X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חקיקת סרבנס אוקסלי האמריקנית וגרסתה הישראלית - הוראות גושן - דורשות ממנהלי חברות להוכיח כי נבנתה תשתית בקרה פנימית המאפשרת להם להוכיח באופן סביר כי הנתונים המוצגים בדוחות הכספיים אכן תואמים את מציאות מצבה הכספי של החברה
▪  ▪  ▪

במאמר הקודם הצגנו בפניכם את הסיבות שהביאו לחקיקתו של חוק סרבנס אוקסלי (להלן SOX).
סיפרנו לכם על פרשת אנרון שבעקבותיה נחקק החוק; הסברנו לכם שעיקרי החוק מכוונים את החברות לקבוע אחריות אישית של ההנהלה הבכירה על כל פעולות הארגון ודיווחיו הכספיים; סיפרנו לכם גם שבשנה האחרונה פרסמה רשות ניירות הערך הוראות המוכרות כהוראות גושן, הוראות שנחקקו בצלם ה-SOX ולכן מוכרות גם בכינויים כ-SOX הישראלי - הוראות האמורות לחול החל משנה זו על חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה המקומית.
השבוע נסתייע ברו"ח רז פורת, המבקר הפנימי הראשי של SCD (שותפות של אלביט מערכות ורפא"ל), ובעברו מנהל בכיר במחלקת ניהול סיכונים של Ernst & Young שייתן לנו סקירה על האופן בו יידרשו החברות ליישם את הוראות גושן.
רו"ח פורת מבהיר כי הוראות חוק ה-SOX והמלצות ועדת גושן ממוקדות בקוד הממשל התאגידי. הוראות הממשל התאגידי משקפות מגמה שתופסת תאוצה ונתמכת על-ידי רגולטורים ברחבי העולם במטרה ליצור עקרונות, הנחיות ונהלים הקשורים לאופן ההתנהלות של חברות בהיבטים הקשורים לשקיפות ונאותות תהליכי העבודה העומדים מאחורי הכנת הדוחות הכספיים.
עד לחקיקת חוק SOX לא התייחס המחוקק באופן מעמיק בנושא הבקרות על דיווח כספי אלא רק לאופן הדיווח הכספי. לאחר הטמעת הוראות ה-SOX בחברות ישראליות הנסחרות בבורסה בארה"ב, חברות ממשלתיות ומוסדות פיננסים בארץ, נוצר מצב שהחברות היחידות שנשארו לא מענה בנושא הממשל התאגידי היו חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה בישראל.
ועדת גושן, שהוקמה מטעם רשות ניירות הערך בכדי לבדוק הטמעת הוראות דומות בחברות הציבוריות הנסחרות בבורסה בת"א, דנה במספר נושאים: עבודת ועדות הדירקטוריון, אישור עסקות עם בעלי שליטה, יצירת מנגנוני בקרה נוספים, דרישות מגופים מוסדיים, כינון בית משפט המתמחה בדיני חברות ודיני ניירות ערך ועוד. בתחילה, הוועדה אפשרה לכל חברה לבחור בין שתי אפשרויות: מילוי ההוראות או הימנעות ממילואן תוך ציון הסיבות לכך.
בשנת 2008 החליט המחוקק לבטל את האפשרות השנייה. ביטול האפשרות נעשה במקביל לפרסום תוספת לתקנות ניירות ערך, שלפיה תחויב כל חברה ציבורית ליישם את ההוראות. תוספת זו כוללת הנחייה המחייבת חברות ציבוריות בהגשת דוח נוסף שיעסוק באפקטיביות הבקרה הפנימית על הדיווח הכספי. הדוח יכלול הצהרת מנהלים בדבר אפקטיביות הבקרה, וחוות דעת של רואי חשבון בדבר אפקטיביות הבקרה.
הדיווח הכספי הוא שם כולל לדוחות הכספיים, דוחות הדירקטוריון ודוחות ברנע אותם נדרשות חברות ציבוריות בישראל לפרסם לציבור. הדוח וחוות הדעת יבחנו קיום של בקרות שמטרתן לוודא את נאותות אופן הכנת הדיווח הכספי, וזאת כחלק משלים לתקנים החשבונאיים הקובעים את אופן הצגת הדיווח הכספי. בקרות אלו יכללו בקרות כדוגמת: אופן קביעת שווי הוגן של נכסים והתחייבויות, בדיקת מערכות מידע חשבונאיות המשמשות את החברה, אופן העברת הנתונים בין יחידות החברה השונות, קיום מדיניות חשבונאית אחידה בין חברות אם לחברות בת, אופן איסוף הנתונים המוצגים במאזן, קיום בקרה על רישומים חשבונאיים, תהליך הכנת הדוחות הכספיים, קיום אמידה באמות מידה פיננסיות.
לצורך קביעת התהליכים שייבדקו תצטרך כל חברה לזהות מהן הפעילויות המהותיות המשפיעות על הנתונים המוצגים בדיווח הכספי, מהם הסיכונים שחשיפה אליהם עלולה להשפיע על אופן הצגת הנתונים ומהן הסוגיות החשבונאיות המורכבות בפניהן עומדת החברה. זיהוי זה יכלול מיפוי של הסיכונים, ודירוגם בהתאם למדדים כמותיים ואיכותיים.
בניגוד להוראות ה-SOX הרחבות, הוראות הגושן יכללו בדיקה מצומצמת של תהליכי עבודה שמשפיעים באופן עקיף בלבד על הדוחות הכספיים כגון: התקשרות עם ספקים ולקוחות, ניהול מערך המזומנים, ניהול מלאי ורכוש קבוע. רק במקרים בהם השפעת התהליך על הדוח הכספי מהותית, יש להרחיב ולבדוק אותו. לא נדרשת בדיקה של תהליכי עבודה שאינם מהותיים או שהשפעתם על אופן הדיווח הכספי הוא חלקי.
חוות דעת של רואי החשבון תצטרך לציין האם קיימות חולשות בבקרה על אופן הכנת הדיווח הכספי, מהן החולשות, האם קיימת בקרה מפצה, ומהם לוחות הזמנים לביצוע התיקונים. הצהרת מנהלים תכלול הצהרה של מנהלי החברה לפיה ההנהלה גילתה את כל החולשות והליקויים הקיימים בחברה שיש בהם בכדי להשפיע על היכולת להציג את הדוחות הכספיים, וכי הוטמעו נהלים ובקרות שמטרתם להבטיח את אמינות המידע הכספי המוצג.
תודה לרו"ח רז פורת ששיתף אותנו במידע החשוב. במאמר הבא נמשיך לפרוט את הנושא לפרוטות וניתן דוגמאות מוחשיות לבקרות אותן צריכות החברות להטמיע. לפני כן רק נציין כי בהתאם להוראות רשות ניירות הערך, הטמעת הוראות הגושן תיעשה במספר שלבים לאורך שנת 2010 עד להטמעתם הסופית בסוף שנת 2010 בה תחויב כל חברה כאמור להציג דוח בנושא, הצהרת מנהלים וחוות דעת. חברה שלא תיישם הוראות אלו, יתייחסו אליה כחברה שלא הגישה דוחות כספיים כדין על כל המשתמע מכך.

תאריך:  18/09/2009   |   עודכן:  18/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוק סרבנס אוקסלי והוראות גושן - חלק ב'
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
גושן
שלמה נמרודי  |  19/09/09 22:02
2
נמרודי
ורדה  |  23/09/09 10:09
3
ד"ש לשלמה נמרודי מצוקי
צוקי  |  25/09/09 15:56
4
חובב לויטס
מאירסהר  |  25/09/09 21:01
5
sox - האם מעניינו של רו"ח בלבד
צחי פ  |  26/09/09 16:17
6
חוק סרבנס אוקלי
בירקה  |  27/09/09 10:12
7
מאמר בעניין הבנת דוחות כספיים
עדי כלפון  |  27/09/09 16:16
8
בחינה אמפירית
שגיא בן שלוש  |  1/10/09 16:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה פרלמן
רוב העוולות האיומות המיוחסות לכיבוש - נוצרו והתפתחו דווקא כתוצאה מהפחתת הכיבוש והתגברות הוויתורים והנסיגות. הסתבר, באופן "מפליא" שאינו מפתיע כלל - שככל שיש פחות כיבוש - יש יותר שנאה ועוינות כלפי ישראל    ככל שמדינה חזקה ובטוחה יותר בעצמה, בעוצמתה ובצדקתה, כך היחס אליה ראוי ומכובד יותר
קובי טיריפינטו
הרימון הוא אולי אחד מן העצים הוותיקים ביותר המוכרים למדע מזה זמן רב. נדמה כי נוכחותו של הפרי המלבב הזה ליוותה אותנו מאז ומעולם. ואולם כעת הוא משתלב כאחד מנציגיה הבולטים ביותר של מהפכת התזונה הבריאה השוטפת את מחוזותינו, וגם נודעת לו חשיבות טיפוחית רבה
נרי אבנרי
מי מופקד על תדמיתה של מדינת ישראל בעולם? משרד החוץ!    מי הייתה שרת החוץ בימי "עופרת-יצוקה"? ציפי לבני    מדוע התקשורת לא מדביקה במצחה של הפשלונרית הזאת את תוצאות דוח גולדסטון? שכל אחד ישיב בעצמו על השאלה
טובה ספרא
תחזית לשבוע הראשון בשנה החדשה הבאה עלינו לטובה - תש"ע    חברים, כבכל טרום-חג, אנא שימרו על סבלנות ואיפוק    כלכלה ושווקים: אין לצפות ליציבות בשווקים לאורך השבועות הקרובים    ועוד: תחזית לאריה השואג המשמיע שאגות-שווא, ברק אובמה
שלום בן דור
מפגש לא טוב בין הילד למערכת החינוך, בתוספת בעיות קלות יחסית שאותן מביא עמו הילד לביה"ס, יוצרים במקרים רבים תהליך מתגלגל של בלבול וכשלון שמגדיר את הילד כלקוי למידה    הילד שנקלע למסלול הזה חווה את כל הקושי והסבל של לקוי למידה, ובכל זאת הוא אינו כזה    רבים מילדים אלה ניתן "לתקן" כאילו לא הייתה כלל לקות!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il