X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ברזיליה, בירת ברזיל, היא תזכורת שיש גבול למה שהקידמה והטכנולוגיה יכולות לעשות מסתבר שאנחנו עדיין לא יכולים לייצר עיר מושלמת מאפס מסתבר שאנחנו עדיין לא יכולים לעצור את הזמן
▪  ▪  ▪
חסרת רוח חיים. ברזיליה [צילום: AP]

ברזיליה, בירת ברזיל, היא סוג של simcity (מכירים את המשחק? האב המיתולוגי של הסימס). אם לא, אז סימסיטי הוא משחק בו אתה בונה עיר מאפס ואז נדרש לנהל אותה. אתה לא ממש ראש עיר. אתה יותר סוג של שילוב של אלוהים עם ראש עיר. וזה בדיוק מה שנשיא ברזיל של שנות ה-50 (קוביצ'ק) רצה - עיר באמצע שום מקום. קוביצ'ק (קצת בדומה לבן-גוריון) רצה להפריח את השממה.
רוב אוכלוסיית ברזיל בשנות ה-50, אבל למעשה גם עד עצם היום הזה, מרוכזת ליד חופי האוקיאנוס האטלנטי. קוביצ'ק רצה לשנות את התמונה הזו על-ידי בניית עיר בירה חדשה לברזיל בעומק היבשה.
נבחרה חלקת אדמה (סוואנה באמצע שומקום) ועבודות ההקמה החלו. על התכנון היו אמונים שני אדריכלים: לוסיו על העיר ככלל ונימאייר על הבניינים (נימאייר אחראי גם לכמה בניינים בארץ). והיומרה הייתה לייצר מאפס עיר מתוכננת לעילא ולעילא. עיר שלא תלקה במחלות שערים לא מתוכננות לוקות בהן.
אלא שמסתבר שזה יותר קשה להיות אלוהים ממה שחשבנו (גילינו את זה כמה וכמה פעמים במהלך ההיסטוריה). מסתבר שיש דברים שאי-אפשר לצפות, ושיש יתרונות לגדילה הטבעית של העיר. כן, כן, טבעית. יש לנו נטייה לא להתייחס לעיר כאל דבר טבעי. אבל עיר גם היא סוג של אורגניזם, וברזיליה נולדה בהפריית מבחנה. ניסו להנדס אותה גנטית ומה שיצא לנו מזה זה מטוס שלא מצליח להמריא. לוסיו תכננן כך שברזיליה תיראה ממעוף הציפור כמו מטוס. גוף המטוס הוא השדרה המרכזית של ברזיליה ובנייני הממשל בקוקפיט.
49 שנים לאחר שהיא קמה, ברזיליה כבר לא נראית כמו מודל של עיר רק על פני האדמה. יש גרפיטי. הכבישים דורשים סלילה מחודשת. אבני המדרכה אינן נאות במיוחד. אין תחתית. ולמעשה ברור לכולם שסאו-ופאולו וריו הן הערים החשובות באמת בברזיל.
בפרספקטיבה של 49 שנה אחרי, יש לנו עיר שהיא לא מספיק מתוחזקת כדי ליצור את תחושת התכנון וההינדוס המקווה, ומצד שני חסרת רוח חיים אמיתית. עיר שהיא עדיין נטע זר בסוואנה. עיר שאין סיבה אמיתית להגיע אליה במיוחד (שווה לעצור לביקור קצר אם היא בדרך אבל לא ליותר מזה). סוג של מגדל בבל מודרני (מעניין... ככה קראו למלון ששהינו בו). סוג של תזכורת שיש גבול למה שהקידמה והטכנולוגיה יכולות לעשות. מסתבר שאנחנו עדיין לא יכולים לייצר עיר מושלמת מאפס. מסתבר שאנחנו עדיין לא יכולים לעצור את הזמן.
וכנראה שברזיליה, אם לא יהיה לה ראש עיר טוב בעתיד הקרוב, תמשיך להיות בעיקר רעיון. רעיון עם ביצוע לא מוצלח במיוחד. רעיון שמצית את הדמיון וביצוע שמכבה אותו.

תאריך:  17/07/2009   |   עודכן:  17/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הניסוי לא הצליח
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רדוד ביותר
אוסקר  |  17/07/09 15:50
 
- הדוגמאות שלך לא תקפות
humanape  |  17/07/09 20:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי עבדי
אנשי "שוברים שתיקה" המוצגים כ"ארגון חיילים משוחררים" אינם אלא חברה פרטית בע"מ הכוללת 7 בעלי מניות ושני דירקטורים
אברהם (פריצי) פריד
תפילה ירושלמית    התחליפים    פסטיבל רחוב    קליטה אתיופית    רכבת לערבה    שתיקה בע"מ    אייפון עליך
טובה ספרא
תקופה חדשה הגיעה, בה הבדלים, ניגודים וחילוקי דעות נפתרים - אולי עוד יש לנו תקוה...    ליקוי חמה יביא עמו חדשות מפתיעות ואירועים לא-צפויים מהעולם    כלכלה ושווקים: צפוי שינוי מגמה    תחזית לשבוע 23.7.09-17.7.09
נרי אבנרי
לא ערכים מניעים את "שוברים שתיקה", אלא שנאה עצמית ועליבות. האופנהיימרים מעוררים אנטגוניזם בקרב יהודים שאוהבים את עמם ומדינתם. התוצאה העתידית: פחות פתקי שמאל בקלפי
עו"ד יוסי דר
העובדה שריסבי הייתה רק שליחה בשירותו של אולמרט, שלא נהנתה כהוא זה מפירות המירמה - עובדה זו הופכת את רייצ'ל ריסבי לרייצ'ל המסכנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il