X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החובה היחידה שחלה על מבקר הספרות העברי היא החובה להגיש לקוראים מסת ביקורת המפרשת את יצירת הספרות העברית שבחר לעיין בה באופן מרתק, המציגה אותה במיטבה וגם שופטת את ערכה ביושר אינטלקטואלי, באומץ-לב, בניסוח ממוקד ונוקב, בשפה עשירה ובהירה ובכוח השכנוע המירבי
▪  ▪  ▪

מבקר הספרות עברי הוא סופר שבחר למקד את יצירתו בכתיבה עיונית על ספרות, על ספרים ועל מכלול יצירתם של סופרי עמו הכותבים בעברית. וכמו כל סופר גם עליו להבטיח לעצמו חירויות שהן הכרחיות לסופר הכותב בסוגה ספרותית זו: את החירות לבחור את היצירות שמעניין אותו לדון בהן, את החירות לפרש אותן על-פי מיטב הבנתו ואת החירות להחיל עליהן את אמות המידה שבעזרתן הוא שופט ספרות.
החובה היחידה שחלה על מבקר הספרות העברי - ושגם אותה הוא עצמו צריך להגדיר לכתיבתו - היא החובה להגיש לקוראים מסת ביקורת המפרשת את יצירת הספרות העברית שבחר לעיין בה, באופן מרתק, המציגה אותה במיטבה וגם שופטת את ערכה ביושר אינטלקטואלי, באומץ-לב, בניסוח ממוקד ונוקב, בשפה עשירה ובהירה ובכוח השכנוע המירבי.
מבקר ספרות עברי אמור להיות מחוייב – וגם הפעם מטעם עצמו – לספרות העברית לדורותיה, שהייתה תמיד ספרות לאומית, יהודית וציונית, ספרות שליוותה את תולדותיו של העם היהודי, שיקפה את חזונו וערכיו וטיפחה את ייחודו באנושות. המחוייבות הזו היא אתגר לסופר-המסאי כפי שהיא אתגר גם לסופרים שכותבים בסוגות האחרות של הספרות: המשורר, המספר והמחזאי.
קיום המחוייבות לספרות העברית לדורותיה מטילה על מבקר הספרות העברי למצוא את האיזון בין שתי המגמות המנוגדות שעלולות לצמצם את תנופת הישגיהם של סופרי דורו בכל הסוגות: מגמת הסגירות המוגזמת בפני כל השפעה של הספרות העולמית על הספרות הלאומית, ומגמת פתיחות היתר להשפעה של רעיונות וערכים שנולדו בספרות העולם בעידן הנוכחי, אך סותרים את אלה שמטופחים בספרות העברית לדורותיה. מחוייבות זו אומרת, שעליו להציע איזון הגיוני בין שתי המגמות הסותרות, כדי שהספרות העברית תפיק תועלת אמיתית מדיאלוג בינה ובין הספרות העולמית.
מבקר ספרות עברי צריך לייעד למסות הביקורת שלו בה בעת שתי מטרות: הן את המטרה הדיאגנוטית והן את המטרה הפרוגנוטית. המטרה הדיאגנוטית אומרת, שעליו לפענח את סתריה של יצירה חדשה סמוך ככל האפשר ליום הופעתה, כדי שיוכל או לקדם אותה ולהעצים את השפעתה, בזכות התרומה האפשרית ממנה לספרות הלאומית, או לחסום את השפעתה המזיקה ולצמצם את נזקיה להתפתחותה התקינה של הספרות הלאומית. והמטרה הפרוגנוטית פירושה, להקיש מהמדף של ספרות הדור על מה שצפוי להתפתח בספרות הלאומית ולפעול להבטחת המשך התנהלותה במסלול המקורי שלה.

תאריך:  05/05/2009   |   עודכן:  05/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אני מאמין" של מבקר ספרות עברי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קריאת חובה לכל אוהב ספרות עברי
עופר שיפמן  |  5/05/09 14:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
מלחמת לבנון השנייה ומלחמת עזה לא הסתיימו כפי שרצוי היה    לא הצלחנו להפוך את עזה לבעיית העולם הערבי ולרתום אותו לעזור    אין היגיון בהמשך הדאגה הכלכלית לעזה, ככל שנהיה יותר נחושים, כך ייטב לנו    אסור לנו לשקוט ולהימנע מפעילות מדינית, ישראל חייבת להצטייר כמבקשת שלום
יובל ברנדשטטר
בראכ חוסיין אובמה אינו מתכוון להיטיב עם ישראל    כדי להבין זאת יש לבחון מיהם חבריו ומהן דעותיו
שאול רוזנפלד
משלא צלחה התוכנית למיגור "היישות הציונית" במלחמת השמד, הפכו התוקפנים את עצמם לקורבנות תמימים, ומדי שנה ב-15 במאי הם מתכנסים ומשיחים ב"מעשי הנבלה שעשו לנו ולאבותינו"
רו"ח חובב לויטס
האם יש בידי הציבור את היכולת להבין את הדוחות הכספיים המפורסמים על-ידי חברות ציבוריות, שמציגות לפעמים נתונים ההפוכים מן המצב בפועל?    20 רואי חשבון שנשאלו לא זיהו אף הם את "המוקש"
מתי דוד
על ההנחות האופטימיות של התומכים בהסכם עם סוריה, בתמורה לנסיגה מכל הגולן, שלא ישנו דבר ביחסינו עם העולם הערבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il