X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדיון הציבורי מתעלם מהמחסום הכלכלי ל"שלום" עם הפלשתינים. "מחסום" שנובע מאופי המשטר הכלכלי בישראל אבן הנגף הכלכלית תנוטרל רק אם יקום משטר שאינו רואה את תפקיד המדינה בחלוקה מחדש של המקורות הכלכליים
▪  ▪  ▪
שלום כלכלי [צילום: איגוד לשכות המסחר]
מה יהיה על מונופול המלט "נשר" אם יקום מפעל מלט ענק בשכם או אם יבואן פלשתיני יביא מלט זול מרומניה? לא ייתכן שמפעלים ישראלים יעברו לעזה ועובדים ישראלים יפוטרו. מה יעשו עובדי רשות שדות התעופה אם ישראלים יעלו על אוטובוס אל שדה התעופה הבינלאומי החדש בעזה ויטוסו משם לפראג בחצי מחיר? איך יצליח השלטון בישראל למנוע ייבוא דרך עזה של פירות וירקות זולים ממרוקו ומספרד? מה יגיד על כך לובי החקלאים המוגן בישראל?

"מחסומים" רבים לשלום באזורנו, ההסברים שונים ותלויים לא אחת בהשקפתו האידיאולוגית של המתבונן. רבות מדובר ב"מחסום המנטאלי" לשלום בין שני הצדדים, בפער התרבותי בין ישראל כחברה מערבית-חילונית לבין החברה הערבית-הדתית השקועה "הרחק מאחור", באיבה המוסלמית הבסיסית לקיומה של מדינת כופרים יהודית ב"לב העולם הערבי", בהעדר דמוקרטיה וחופש אצל שכנינו, וכמובן - בהתנגדות הישראלית לפתרון שמתבסס על "חזרה לקווי 1967". "מחסומים" אלה ואחרים גוררים דרישות "בלתי אפשריות" של כל צד מהאחר - החל מ"זכות השיבה", בעיית ירושלים, פירוז, שליטה במרחב האווירי ועוד.
הדיון הציבורי מתעלם מהמחסום הכלכלי ל"שלום" עם הפלשתינים. "מחסום" שנובע מאופי המשטר הכלכלי במדינת ישראל. הדמוקרטיה בישראל היא מה שמכונה "סוציאל דמוקרטיה". זהו משטר של "דמוקרטיה חברתית" שמכתיב "זכויות" ותשלומים שונים ליחידים ולקבוצות שלא תמורת עבודה. היקף ה"זכויות" וההכנסות של חלק ניכר מהעובדים בישראל נקבע לרוב לפי כוחה של הקבוצה הנהנית להזיק או להיטיב עם הממסד הפוליטי. כללי משחק אלה מעוגנים בכל החוקים בישראל: חוקי עבודה, חוקי המשטר הפרלמנטרי, וחוקים "חברתיים". מציאות זו מכתיבה מעורבות ממשלתית עמוקה בכלכלה, את הקשר ההדוק בין הון ושלטון ואת ההכרח להחרים באמצעות מיסוי את רוב התפוקה הכלכלית מאותו חלק באוכלוסיה שמייצר את המשאבים הכלכליים. לא קיים מקור כספי אחר למימון ה"דמוקרטיה החברתית".
המשטר המתואר יוצר אי-יעילות כרונית בכלכלה ועיוותים בחברה ובמשק שאחד מהם מתבטא בעלות גבוהה לרוב המוצרים והשירותים. במצב זה נוצר שיווי משקל קשיח בין הכוחות הפועלים בכלכלה ובחברה שמסקל כל שינוי פוטנציאלי שעלול לפגוע בכמות המשאבים הציבוריים שמועברים באמצעות המדינה וחוקיה אל הנהנים. כמעט בלתי אפשרי לפגוע ב"זכויות שנצברו".
הסכם שלום "אמיתי" עלול לקעקע סדרי בראשית בישראל. נניח שמדובר באוטופיה של "שלום קבע". בתסריט זה אין חומות, גדרות תיל, מחסומי דרכים ואיסורי כניסה לערבים. בתסריט זה צריך כל הסכם שלום עם הפלשתינים להבטיח שלא ייווצר איום כלכלי על המשך החגיגה של מוקדי הכוח וקבוצות הלחץ החברתיות בישראל - שלא ייפגעו אינטרסים כלכליים שהתגבשו ובוצרו לאורך עשרות שנים של משטר "סוציאל דמוקרטי". כלומר, תידרש שליטה של הממסד הכלכלי והפוליטי הישראלי בשטח הפלשתיני. לדוגמה: לא תיתכן שביתה אפקטיבית בנמל אשדוד אם ניתן יהיה לפרוק אוניות בעזה ולשנע את הסחורות לישראל. מה יהיה על מונופול המלט "נשר" אם יקום מפעל מלט ענק בשכם או אם יבואן פלשתיני יביא מלט זול מרומניה? לא ייתכן שמפעלים ישראלים יעברו לעזה ועובדים ישראלים יפוטרו. מה יעשו עובדי רשות שדות התעופה אם ישראלים יעלו על אוטובוס אל שדה התעופה הבינלאומי החדש בעזה ויטוסו משם לפראג בחצי מחיר? איך יצליח השלטון בישראל למנוע ייבוא דרך עזה של פירות וירקות זולים ממרוקו ומספרד? מה יגיד על כך לובי החקלאים המוגן בישראל? הסוחרים בראשון לציון התנגדו נמרצות להקמת חנות של איקאה שעלולה הייתה לדעתם לפגוע בהכנסותיהם. חלום הבלהות שלהם עלול להיות גרנד-קניון פלשתיני בטולכרם עם מחירים של הונג-קונג. מדוע שהשלטון הפלשתיני העצמאי יסכים לקבל את מרות הכלכלה הישראלית ויטיל מכסים, תקנים חוסמי ייבוא ואיסורים אחרים, ויפגע כך ברמת החיים של האוכלוסיה המקומית וגם באינטרסים של היבואנים הפלשתינים?
עד כאן אם יהיה שלום "אמיתי". אבל נניח שיהיה רק "כאילו שלום": הם שם ואנחנו כאן - גדרות, מחסומים, מגדלי שמירה, תחנות מכס. כדי להמחיש את הקושי כדאי לתלות על הקיר את מפת ארץ ישראל השלמה שבתוכה מדינת פלשתין העתידית - עם גושי התיישבות או בלעדיהם, עם גדרות או ללא גדר. "השלום" אכן יתחיל מלמטה - אלפי ישראלים ופלשתינים ימצאו פרנסה חדשה: דו-קיום של קשרי הברחות מפלשתין לישראל. הכל: חלקי חילוף מקוריים לרכב למגינת ליבם של יבואני הרכב הבלעדיים בישראל, ירקות ופירות טריים, תרופות וסיגריות ללא מכס - הרשימה ארוכה. אלפי ישראלים אחרים יועסקו במשטרת ההברחות. כולן פרנסות "אוויר".
הסדר קבע מחייב פגיעה בקבוצות ה"מגיע לי" הכוחניות בישראל, אלא אם תהיה שליטה כלכלית ישראלית על מדינת פלשתין או לחילופין סגר כלכלי מוחלט נוסח מזרח גרמניה בזמן השלטון הקומוניסטי. לכך אין סיכוי לקבל את הסכמתם, ובצדק. התהום בתחום הכלכלי אינה שונה מהפער הבלתי ניתן לגישור בעניין ירושלים והפליטים. פתרון הנושאים "הקלים" יותר עדיין אינו נראה באופק - לכן, טרם נתקלנו במכשול הכלכלי.
אבן הנגף הכלכלית תנוטרל רק אם יקום בישראל משטר שאינו רואה את תפקיד המדינה בחלוקה מחדש של המקורות הכלכליים. כלכלה חופשית ללא מונופולים, קרטלים ושלטון הוועדים הגדולים במסווה של "זכויות העובדים". רק כלכלה חופשית תסיר את החסמים הנוכחיים להעלאת רמת החיים בישראל ותוזיל למינימום את המוצרים והשירותים בישראל. רק כך ייתכן שלום פתוח עם פלשתין, לפחות מההיבט הכלכלי. השמאל הכלכלי בישראל לא יוכל לפעול נגד האינטרסים הכלכליים של מוקדי הכוח ה"חברתיים" ולכן לא יוכל להגיע ל"הסכם קבע" כלכלי אפילו אם נוותר על הכותל המערבי.

הכותב הוא בעל האתר קו ישר המציג מודל כלכלי שונה למדינת ישראל המתבסס על קפיטליזם וחופש. www.kav.org.il
תאריך:  16/06/2009   |   עודכן:  16/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחסום הכלכלי ל"שלום קבע"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא רלוונטי לאחר השלום עם ירדן
משק  |  16/06/09 15:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שריג
טרם יצא לי לראות משווק או מנהל שיווק, הפועל על-פי סטנדרטים של ג. יפית: הכל מכיר! מדובר בתופעה שאין לה אח ורע. לשיטתה, משלמים לי - אני מוכרת. ולעזאזל ציבור הקונים...
יורם דורי
אני לקרטר: "כאשר אני נשאל מי היה הנשיא האמריקני שתרם יותר מכל אחד אחר לביטחון ישראל אני משיב - ג'ימי קרטר". הלוואי שה"קרטריזם" של 1978 היה חוזר ומסייע לצדדים לנצל את ההזדמנות שנוצרה ולעשות שלום - לא רק לדבר עליו
יובל אטד
עונת מעברי הדירות כבר בפתח - להלן מדריך למעבר דירה: טיפים מקצועיים למקסימום יעילות ולמינמום כסף ומאמץ
ידידיה ארגמן
אני שמח שמכבי חיפה זכתה באליפות, אבל לא כל כך אכפת לי שבית"ר לקחה את הגביע. ועם כל זה אני מציית לחוק אחד של אוהדי כדורגל והוא - לא מחליפים קבוצה
יוסי קרמר
הזמרת הבלתי נלאית לא מפסיקה להחליף דמויות על הבמה, עולמה הרגשי גורם לה להזות ומכתיב את יצירת המציאות האמנתית שלה, וזהותה - נעלמת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il