X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תנועת החיזבללה, שהחלה דרכה כתנועה דתית לכל דבר, חותרת להשפעה פנים לבנונית ונאלצת ללבוש ארשת חילונית ופרגמטית יותר האמנם זה אפשרי?
▪  ▪  ▪
היהפוך פונדמנטליסט עורו וטרוריסט חברבורותיו? כמובן שלא!

הנביא מוחמד מתהפך בקברו לנוכח המניפסט המדיני שפירסמה "מפלגת האל" (חיזבאללה) בתחילת החודש. גם הוא יודע כי לגיטימצייה של מדינה באה על חשבון זו של אללה. אחד מהסממנים המובהקים לכך שתנועה דתית עוברת תהליכי מודרניזצייה הוא אימוץ מסגרת המדינה כצורת שלטון לגיטימית במקום שלטון הדת, זו גם אחת הסיבות שחיזבאללה נמנע עד היום להיכנס לפוליטיקה של לבנון באופן מוצהר. הפרדוקס הגדול הוא שדווקא אותה אמונה דתית שהביאה לו את הנצחון במלחמת לבנון השנייה (מנקודת מבטו) היא זו שגרמה לו עכשיו לחזור בשאלה. אליה וקוץ בה.
סעד חרירי, ראש ממשלת לבנון, הצהיר על הרכב הפרלמנט בסוף חודש נובמבר השנה, כאשר ארבעה עשר חברים מתוכו שייכים לארגון החיזבאללה, מתוכם שני שרים בממשלה. הסכמתו הכתובה של נסראללה למהלך זה, משקפת את רצונו להשתלב במנגנוני המדינה הלבנונית מתוך הבנה כי התנגשות עם תהליכי המודרניזצייה שעוברת לבנון תביא בהכרח להיכחדות ארגונו. כמו-כן, ניתן לומר במידה מסויימת של וודאות כי כניסת ארגון חיזבאללה לפרלמנט בעיניים פקוחות, מצביעה על העובדה שהפיכת לבנון לתאוקרטיה מעולם לא הייתה חלק מהאג'נדה של מנהיגיו. זו הייתה רק שאלה של תזמון נכון, ומלחמת לבנון השנייה סיפקה לנסראללה שעת כושר מושלמת לביצוע השינוי.
נצחון בשדה הקרב על צבא סדיר כמו צה"ל יכול להפוך ארגון גרילה לצבא וזה בדיוק מה שקרה לחיזבאללה, הוא הפך בין לילה מארגון טרור לצבא לבנון בזכות כשרון שיווק נדיר של איש אחד – חסן נסראללה. הנאומים באמצעי התקשורת שהפכו למנטרות על כך שהצבא הישראלי הפסיד וארגון החיזבאללה עמד מול המטוסים והטנקים של צה"ל בהצלחה, לא נועדו לאוזניים ישראליות כי אם לאלו בלבנון, סוריה ואירן. הם נועדו לסמן כי התחיל עידן חדש בהיסטוריה של הארגון, מעכשיו "מפלגת האל" היא חלק פורמלי ממדינת לבנון ולכן מחוייבת לכלל ההיבטים הנוגעים להיותה תנועה פרלמנטרית. חוק ומשפט חילוניים החליפו את פסוקי הקוראן, לפחות בכל הקשור לפרקטיקות התפעוליות של הארגון.
האימאמים במסגדים ממשיכים למכור את חיזבאללה כתנועה דתית להמונים, אבל גם הם מבינים שהתקליט עומד להחליף צד. מלחמת הגי'האד בכופרים היהודים מתחלפת בטיעונים משפטיים לגבי גבולות הטריטוריה של מדינת לבנון וירי "שוגג" של קטיושות לעבר ישראל מתחלף בתלונות תכופות לאו"ם לגבי פעילות צה"ל. חיזבאללה זונח את הצו האלוהי לטובת החוק הבינלאומי.
אין ספק כי החיזבאללה הוא ארגון שהתחיל את דרכו על ברכי האל והתפתח בעשרים וחמש שנה האחרונות לכדי תנועה פוליטית מודרנית בעלת מניפסט מדיני משלה. נסראללה הוא גאון בשיווק ויאמר לזכותו כי הוא הצליח לנצל את המלחמה בישראל לצורך הפיכת ארגונו ממליציית טרור השולטת בדרום המדינה לגוף פוליטי בעל השפעה ארצית. בכניסתו למערכת הפוליטית לקח על עצמו החיזבאללה לא מעט התחייבויות אשר חלקן לא תמיד יעלו בקנה אחד עם חוקי האיסלאם. התמודדות זו של המודרניות עם הרדיקליות המתרחשת בתוך קבוצת שלטון שהיא ארגון טרור לשעבר, תוכל לשפוך אור על אחד הנושאים החשובים ביותר כיום בזירה הבינלאומית – כיצד מתמודדות מדינות איסלאמיות עם תרבות הדמוקרטיה המערבית.
תאריך:  14/12/2009   |   עודכן:  14/12/2009
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
מה יגידו המלעיזים על פרופ' אסא כשר?    דעתו על התחקיר שעשתה אילנה דיין, אותה הביע לפני שנים, לא שונה בהרבה מפסק הדין
אורה עריף כץ
מדינת מוזס מפתחת את הקינדל העברי הראשון- ויסלחו לי באמזון על ה'גניבה' הספרותית של השם שהם נתנו לקורא האלקטרוני הנפוץ, שארנולד שוורצנגר כבר אימץ בקליפורניה, כתחליף לספרי לימוד
יאיר סרוסי
כלכלתנו חיובית ויציבה    בידנו הזדמנות לשפר את מצבנו היחסי ואת כושר התחרות שלנו כאשר שווקים אחרים מתבוססים בבוץ גירעונות
אורי אלוני
העמודים הראשונים מוקדשים לכותרות    אין בהם מקום לחדשות    יש הרבה מאד אדום וצהוב
עמוס שריג
דיין, טלי קורה מבין עינייך    ח"כ בן-סימון, התעורר!    גם אתה, מזוז    וניצן - אתה דווקא צריך להוריד הילוך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il