X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בצד הלכות וגישות מפלות לגבי האישה, נותרנו עם לא מעט מישורי חיים שההלכה מנציחה בהם יחס מפלה כלפי האישה
▪  ▪  ▪

האישה במקורות ישראל (א')
איתן קלינסקי
מעטות הנשים הממלאות תפקיד ציבורי במקרא ורבות מהן אף לא זכו לשם * נותרו לא מעט חוקים מפלים המקבעים גישה פטריארכלית
לרשימה המלאה

   יאיר רוטקוביץ'
ברית הזוגיות: רוח גבית לחרדים

היום, כאשר הדיון בנושא הגיור עלול להביא למשבר ממשלתי, מן הראוי לשאול איזה טקס גיור עברה הכנענית שנישאה ליהודה, או המצרית שנישאה ליוסף, או הגשורית שנישאה לדוד מלך ישראל, או המואבית שנישאה לבועז, או המדינית שנישאה למשה ואינני מוסיף את המספר הרב של נשים נוכריות שמצאו את מקומן במסגרת פוליגמית בארמון של שלמה. אבל אנחנו כאן בארץ לא נניח לנטאשה ממוסקבה שנישאה ליהודי יוצא מרוקו, ילדיה ישראלים לכל דבר ואינם מכירים ישות לאומית אחרת. נניח לה אולי רק אם תנהל אורח חיים חרדי ולא תופיע ביום שבת ככנרית בתזמורת הפילהרמונית.
כל תשובה, שניתן למצוא במקורות לבעיית הנשואים עם נשים לא עבריות, נובעת מתוך מצוקה אפולוגטית, שנועדה להבין את המעשה שעשה הגבר. הדיון מתמקד אך ורק במניעים של הגבר, כי הרי לאישה אין כל מעמד. זו האישה שמעמדה ייקבע במרוצת הדורות בברכת השחר שבתפילת שחרית, כאשר הגבר מברך לצד הברכה "ברוך שלא עשני גוי" גם את הברכה "ברוך שלא עשני אישה", ואילו האישה תברך "ברוך שעשני כרצונו".
לא תלמדי תורה!
בנושא מאוד משמעותי - לימוד תורה לנשים - אנו מוצאים במשנה ויכוח מעניין בין בן עזאי ובין רבי אליעזר. למרבה הצער, הרמב"ם במשנה תורה, הלכות תלמוד תורה, פרק א', הלכה י"ג, אינו מקבל את דעתו של בן עזאי המצדד בלימוד תורה על-ידי נשים, אלא מקבל את דעתו של רבי אליעזר השולל את האפשרות שנשים תלמדנה, ועוד יותר יש להצטער ששולחן ערוך פסק כמו הרמב"ם.
בן עזאי, בוויכוח במשנה סוטה ג', ד', לא הצליח להתגבר על המוסכמה של חכמים בדורו - "כל המלמד את בתו תורה כאילו למדה תפלות", אך לחיים יש את הכוח שלהם ואנו עדים לנשים ששוברות מסגרות ויוצרות עובדות מרשימות כמו ברוריה, אשת התנא רבי מאיר, שהייתה ידועה בלמדנותה. כן ידוע שנטלה חלק בדיונים הלכתיים ותנאים האזינו לדבריה. ואם נגיע לדורנו, אי-אפשר שלא להזכיר את נחמה ליבוביץ.
בתלמוד הבבלי, עירובין צ"ו, א', אף מסופר על מיכל בת שאול שהניחה תפילין. הנחת התפילין על-ידי מיכל על-פי הכתוב, עברה ללא מחאת החכמים. ואם נתייחס לדבורה השופטת, הרי בוודאי שלמעמד הזה הגיעה לאחר שהיו לה הישגים מרשימים במישוריות הלימודית לצד הכריזמה של מנהיגה, המקרינה ביטחון אפילו על הפיקוד הצבאי המהסס לצאת לקרב.
אם כיום ישנן נשים המבקשות לבוא לכותל לקרוא בתורה ולהניח תפילין, אנו עדים למהומת אלוהים. כנראה, במקורות ישראל אפשר למצוא הד לגישות פלורליסטיות, שיש בהן מתן כבוד והערכה לאישה, בעוד שהממסד הרבני האורתודוכסי כיום נועל עצמו על מסגר ובריח.
נכון שבמסכת תפילין פרק ראשון, בבלי קידושין ל"ד, א', ישנו האיסור להניח תפילין, מכיוון שצריך גוף נקי לקיום מצווה זו, אבל בבלי עירובין צ"ו, א', אנו עדים לכך שמקבלים בהבנה את רצונה של מיכל להניח תפילין ולא מחו על כך.
עדיין קיים יחס מפלה
בשבוע בו ציינו את יום האישה, מן הראוי שנתייחס לאותם כתובים שענקי הרוח במסורת ישראל העלו על הכתב, אבל החיים היו חזקים יותר וכיום דוחים אותם על הסף, כמו: כל אישה חייבת במלאכות כלפי בעלה - רחיצת רגליו וידיו, מזיגת כוס, לעמוד ולשמש אותו בהבאת ולקיחת הדברים, ואם היא מסרבת - לבית הדין סמכות לכפות.
בוודאי שאין היום מקום לכתוב ברמב"ם יד חזקה - הלכות איסורי ביאה כ"א, ט' - "אשתו של אדם מותרת היא לו. לפיכך כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו עושה. בועל בכל עת שירצה, ובא אליה כדרכה ושלא כדרכה...".
בצד הלכות וגישות מפלות לגבי האישה, שהחיים הצליחו להורידן מסדר היום, נותרנו עם לא מעט מישורי חיים, שההלכה מנציחה יחס מפלה כלפי האישה, שמן הראוי שיבוא להם תיקון.

תאריך:  09/03/2010   |   עודכן:  09/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האישה במקורות ישראל (ב')
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ממתי איכפת לך מיהדות ?
הקומוניסט הזקן  |  9/03/10 16:03
2
מאמר טוב אבל חבל שאין בו איזון
אביבית ר  |  9/03/10 16:03
3
מורה נבוכות
עידן סובול  |  9/03/10 17:45
4
אלוקים התיצב לימין שרה אימנו ו
קורןנאוה טבריה  |  10/03/10 06:18
5
אתה מעשיר את קוראיך ל"ת
אברהם בן ישראל  |  10/03/10 10:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד נבון קצב
יש לשים סוף לקטל הרצחני בכבישים ולהרס המשפחות    חובה להילחם בתאונות הדרכים מיד ובכל הכוח והאמצעים העומדים לרשותנו
אייל בירן
עולם מיוחד, הוא עולם האון-ליין. הוא דינמי, מהיר ומחייב Multi-Tasking    ארגון שמתחיל לפעול בעולם הזה, צריך לדעת למה הוא נכנס
ד"ר חיים משגב
ליברמן הפך בעיני כל אלה שתובעים את עלבונו של 'העם הפלשתיני', למעין סמרטוט אדום רק בגלל שהוא לא מאמין בנוסחה הנואלת של 'שטחים תמורת שלום'
תמר יסעור
עולם השיווק השתנה והדיגיטל תופס מקום חשוב יותר ויותר בחיינו    נדמה שרק התחלנו והדרך נראית אינסופית, כי אין סוף לצרכים ובהתאם, אין סוף לכמות היישומים
נפתלי רז
12 "עולי הגרדום" זוכים כיום לכבוד רב ואף לישיבה חגיגית ומיוחדת בכנסת    האם הם היו טרוריסטים - או לוחמי חופש גיבורים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il