יגאל גלילי, פרופ' לפיסיקה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, טוען שרוב בוגרי בתי הספר התיכוניים יוצאים מביה"ס כשהם בורים במדעים ושל-92% מהם אין שום מושג בפיסיקה.
למי שלא מעודכן: גם המעטים שלומדים פיסיקה ברמת 5 יחידות לבגרות, לומדים מקסימום פיסיקה של המאה ה-19. מגיעים בערך עד ניוטון. אינשטיין והקוואנטים לא מוזמנים בכלל לשיעורים, וזה ברמה של 5 יחידות. מעניין מה לומדים ב-3 יחידות: איך עושים קרח?
תמיכה לדבריו נתקבלה ממבחן פיז'ה הבינלאומי שבדק את הישגי התלמידים במדעים ובו הגיעו תלמידי ישראל למקום ה- 39 מתוך 57 האפשריים. למי שלמדו בזמנו קצת חשבון בביה"ס היסודי, זה אומר שאנו כבר בשליש התחתון.
ומה עשה בנדון הפרופסור גלילי, המשמש גם כראש "ועדת המקצוע" של משרד החינוך ? – כתב מכתב בנושא למנכ"ל משרד החינוך, לד"ר שמשון שושני, האיש שמכהן כבר כמעט 20 שנה רצופות (בהפסקות קלות) כמנכ"ל המשרד ומי שאחראי בעצם, יותר מכל האחרים, להידרדרותה המקצועית של מערכת החינוך הישראלית.
מול הבורות במדעים של תלמידי ישראל אפשר להעמיד רק את התמימות והנאיביות של הפרופסורים שלהם לפיסיקה. ואכן תגובת הנהלת משרד החינוך למכתבו הייתה "אנו נלמד את הנושא ונחליט לאחר מכן". כבר 20 שנים שהם "לומדים את הנושא", בטח כמו שהם לומדים שם פיסיקה.
לפני חודש פרצה סערה בגלל טעות בניסוח השאלה במבחן הבגרות במתמטיקה. השבוע הם שוב טעו בניסוח שאלה בבגרות, הפעם בפיסיקה, אבל לא בגלל קושי מקצועי. זה סתם בגלל הקושי הבסיסי שלהם לנסח שאלה פשוטה בעברית. טוב, הם הרי מלמדים שם גם לשון ותחביר, במשרד החינוך המדהים הזה.