X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל מי שעקב ברצינות אחר המהלכים שהובילו לפסגה, אחר הנאמר בנאום אובמה בתום המפגש ודבריו הברורים והחריפים בפני העצרת, אינו יכול להגיע למסקנה אחרת והיא שהמדובר, למרות דבריהם של המלגלגים, בנשיא נחוש, החותר להשיג את מטרותיו מבלי לקמץ במאמצים ראוי שאזרחי ישראל, ומנהיגיה במיוחד, לא יזלזלו בו ובאנשיו
▪  ▪  ▪

פגישת אובמה–נתניהו–אבו מאזן והשיחות שניהל הנשיא האמריקני, בנפרד, עם כל אחד מן הצדדים, נראות בעיני מומחים למיניהם ועיתונאים יודעי דבר, כמהלך שלא הייתה בו כל תועלת. אותם גורמים שדבריהם מן העבר הקרוב והרחוק התבררו כבדיה ולא יותר מכך, יודעים עתה להעריך שוב, על סמך ניסיונם הראוי לכל שבח, שהפסגה הייתה כישלון גמור והנשיא האמריקני הוא בסך הכול נמר מנייר. כפי שהערכותיהם של המומחים בעבר היו שגויות, גם הפעם הם טועים ובגדול, או שמא הם כותבים מהגיגי לבם. הם אינם אלא נביאי האתמול.
כל מי שעקב ברצינות אחר המהלכים שהובילו לפסגה, על הנאמר בנאום אובמה בתום המפגש ודבריו הברורים והחריפים בפני העצרת, אינו יכול להגיע למסקנה אחרת והיא שהמדובר, למרות דבריהם של המלגלגים, בנשיא נחוש, החותר להשיג את מטרותיו מבלי לקמץ במאמצים, האומר את אשר על לבו מבלי לעטוף את דבריו במיני ניסוחים דיפלומטיים מסורבלים וחסרי תוכן. ראוי שאזרחי ישראל, ומנהיגיה במיוחד, לא יזלזלו בו ובאנשיו.
אובמה לא סטה כהוא זה מתוכניתו. החלפת הביטוי 'הקפאת ההתנחלויות' במילה 'ריסון' אין בה כל משמעות עת שהנשיא אמר בריש גלי שההתנחלויות מהוות סלע מחלוקת לא רק עם הפלשתינים, אלא עם האמריקנים. מעולם אף ממשל אמריקני לא הכיר במפעל ההתיישבות מעבר לקווי 67'. אובמה ממשיך באותה המדיניות, אלא שהשינוי נעוץ בכך שהנשיא הבהיר לכל מי שלא רצה לשמוע ש"המריחה" של הזמן הגיעה לסיומה. יותר ברור מכך לא ניתן לדבר.
ה"גל" האמריקני עדיין בהתהוותו והוא מאיים על ישראל. טענתי בעבר ואני חוזר וטוען כאן בצורה ברורה וחד–משמעית: יש בישראל קונצנזוס רחב ביותר לא לחזור לקווי 67', לא לחלק מוניציפלית את ירושלים (אולי פונקציונלית), ולאו מוחלט לזכות השיבה. סביב קונצנזוס זה יכולה ממשלת ישראל לבנות תוכנית הגיונית שהאמריקנים יוכלו לחיות עמה. למגינת לבנו, ממשלת ישראל ממשיכה להתנהל כמו בעבר, היינו להגיב להצעות תוכניות או יוזמות של אחרים במקום ליזום מהלך רחב בו יתמכו מרבית אזרחי ישראל והמפלגות הציוניות. במרכז היוזמה חייבים להעלות את נושא ירושלים וזכות השיבה. ישראל חייבת להודיע שהיא מוכנה ללכת לשיחות רציניות אשר יכללו את הנושאים החשובים ביותר הנתונים במחלוקת. להסתפק בכך שהנשיא אובמה הצליח לכופף את אבו מאזן להגיע למפגש משולש ללא תנאים מוקדמים, זו נחמה פורתא, על גבול הילדותיות. אז אבו מאזן הסכים, התכופף, השפיל את עצמו ולא עמד על התנאים המוקדמים. ואז מה? האם עובדה זו תמנע ממנו, היה וייפתחו שיחות, לדרוש את כל מה שהוא העמיד כתנאים מוקדמים? ודאי שלא, אך כשאין משהו מהותי לומר, מסתפקים ב"תיקו" ומנסים למכור אותו כניצחון סוחף.
שניים מתוך הטרויקה שהייתה בארה"ב, נתניהו וברק, יודעים היטב מהם גבולות הנתינה שלהם ומהן הדרישות הפלשתיניות. הם היו ראשי ממשלה והיו מעורבים, עד מעל הראש, במשאים ומתנים בלתי פוסקים, בתרגילים דיפלומטיים וביזיונות רבים. והיא הנותנת: יש לגבש תוכנית שלא תחזור על אותם נושאים שנידונו עד כלות הנשימה בעבר. הגיעה העת לשים על השולחן את הכבדים שבנושאים ולנסות להגיע לאיזשהו הסדר.
למען ההגינות, אבהיר היטב, כפי שעשיתי זאת בעבר: לעניות דעתי אין כל דרך אפשרית להגיע להסדר על ירושלים, ודאי לא על זכות השיבה. אין כיום מנהיג פלשתיני, וגם לא בעתיד הקרוב, שיעז לוותר על זכות השיבה. האמריקנים חייבים להבין זאת לא כתוצאה של הצהרות, אלא לאחר מו"מ רציני שיוכיח שהפלשתינים אינם מוכנים לוותר על זכות השיבה המהווה עבור ישראל סכנת כליה. כל הניסיונות בעבר להוכיח זאת לעולם כולו, נכשלו כישלון חרוץ.
התנעת תהליך מדיני חשובה לישראל יותר מכל צד המעורב. בפני ישראל ניצב אותו ליצן אירני המעלה כל פעם את תורתו הגזענית והרצחנית. אותו ואת חבר מרעיו יש להעביר מן העולם. ישראל לבדה אינה מסוגלת למגר את המשטר האירני הנוכחי. האמריקנים והאירופים חייבים להיות השותפים הפעילים לכך. רק משום סיבה קיומית זו יש לצאת לתהליך מדיני, על-פי קווי המתאר שלעיל.

ד"ר צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי
תאריך:  01/10/2009   |   עודכן:  01/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוב נביאי האתמול מקרקרים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
עד כה, נחישותו מזכירה רק את זו ל"ת
של ג'ימי קרטר  |  1/10/09 20:31
2
אובמה
Jew  |  1/10/09 23:08
3
צ'לו רוזנברג
.רונן גולדשטיין  |  1/10/09 23:51
4
אכן, אחוז תזזית מטופשת ל"ת
א מ רול  |  2/10/09 05:31
5
....ושוב חוזר הניגון........
מורה נבוכים  |  2/10/09 08:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן בן דוד
החורף הגשום האחרון בתחילת העשור היה בסוף של דבר לאבן נגף בכל מה שקשור לבניית מתקני ההתפלה והביא אותנו לבור היבש בו אנו נמצאים היום - דוגמה שמלמדת אותנו רבות על האופן בו מתקבלות החלטות במדינת ישראל
יוחאי שויגר
בשווקים הפיננסיים הולכת וגואה האופטימיות בחודשים האחרונים על-רקע נתוני המאקרו המשופרים, כפי שבא לידי ביטוי בעליות השערים בשוקי המניות ואולם, לא כולם מצטרפים לחגיגה, ובקרב הכלכלנים וקובעי המדיניות עדיין ישנם סימני שאלה האם תימשך ההתאוששות הכלכלית לאורך זמן    השאלה המרכזית היא מה יניע את הצמיחה הכלכלית לאחר שתיפוג השפעתן של כל חבילות התמריצים
שלמה גזית
מן הראוי כי נפסיק להשלות עצמנו בחיפוש הידברות ובזריית-חול כאילו הזמן שחולף רק מגדיל את התקווה להידברות ולהבנה    להפך - יש אינטרס ישראלי ראשון במעלה לדעת ובהקדם היכן אנו עומדים ולאן אנו פונים מכאן
צבי י' כסה
היסוד המאפיין את החברה הישראלית במדינתה הוא חוסר האחריות    הציונות, שהתחילה ממעטים שלקחו אחריות, התגלגלה לידי מנהיגים ומונהגים רבים, מאופיינים באי אחריות    מתחייב ארגון מרד המדינתיים נגד המצב!
ח"כ כרמל שאמה
הטענות כלפי הרפורמה הקרקעית כאילו מדובר ב"אם כל ההפרטות", שמדובר בהעברת הון מהחלשים אל החזקים, שמדובר בפתח להשתלטות לא יעילה של בעלי הון על מקבצי קרקע - הן סיסמאות אופוזיציוניות שלא נסמכו על בדל ראיה מבוססת    אם יש מישהו שהמינהל נתן לו יתרון עד היום זה החזק מול החלש, אלו בעלי ההון והיזמים אל מול האזרחים שנעדרו כל יכולת להיעזר בשירותיהם של עורכי דין, שמאים או רואי חשבון כדי להתמודד בהצלחה עם המינהל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il