X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ראש לשכת עוה"ד כועס על ביה"ד הרבני העליון על אמירה של הרב הראשי לישראל בפס"ד בענייני אישות ומהלך אימים על כלל ציבור המשתמשים בשירותים של ביה"ד הרבני
▪  ▪  ▪

סעיף 8 לחוק יחסי ממון מפרט את הסייגים לחלוקה מאוזנת של הרכוש במקרה של פירוק המשפחה. מוקד הסעיף הוא מתן סמכות, הנראית על פניה כבלתי מוגבלת, לבית המשפט או לבית הדין הדן במקרה, להחליט על-פי מגוון השיקולים המונחים לפניו – להפר את האיזון בחלוקת הרכוש.
בית המשפט העליון במעמד 3 (פה אחד) קבע במקרה מסוים שבגידה איננה מן הנושאים שראוי לשקלם במסגרת השיקולים לעניין הפרת האיזון על-פי סעף 8 לחוק יחסי ממון.
האם יש להחלטה זו של בית המשפט העליון מעמד של הלכה המחייבת את כל הערכאות לפעול לאורה?
לדעתי - לא ולא.
תקדימי בית המשפט לא יכולים לשנות את החוקים, אלא אם באמת ובתמים התעמת בית המשפט עם החוק, והחליט מכוח חוקי יסוד כי החוק איננו חוקתי, וגם כאן הבינו גם המצדדים, שבית המשפט מחויב בריסון רב – ואפילו אהרן ברק, יוזם ואבי המהלך שכונה "אקטיביזם שיפוטי", הבין שהגולם קם על יוצרו כאשר שופט בית משפט שלום ביטל (בצדק) סעיף מסעיפי פקודת מס הכנסה.
תקדימי בית המשפט עונים על חורים בחוק, על לקונות בחוק, ואינם אמורים בשום פנים ואופן להפוך את בית המשפט למחוקק-על, המשנה את מילות החוק ואת רוחו, אלא בנושאים הנוגדים את חוקי היסוד, ותוך דיון מעמיק בישימותם של חוקי היסוד לאותו מקרה.
אין כל פסול בהחלטה של בית המשפט העליון בתיק מסוים שבגידה היא לא ממין הפרמטרים המשפיעים על חלוקת הנכסים, ומותר, חד-משמעית, לכל ערכאה אחרת, ולטעמי מחובת כל ערכאה – לשקול כל מקרה לגופו, בין השיקולים עליו לקחת בחשבון גם את פסק הדין הנ"ל, ובמידת הצורך להחליט את היפוכו של דבר, כאשר הגוף המחליט לוקח על עצמו סיכון ענק שההחלטה תתהפך בערעור, ובתי משפט, כל בתי המשפט, גם אלה הרבניים, לא אוהבים שפסקי הדין שלהם יתהפכו.
אף אחד לא בוחר להשחית את זמנו ועמלו לשווא, גם אם הוא רב, אפילו רב ראשי.
למה הדבר דומה
אין כמעט עונשי מינימום בישראל.
היה ויחליט בית משפט עליון כי בעבירה מסויימת בתיק מסוים מחובת בית המשפט להטיל עונש מקסימאלי, ואפילו אם ההחלטה התקבלה במעמד 3 פה אחד, האם נוצרת הלכה מחייבת? האם לאחר כזו החלטה, לא יוכל אף בית משפט בכל הנסיבות האפשריות להחליט אחרת?
האם בית המשפט העליון הוא מעל לחוק, והחלטתו מעקרת את סמכויות בתי המשפט לקביעת "ממדי" העונש המעוגנות בפירוש בחוק ונותנות חופש לשופטים בקביעת מידת העונש?
יורי גיא רון מרחיק לכת, ועל-פי ציטוטים בעיתון, הוא מוסיף ומאיים על בתי הדין הרבניים כי יוציאו אותם ממערכת בתי המשפט אלא אם יתיישרו.
עו"ד יורי גיא רון מטיף, לכן, לא רק למתן פירושים לחוק, אשר המחוקק לא התכוון להם, אלא מתנהג כמחוקק עצמו, ומאיים בשינוי החוק, כאשר כנסת ישראל יושבת בירושלים וממש ממש לא מול בית ציוני אמריקה בתל אביב.
- נ.ב. באותו פסק דין של בית הדין הרבני העליון, לא התחשב בית הדין בעובדת הבגידה על-מנת לנמק את אי-איזון הנכסים, הוא רק הצהיר על סמכותו לעשות כן, והנימוק המכריע בפסק הדין היה כי הצד הנפגע לכאורה מהבגידה מחל לצד שכנגד, ולראיה הצדדים המשיכו בחיים משותפים גם לאחר הבגידה – ומכאן שהבגידה לא הייתה במוקד הפירוק של החבילה.
יוסבר וייאמר כי שיקול הדעת של בית הדין הרבני להתחשב בבגידה בשלב ההחלטה על חלוקת הנכסים, לא נובעת מתורת עולם דתית או חרדית, אלא מבטאת דעה מאוד לגיטימית המאפשרת לבית המשפט להתחשב, במקרים הנכונים, בגורם המרכזי שהביא לפירוק החבילה, ובנזקים הכלכליים האדירים שהיא גורמת, על הצד שהביא בבגידתו, לפירוק החבילה.
שווה לבדוק בחוק העונשין מה העונש על בגידה על-מנת להבין שמה שמציע בית דין הרבני, הוא המעט שבמעט שאפשר להציע, תוך התחייבות המובנת מאליה, שהחלטות שיפוטיות, כמו כל החלטה מנהלית אחרת ואפילו במידה רבה יותר מכל החלטה מנהלית אחרת, מתבצעות בכובד ראש, על-פי החוק, תוך שיקול כל השיקולים שבעניין, ותוך מתן משקל ראוי לכל שיקול ושיקול.

תאריך:  16/06/2009   |   עודכן:  16/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי היינריך
הדיון הציבורי מתעלם מהמחסום הכלכלי ל"שלום" עם הפלשתינים. "מחסום" שנובע מאופי המשטר הכלכלי בישראל    אבן הנגף הכלכלית תנוטרל רק אם יקום משטר שאינו רואה את תפקיד המדינה בחלוקה מחדש של המקורות הכלכליים
עמוס שריג
טרם יצא לי לראות משווק או מנהל שיווק, הפועל על-פי סטנדרטים של ג. יפית: הכל מכיר! מדובר בתופעה שאין לה אח ורע. לשיטתה, משלמים לי - אני מוכרת. ולעזאזל ציבור הקונים...
יורם דורי
אני לקרטר: "כאשר אני נשאל מי היה הנשיא האמריקני שתרם יותר מכל אחד אחר לביטחון ישראל אני משיב - ג'ימי קרטר". הלוואי שה"קרטריזם" של 1978 היה חוזר ומסייע לצדדים לנצל את ההזדמנות שנוצרה ולעשות שלום - לא רק לדבר עליו
יובל אטד
עונת מעברי הדירות כבר בפתח - להלן מדריך למעבר דירה: טיפים מקצועיים למקסימום יעילות ולמינמום כסף ומאמץ
ידידיה ארגמן
אני שמח שמכבי חיפה זכתה באליפות, אבל לא כל כך אכפת לי שבית"ר לקחה את הגביע. ועם כל זה אני מציית לחוק אחד של אוהדי כדורגל והוא - לא מחליפים קבוצה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il