X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ברצועת עזה השתררה רגיעה יחסית בגלל רצונו של ארגון החמאס להשתקם ולשקם לאחר המלחמה. החמאס חושש גם מהאפשרות שהממשלה החדשה בישראל תשוב ותתקוף בעוצמה רבה את רצועה עזה אם יתחדש ירי הרקטות ממשלת נתניהו חייבת ליצור מאזן הרתעה חדש
▪  ▪  ▪
ההרס בעינו והמרירות גוברת [צילום: AP]
המדיניות המוצהרת של הממשלה החדשה בישראל להביא למיטוט משטר החמאס ברצועה מדאיגה את הנהגת הארגון והיא מעדיפה כעת לשמור על רגיעה וללמוד את מהלכיה של הממשלה החדשה בישראל עד שתמצא את נקודות התורפה שלה שיאפשרו לחדש את פיגועי הטרור בעיתוי המתאים

ברצועת עזה השתררה בשבועות האחרונים רגיעה כמעט מלאה. הרגיעה (תהדיאא - בערבית) הנמשכת כחודשיים איננה מקרית. בעצם, למרות שמדי פעם יש טפטוף של טילי קסאם בודדים, מדובר בהפסקת אש הדדית בין ישראל לארגון החמאס בהבנה שבעל-פה כששני הצדדים תורמים בצעדים שהם עושים בשטח לשמור על הרגיעה הזו שאיננה מתוחמת בזמן והעלולה להיפסק בכל רגע נתון. ארגון החמאס אוכף את השקט בשטח, הוא הגיע להבנות עם כל הפלגים הפלשתינים ברצועה לגבי הצורך בהפסקת ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל ובמקרים שבהם הפר ארגון הג'יהאד האיסלאמי את ההבנות האלה נעצרו היורים בשטח על-ידי כוחות הביטחון של ארגון החמאס.
לדברי הפלשתינים גם ישראל הנמיכה באופן משמעותי את פעילותה הצבאית ברצועת עזה. לטענתם, ישראל הפסיקה את פעולות הסיכול הממוקד, הפחיתה את כמות החדירות לתוך שטח הרצועה וחדלה מההפצצות האוויריות המסיביות של מנהרות ההברחה בציר פילדלפי לאורך גבולה של הרצועה עם מצרים.
המצב המוזר הזה שהתחיל בשלהי כהונת ממשלת אולמרט מעורר את השאלה מהי הסיבה למצב הביטחוני החדש שנוצר באזור הרצועה?
פרשנים פלשתינים שונים אומרים כי הרגיעה הבלתי רשמית היא אינטרס של שני הצדדים וכי הסיבה העיקרית לכך שארגון החמאס הורה לנצור את האש היא רצונו להביא להסרת המצור הישראלי מעל הרצועה, לשקם את הנזקים שנגרמו לרצועת עזה כתוצאה ממבצע "עופרת יצוקה" ולבנות מחדש את מערך הטילים והרקטות שנפגע במלחמה האחרונה. מבחינתו, נושאים אלה קיבלו את העדיפות העליונה והוא מקדיש גם מאמץ פוליטי לקדם מטרות אלה בעצם השתתפותו בשיחות הפיוס הלאומי בין הפלגים הפלשתינים שיזמה מצרים.
ארגון החמאס איננו רואה בהחלטה הזו שקיבל סימן לחולשה, להפך, הוא מנסה להעביר מסר לישראל ולמדינות ערב שהוא בעל הבית ברצועת עזה והוא היחידי שיקבע אם תהיה רגיעה אם לאו.
אי-אפשר להתעלם מהעובדה שהחמאס לוקח בחשבון את העובדה של חילופי השלטון בישראל ועלייתה של ממשלת ימין בהנהגת נתניהו וליברמן.
המדיניות המוצהרת של הממשלה החדשה בישראל להביא למיטוט משטר החמאס ברצועה מדאיגה את הנהגת הארגון והיא מעדיפה כעת לשמור על רגיעה וללמוד את מהלכיה של הממשלה החדשה בישראל עד שתמצא את נקודות התורפה שלה שיאפשרו לחדש את פיגועי הטרור בעיתוי המתאים. אין להם שום אינטרס לספק לממשלת נתניהו תירוצים להנחית מכה צבאית חזקה על רצועת עזה.
בארגון החמאס מעריכים גם שיוכלו לנצל את מדיניות "השלום הכלכלי" של ממשלת נתניהו כדי להביא לפתיחת המעברים לרצועה ולהסרת המצור הכלכלי.
בינתיים מנצל ארגון החמאס את הרגיעה החדשה להעצמת כוחו הצבאי ולהמשך הברחות אמצעי הלחימה אל הרצועה. ראש השב"כ יובל דיסקין דיווח באחרונה לממשלה כי מאז מבצע "עופרת יצוקה" הוברחו לרצועת עזה עשרות טונות של חומרי נפץ: 45 טון גולמיים ו-22 טון תקניים. כמו-כן הוברחו לרצועה עשרות רקטות, טילי נ"ט ומאות פצצות מרגמה.
גם לנושא העימות הצבאי האפשרי בין ישראל לאירן יש השפעה על מערכת קבלת ההחלטות בחמאס.
בכירים בארגון מעריכים כי אם פניה של ישראל יהיו להכות צבאית את מתקניה הגרעיניים של אירן היא תקדים ותתקוף את ארגוני החמאס והחיזבאללה בדרום לבנון וברצועת עזה כדי להקל על כושר הספיגה של העורף הישראלי, לכן הארגון מעדיף לשמור כעת על רגיעה ולחזק את כוחו הצבאי עד שיתבררו תוצאות הדיאלוג בין ארצות הברית לאירן, שעליו הכריז הנשיא החדש ברק אובמה.
בינתיים נראה ששיקומה של רצועת עזה בעקבות המלחמה הפך לחלום רחוק. המדינות התורמות שהעניקו לשיקום סכום של יותר מחמישה מיליארד דולר אינן יכולות לתרגם את השיקום לשפת המעשה.
סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם ברצועה סיימה למפות את הנזקים והפרויקטים הזקוקים לשיקום, אך הביצוע הוא בלתי אפשרי - המעברים מישראל סגורים בשל המשך החזקתו של גלעד שליט בשבי ארגון החמאס.
תחושת התושבים הפלשתינים שבתיהם נהרסו במלחמה היא קשה, הם חשים שאיבדו את האהדה הערבית והבינלאומית לבעייתם. כשלון שיחות הפיוס בין הפלגים הפלשתינים ואי-השלמת עסקת חילופי השבויים בין ישראל לחמאס מדכאת את תושבי הרצועה שחשים כי יישארו תחת המצור הישראלי עוד תקופה ארוכה.
הרשות הפלשתינית השלימה את הכנת התוכניות לשיקום הרצועה והיא נהנית מתמיכת המדינות התורמות והליגה הערבית.
ברשות הפלשתינית חוששים שאם מצב הקיפאון הזה יימשך בכל מה שקשור לשיקום הרצועה יתקשו המדינות התורמות לעמוד בהתחייבויותיהן להעביר את הכספים שהבטיחו למימון שיקום הרצועה בגלל המשך המשבר הכלכלי העולמי.
הרבה תלוי עכשיו במדיניות שתעצב הממשלה החדשה בישראל כלפי רצועת עזה. הרגיעה הנוכחית הבלתי רשמית מוכיחה שלממשלה החדשה יש יכולת הרתעה מול ארגון החמאס בעצם העובדה שהיא הצהירה כי בכוונתה למוטט את שלטון החמאס ברצועה וההערכה של ארגון החמאס כי היא תגיב בעוצמה רבה יותר מקודמתה אם יחדש את ההתקפות על ישראל. אסור לממשלת נתניהו לבזבז את הקרדיט הזה, כל הפרה של הרגיעה על-ידי החמאס חייבת להיענות בתגובה צבאית חריפה וכואבת, כשהעדיפות צריכה להיות חידוש החיסולים של ראשי החמאס. אם היא תנקוט בדרך הזו היא תיצור מאזן הרתעה חדש שיבטיח את השקט לתושבי הדרום.
ממשלת נתניהו צריכה גם להמשיך במדיניות סגירת המעברים ומניעת השיקום של רצועת עזה עד שישוחרר גלעד שליט. אסור שמדיניות "השלום הכלכלי" של ממשלת נתניהו תחול על רצועת עזה כל עוד גלעד שליט מוחזק בשבי וברצועה שולט ארגון החמאס הטרוריסטי. יש ליישם את המדיניות הזו רק בשטחי הגדה כדי שהמסר לפלשתינים יהיה ברור. שטחים שבהם יש עיסוק בטרור ומשמשים כבסיסי טרור נגד ישראל לא יזכו לשום הקלות וימשיכו להתבוסס בביצת העוני והמצוקה הכלכלית. אין ואסור שיהיה פרס לטרור. המדיניות הנלוזה הזו חייבת להיפסק.

למאמר במקור
תאריך:  17/04/2009   |   עודכן:  17/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רגיעה בלתי רשמית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה מעולה.
עיתונאי מעולה  |  17/04/09 11:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
אנו רגילים לראות בעלי מחלוקת שמתבצרים בעמדותיהם ועושים כל מאמץ להוכיח שהם צודקים. אלא שכל טענה שמעלים בעלי המחלוקת - היא רק גילוי של הנחת יסוד מסותרת, או נטייה נפשית הטבועה בם ומנחה אותם לטעון כך ולא אחרת
מוטי פלד
שוטרים, בדיוק כמו עובדי ציבור אחרים, חייבים להבין שהם עובדי מדינה, הם עובדים עבורנו - האזרחים - ולא אנחנו עבורם. שוטרים חייבים להתייחס לאזרחים (במיוחד אם הם אינם פושעים פליליים) במלוא הנימוס והאנושיות
ראובן לייב
בשל עממיותה זוכה מסעדת "עדנה" שברמת השרון לתפוסה מלאה בכל ימות השבוע
אריה דרוקמן
מדוע האנשים שהבוחרים שולחים לנהל את מדינת ישראל לא מצליחים לבצע את המשימות הכי בסיסיות לטובת האזרחים?
גד גזית
הדמוקרטיה מוצאת את עצמה משעבדת מרצון ומטימטום את כלכלתה לשליטת שיגיונותיהם ושאיפותיהם של "הנפילים" - בהם בני משפחת עופר - שהיא מצמיחה מתוכה, כדי שיניעו עבורה קדימה את המשק הלאומי שלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il