X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרומן "פצע" בולט לטובה בין שאר רומנים המטפלים בנושאי "המצב האנושי", בכך שאין בו ניסיון מאולץ לקשר את העלילה האוניברסלית ל"סכסוך", כדי לבטא בה את השקפתו הפוליטית של המחבר
▪  ▪  ▪
האם לשקף לזולת את האמת זה נכון וזה טוב בכל מצב? [AP]
בתקופת הפרידה מאיה, שומע דניאל מאנה, כי "החיים היו נראים הרבה יותר טוב אם היינו לומדים מהילדים שלנו וממציאים משחקים כל פעם שהמציאות עושה לנו שריר... אם איזה זוג מיוחם יכול לשחק באחות רחמנייה ובחולה, אז בטח יש גם איזה משחק שירגיע בעל ואישה שרוצים להרוג זה את זה"

הרומן "פצע" אינו ספרו הראשון של עדי אבלס. לפני כעשר שנים הופיע הרומן שלו "בשביל זה יש אהבה", ומתברר, שהעלילות בשני הרומנים הן עלילות ניסוי, הבוחנות את המאבק בין אמת ושקר - שני הכוחות הסותרים המפעילים את חייה של החברה האנושית. בשני ספריו חתר המחבר להוכיח, שבניגוד למוסר, המבטיח שכר לדובר האמת ועונש לשקרן, החברה מענישה על אמירת אמת וגומלת על אמירת שקר. היפוך פרדוקסאלי זה התגשם בקורותיו של דניאל מלניק, גיבור "פצע", שהחליט לבדוק באמצעות ניסוי את תגובת החברה כשיאמר רק אמת. כצפוי, החברה קמה עליו מיד להענישו.
קרוביו וידידיו התרחקוממנו ונידו אותו, כי אינם יכולים לשאת את האמיתות שהשמיע להם; ועד מהרה הוא מצא את עצמו מגורש על-ידי אשתו, מפוטר ממקום עבודתו, נדחה על-ידי נשים שביקש להכיר ומסובך עם רשויות החוק. גורל מנוגד היה מצפה לו, אילו היה מוכן לפעול כאחרים, לכופף את מצפונו ולהסתייע באמירת שקר בנסיבות המתאימות.
מאחר שדניאל החליט לדבוק רק באמירת אמת וסירב "לכוון את הראש לאפסר ולהצטרף לעדר", הוא מוצא את עצמו מתעמת עם אלה שלדעתם היטיבו ממנו לבחור, ותוך פרק זמן קצר חוזר למשבצת חייו הקודמת: מתגורר בדירה שכורה באחד האזורים העלובים ביותר של תל אביב, מחופר בכורסתו, שבחיקה התנחם כרווק מופנם וביישן לפני שהכיר את איה, אשתו, היא הכורסה שממנה לא נפרד גם אחרי שעבר להתגורר עם איה תחת אותה קורת גג. כורסה זו מובלטת בפרקי העלילה כרהיט המסמל את התהפוכות בחייו של דניאל: אף שבד הקורדרוי שלה נשחק זה מכבר ואניצי קש מבצבצים מבעדו, ושורטים את גבו, השריטות "מענגות אותו כציפורניה של מאהבת מסורה". הדימוי הנשי שמייחס דניאל לכורסה מלמד, שבתחילת הניסוי הוא בטוח שיוכל להמשיך בחייו בלי איה. יהיה עליו להשלים את הניסוי, כדי להבין שאיה צדקה ממנו ושאם רצונו לשמור על אנושיותו, האהבה - אף אם היא מושגת בצורות שונות של שקר (מחמאה, חנופה, פשרות ו"עיגול פינות") - חיונית לו יותר מהאמת.

מנת האשליות והכזבים שלה אנו רעבים

אין הם שואפים להצלחות מרשימות בחברת נשים יפות ולא להישגים גדולים בעיסוקיהם, אלא להציל את השנים הבאות מהחיים חסרי הייחוד ודלי המשמעות שחיו עד עתה, שהיו רצופים בכניעה למוסכמות, ל"דיקטטורה של העדר".

שפתיו נוגסות במילותיו כבסעודה דשנה

בניגוד לסיפור רגיל, שבו מעלים המחבר את "המספר" ככל האפשר, כדי שלא יפריע להיווצרות ההזדהות הרגשית של הקורא עם צרותיהם ועם סבלם של הגיבורים, ב"פצע" פעל עדי אבלס באופן מנוגד: הוא דווקא הבליט את נוכחותו המנוכרת, הצינית-אירונית, של "המספר", ובכך כפה גם על הקורא את המבט האנתרופולוגי שלו.

בלי הלב שום דבר לא אמיתי

ולכן, אף שכל פגישותיו עם הנשים הללו הסתיימו באופן דומה, הן לא היו מיותרות, כי במהלכן התעצמו געגועיו לאיה. דמותה צפה במוחו גם כשהיה במצבים אינטימיים עם אחדות מהן. כמו כן הרגיש, שקנאותו ל"עקרונותיו" נחלשה אצלו ככל שהצהרותיו בפגישות הללו על דבקותו באמת בלבד הפכו מגוחכות יותר ויותר אפילו בעיניו.

לאתר מגזין מראה
יוסף אורן הוא חוקר, מבקר ומרצה לספרות. זכה ב "פרס היצירה" מטעם ראש הממשלה ופעמיים ב"פרס הביקורת" ע"ש ברנשטיין.
תאריך:  31/10/2009   |   עודכן:  31/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
כשאתה מותקף מכל עבר, ורק נילי פריאל לצדך, זהו הזמן המתאים ביותר להצטייד במילון מונחים צה"לי לתכנון מבצע 'עופרת יצוקה' כנגד מהרסיך ומחריבך מקרב מורדי מפלגת העבודה    קיפוד (13)
עדי שטרנברג
היטל (מס) הבצורת הוא חוק רע. חוק לא נכון. חוק מיותר. מס הבצורת הוא מראה ברורה ומיידית של 2 מהבעיות והכשלים המרכזיים בשיטת הממשל ותרבות השלטון הישראלית
יוסף דוריאל
30 שנה של גידול המפלצת החומייניסטית באירן לא לימדו כלום את מנהיגי העולם החופשי    הם חוזרים על אותה השגיאה עם טורקיה
עו"ד דב אבן-אור
אך גם את אשר הארץ שותק ו/או אינו רוצה לדעת    בעקבות מאמרים של אלוף בן ויצחק לאור, ביום 28.10.09
יוסף דוריאל
מעשה הנבלה של השופט גולדסטון היה סימן-דרך למתודולוגיה מוצלחת בדה-לגיטימציה הבינלאומית של ישראל בתכסיסים צבועים מתחום המשפט, אך יותר מסוכנים ממנו הם הגולדסטונים היהודים שהתבצרו במערכת החוק והמשפט של ישראל
רשימות נוספות
מה פתאום אבו-מאזן?  /  מרדכי קידר
בטרם נזרה מיליארדים לרוח  /  בועז ארד
קצת לא מרגיש נוח בסצנה הזאת  /  קובי קמין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il