אימרה ישנה מספרת, שעבור שני סוגי לקוחות מוכן מנהל הבנק לקום לכבודם, והם: אלו שהבנק חייב להם הרבה כסף ואלו שחייבים לבנק הרבה כסף. לסוג הראשון זה די מובן, אך יש צורך להסביר את הסוג השני. ובכן, זה פשוט מאוד, כבוד המנהל חייב לעשות מחוות אצילות עבורם, אחרת הבנק יכול לשכוח מהחזר. וכאחד שלא שייך לא לכאן ולא לכאן, אני מעדיף להכיר את הבנק בעיקר מהצד של הכספומט בחוץ.
המצאת שירותי הבנק בטלפון ובאינטרנט, היא אחת מהמצאות המאה היותר מועילות, שכן זה חוסך ממני שעות המתנה ועוגמת נפש בתור, ולשמחתי, מספר הפעמים שאני מבקר בבנק הוא בערך כמו מספר הפעמים שלחצתי על ביטול, אחרי שהכספומט שאל אותי אם אני מסכים שיגבו ממני עמלה עבור המשיכה – כאילו שיש מישהו שלחץ על ביטול...
עומלים על עמלות
עם זאת, יש פעמים שאי-אפשר ואני חייב להגיע לסניף עצמו ולהתוודע, סוף כל סוף, לצוות האישי העושה לילות כימים כדי להשביע את רצוני - כך מצוין במכתבים המגיעים אלי מדי שעתיים. בביקור האחרון שלי, נוכחתי לדעת שלעמוד בתור זה כבר לא בין חבלים, עם יציאה בסוף המבוך בצורת כספר, אלא בישיבה על כיסאות מסודרים. הריצוף מבריק וחדש, ולפקידים יש מסכים דקים וחדשים - כל זאת במסגרת איכות השירות ומיצוי יעיל של דמי העמלה שלה.
אגב עמלות, העמלה עבור פעולה עוד מובנת, אבל עמלה עבור תוכנית חיסכון זה כבר מוזר, כאילו יש פקיד מיוחד שצריך לסדר לי את הכסף בערימות של מאה, ולדאוג להסיר מהשטרות את האבק בכל חודש, שצריך לשלם על זה עמלה?
עצות חכמים בתור
תור בבנק, כמו שאר התורים בימינו, אינו עניין של מה בכך, ואנשי מעשה היודעים דבר אינם לוקחים מספר אחד לתור, שכן אתה עלול לגלות לאחר שעה של המתנה לפקיד שאתה עומד בתור הלא נכון, ולכן תידרש להמתנה נוספת בתור אחר. לכן, מומלץ לקחת מספרים ולהיות בקשר מתמיד עם הבא לפניך, שזה אגב מסביר את חוסר הרגיעה של הלקוחות בבנק.
בתור הארוך, אנשי מעשה אלו גם לחשו לי שתי עצות חשובות: הראשונה היא להגיע בזמן מסוים – לא בימי משכורות, ביטוח לאומי ושאר ירקות. וכן, להגיע חמש דקות לפני סגירת הסניף, אזי תגלה שזמן שווה כסף, והפקידה יכולה לבצע את אותן פעולות גם בעשירית מהזמן שבדרך-כלל לוקח לה.
בין בנק לפלאפל
אך ההגעה לרגע הנכסף של התיישבות מול הפקידה אינה מסיימת את ייסוריך, כי ברגע שהתיישבתי, היא צריכה לקום לברר משהו ועד שזו חוזרת, מגיעה תמיד שיחת טלפון מלקוח שמחליט לברר איפה כל שקל שלו נמצא, ואתה זוכה למבטים עוינים מצד הממתינים בתור שבטוחים שכל העיכובים הם בגללך. אגב, שאלה קטנה: מה גורם לפקידה להחליט שזה שמתקשר הוא קודם לי? וזה שהוא מדבר איתה בטלפון זה לוקח לה פחות זמן ממני? והאם זה קשור לתופעה של אנשים שמקדישים לך יותר זמן אם תדבר איתם בטלפון מאשר תשב מולם? נושא למחקר מעניין שכותרתו: מדוע עדיף להתקשר לזה שיושב לידך ולא לדבר איתו ישירות.
וכמו כל אחד שחושב שקצת כסף יכול להפוך להרבה בבנק, כמובן אני מתעניין באפיקי השקעה ונשטף במבול מושגים של פק"מ, פר"מ בשם ריבונו של פת"מ, הגורמים לי להנהן בהבנה ולחתום על ערימת טפסים שאין לי מושג מה כתוב בהם, אבל מן הסתם הם לא לטובתי.
ככה זה אצלנו, כדי לקנות פלאפל אנחנו נחרוש חצי עיר לחפש את הפלאפל הכי טוב וזול, אבל לחתום על חוזים מבלי לקרוא, ועוד לבנק, את זה אנחנו עושים בקלות.