X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל התסמינים מלמדים כי "האיום האירני", אינו יותר מעוד נמר של נייר. האיומים על ישראל, היו ונשארו אובדן הדרך של המנהיגות ששכחה זה מכבר מנין היא באה ולאן היא חותרת
▪  ▪  ▪
אירן במשבר [צילום: AP]

את אירן אני מכיר דרך הסיפורים של אמא שלי. שירי הערש וסיפורי ילדותי לקוחים מהעולם התרבותי העשיר של אירן, של ראשית המאה הקודמת. אמא ע"ה שהייתה ילידת 1926, נולדה בפרברי טהרן והייתה קשורה בנימי נפשה להיסטוריה של אירן ולמשורריה. מבלי משים זה גם נספג בנו.
מאמי למדתי על התהליך התרבותי שעברה אירן במחצית הראשונה של המאה הקודמת. אביו של השאה הפרסי המכונה 'ריזה שאה', העביר על אירן ובמיוחד על עריה המרכזיות תהליך מואץ כמעט דורסני של מה שאנו מכנים היום 'מערביזציה'. בימיו נאסר על נשים להסתובב ברעלות, כחלק מהמאבק באייתולות ותהליך הפרדת הדת מהמדינה. במקביל הצטוו הגברים להסתובב ברחובות עם מגבעות, כדי ליישר קו עם המראה האירופי. צרפת של אותם ימים הייתה מושא החלומות של השלטון ובד בבד בקרב שדרות שונות בעם. כשרצו לומר על דבר מסוים שהוא נאה, אלגנטי, או שיש בו משהו מתרבות עילית, כינוהו בהערצה 'FERANGI', עם הטעמה במלעיל.
התנופה התרבותית הזאת דחפה צעירים רבים לפקולטות לרפואה ולמקצועות מודרניים אחרים, בצרפת ובמרחב האירופי. טהרן התהדרה בבתי ספר גבוהים להנדסה, וללימודי שפות ומדעים. האתגר התרבותי הזה יצר פערים עצומים בין פריפריה נחשלת למרכז אינטליגנטי, בין הדור הישן הנבער לדור משכיל, חילוני בהשקפת עולמו ונהנתן באורח חייו.
אמי, שלמדה בבית הספר של "אליאנס" בטהרן, נאלצה להפסיק את לימודיה באמצע כיתה ו'. הקושי הכלכלי המשפחתי במימון הלימודים של אחיה, אילץ אותה לצאת לעבוד, ולממן לו את לימודי ההנדסה. אהבת נפש הייתה ביניהם אך עד יומה האחרון היא לא סלחה לעצמה שלימודיה הופסקו באיבם. אמא, שבמעט שנות לימוד רכשה קריאה וכתיבה בשלוש שפות, הייתה בטוחה שהעובדה שכל ימיה השתכרה כעובדת ניקיון, היא החמצה שאסור שתחזור אצל ילדיה.
התסכול בעקבות הפערים העצומים שהלכו והתרחבו במשך השנים בין חלקי אוכלוסיה שונים, היה הקרקע הפורייה עליה צמח האיסלאם הרדיקלי של חומייני (כמו גם במקומות רבים אחרים). הזעקה נגד השחיתות והנהנתנות של שלטון השאה, הניע תנועת מטוטלת נגדית. האייתולות - נפגעיה העיקריים של חדירת התרבות המערבית - הביאו לבריחתו של השאה, ולשלטון החומינסטי על כל משמעויותיו, תוך שימוש מניפולטיבי במצוקות חברתיות וכלכליות.
זו הייתה סוג של רגרסיה מבחינת כלל החברה, אך רגרסיה איננה תנועה אידיאולוגית. זהו סוס עם תוחלת חיים מוגבלת. המהומות ברחובות אירן בימים אלו עושות רושם שה'סוס נגמר', למגינת ליבם של האייתולות. החברה האירנית שעברה שתי טלטלות קשות, האחת עם פניה למערב ומודרניזציה מואצת, והשנייה לכיוון האיסלאם המטורף כתנועת נגד, מניעה את עצמה בשעות אלו לסוג של קו אמצעי.
התרבות המערבית, ההשכלה, השיח הציבורי של החברה האירנית, רחוקים בשעה זו שנות אור מהשקפת עולמו של חומייני ויורשיו. התרבות האירנית המשומרת בכמה קהילות גולים ברחבי העולם, מלמדת שלאומה הזאת יש תרבות אחרת שדוכאה במשך שנים, על-ידי התרבות השיעית השלטת. ההתפרצות של ההמונים היא פרי של מירמור והתפכחות. כשמדובר בתהליך עומק מהסוג הזה, איש לא יוכל להחזיר את הגלגל לאחור.
בשעה זו יש לשוב ולזכור שאירן לא הייתה מעולם חלק מהמרחב הערבי. יהודי אירן לא חוו טראומה אנטישמית בעקבות הקמת מדינת ישראל כפי שחוו היהודים במדינות ערב. להפך, השלטון של השאה האחרון ושל אביו ניחן בסובלנות רבה כלפי היהודים (אף שריזה שאה השתייך לחזית הגרמנית במלחמת העולם השנייה, עובדה שהביאה לקץ שלטונו והגלייתו על-ידי רוסיה ובריטניה). הניסיון של השלטון האיסלאמיסטי להשתלט על מדינות ערב באמצעות החצנת יתר בנקיטת עמדה עוינת כלפי ישראל, נכשל באופן טוטלי. בשאר אסד ונסראללה הם חריגים בנוף של המנהיגות בעולם הערבי, שבאופן כולל רואה באירן יותר אויב מידיד.
אלו הן שעותיו האחרונות של השלטון החומיינסטי. בחזית הפנימית עומד השלטון מול העם האירני שאיבד בו אמון זה מכבר, ועתה הוא מאמין שהגיעה השעה לסלקו. בחזית החיצונית, עומד השלטון בפני שני איומים. האחד- החזית הערבית המייחלת להפלתו, והשני- מצידן של מדינות שבשל אינטרסים כלכליים בלבד קיימו איתם קשרים ועתה הן מבינות שיש להן עסק עם שלטון קורס, ושמוטב לשקול מחדש את כדאיות המשך הקשר ואיכותו.
כל התסמינים מלמדים כי "האיום האירני", אינו יותר מעוד נמר של נייר. האיומים על ישראל, היו ונשארו אובדן הדרך של המנהיגות ששכחה זה מכבר מנין היא באה ולאן היא חותרת.

תאריך:  26/06/2009   |   עודכן:  26/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירן - האיזון בתנועת המטוטלת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הסתכלות מעניינת
זמרת  |  28/06/09 00:31
2
הכול נכון ועוד
ירון זכאי  |  28/06/09 01:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיה מנדלוביץ
הגם שהדת הממוסדת מלאה כרימון בחוקים ובמצוות, ממשטרת ואינה מאפשרת מרחב לביטוי אישי - מנסה אלבוים בחייו לשלב בין דת, רוחניות, אמונה ויצירתיות מחשבתית
עמוס שריג
עם כל הכבוד לחוקים, לתקנות ולנהלים יש בכ"ז חוק אחד שאמור להנחות בן אנוש בעומדו מול נכה 100 אחוז שנכותו נגרמה במהלך הגנה על המולדת - חוק ההיגיון. ואת אלה לא הפגינה עורכת-דין אלשטיין לאחר שלא אישרה לח"כ מטלון נהג ע"ח המדינה
יורם דורי
יכולתה של הסוכנות היהודית לבצע את ההתאמות הנדרשות ואת השינויים המתבקשים מול מציאות משתנה בסדרי עדיפויותיה, בתחומי פעולתה ובדרכי עבודתה, יכולים לשמש דוגמה ומופת לאין-ספור ארגונים בעולם, ומסבירים את רעננותה גם לאחר שמונים שנות קיומה    יום הולדת לסוכנות היהודית
ד"ר אברהם בן-עזרא
סביב ישראל מצויים ארצות ועמים שואפי טרור ומצהירי כוונות השמדה, מכחישי שואה, מטיפי ארס ושנאה החל מגיל הגן לאזרחים, ומיישמי רצח ללא דין ומשפט כשגרה יומיומית ללא שום מנגנוני בקרה ובדיקה. מדינות אלו זקוקות יותר מישראל לעצות של חוסיין, ברלוסקוני וסרקוזי
אליקים העצני
היום נתניהו כבר מזוהה עם המותג הפלשתיני, וגם אם בתחילה התכוון לתכסיס בלבד, הוא יפנים את הסחורה שהוא משווק ויזדהה איתה כאיש שיווק ותיק, המשמיע לכל אחד בארשת של אמונה עמוקה - את מה שהוא רוצה לשמוע    נתניהו אבד לימין ונזקו - בלתי הפיך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il