X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רכישה או בנייה של דירת מגורים המשמשת לצרכים מעורבים (עסק ומגורים) עשויה להטיל מגבלות מע"מ מסויימות
▪  ▪  ▪
עניין של פרשנות החוק

למגמה ההולכת וגוברת בשנים האחרונות של עבודה מהבית, ישנם גם היבטי מס באשר לניכוי הוצאות. אנו נתמקד בהיבטי מס הערך המוסף.
מחוקק המשנה הביע חששו כי שימוש בדירת המגורים גם לצרכים עסקיים יגרום עירוב של תשומות עסקיות ופרטיות, ולכן קבע בתקנה 15 לתקנות מע"מ איסור על "עוסק" לנכות מס תשומות על רכישת דירת מגוריו או על בנייתה, אם הדירה משמשת או תשמש גם כמקום עסקו של העוסק.
יודגש שהאיסור מתייחס לניכוי התשומות הכבדות של רכישה או בנייה, אך אין מניעה מלנכות באופן יחסי תשומות שוטפות כמו חשמל, טלפון, ועוד כהנה וכהנה הוצאות, ובלבד שבסיס הייחוס יהיה אמיתי או תוך שימוש בהוראות תקנה 18 לתקנות מע"מ המאפשרת בשימוש שרובו פרטי ומקצתו עסקי ניכוי של 25% מהתשומות.
בע"ש 1438/93 ה.ד.י. חברה לסחר בינלאומי (3000) בע"מ נדונה השאלה מהו מצב הדברים כאשר דירה נרכשה במשותף ע"י משפחה וע"י חברה, כאשר הוסכם שהקומה הראשונה של הדירה תשמש לחברה והקומה השנייה תשמש למגורי בעל השליטה. השופט הומינר ז"ל קבע כי לאור העובדה שלא ניתן לפצל את הדירה מבחינה רישומית, מדובר בחלק מדירה ולכן תקנה 15 מונעת את קיזוז התשומות. עוד קבע השופט הומינר בפה"ד הרמת מסך מדומה: כך, על אף שלא מדובר בסיטואציה בה אותו "עוסק" רוכש דירה הן למגורים והן לעסק (אלא בשני גופים נפרדים, ובעלי השליטה אינם "עוסק"), יוחסו לחברה תכונותיהם של בעלי השליטה בשל היותה חברה משפחתית קטנה וככאלה, למרות מסך ההתאגדות, נקבע כי יש לראות את החברה כאילו רכשה את הדירה למגורים ולכן נאסר ניכוי מס התשומות.
איננו בטוחים כי פסיקה זו תעמוד בתוקפה גם כיום (14 שנה לאחר שניתנה), וזאת ממספר טעמים: ראשית, גישת רשויות מיסוי מקרקעין, כפי שמופיעה בהוראות המקצועיות ובפ"ד בעניין אשקלמה הינה כי פיצול הדירה ייבחן ע"פ מבחן כלכלי פיזי ולא מבחן רישומי. שנית, התגברה המגמה לעבוד מהבית ויש מקום לאפשר הכרה חלקית בתשומות הכרוכות בכך. שלישית, תנועת המטוטלת השיפוטית בשנים האחרונות נוטה לכיוון הפסיקה המילולית יותר.
בכל מקרה, ואם בכל זאת נלך בהתאם לגישה השיפוטית האמורה, ניתן לטעון שבהתאם לעיקרון ההקבלה יכול "עוסק" שלא הותר לו לקזז תשומות לפי תקנה 15 לטעון שבהתאם לעקרון ההקבלה יהיה פטור ממע"מ במכירת החלק היחסי בדירה בעתיד, והפטור יחול גם בהשכרתו לעסק (מאחר שגם השכרה הינה בגדר "מכר" לעניין חוק מע"מ).
עוד יצוין, כי ע"פ נוסח התקנה, האיסור לנכות תשומות כשהדירה משמשת בחלקה לעסק, חל ביחס לדירה המשמשת למגורי העוסק, כלומר מילולית אינו חל כשמדובר בדירת השקעה, וזאת אף אם תשמש למגורי אחרים - שוכרים ואולי אף בני משפחה. גם כאן תישאל השאלה הפרשנית האם יש לתחם את האיסור למילים המפורשות או יש אפשרות להרחיבו באמצעים שיפוטיים כמו בפרשת ה.ד.י הנ"ל.
שאלה אפשרית נוספת הינה האם תורחב תחולת התקנה גם על שטח שאיננו הדירה עצמה, כגון שימוש במחסן בחצר הבית או בחצר עצמה לצורך עסקי (אחסון, חקלאות וכו'). לדעתנו, במקרים כאלה יש מקום להתיר ניכוי תשומות במקרה כזה, כאשר יש לתחם את שטח החצר המשמש לצרכים עסקיים, בדומה להלכות הפיצול הפיזי בדירות מגורים במס שבח או בהוראת החוק המפורשת ביחס לחלק בנחלות המשמש לשימוש חקלאי.

תאריך:  06/05/2009   |   עודכן:  06/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
נתניהו ייכנס להיסטוריה לא בוויתורים שיעשה למען השלום שמסכן את עתידנו, אלא במהלכים שיוביל להבטחת קיומה של ישראל    אין מה לקנא בו
ראובן לייב
הנחל, שבשפכיו טבעה השבוע אלופת ישראל בחתירה, היה בימיו הטובים טהור ואתר בילויים שוקק חיים
עו"ד משה גולדבלט
למרות הפיתוי לקבוע כי העיתונאית קיבלה להנחות תוכנית אתיקה "דרך המיטה" אין לטענה זו ראיות כלשהן    זה מה שקורה כשמשתלט איבר המין החשוב ביותר - הדימיון
רות פורסטר
החוק עצמו וכל הנושאים המגולמים בתוכו אינם צריך להדאיג יותר מדי, מן הטעם הפשוט שוועדת הכספים של הכנסת לא תאשר חלקים נרחבים שלו, ונערי האוצר לא יוכלו למנוע את הדבר
נרי אבנרי
רק בדמוקרטיה שבה כלבי השמירה המירו את נשוא שמירתם, דיקטטור מושחת כמו שרון היה יכול לבצע אידיאולוגיה שהושלכה לפח על-ידי הבוחר. רק בדמוקרטיה שאריק כרמון הוא אחד מכלבי השמירה שלה, האזרחים שניצחו בקלפי בכו, ואלה שהפסידו צהלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il