X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדבר האחרון ששוק הספרים הישראלי זקוק לו הוא התערבות של חברי הכנסת יחימוביץ', הורוביץ ואורלב לטובת מכונת התועמלנות של רשת סטימצקי, כדי לכפות עצמה על קוראים או על סופרים
▪  ▪  ▪
את מחיר האהדה כלפי חוק הספרים אנו כבר משלמים ברדידות תרבותית [צילום: פלאש 90]
למרות שיוכי ברנדס היא מחברת של רבי-מכר הנמכרים היטב ברשת "צומת ספרים" ובחנויות עצמאיות, התברר לה כי מכירות ספריה צונחות בתלילות ברשת סטימצקי. תחקיר טלוויזיה מגלה כי ברבות מחנויות הרשת לא ניתן "משום מה" להשיג את ספרה האחרון

כאשר הביעה לפני חצי שנה הסופרת המצליחה יוכי ברנדס את דעתה על "חוק הספרים", היא סברה בתמימותה כי היא תורמת לדיון הציבורי שנועד לקדם את התרבות בישראל. ברנדס אמרה בדיון בכנסת, כי היא מתנגדת לחוק המבקש לקבוע "קרטל חוקי" של מחירים ולמנוע את מבצעי ההנחות של הרשתות. "אם החוק יעבור", אמרה, "מחירי הספרים יעלו, אנשים יקנו ויקראו פחות ספרים, והפריחה ושגשוג של היצירה הספרותית בישראל ייעצרו. סופרים מצליחים מאוד מכרו לפני המבצעים וימכרו היטב גם אחריהם. בלי המבצעים אני אמכור 20 אלף עותקים פחות. זו לא רק התאזנות, פשוט עדיף לי להרוויח פחות על כל ספר ולהגיע ליותר קוראים". בעמדתה זו של ברנדס לא היה משום חידוש מהפכני או חריפות מיוחדת, שהרי גם הממונה על ההגבלים העסקיים הגיעה בשנה שעברה למסקנות דומות.
ממצאי הבדיקה של הרשות להגבלים עסקיים על מצבו של שוק הספרים בישראל, אשר פורסמו באוקטובר 2009, מגלים כי הוא מתאפיין במגוון ובזמינות הצומחים ביעילות. על-פי הממצאים, ענף הספרים בישראל צומח כשמחירי הספרים לצרכן יורדים וכשכמות עותקי הספרים הנמכרים עולה. וכך, מספר הכותרים שיצאו לאור בישראל על-ידי הוצאות ספרים הקשורות בקבוצת "צומת ספרים" גדל משנת 2004 ב-25 אחוז, ואילו מספר הכותרים שיצאו לאור על-ידי הוצאות אחרות גדל אף הוא ב-18 אחוז. במקביל למבצעי ההוזלות הרבים גדלה גם ההוצאה הממוצעת למשק בית לרכישת ספרים.
למרות שהדבר האחרון ששוק הספרים הישראלי זקוק לו כעת הוא התערבותם של חברי הכנסת יחימוביץ', הורוביץ ואורלב, מכונת התועמלנות שמפעילה רשת סטימצקי אינה עוצרת. סטימצקי מבקשת את חסות המחוקק כדי לקבע את מעמדה בשוק הספרים ולכפות עצמה על קוראים המעדיפים לרכוש ספרים ברשת המתחרה, או על סופרים הנוטים לעבוד עמה.
במילות ההסבר לחוק כתבו מקדמיו, שהצעתם "מבוססת על העקרונות כי הספרות, המקורית והמתורגמת, החדשה ושנכתבה לאורך הדורות, היא מרכיב מרכזי בתרבות ובזהות הישראליות, וכי יש לטפחה, לעודד את התפתחותה, ולהבטיח את נגישותה לכל תושב, תוך שמירה על ערכים ספרותיים ותרבותיים פלורליסטיים".
למרבה הצער, מי שמבקש התערבות כופה של המחוקק ומתן יתרון מסחרי באמצעות כוח ולא באמצעות שירות ומחיר, חושף את פרצופו כבריון פלרמנטרי, ומגלה את בורותו באשר לשמירת ערכי החופש והפלורליזם.
את העובדה הזאת גילתה גם יוכי ברנדס. למרות שהיא מחברת של רבי-מכר הנמכרים היטב ברשת "צומת ספרים" ובחנויות עצמאיות, התברר לה כי מכירות ספריה צונחות בתלילות ברשת סטימצקי. תחקיר שערך לאחרונה ערוץ 10 מגלה כי ב-80 חנויות ברשת סטימצקי שנבדקו על-ידו לא ניתן היה להשיג את ספרה האחרון של ברנדס, כשכל אחת מחנויות אלה מספקת לכך תירוצים דומים: "אזל", "ממתינים להדפסה נוספת", "נמכר האחרון" וכיוצא באלה.
מילות החוק שאותו דוחפת רשת סטימצקי הינן עטיפה יפה, אך מאחוריה, כך גילתה ברנדס כסופרים אחרים לפניה, מסתתרת התנהגות בריונית המאיימת על הפלורליזם שבו מתהדרת הרשת.
אם עד היום חשבנו שחרם על ספרים וסופרים הוא נחלתם של משטרים עריצים ושל תרבויות חשוכות וצעד שאותו נוקטים אויבי ישראל ה"תרבותיים" נגד מוצרי התרבות שלה ויצירותיה, הנה גילינו אותו ממש כאן מעבר לפינה, בחנות הספרים הקרובה. בפעם הבאה שאכנס לחנות ספרים של סטימצקי, בכוונתי לשאול תחילה אם יש להם עותק מספרה האחרון של ברנדס, ואם לא יהיה בנמצא - אמצא את הפתרון מעבר לפינה, ברשת הספרים המתחרה או בחנות העצמאית.
חוק הספרים אשר יגרום לפגיעה בעושר, במגוון התרבותי ובנגישות למוצרי תרבות עדיין לא התקבל, ואם ינצחו ההיגיון והחופש - הוא גם לא יתקבל, אך את מחיר האהדה כלפיו אנו כבר משלמים ברדידות התרבותית שאליה מובילה תרבות החרמות. הסופרים גם הם משלמים מחיר יקר: המוחרמים שהעזו לחשוף דעה עצמאית נפגעים כלכלית, וגרועה מכך היא הפגיעה באלו שהרכינו ראשם והחניקו את קולם - הם עלולים שלא למצוא אותו עוד.

לאתר מגזין מראה
המאמר מתפרסם גם בטור "על הכוונת" ב"מקור ראשון".
בועז ארד-ארדר הוא עמית מחקר ב"מכון ירושלים לחקר שווקים". מנהל תקשורת שיווקית ופובליציסט.
תאריך:  20/03/2010   |   עודכן:  20/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 האח הגדול
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האח הגדול של התרבות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לא ניתן להחרים סופרים בישראל
חופ רעיוני  |  20/03/10 19:59
2
אבא הוריד ראש, ספר בהורדה חינם
אילן גיל  |  13/12/10 23:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי קידר
בחודש האחרון חמש מדינות מזרח תיכוניות הפנו את גבן לארה"ב: לבנון, דובאי, טורקיה, סוריה ועירק    וכך, כשבוושינגטון מחפשים את מי להאשים - הזדמן עניין הדירות בירושלים
ארז תדמור
עשרות שנים של חינוך ל"פלורליזם אנטי-פאשיסטי" עשו את שלהן, ונטעו בקרב ישראלים רבים פחד ושנאה כלפי כל מי שעמדותיהם ימינה מעמדותיהם שלהם
קנת לוין
בחלקה הרביעי של סדרת המאמרים המבוססת על הגרסה המקוצרת של הספר "סינדרום אוסלו" בתרגומו של צור ארליך, עוסק המחבר בשורשי הנטייה של יהודים אירופיים למפלגות השמאל ובתרומתם המיוחדת של מרקס ולָסל לשנאה היהודית העצמית
מוטי היינריך
המלצה גורפת כמו "קנה כחול לבן" אינה מצביעה על שום יתרון שיש לצרכן מן הקנייה, אלא מנסה בעקיפין לטעת באזרח רגשי אשמה: "בוגד! - קנה כחול לבן"
יוסי אחימאיר
עם ירי קסאם ובלעדיו, אסור שהמלחמה בחמאס תיפסק ולו ליום אחד    אין לאפשר לטרור לצבור נשק וביטחון-עצמי    אל לה לישראל להתחשב יותר מדי בגורמים חיצוניים, למשל ארה"ב, בבואה לסכל באופן יזום ומתמיד את האיומים על ביטחונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il