X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדיון המגדרי ב"ספרות נשים" כולא את האינדיבידואליזם של יוצרות ספרות בסד סוציולוגי, במקום לאפשר לביוגרפיה שלהן להסביר לקוראים את עולמן הרוחני
▪  ▪  ▪
אין דרך ודאית ובדוקה לזהות אם טקסט נכתב על-ידי כותב או כותבת [צילום: AP]
אף שהרקע של לאה גולדברג חילוני והרקע של זלדה דתי, שתיהן כתבו שירים שבהם הן פונות בדבריהן אל הגבר שלהן, ומבטאות אמונה שאפשר להידבר עם בן הזוג. הקול הנשי בתקופה זו אינו פונה עדיין להכללות נגד כל העולם הגברי, כדי להציגו כאסונה של האשה וכאשם בסבלה הקיומי כאדם מופלה ומקופח

יוסף אורן
לצאת מגטו הקולקטיב הנשי (ב)

לשירה ולסיפורת הנכתבת על-ידי נשים, מייחס המחקר את הסימנים הבאים: העדפת הנושאים הביתיים-משפחתיים, התמקדות בחוויות אישיות וקונקרטיות, העדפת הדמות המופנמת-מתלבטת, הסתייגות מעמדות קיצוניות ומהשקפות כוחניות, ביטויי רוך וחמלה כלפי החולשות האנושיות, נטייה להרבות בפרטים קטנים, נטייה להשתמש בשפה חושנית המותאמת לביטוי רגשות ובאוצר דימויים וסמלים מתחומי המציאות, התבטאות במקצב מאוזן המשקף מתינות ונינוחות ועוד.
כל קורא יודע מניסיונו, שכל הסימנים האלה עשויים להימצא גם בטקסטים שנכתבו על-ידי גברים ושאין דרך ודאית ובדוקה לזהות אם טקסט נכתב על-ידי כותב או כותבת. עובדה זו ניתן להוכיח בתרגיל פשוט: בחינת יכולתה של קבוצת קוראים מעורבת - גברים ונשים -לזהות את מין כותביהם של שני טקסטים בלתי מזוהים.
בתרגיל כזה יתגלה, שהנבדקים משני המינים יתפלגו באופן מעורב בין שלוש התשובות האפשריות: שני הטקסטים נכתבו על-ידי כותבות, שניהם נכתבו על-ידי כותבים, אחד מהם נכתב על-ידי כותבת והאחר על-ידי כותב. נותני התשובה האחרונה לא יגיעו לידי הסכמה בשאלה העיקרית: איזה מהטקסטים נכתב על-ידי גבר ואיזה על-ידי אישה. אפילו קבוצת קוראים חד-מינית, המורכבת רק מגברים או רק מנשים, תתפצל בין התשובות האפשרויות באופן דומה. התפלגות תשובות כזו נמצאה גם אצל סטודנטים שלמדו קורס שנתי על כתיבת נשים ורכשו בו "מומחיות" בזיהוי הסימנים המיוחסים במחקר הסוציו-ספרותי לכתיבת סופרות. גם להם לא סייע הידע שרכשו בקורס לזהות את מינם של כותבי הטקסטים האנונימיים, ואחרי שהובכו מתוצאת המבדק, הודו שלניחוש היה משקל מירבי בזיהוי שאליו הגיעו.
כישלונם של קוראים משני המינים לזהות את מינם של מחברי הטקסטים במבדק של טקסטים אנונימיים, מוכיח שהטיפולוגיה הסוציו-ספרותית, שהמחקר המגדרי מייחס לכתיבתן של נשים כדי להבדילה מכתיבתם של גברים, נשענת על יסודות רעועים. בפועל מסוגלת סופרת לתאר חוויה גברית מובהקת (אם קיימת כזו) בלא פחות הצלחה מסופר, כשם שסופר מסוגל לבטא חוויה נשית מובהקת (אם קיימת כזו) בלא פחות הצלחה מסופרת. רגישות אנושית אינה נחלת מין אחד בכתיבה אלא היא תנאי בסיסי לה, ובלעדיה שום כותב, יהיה מינו אשר יהיה, לא יכתוב יצירה בעלת ערך ספרותי.
לפיכך, מוצדק לצפות מכותב שהוא אדם מהיישוב, אזרח הגון ושומר חוק, ששום רבב לא דבק בו כל חייו, לגלות יכולת לעצב דמות שמוסריותה מוטלת בספק. בה-בעת מוצדק לצפות מכותב שבריאותו הגופנית והנפשית תקינה לחלוטין, שיהיה מסוגל בעזרת דמיון יוצר, אינטואיציה, לימוד וחקירה - לתאר דמות הסובלת מנכות גופנית או נפשית. ולכן גם מוצדק לצפות מסופר להפגין יכולת לבטא היטב חוויה של הזולת המובחנת כחוויה של המין השונה משלו.
במקום האבחנה הסוציו-ספרותית הרעועה שמציעות חוקרות המגדר, המטיפה להבחין בין מיניהם של הכותבים כדי לחדד מאבק על ההגמוניה בספרות, מוטב אפוא לאמץ אבחנה סוציו-ספרותית נושנה ומבוססת, איתנה ויעילה, והיא האבחנה הביוגרפית. בניגוד לאבחנה המיגדרית העקרה, המכנסת כותבים מאותו מין בקולקטיב גדול, המטשטש את ייחודו של כל כותב בנפרד, מסייעת האבחנה הביוגרפית לייחד את עולמו הרוחני של הכותב היחיד ולהכיר את מושגי הערך שהוא מבטא ביצירותיו. מאז שחלף העידן הקדום, שבו התחברה ספרות והתפרסמה כיצירה קולקטיבית ואנונימית, משהחלו הסופרים לפרסם יצירות תחת שמם - העניין של הקוראים הוא בכישרון האישי של כל כותב, במקוריות ההרגשות והמחשבות שהוא מבטא ביצירותיו ובתיחכום ובתעוזה שלו לנסח את אלה בשפה המדויקת והקולעת ביותר למטרתו. משקלה של הביוגרפיה בבחירת הנושאים, בבידוי התכנים ובעושר הניסוח של הכותב הוא מכריע, ולכן חשיפת השתקפותה ביצירה הוא כה חשוב להבנתה וכה הכרחי לקורא המבקש להכיר באמצעותה את עולמו הרוחני של הכותב.
בספרות העברית עדיין מתקיים באופן בולט ההבדל בין חוויותיו וערכיו של הכותב הדתי לבין חוויותיו וערכיו של הכותב החילוני. ולפיכך, סביר שבהשפעת הביוגרפיה הרוחנית השונה שלהם השניים יבטאו באופן שונה חוויה דומה. להלן תודגם עדיפותה של האבחנה הביוגרפית הזו על פני ההבחנה המיגדרית, על-פי יצירתם של שני כותבים הספוגים בערכיו של עולם רוחני שונה: להבלטת ייחודו של הכותב ומקוריות התמודדותו עם הנושא, יוכח הנזק שגורמת האבחנה המיגדרית לספרות ולקוראיה, כאשר היא מעלה את השייכות המינית-מגדרית לקולקטיב הנשי או הגברי של הכותב מעל השתייכותו אל עצמו, אל העולם הרוחני שמתוכו הוא מתמודד עם מצבו כאדם בהוויה.
להוכחת הטיעון הזה - וגם כדי להתאימו לוויכוח עם חוקרות המגדר בספרות - נבחרו להשוואה שירים של שתי משוררות מ"האימהות" של שירת הנשים העברית בדורנו ומהנועזות מביניהן - לאה גולדברג וזלדה. הנושא הדומה של שיריהן לא רק מצדיק את ההשוואה ביניהם, אלא גם מבליט את יתרונות ההסתייעות בביוגרפיה השונה של שתיהן בפיענוח שיריהן על האבחנה הסוציו-ספרותית שחוקרות המיגדר מטיפות להשתמש בה - העובדה ששתיהן הינן נשים שכתבו שירה.

מחיקת העצמיות למען ההגמוניה המגדרית

לפני שיוצגו בשני המשכיה של המסה הזו השירים, על הפירוש שיתלווה לכל אחד מהם, יש ליצור שלוש הבנות חשובות:
ההבנה הראשונה - שתי המשוררות עוסקות בשיריהן במצוקה שכיחה, שאליה נקלעות נשים בקשריהן עם גברים, ולכן מפתה מאוד לזהות את מצוקת הנשים הדוברות בשירים אלה למְחַברותיהם - לאה גולדברג וזלדה. העתקה כזו משיר אל מחברו היא טעות נפוצה של קוראים, ולכן צריך להזהיר מפניה, גם אם בביוגרפיות האישיות של שתי המשוררות ניתן למצוא עדות לכך ששתיהן התנסו במצוקה מקבילה למצוקת הנשים הדוברות בשיריהן. או במילים אחרות: אין לפרש את השירים, לא ברמז ולא במשתמע, כעדות ביוגרפית על חייהן של המשוררות בכלל ועל חיי האהבה שלהן בפרט. להעדפת האבחנה הביוגרפית על האבחנה המגדרית יועדה מטרה אחרת והיא לשכנע שבפירוש יצירה יכול הקורא להפיק תועלת גדולה מהביוגרפיה שמעניק הכותב ביצירה לגיבורי רוחו, מאשר לשייכותו למגדר הגברי או הנשי. בפירושים לשיריהן של גולדברג ושל זלדה יוכח היתרון של האבחנה הביוגרפית על האבחנה המגדרית על-ידי הבלטת ההבדל בין הביוגרפיה החילונית של הדוברת בשירה של לאה גולדברג לעומת זו הדתית של הדוברת בשירה של זלדה.
ההבנה השנייה - שיריהן של לאה גולדברג ושל זלדה מדגימים היטב את טיפולן של משוררות המשמרת שלהן, משמרת "האימהות" של שירת הנשים העברית, בנושא היחסים בין גברים ונשים בשירת האהבה שלהן. אף שבאו מרקע ביוגרפי מנוגד, כתבו שתיהן שירי נמען, שירים שבהם הן מפנות אל הגבר שלהן את דבריהן, כל אחת בדרכה. פנייה כזו מבטאת עדיין אמונה שאפשר וצריך להידבר עם בן הזוג, להשמיע באוזניו את הביקורת ואולי גם לשכנע אותו בצדקת דעתן. ואכן, הדיבור של האישה בשני השירים הוא אל הגבר המסוים שלה, כי הקול הנשי בתקופה הזו אינו פונה עדיין להכללות נגד כל העולם הגברי, כדי להציגו כאסונה של האשה וכאשם בסבל הקיומי שלה כאדם מופלה ומקופח. שירת הנשים בת ימינו לא נעצרה בעמדה מתונה זו שבוטאה כלפי הגברים בשירת האהבה של "האימהות" על נושא היחסים בין המינים. וכבר בשירת המשוררות הצעירות מהן, המשוררות מ"דור המדינה", תתבטא באופן מדורג ההסלמה הפמיניסטית-מיליטנטית בשירת הנשים העברית.
ההבנה השלישית - היא זו שאליה חתרה מסה זו מן ההתחלה. הדיון המגדרי מכנס את הנשים הכותבות בגטו הקולקטיב הנשי, כדי להפגין את גודלו ואת עוצמתו. ותוך כך שהוא מגייס אותן למאבק חוץ-ספרותי, המאבק על כיבוש ההגמוניה בספרות כחלק מן המאבק על שוויון מעמד האישה בחברה, הוא מוחק את עצמיותן. במילים אחרות: עקב רדידותה, מעלימה האבחנה המיגדרית את הקול האישי של הסופרת ואת הבדלי האיכות בין כותבת לכותבת. האבחנה הביוגרפית, שהוצעה במסה זו כתחליף לאבחנה המגדרית, היא אבחנה אוניברסלית, כי היא הולמת כותב באשר הוא, בלי להטות את המשפט עליו לטוב או למוטב בגלל מינו השונה. אבחנה זו משווה באמת בין הכותבים משני המינים ומאפשרת להטות אוזן ליצירתם, כדי להכיר שם את קולם האישי-עצמי וכדי להעריך באופן מובחן את יצירתם. יצירת ספרות הייתה מאז ומעולם וגם תהיה לעולם הזמנה לפגוש את רגישות נפשו ואת פעילות דמיונו של הכותב, ולא את הסימנים בגופו המשייכים אותו למגדר מיני זה או אחר. (1)
(1) הרחבה בנושא זה בשניים מספרי: "הקול הנשי בסיפורת הישראלית" (2001) ו"הקול הגברי בסיפורת הישראלית" (2002), שניהם בהוצאת "יחד".

לאתר מגזין מראה
יוסף אורן הוא חוקר, מבקר ומרצה לספרות. זכה ב"פרס היצירה" מטעם ראש הממשלה ופעמיים ב"פרס הביקורת" ע"ש ברנשטיין.
תאריך:  05/03/2010   |   עודכן:  12/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 לאה גולדברג
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
במציאות הקיימת, בירת ישראל חופרת את עברה וקוברת את עתידה
מתי דוד
שתי אידיאולוגיות גלובליות מתמודדות כיום בעולם: הדמוקרטית מול האיסלאמית, זאת בעקבות התרסקות האידיאולוגיה הקומוניסטית, ומשבר התורה הקפיטליסטית, שהיו שתיהן דומיננטיות בעבר, במאה הקודמת
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
הסרט "יומן שחור" של הבמאי ההולנדי פול ורהובן מהווה את ההשראה ל"ממזרים חסרי כבוד" של טרנטינו    רגע לפני טקס האוסקר כדאי להיזכר במקורות
ד"ר אורנה מרקוס בן-צבי
האחריות למניעת פרשת האונס הבאה מוטלת קודם כל על הבתים המחנכים    יחס הכבוד בין המינים מתקיים בראש ובראשונה במשפחה הגרעינית
איתן קלינסקי
מה קרה לעם שחווה חוויות מרגשות של יציאה מעבדות לחירות, חלקן חוויות נסיות, שלפתע בעת מצוקה הוא מתנכר לכל מה שקרה לו
רשימות נוספות
על מה השמחה?  /  בועז ארד
סינדרום אוסלו (א')  /  קנת לוין
לעצור את הסחף האנטי-ישראלי בכנסיות  /  אברהם קופר, יצחק אדלרשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il