבע בטרקלינים הנחשקים ביותר במדורי הרכילות, נערץ על-ידי רבים ושנוא באותה מידה. חייו היו הופעה מתמשכת, קומפולסיבית לחלוטין, על במה: הוא הופיע, תמיד במלא הדרו, חושיו מחודדים ולבושו מותקן בקפידה מול נשות החברה הגבוהה, מול מעריציו ומשפחתו, וגם מול הנערים שהיו מאהביו לשעה. הוא ידע את סודותיהם הכמוסים ביותר של בני החברה הגבוהה; הוא ידע שתשוקות אסורות מקננות בנפשו של כל אדם, ולו גם המוסרני והצדקני ביותר מלשפוט אותם.
"הוא היה מלא חמלה, החטא הוא דבר מכובד ואף פיוטי להפליא. אולם הבושה אינה כזו והצביעות, בת לוויתה הנאמנה, מסוכנת ממנה שבעתיים. הוא תיעב את המוסר הבורגני והקרתני של תקופתו, אפשר לחמול רק על מי שמותר לחמול עליו; הוא זיהה את צדדיו האפלים של אדם שבו פגש, והתעניין בהם באופן עמוק, משום לגבי דידו אלה היוו את תמציתה של הרוח האנושית. הוא ידע סוד כמוס על יופיו של האנושי, שאינו מתגלה דווקא במחוות מדודות, יאות וסבירות. הוא זיהה את החרדה שמקננת מאחורי השמלות הצחורות ואת חוסר הביטחון שמסתירות המחוות הסמכותיות ביותר. הוא זיהה את חוסר הביטחון שמסתירות המחוות הסמכותיות ביותר, את חוסר המנוחה של האנשים האמידים והמקובלים ביותר ואת יצריהם שאינם באים על סיפוקם".
לא, אין המדובר במנחם בן, אם כי מי שצופה בתוכנית הריאלטי "האח הגדול" עשוי לחשוב בטעות לרגע שמדובר כאן בדמות השנויה במחלוקת הזו. אבל התיאור הזה הוא של הסופר אוסקר ויילד (1854 - 1900), מתוך מאמר של עמרי הרצוג (החוג לספרות, אוני' העברית) "קסמו של הסוד" על סיפוריו הקצרים של אוסקר ויילד. המאמר מופיע באחרית הדבר של ספר סיפורים פרי עטו של אוסקר ויילד שיצא בהוצאת "כרמל", "חטאו של לורד ארתור סביל וסיפורים אחרים" (כרמל, מחיר 69 שקלים, תרגום סיגל אדלר). ועל כך כותב עמרי הרצוג: "בסיפוריו הקצרים ניתנה לעמדה זו חירות יצירתית; ועל החירות השערורייתית הזאת כיסה בשכלול נרטיבי. הספר כולל את כל סיפוריו של ויילד, שהם ממיטב הסיפור הקצר בספרות העולם".
כמו-כן יצא בהוצאת כרמל הספר "הנסיך המאושר ומעשיות אחרות" (מחיר 84 שקלים) בו הוא הלביש את המעשיות שלו בלבוש תמים של אגדות ילדים. אבל מתחת לכסות התמימה לכאורה, מבצבצת, בלשונו החדה כתער, ביקורת חברתית ואנושית נוקבת.
נסיכים ונסיכות, אנשי דת ופשוטי עם ואפילו בעלי חיים מטעימים את הקורא בכל היפה והמכוער באנושי, בכל המפעים והמרגש, בכל המשעשע והמכאיב ולעיתים אף המקומם. אהבה לעומת שברון לב, יוהרה לעומת ענווה, דעות קדומות ואטימות לב, אכזריות ואנוכיות לעומת חמלה ורחמים וחברות אמת. את כל אלה מביא ויילד בעטו המושחז, נועץ בלב הקורא ומעורר בו, לפעמים בבת אחת, את כל קשת הרגשות האנושיים, מצחוק ועד דמע.

קטע קצר מתוך "חטאו של לורד ארתור סביל וסיפורים אחרים"

אין כל טעם להיות בחור מקסים אלא אם כן אתה עשיר. רומנטיקה היא הפריבילגיה של העשיר, לא עיסוקו של המובטל. על העני להיות מעשי ומשעמם. עדיף שתהיה לאדם הכנסה קבועה משיהיה מרתק. אלה הן האמיתות הגדולות של החיים המודרנים שיוּאי אֶרסקין מעולם לא הבין. יואי המסכן! אינטלקטואלית, עלינו להודות, לא נודעה לו השפעה רבה. מימיו לא אמר אמירה שנונה או אפילו מרושעת. אבל לעומת זאת היה יפה להפליא, בשערו החום והמתולתל, בצדודיתו שתוויה ברורים, ובעיניו הירוקות. הוא היה אהוב על גברים כמו על נשים, וחוץ מלהתעשר, השיג הכל. אביו הוריש לו את חרב חיל הפרשים שלו ואת חמישה-עשר הכרכים של ההיסטוריה של מלחמת חצי האי האיברי. את הפריט הראשון תלה יואי מעל המראה שלו, ואת השני הניח על המדף בין מדריך רַף למרוצי סוסים ובין כתב העת ביילי'ס וחי מ-200 לירות שטרלינג שהקציבה לו דודה זקנה. הוא ניסה הכל. שישה חודשים עבד בבורסה; אבל מה יעשה פרפר בין שוורים ודובים? זמן ממושך יותר היה סוחר תה, אבל עד מהרה מאס בתה השחור מסוג פיקוֹ וסוּצ'וֹן. ואז ניסה למכור שֶרי יבש, אבל בלי הצלחה; השרי היה קצת יבש מדי. בסופו של דבר לא יצא ממנו כלום - בחור צעיר מקסים, חסר אונים בעל צדודית מושלמת ושום מקצוע.
ומה שגרוע יותר, הוא היה מאוהב. הנערה שאהב הייתה לורה מֶרטוֹן, בתו של קולונל (בדימ.) שאיבד בהודו את קור רוחו ואת כושר העיכול שלו, והם מעולם לא שבו לתפקד כבעבר. לורה העריצה אותו, והוא היה מוכן לנשק את שרוכי נעליה. הם היו הזוג היפה ביותר בלונדון, אבל לשניהם לא היה גרוש. הקולונל חיבב מאוד את יואי, אבל אטם את אוזניו לנושא האירוסין.
"בוא אליי, נערי, כשיהיו לך עשרת אלפים לירות שטרלינג משלך, ואז נראה," היה אומר; ובאותם ימים היה יואי מדוכדך ונאלץ לבקש נחמה אצל לורה...
[מתוך 'מודל של מיליונר']

תאריך:  23/03/2009   |   עודכן:  23/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעל ניר
ברוב המקרים, מרוב אינפורמציה, אנו נשארים מבולבלים ולא בטוחים מה עלינו לאכול לפני אימון גופני ולאחריו    3-4 שעות לפני האימון הגוף זקוק לפחמימות    במהלך האימון הגוף זקוק לנוזלים
ד"ר אברהם שלום
לאחר שלא הוכיח בעבר יכולת חשיבה מדינית ואסטרטגית, ולאחר שכיהן כראש ממשלה "מזדגזג", יש בצירופו של ברק לממשלה החדשה כדי לעקוף את תפיסת הליכוד וכדי לסכסך במפלגת העבודה
צביקה ארמל
עצות שימושיות להקלה על הצרבת
עדי קרמר
חשוב לבצע בדיקה מקיפה ויסודית אצל אופטומטריסט מומחה ובעל ניסיון בראיה ירודה    מרחק הבדיקה נע בין מטר לשלושה
איילת פדה גולדשטיין
מעסיקים, האם אתם יודעים מה החוק מחייב אתכם בנושא מניעה וטיפול בהטרדות מיניות?    האם אתם ערים לסטטיסטיקות ולמידה בה הנושא עולה לכם כאשר אינו מטופל?    כל זאת, לא רק מבחינת קנסות, אלא גם מבחינת האווירה הארגונית ופרודוקטיביות העובדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il