X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התנהלותן של הבחירות המקומיות במרוקו מלמדת, שהקנאות האירנית אינה הדרך היחידה בעולם המוסלמי, וכי המדינה שבה כנסייה גדולה ניצבת במרכז הבירה, הולכת והופכת סובלנית עוד יותר
▪  ▪  ▪
מופת של סובלנות [צילום: AP]
קרוב ל-62 מיליון דולר הוקצו לתכנונן, לארגונן ולניהולן של הבחירות. נעשו מאמצים מיוחדים לכלול יותר נשים בפוליטיקה המקומית, וכדי להתגבר על המשוכה הגבוהה של האנלפביתיות ולעודד הצבעה, הוצגו בקלפיות תמונות של מועמדי המפלגות, שפורסמו מבעוד מועד

   רשימות קודמות
  נחושים להציל את מדינת הטרור הפלשתינית
  תמרים כ"סיוע הומניטרי"
  תיירוּת מהסוג המשתיק
  האיש שיודע היכן מסתתר בן-לאדן
  לשבור את קשר הסמים טרור

במרקש שבמרוקו, בחום של 55 מעלות, השתרך עוד תור איטי אך מתמשך של מצביעים - רבים מהם נשים - אשר נכנסו לחצר בית הספר כדי לשלשל בקלפיות את פתקי ההצבעה שלהם לבחירות המקומיות.
ב-12 ביוני 2009 נבחרו במדינה נציגיהן של 1,503 רשויות מקומיות, שהוגדרו על-ידי אחמד חרזני, יו"ר הארגון לשמירה על זכויות אדם (CCDH), כמאורגנות ושקופות. לדעה זו היו שותפים יותר מ-150 משקיפים זרים, כולל נציגי האיגוד הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים בוושינגטון, ונציגי המרכז האמריקני לדמוקרטיה (ACD) שבניו-יורק.
להבדיל מן הבחירות בנוסח הסובייטי שנערכו באפריל באלג'יריה, שכנתה של מרוקו ממזרח, ואשר הביאו לבחירתו מחדש של הנשיא עבד אל-עזיז בוטפליקה, או מן הבחירות האלימות והשנויות במחלוקת באירן - הבחירות במרוקו היו "הוגנות וחופשיות".
הבחירות, שתוכננו ויושמו בקפידה, מציינות צעד חשוב בתוכניות הרפורמה של המלך מוחמד ה-6 לביזור הממשל ולהעצמת כוחן של הקהילות המקומיות. עם צמיחה כלכלית של 6% לשנה, השקעה גדולה בחינוך ובפיתוח, 21.11 מיליארד דולר חוב חיצוני ו-27.29 מיליארד דולר רזרבות, מתמודדת מרוקו עם הסערה הכלכלית העולמית טוב יותר ממרבית המדינות באזורה. תוך העמדת צורת ממשל חדשה, נועדו הרפורמות של המלך להעלות את מידת ההשתתפות של כל האזרחים הן במערכת הפוליטית והן בזו הכלכלית.
שר הפנים של מרוקו, חכיב בֶּנְמוּסָה, בוגר המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), הוביל את התכנון, ההכנות וההכשרה של עובדי ציבור ומתנדבים לקראת הבחירות. קרוב ל-62 מיליון דולר הוקצו לתכנונן, לארגונן ולניהולן. נעשו מאמצים מיוחדים לכלול יותר נשים בפוליטיקה המקומית, וכדי להתגבר על המשוכה הגבוהה של האנלפביתיות ולעודד הצבעה, הוצגו בקלפיות תמונות של המפלגות, שפורסמו היטב מבעוד מועד.
מאמצים אלה הניבו תוצאות מרשימות: בבחירות המקומיות השתתפו 15.4 אחוז מצביעים יותר מאשר בבחירות הקודמות, שנערכו ב-2007. יותר מ-7 מיליון מצביעים (52.4 אחוז) בחרו ב-27,795 חברי מועצות, אשר 61 אחוז מהם נבחרו בפעם הראשונה. מספר הנשים שנבחרו גדל באורח משמעותי: מ-0.4 אחוז בבחירות המקומיות הקודמות ב-2003 ל-12.3 אחוז. מרביתן של נשים אלה הן מתחת לגיל 35, ו-75 אחוז מהן בעלות השכלה גבוהה.
"התרשמנו, מפני שיכולנו לראות בבירור, כי אנשים הכירו היטב את הכללים והיו מוכנים לבחירות", ציינה לסלי לבל, חוקרת בחירה ב-ACD, אחת המשקיפות הבינלאומיות. "הכל נערך בתנאים טובים מאוד". ז'אן-שארל בריסאר, משקיף צרפתי, ציין את ה"מקצועיות" של צוותי הפיקוח והבקרה בבחירות, ואמר כי התרשם מ"תחושת האחריות הבולטת", שהופגנה על-ידי הפקידים והמתנדבים שנטלו חלק בהליך.
באזור הסהרה המערבית הייתה השתתפות הבוחרים גבוהה במידה משמעותית. למרות שעל מעמדו של אזור זה ניטש ויכוח בינלאומי, השתתפותם הפעילה של התושבים המקומיים הוכיחה כי הם מזהים את עצמם כאזרחים מרוקנים. תושבי הסהרה מעדיפים באופן ברור את ממשלת מרוקו הדוגלת ברפורמה על פני משטר הדיכוי של אלג'יריה.
מאמציה של מרוקו לאחד את אוכלוסייתה המגוונת: ערבים, בֶּרבֶּרים, יהודים ומיעוטים קטנים אחרים - הם מרשימים. כך, כדי למשוך חברים נוספים, זנחה מפלגת הצדק והפיתוח האיסלאמיסטית את הרטוריקה הדתית שלה, ולמרות שזכתה באופן יחסי ביותר קולות בערים הגדולות, היא הגיעה למקום השישי בלבד, עם 5 אחוז מכלל הקולות. להבדיל, המפלגה המלוכנית, המודרניסטית ושוחרת הרפורמה - "מפלגת האותנטיות והמודרניות" - זכתה במקום הראשון עם 18 אחוז מן הקולות וקיבלה 22 אחוזים מן המושבים בבחירות המקומיות.
הרפורמות האזוריות שמתבצעות בימים אלה במרוקו - מדינה מוסלמית שבה רשאים יהודים ונוצרים לקיים בחופשיות את מצוות דתם, המרה מן האיסלאם מותרת על-פי החוק, כנסייה גדולה ניצבת במרכז הבירה רבאט, ואלכוהול נמכר באורח חופשי במרכולים - מבטיחות כי המדינה תלך ותיעשה סובלנית אף יותר. על מרוקו זו לשמש דגם לשכנותיה באזור ומעבר לו.

המאמר פורסם לראשונה ב- Forbes Commentary
ד"ר רחל אהרנפלד היא מנהלת המרכז האמריקני לדמוקרטיה ומחברת הספר Funding Evil: How Terrorism is Financed – and How to Stop It
תאריך:  27/06/2009   |   עודכן:  29/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמנון לורד
הקרירות שבה קיבל השמאל את ההתקוממות הדמוקרטית באירן, מתמזגת היטב עם האנטישמיות החדשה שהתפשטה במערב: דעה-קדומה מבוססת-תבהלה, המכוונת במקום ליהודים - לציונים
קובי קמין
אחרי למעלה מ-100 ימים בתפקידו כנשיא ארה"ב, יכול ברק חוסיין אובאמה להצביע על רשימה של דברים שאליהם הוא אולי התכוון, כשלימד את סיסמתו להמונים: "כן, אנו יכולים"
מרדכי קידר
קשה להעריך מתי ייפול שלטון האיאתוללות, במיוחד אם זה יצליח להתייצב תחת שלטון ח'אמינאי ואחמדינג'אד, אבל דבר אחד ברור: אף דיקטטורה אינה שורדת לאורך ימים
אפרי הלפרין
נורית אלשטיין היא היועצת המשפטית של הכנסת, ריבלין הביא אותה, בהמלצת השמאל המשפטי, ריבלין מעיף אותה. האשם נתן, האשם לקח, יהיה שם האשם מבורך
ד"ר אברהם בן-עזרא
חדירת הכנופיות לשליטה בערים קלקיליה, יריחו, בית לחם, רמאללה - תגרום להכבדה מהותית על התושבים שלא עוסקים בטרור    מדובר בשלטון של פורעים על אזרחים, תוך הפעלת מנגנוני שכנוע כלפי האוכלוסיה המקומית לתמיכה בטרור הפוגע בראש ובראשונה באותה האוכלוסיה התומכת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il