X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תהליך בקורת מבנים תורם לאיכות הבנייה ויש לבחון את כדאיותו ותרומתו לא רק על-פי התוצאה הכספית שבפסק הדין, אלא גם בכל מה שקורה בדרך עד להגעה אל פסק הדין, לרבות הארכת תקופת הפיקוח והאחריות על הנכס, ביצוע שיפורים ותיקונים, וחשיפת אישורים על טיב הבניה שלא היו מתגלים ללא התהליך המשפטי.
▪  ▪  ▪

אבן הפינה למיצוי זכויותיהם של רוכשי הדירות היא הפעולה הפשוטה של הזמנת מומחה לבדיקת הדירה הנרכשת ואבחון ליקויים ואי התאמות בנכס.
אבן הפינה לשמירה על איכות הבנייה בכל ורמת המגורים בפרט - היא פנייה אל מומחה בכדי שיסקור את הדירה והרכוש המשותף, יבדוק ליקויי תכנון וביצוע, ויכלול את ממצאיו במסמך המהווה חוות דעת מקצועית.
פעולה זו של מומחה אינה נקודתית, אלא מתמשכת, וכתוצאה מהפעילות המתבקשת בעקבות עריכת חוות הדעת והגשתה לגורמים הרלוונטיים, הדירה הנבדקת זוכה לאחריות מוגברת, וכאשר חילוקי הדעות מתבהרים בבית המשפט - אחריות בפיקוחו של בית המשפט.
אמנם הובעה במסגרת זו לא אחת ביקורת על כושרו ויכולתו של בית המשפט להוות מפקח בנייה או קבלן ראשי אשר קובע מה יתוקן, איך ועל-ידי מי, אך בהשוואה למצב אחר, בו הדייר "מסתדר" עם הקבלן ומוותר על טענותיו תמורת עציץ, הרי גם פיקוחו של בית המשפט יתקבל בברכה.
וזהו התהליך מבחינת הבדיקה והבקרה על הדירה מושא התובענה:
 מומחה הדיירים בודק את הדירה ומרכז את ממצאיו בחוות דעת מקצועית.
 כנגדו, מגיע מומחה מטעם הקבלן, אשר בודק שוב את הדירה, ומוציא מתחת ידו מסמך נגדי - חוות דעת אחרת, הממזערת את הליקויים אך במסגרת יחסי קבלן-דייר הקבלן מסכים לבטל אי אלו פגמים שישנם בדירה ולגביהם אין חילוקי דעות, ומתקנם בפועל.
 ככל שעיקר הליקויים לא מתבטלים על-ידי התיקונים החלקיים, מוגשת תביעה המתבהרת בבית המשפט, ובמסגרת זו מתמנה מומחה מטעם בית המשפט שבודק שוב את הדירה ומוציא חוות דעת מקצועית משלו, המהווה אף היא מתווה לתיקונים בדירה, המתבצעים בפיקוח בית המשפט באמצעות המומחה שמינה.
 בתום התיקונים, ולא בתום חילוקי הדעות שבין הצדדים, שוב נדרש מומחה בית המשפט לבדוק את הדירה ולקבוע מה תוקן כראוי ומה נותר פגום.
מכיוון שמדובר בתהליכים הנמשכים זמן רב, ויש ליקויים הנזקקים להיבחן רק בעונות גשומות, חולפות שנים מספר בהן הדירה היא במוקד תשומת הלב, ומן הסתם מצב זה משפר את הבדיקה והבקרה של הדירה,ואת התיקונים שנעשים בה.
בנוסף, במשך התהליך המתואר נחשפים לדיירים מסמכים ותעודות בדיקה חיוניים שלא היו באים לידיעתם בכל דרך אחרת, כגון - תעודת אחריות לגבי מתקנים שנחשדו כלקויים, אישורי מעבדה לגבי טיב המוצרים בין בעניין בדיקות שתעודותיהן נשמרו אצל היזם ובין אישורים בעקבות בדיקות שנכפו על הקבלן בתהליך המשפטי.
להבהיר, גם כאשר הדיירים סבורים - לעתים קרובות בצדק - כי חוות דעתו של מומחה בית המשפט הינה חלקית, ולוקה בנטייה לטובת בעל דין נגדי להם, הרי עצם קיומו של התהליך תורם לאיכות המגורים לא מעט, וליקויים שבמצב אחר לא היו נבחנים כל ולבטח לא היו זוכים לתיקון או לפיצוי - מקבלים תשומת לב בתהליך בקרת המבנים ומה שקורה לאחר מכן.
יתירה מכך, השלבים המתוארים לעיל הינם השלבים העיקריים, אך יש בין כל שלב לשלב גם שלבי ביניים המגבירים את הפיקוח על טיב הדירה.
גם במצב בו התוצאה הכספית מהתהליך המשפטי כפי שהדבר בא לידי ביטוי בפסק הדין אינה מניחה את הדעת, עדיין ראוי לבדוק גם מה קרה בדרך.
לדוגמא, קבוצת דיירים המכונים המתגוררים בשומרון, הגישו תביעה נגד יזם בניה מוביל בענף הבנייה בארץ, וכעבור מספר שנים גם זכו בפיצויים. שיעור הפיצויים שהתקבל בפשרה היה נמוך, אולם "על הדרך" - בעקבות ההתדיינות המשפטית וכתוצאה ישירה ממנה - נבנו לכלל התושבים מקלטים בשכונה בסכומי כסף ניכרים, נבנו ושופרו מדרכות ושבילי גישה, נבנו קירות תומכים במגרשים ונעשו עבודות תיקונים בהתאם לחוות הדעת של התובעים במיליוניש"ח. כמובן שביצוע העבודות הללו ייתר חלק מהפיצויים שנטענו בתביעה, ולא חלק זניח...
ללא הפעילות של ביקורת הבנייה - היישוב היה נראה אחרת, ואיכות המגורים הייתה נותרת ירודה בכמה דרגות.

תאריך:  30/10/2009   |   עודכן:  30/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אבן הפינה לזכויות דיירים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
פסק דין 1370/08 גינדוש
דעת בימש על הכותב  |  1/11/09 15:15
 
- חוו"ד ביהמ"ש העליון על הכותב
אב"ע  |  2/11/09 10:50
2
שרלטן
הנ"ל   |  2/11/09 14:59
 
- ביהמ"ש המחוזי על בן עזרא
אב"ע  |  5/11/09 22:07
 
- בימ"ש שלום הרצליה על אב"ע
אב"ע  |  5/11/09 22:53
 
- אם תמשיכו לסלף פס"ד
אב"ע  |  6/11/09 07:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי פלד
דממה השתררה באולם, כל הנוכחים היו בהלם, שנים רבות התנדבתי במשטרת התנועה והחלטה זו קוממה אותי, לא יכולתי להתאפק והערתי לשופט: "אבל הוא חנה באדום לבן ובניצב למדרכה!", בלי להתבלבל ובחוסר סבלנות אמר השופט: "אז מה, כולם חונים שם באדום לבן...!".
איתמר לוין
מדור חדש של איתמר לוין    על ועידת הנשיא פרס שנערכה בחסות הון-שלטון-עיתון    על ערוץ 10, עבריין סדרתי שעכשיו קוצר את פירות עבריינותו וקשריו    ויציאת גאידמק לרוסיה שחשפה את ערוותה של מערכת המשפט הישראלית
ראובן לייב
את הפרפראזה השלילית על שיר הילדים האופטימי, "גשם גשם בוא", נאלצתי להוותי לשיר, אתמול, בגין התלאות שפקדו אותי ביום הגשם הראשון
עו"ד יעל גיל
מרבית הזוגות הנישאים לא יתקשרו בהסכם ממון, שכן הם לא חושבים על יום הגירושין    כשיום זה מגיע, זה כבר הופך מאוחר מידי    תלונות שווא במשטרה ושאר תרגילים מסריחים, הכל בכדי להשיג את מה שניתן היה לסכם עליו מראש
אבי וייס
הממונה על ההגבלים העסקיים אישרה לאחרונה את הסכמי ההפצה של האייפון בישראל וגם הסכימה שבעל שליטה במפעיל סלולר יהיה יבואן מכשירי סלולר. האינטרס הציבורי לא נלקח בחשבון. מדוע הותרה בלעדיות לחברות הסלולר בשיווק מכשירי סלולר? מדוע הממונה על ההגבלים העסקיים ומשרד התקשורת אינם מצליחים לפתוח את שוק יבוא מכשירי הסלולר לתחרות? כל התשובות לשאלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il