X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם השיעבוד (תרתי משמע) למשכנתא באמת נחוץ? האם הוא מקיים צורך כלכלי אמיתי או שמא פונקציה סמויה של מישטור האוכלוסיה?
▪  ▪  ▪
הדירה משרתת את החיים או החיים את הדירה? [צילום: הדמיה]

כשאנו צעירים בראשית דרכנו בחיים מחנכים אותנו להצטיין בלימודינו, וזאת בכדי שנוכל ללמוד באוניברסיטה, וזאת בכדי שנוכל להחזיק בבוא היום "משרה קבועה" ו"מסודרת". למה נדרשת משרה קבועה ומסודרת? בכדי שנוכל לעבור את דרך הייסורים של המשכנתא, אשר לרוב נמשכת עשרים וחמש שנה (אם אין לנו הורים עשירים שהורישו לנו דונם בהרצליה), ולרוב גוזלת כ-75% אחוז מן המשכורת שלנו במקרה הטוב. המשכנתא אינה אלא סד אשר מקבע אנשים ל'קונפורמיות יתר' בשנים הכי פוריות שלהם כמבוגרים (נניח מגיל 30 עד גיל 55, בהנחה שכיום גיל הנישואין וה'התיישבות' עולה), ומותירה אותם מותשים בסוף המירוץ.
אני מכירה הרבה אנשים שלא ייטלו שום סיכון כלכלי (כגון עזיבת עבודה, ניסיון לפתוח בקריירה חדשה בעקבות הלב, הקמת עסק חדש, פינוי זמן רב יותר ללימודים, תחביבים או משפחה) והכל בגלל "המשכנתא". המשכנתא אינה אלא קיר קונפורמיות אליו מועמדים האזרחים בשורה כמו בכיתת יורים, רק הצרורות שנורים הם צרורות ה'הזהר פן תיפול', צרורות התרעה מפני חריגה מן הקונפורמיות (ולא כדורים שיכולים להרוג).
האם המשכנתא בהיקף הפומפזי שלה דהיום באמת חיונית? לא. כאשר זוג צעיר משלם על דירת מגורים כמיליון שקל, זו אינה באמת העלות של הדירה. העלות האמיתית של דירה, אני יכולה להניח, אינה אלא מאה אלף שקלים לכל היותר. אולי פחות. אם נתמחר לרגע את הבטון והמלט, ואפילו ניתן לפועלים שכר הוגן (מה שלא נעשה בפועל), אני יכולה להניח שעלותה הממשית של דירה תעמוד על כ-80 אלף שקלים (זאת הנחה לצורך המאמר, כמובן שייתכן מאד וטעיתי בכמה עשרות אלפי שקלים לפה או לשם), בכל מקום בארץ.
אז לאן זורם הכסף של שוק המשכנתאות? לספקולציה נדל"נית. דירה ממוצעת בתל אביב שווה כשני מיליון שקלים בשל מיתוגה של תל אביב. דירה בכפר סבא או הוד השרון שווה מיליון וחצי שקלים. דירה ב'אם המושבות' פתח תקוה שווה מיליון שקלים, אך דירה בקריות ובחיפה שווה רק חצי מיליון שקלים, וככל שמתרחקים לפריפריה, הדירה שווה פחות ופחות. זאת ועוד: גטאות בטון מחרידים תחת הכותרת "פרויקט אזורים המפואר" (צ"ל המכוער), "פרויקט גנדי המפנק" וכדומה, נמכרים בהון עתק, אך ורק בשל המיתוג של פרויקטים אלו. כלומר, זוג צעיר בעולם אוטופי, שבו תאגידים אינם מתעשרים מן הצורך הבסיסי של בני אדם לחום ולקורת גג, היה יכול לעבוד, נניח, חמש שנים, וגם לא באופן אינטנסיבי אלא מתון, בכדי לרכוש דירה "בטאבו" (שם הקוד ליציבות והצלחה בחיים).
מה היה קורה לו שוק הדירות היה שוק שבו נאסר על תאגידים להתעשר מצורכם הבסיסי של אנשים בקורת גג? לו היה זה שוק סביר שאינו משעבד אנשים לעשרות שנים בשביל מיתוג (כמו דירה בשיכון למד בתל אביב של קבלן ידוע זה או אחר)?
החיים של בני זוג היו נינוחים יותר. הם היו יכולים ליטול סיכונים רבים יותר במקום עבודתם. הם לא היו חיים תחת אימת הפיטורין, שכן לו המשכנתאות היו פחות מעיקות, חרב הפיטורין לא הייתה חרב אשר מאיימת על אנשים כפי שהיא כיום. אנשים היו חשים חופשיים להביע את עצמם במקום עבודתם.
יש ואנשים חוששים מהבעת דעות לא מקובלות במקום עבודתם אך ורק משום החשש ש"יפוטרו". ניתן להניח כי אנשים רבים אינם חושפים שחיתות במקום עבודתם, אך ורק מחשש שיפוטרו. נכון שאם הם ייאבקו משפטית הם ישיגו צדק בחלוף עשור של מאבקים משפטיים וגם פיצויים, אבל אין להם את אורך הנשימה לחכות, בגלל המשכנתא.
המשכנתא למעשה היא מולך אשר משעבד את הציבור לקביעות במקום העבודה בכל מחיר, לקונפורמיות, לאי נטילת סיכונים וכפועל יוצא גם לאי הקדשת זמן לנושאים חברתיים חשובים, ממש כפי שהאינדולגנציות בימי הביניים (מעיין אגרות מחילה לגן עדן שההמונים רכשו מהכנסייה) שיעבדו כלכלית את פשוטי העם, וכך לא אפשרו להם את מרווח המחייה בכדי לחשוב באופן ביקורתי על הכנסייה. כיום אינדולגניציות המשכנתא משעבדות אותנו, אנו כה עסוקים בתשלומי המשכנתא, אנו מסרבים ליטול סיכונים תעסוקתיים "בשל המשכנתא", אין לנו זמן פנוי כי אנו מתרוצצים סביב הזנב של עצמנו בעבודה "בשל המשכנתא" ואיננו יכולים להתפנות לביקורת על רשויות השלטון.
ניתן באופן מסוים לאמר כי הפונקציה האמיתית אשר ממלאת המשכנתא אינה 'תשלום על בית', כי בית סביר לזוג עם שלושה ילדים שווה (אני מעריכה לצורך המשל באופן גס) כשמונים אלף שקלים. הפונקציה האמיתית היא שיעבוד האזרחים הבוגרים במדינה (לאזרחים הצעירים ישנם סדרים אחרים תחתם הם נדפקים כמו "זיתים סורים דפוקים"), בכדי למעט את הנון קונפורמיות שלהם ולמזער את לקיחת הסיכונים שלהם ולמתן את ביקורתם על תאגידים, ממשלות, ארגונים ורשויות, הגמוניות ותרבויות שולטות. היות ולמוסד המשכנתא במתכונתו המקורית אין הצדקה כלכלית אמיתית, ניתן לראות בו את אחד מיני כלי החברות המדכא הרבים אשר מפעילה החברה המערבית על הפרטים שבה.

המדינה - לאזרחיה, לא לסעודים

רגולציה ממשלתית אשר תוביל להורדה במחירי הדירות, תשחרר מאות אלפי אנשים בישראל מעניבת החנק של המשכנתא, ותאפשר להם יותר פנאי, פחות חרדה, ויותר כסף פנוי למימוש עצמי.
יש מי שגורסים כי הפרטת קרקעות המדינה, דבר אשר מסכן את המשך קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית (כי מי ערב לנו שכל מיני חברות מושחתות אשר אין להן מחויבות לזכויות העובדים או לאיכות הסביבה לא תעשינה קומבינות של 'מכירת קרקעות לסעודים' באמצעות שרשרת של חברות קש, אשר קשה להתחקות על עקבותיה???), תוביל להוזלת מחירי הדירות, כי ברגע שהתאגידים יתעשרו, הם "ירעיפו" עושר זה על המעטים.
ראו את האבסורד. עיקרון ה"יד הנעלמה", שהוא הסקרמנט של דת הקפיטליזם, יוצא מתוך הנחה כי העשירים הם מיטיבים ונדיבים, וכי אם רק הממשלה תקצה להם עוד ועוד, כל העושר הזה יורעף על ילדי הענייים אשר יזכו לתזונה טובה יותר ולקורת גג נאותה יותר ולשירותי בריאות טובים יותר, רק משום שהוריהם קיבלו "העלאה בשכר" בצל תאגידים עשירים אלו. המציאות הוכיחה את ההפך. כאשר האחים עופר קיבלו בפרוטות את מפעלי ים המלח, הם המשיכו לעשוק ולנגוש בעובדי הקבלן של המפעלים, אשר עבדו בתנאים מחפירים (הכל כפי שעולה מן הסרט התיעודי "זהב לבן, עבודה שחורה", אשר מתאר, תוך טשטוש פני העובדים המפוחדים, את תנאי העבדות שנהגו נכון למועד עשיית הסרט במפעלים אלו).
ישנן דוגמאות רבות לתאגידים שגובו על-ידי הממשלה, ועדיין המשיכו להשתין בקשת על בריאות הציבור, על איכות הסביבה ועל זכויות העובדים. אין שום ערובה שמי שיקבל כסף "יעביר אותו הלאה", כמו משתתף בסדנא קבליסטית אשר מתבקש להעביר את ה"טוב" שקיבל הלאה... זה לא מפריע להנחת היסוד הדתית של הקפיטליזם להוותר על מכונה.
לעומת שפעת-הלב אשר מיוחסת לתאגידים, העובדים הזוטרים תמיד נחשבים לשקרנים ורמאים. נכפי תוכנית ויסקונסין תיארו במהלך כנס אשר נערך לרגל חמש שנות תוכנית כי הם נחשדים תדירות כשקרנים ורמאים אשר חפצים לחלוב את כספי המדינה ולא לעבוד. נכי צה"ל מתארים כיצד הם נתפסים בעיני אגף השיקום כסחטני כספים. עובדים במשרות זוטרות מהווים מושא למעקב צמוד, הכל כפי שהדבר תואר בספרה של ברברה ארנרייך, כלכלה בגרוש.
אין שום יסוד להניח כי הפרטת קרקעות המדינה תוביל להוזלת מחירי הדירות. יש יסוד להניח כי קרקעות המדינה תעבורנה בהליך זוחל לבעלות שייחים סעודים, או גורמים עויינים, ומגדלי בטון כעורים אשר לא נועדו אלא להעשיר את כיסי סרסורי הנדל"ן ימלאו את הנופים הישנים והאהובים של הארץ.
מה שצריך הוא לחלק את העושר בצורה שוויונית יותר. הגבלה ממשלתית על יכולת תאגידים להתעשר משוק הדיור, לא תפגע באיכות חייהם. אפשר לחיות עם פחות יאכטה אחת ועם פחות חופשה אחת בשנה ברפובליקה הדומינקית או באיים הקריביים.
ניתוב העושר אשר הינו מנת חלקם של בעלי תאגידי הדיור ועורכי הדין גוזרי הקופונים (לא מזמן נכתב במקומון של צפון תל אביב כי עורכי הדין אשר ינהלו משפטית את הפשרת הקרקעות בסמוך ל'אזורי חן' יגזרו קופון של כשמונים אלף דולר, וייתכן ואני טועה בכמה עשרות אלפי דולרים לפה או לשם אף העיקרון ברור) אל האדם הקטן, הנאנק תחת עול המשכנתא, באמצעות רגולציה נבונה - יוביל להגברת החופש האישי של פרטים במדינה, ולשיפור איכות חייהם, וזאת מבלי לפגוע באינטרס ממשי (רק בעודפי השומן) של התאגידים.

מה ניתן לעשות?

הממשלה יכולה לערוך רגולציה בשוק המשכנתאות. כפי שכל חברת מוצרי צריכה אשר עורכת מבצעים מגבילה את מספר הפריטים אשר אדם יכול לרכוש במבצע (וזאת בכדי שהמבצע ישרת את הצרכנים של הרשת ולא סיטונאים אשר מבקשים להיות "טפילים" על המבצע), כך הממשלה יכולה להגביל את מספר הבתים אשר אדם יכול להיות בעלים שלהם.
היא יכולה לקבוע מחירי מקסימום לדירות מגורים, או לבנות דירות מסובסדות לצורך 'שבירת השוק', או הכנסת גורמים ממתנים אליו (ממש כפי שמזרימים מים קרים לאמבטיה רותחת, כדי שהטמפרטורה בה תרד וניתן יהא לטבול בה).
הממשלה יכולה לקבוע כי אדם יכול להיות בעלים של דירת מגורים, ולהחזיק לכל היותר שלושה דירות, כמקור פרנסה נוסף (זו אך ורק דוגמא לצורך המאמר, כמובן שניתן לחשוב על מספרים אחרים לאחר דיון מעמיק, אך העיקרון ברור). כאשר שוק הדירות נשלט בידי תאגידים, מצרך חיוני הופך למקור להתעשרות קלה למתי מעט עשירים, ומקור להיאנקות תחת העול, ולחרדה מתמדת לשכבות המוחלשות, אשר קורסות תחת עול המשכנתא את שנותיהם הטובות ביותר (השנים המוקדמות של חייהם הבוגרים), ובפחד מפני חרב ה'נפילה' אשר מלווה באובדן הדירה ואף במקרים מסוימים, באובדן קורת גג בכלל, במידה ואינם מצליחים לרכוש דירה חלופית קטנה וזולה יותר.
נכון שיקומו מי שיצעקו כי רעיון שכזה פוגע בחופש הפרט. הם יתכוונו בוודאי ל"חופש התאגידים להתעשר".
אז אשיב בשתיים אלו: ראשית, למרות שהשיח המערבי ליברטאני דן ב"חופש הפרט" גם בהקשר של תאגידים, זהו שקר גס. "אוטונומיה אישית" אינה יכולה להיות מוקנית לתאגידים מעצם טבעה. היא נועדה להיות 'של אנשים'. שנית, במחיר ה"חופש" של מתי מעט תאגידים לבולמוס של התעשרות, זלילה וסביאה כלכליים, מאות אלפי אנשים מאבדים את החופש שלהם: הם חיים בפחד מפני מימוש המשכנתא, הם חיים ללא שעות פנאי (שהi הביטוי המובהק של האוטונומיה האישית), שכן הם עובדים שעות נוספות בשכר נמוך בכדי לאפשר את החזרי המשכנתא, הם אינם יכולים לרכוש חפצים אישיים להנאתם או לבקר בקולנוע או בתיאטרון, בשל החנק הכלכלי שמטילה עליהם המשכנתא (רכישת חפצים אישיים היא הביטוי המובהק לקשר בין חופש אישי לבעלות על קניין, וזאת להבדיל מבעלות על נכסים ערטילאים ורבים אשר אינה קשורה במישירין למימוש האוטונומיה האישית ועל כן אינה מגשימה את ערך החירות האישית הגלום בבעלות על קניין).
אוסיף טענת-נגד אפשרית נוספת: הניאו-קפיטליסטים יטענו כי אין לערוך רגולציה ב"שוק החופשי". אשיב בשתיים אלו: ראשית, כאשר שוק נשלט על-ידי תאגידים, אשר חולשים על מרבית תחומי הפעילות הכלכלית, מרחב היוזמה הכלכלית של קבוצה קטנה או של אדם פרטי חסום, ו"תפוס" על-ידי קרטלים דה-פקטו (גם אם לא הורכזו כאלו באופן רשמי), אשר 'תקעו יתד' ראשונים ב'נתחי השוק' בתחומים מסוימים. כך ששוק חופשי ממשי אינו מתקיים באמת בכלכלה אשר נשלטת על-ידי תאגידים גדולים. שנית, תאגידים גדולים מקבלים ב'הבנה' את כפיפותם לשורה ארוכה של חוקים ושל כללים: כללי חשבונאות, כללי הקצאת מניות (של שליטה ושל כסף) בתוך החברות, וכדומה. הם מקבלים עליהם את כללי הדיווח החשבונאי והמיסוי. באותה מידה הם יכולים להיכפף לכללי רגולציה בעלי רציונל חברתי אשר יגבילו את התעשרותם. כפי שחוקי מיסוי מדוקדקים, כללים מדוקדקים להקצאת הכוח בתוך התאגיד עצמו אינם "מסרסים" את ה"ספונטניות" הכלכלית של התאגידים, כך גם חקיקה חיצונית בעלת רציונל חברתי לא תעשה זאת. אך בעיקר ניתן לאמר כי חקיקה חברתית גם היא כוח שוק. בעל תאגיד יכול לקבל בשוויון נפש עליות וירידות של מחירי הנפט או תנודות בשווקי העולם כי אלו הם "כוחות השוק", אך הוא ישלח לוביסטים מטעמו לעצור חקיקה חברתית, כאשר בפועל, גם חקיקה חברתית היא כוח שוק אשר על בעל התאגיד לקבל בהבנה כ"אחד מכוחות השוק".

תאריך:  12/05/2009   |   עודכן:  13/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי אמר שצריך לעבוד כל החיים בשביל בית?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כמה שטויות במאמר אחד!!
נוטלה  |  13/05/09 12:30
2
משטרת הדירות ושאר המשטרות
ירון זכאי  |  13/05/09 16:25
3
יוקר הדירות נובע מעודף רגולציה
טל 10  |  13/05/09 16:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי לירז
המאבק של שר החינוך נגד הקיצוץ במשרדו מזכה אותו בכותרות פופוליסטיות, אך בפועל לא זה מה שנחוץ למשרד החינוך. דווקא קיצוץ עשוי להבריא את המערכת. כן, לקצץ - איכות במקום כמות
ענבל בר-און
למה להיאבק מאבק נואש במחלות אשר ניתן למונען מראש בחיסון פשוט? זוהי גישתם של ח"כ אופיר פינס וח"כ שלי יחימוביץ' אשר מציעים חיסון מפני שחיתות של חברי כנסת    לכמה מהם זה כבר הולך להיות מאוחר מדי
ענבל בר-און
הצעת החוק שיזמה תנועת הורות=שווה הובילה לתוצאות    ח"כים מכל רחבי הקשת הפוליטית מציעים חוק שיחייב רשויות למסור מידע שווה לשני ההורים
יעקב איציקוביץ
מה רוצה הנגיד פישר והמפקח חזקיהו מהתנהלות בנק הפועלים? האם צודק פישר? האם יש כאן מקרתיזם? מי הציל את מי? ואת מה? האם זה חשוב לכולנו? האם כל כלכלת ישראל ניצלה מהתמוטטות בזכותו של פישר?    שלל שאלות; אין תשובות
נתן גלילי
ערכי הליברליזם אומנם היו ערכים אוניברסלים-אבסולוטים, אך היעדרות האל מן התודעה האידיאולוגית למעשה הבטיחה את התערערות הערכים – מוחלטים ככל שיהיו    כאשר אין אלוהים – אין שום דבר אבסולוטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il