X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אבי דוידוביץ קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
צמצום מספר הרשויות, וצמצום מוטת השליטה של הממונה על המשטרה הארצית לתחומים ייחודיים כמו פשע מאורגן ושחיתות ציבורית, תביא בהכרח לצמצום תופעת השחיתות ברשויות המקומיות עם זאת, הפעלת המשטרה המקומית במתכונת המסייגת את סמכויות ראש העירייה הינה ערובה סבירה להתנהלות תקינה ואתית של משטרה עירונית
▪  ▪  ▪
משטרה עירונית תוכל להביא לפגיעה בדמוקרטיה. כהן [צילום: פלאש 90]

לפני כמה ימים פרסמתי בבלוג שלי מאמר בשם: "מי מפחד ממשטרה עירונית". במאמר הגדרתי את מצב אכיפת החוק במדינת-ישראל כבלתי-מספק, בלשון המעטה. בכל הנוגע לגוף העיקרי האחראי על האכיפה, המשטרה, הצבעתי על שני גורמים עיקריים שהביאו למצב המתואר והם: ריבוי המטות בארגון והמבנה הריכוזי שלו. היינו: משטרה ארצית. גורמים אלו, טענתי, מביאים בהכרח להתנהלות ארגונית לא אפקטיבית. הטיעון המרכזי שלי, במילים אחרות, הוא כי עם אותם אמצעים ניתן, לטובת הציבור, להפיק הרבה יותר מהארגון. ולא על חשבון השוטרים והקצינים המשרתים בשטח, שבמילא העומס על כתפיהם כבד מנשוא.
לא זו אף זו, לנוכח הנטייה המובנת מאליה להסביר את האכיפה הרופפת אך במחסור במשאבים, וכפועל יוצא מכך הפתרון על-פי הסבר סיבתי זה הוא הוספת משאבים לארגון, עומד הטיעון כי תוספת משאבים לארגון לא יעיל תביא תועלת שולית שאולי תהווה בזבוז כספי ציבור לשווא. מובן כי קבלת מצב בלתי-נסבל זה, יחד עם פתרונות מופרכים לתיקונו, אינם מתכון לעשייה. לכן אני מציע שינוי יסודי ובעיקרו הקמת משטרות עירוניות, במסגרת רפורמה כוללת בשלטון המקומי, ובמרכזה צמצום ניכר בכמות הרשויות המקומיות בישראל, שמספרן כיום הוא כ-250.
תגובות לכתבה לא אחרו לבוא. אחדות מהן ראויות להתייחסות מעמיקה, ובעיקר זו:
  • לונדון מצדיקה משטרה עירונית - אבל חדרה לא. קשקוש על "משטרה עירונית" עם דוגמאות מלונדון. יופי. בלונדון יותר תושבים מאשר בכל ישראל. אז עיריית חדרה תקים משטרה עם צ'יף ועם מטה ולשכה, ומחלקות תיאום עם עיריית כפר סבא, ותיאום עם עיריית כרמיאל ותיאום עם צפת... זו בדיחה. זה יעלה פי 3 יותר ממה שמוקדש היום לשיטור. והציבור ישלם חשבונות נוספים ומיסים נוספים (אלא מי ישלם זאת? יבוא כסף מהאו"ם?). במקום זה תן למשטרת ישראל תוספת 30% לתקציבה (שזה עדיין 10% ממה שתעלה תוספת המשטרות העירוניות) ותראה איך חלק מהבעיות נפתר.
איני יודע מדוע בחר הקורא את חדרה כמשל, אולי בגלל ישראל סדן, שהיה ראש העירייה שם, ונשלח למאסר בפועל בגין שחיתות, כפי שהזכרתי במאמר הקודם, מבלי לציין במפורש את שמו. כך או כך, לעניין הטענות על השחיתויות בקרב עובדי הציבור הנבחרים ברשויות המקומיות התייחסתי באותו מאמר ואתייחס לכך גם במאמר זה. עם זאת, מאחר שהנתונים של תחנה אחרת, ראשון-לציון, זמינים אלי יותר מאשר של תחנת חדרה, אמחיש את רעיון המשטרה המקומית באמצעות תחנת משטרה זו, ובכך גם אשיב ליתר הטיעונים דלעיל.

על המפכ"ל ודמוקרטיה ומה שביניהם

תגובות אחרות למאמרי הקודם התמקדו בטענות על שחיתויות בשלטון המקומי, ועל הסכנה בהכפפת משטרה לרשות מושחתת. התנגדות להצעה לתיקון המצב הבעייתי של אכיפת החוק, מבלי להציע הצעה של ממש - ציפייה לתוספת משמעותית במשאבים הקיימים אינה מציאותית, ותוספת בתקציב לארגון לא יעיל, לא תועיל ליעילותו באופן משמעותי - אינה רצינית. מאידך-גיסא, ביסוס ההתנגדות למשטרה עירונית בטענות על שחיתויות, כמוה כהשלמה עם המצב הקיים, בחזקת שב ואל תעשה. את לוז דעתי בעניין כבר הבעתי במאמר הקודם. כאן, אתייחס למספר טענות בעניין, שהעלה הנציג הבכיר ביותר של משטרת-ישראל והוא המפכ"ל, רנ"צ דודי כהן.
בתום סיור במחוז הצפוני, ביום 25.8.09, התייחס המפכ"ל לסוגיית המשטרה העירונית ובין היתר אמר כי: "משטרה עירונית תוכל להביא לפגיעה בדמוקרטיה, אם תהיה כפופה לראשי רשויות, שבשלב כזה או אחר נחקרים".
משטרות עירוניות הן דווקא מאפיין של הדמוקרטיות בעולם, ולא הפעלתה של משטרה אחת ארצית. למרבה הצער נכשל המפכ"ל פעם אחר פעם בהתבטאויותיו בעניין דמוקרטיה ואכיפת החוק. בתאריך 2.11.09, קיים המפכ"ל מסיבת עיתונאים במטה-הארצי, בה ביקש להתייחס לפענוח הרצח הנורא של משפחת אושרנקו בראשון לציון. לשאלת אחד העיתונאים לגבי עונש מוות לרוצחים, השיב המפכ"ל, כי אין עונש כזה במדינות דמוקרטיות. כידוע, טעה המפכ"ל. במרבית המדינות בארצות-הברית, וגם בתחום השיפוט הפדרלי שלה, קיים ומופעל עונש מוות. דומני כי אף לא עיתונאי אחד העמיד על אתר את המפכ"ל על טעותו.
בהזדמנות אחרת, מחייבת לא פחות, אמר המפכ"ל דברים מטרידים עוד יותר. במהלך דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ביום 12.1.10, בעניין מעצרו המתוקשר של ראש עיריית בת-ים, אמר המפכ"ל בפתח דבריו כהאי לישנא: "... אני גם נעתרתי לפני כעשרה ימים לבקשת יושב-ראש הוועדה לבוא ולשמוע אתכם... ולהשמיע לכם...". ראוי להדגיש כי לוועדת הכנסת עומדת הזכות המלאה, מכוח סעיף 106א לתקנון הכנסת, לזמן אליה כל עובד מדינה, אשר חייב להתייצב כאמור, ולמסור לוועדה את המידע שבידו הנוגע לנושא הדיון. מכאן כי המפכ"ל לא "נעתר" להזמנת יו"ר הוועדה, אלא קיים חובה חוקתית, היורדת ללב ליבה של הדמוקרטיה. הגעתו לדיון לצורך "שמיעת חברי הכנסת ולהשמיע להם דברים", אינה אלא סגנון דיבור מתנשא מצד פקיד, בכיר ככל שיהיה, בפני נציגי הרשות השלטונית האמורה לפקח על עבודתו. מעיון בפרוטוקול לא מצאתי אף לא חבר-כנסת אחד שהעיר על התבטאות בלתי-דמוקרטית זו.
בהמשך הדיון אמר המפכ"ל, כי בשלוש השנים האחרונות נפתחו במדינת ישראל כ-160 תיקים נגד נבחרי ציבור ועובדי ציבור, כאשר כ-70 מתוכם הם נגד ראשי רשויות מקומיות. משטרת-ישראל, לדבריו, מזהה שני מוקדים עיקריים לשחיתות ציבורית. האחד הוא ברשויות המקומיות, והמוקד השני הוא במכרזים הציבוריים. לטענתו, ניכרת ברשויות המקומיות חדירה מתמשכת של גורמים עברייניים לתוכם. אכן, דברים קשים המתארים מציאות עגומה, במענה למעצר המתוקשר של ראש עיריית בת-ים. ודי לחכימא ברמיזא.
לו הייתה המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), מפרסמת באורח שגרתי ומפורט נתונים על כמויות התיקים שנפתחו על ידה נגד אנשי משטרה, לפי דרגות וסוגי עבירה, ולו (אילו?) הייתה מפרסמת מח"ש תמונת מודיעין כללית על התחברויות של אנשי משטרה עם חוגים מהעולם התחתון, ייתכן שהמפכ"ל היה מתנסח באופן שונה. אפשר שלא הייתי נדרש להשוואה זו, אלמלא היה המפכ"ל בעצמו משווה בין מצב ראשי הרשויות המקומיות ובין אנשי משטרה. בהמשך לאותו דיון בכנסת, קיימה הוועדה גם דיון על הפגיעה המתמשכת בראשי הרשויות ובפקידות הבכירה של השלטון המקומי. בדיון זה, כאשר הנתונים היו לכאורה לטובת המפכ"ל, היינו, מניין השוטרים המאוימים היה גדול ממספר ראשי הרשויות המאוימים, הוא לא היסס לפרטם בפני הוועדה.
צמצום מספר הרשויות, וצמצום מוטת השליטה של הממונה על המשטרה הארצית לתחומים ייחודיים כמו פשע מאורגן ושחיתות ציבורית, תביא בהכרח לצמצום תופעת השחיתות ברשויות המקומיות. עם זאת, הפעלת המשטרה המקומית במתכונת המסייגת את סמכויות ראש העירייה, כמו למשל בדוגמה שהבאתי מאנגליה, הינה ערובה סבירה להתנהלות תקינה ואתית של משטרה עירונית.
לאור כל האמור לעיל, השאלה הנשאלת לעניינו אינה מי מפחד ממשטרה עירונית, אלא איזו הצעה עם אחיזה במציאות, מציע מי שמתנגד לה למען שיפור אכיפת החוק במדינה ותחושת הביטחון בקרב אזרחיה?!

ראשון-לציון כמשל

תחנת ראשון לציון משרתת את העיר הרביעית בגודלה בישראל, המונה כ-230,000 תושבים, את העיר נס-ציונה המונה כ-35,000 תושבים, את הישוב (מועצה מקומית) בית-דגן, המונה כ-6,400 תושבים, ועוד ישובים אחדים הנכללים במסגרת המועצות האזוריות: עמק לוד וגן רווה, כשהגדול מביניהם הוא כפר חב"ד (5,500 תושבים), ובין הקטנים שבהם ניתן לציין את קיבוץ פלמחים (326 נפש), ומושב גן-שורק (333 נפש). בסך-הכל אחראית תחנת ראשון לציון על כ-275,000 תושבים, מספר הנמוך בהרבה ממספר התושבים בעיר השנייה בגודלה בישראל (תל אביב).
מדוע זקוקים אנו לחמש רשויות מקומיות שתנהלנה מספר זה של אוכלוסיה, כאשר ארבעה מהן ביחד, מכילות פחות תושבים משתי שכונות גדולות באחד הכרכים במדינה?! טיעונים על שמירה על צביון היישוב ואיכות החיים מושמעים על-ידי אלו שיש להם מה להרוויח מריבוי הרשויות, ובעיקרם פוליטיקאים כמובן, הנהנים מאיוש המשרות ומחלוקת השלל, בניגוד לכל הגיון כלכלי ודמוגרפי. איחוד כל הישובים האלו תחת קורת גג מוניציפלית אחת לא תגרע מאף לא תושב אחד, נהפוך הוא. אגב, בשנות השמונים בוטלה המועצה המקומית נחלת יהודה והישוב צורף לתחום העיר ראשון לציון כשכונה קטנה ונאה. איש לא ניזוק.
תחנת המשטרה בראשון לציון כפופה למטה מרחב שפלה, שמושבו ברחובות, הכפוף למטה מחוז מרכז, שמושבו ברמלה, הכפוף למטה-הארצי שבירושלים. אינני יודע כמה אנשי משטרה משרתים כיום בתחנת ראשון לציון. הנתונים אינם זמינים לציבור כפי שאמורים היו להיות בחברה דמוקרטית. לצורך הדיון נניח כי מספרם הוא 180. במבנה המוצע על-ידי יבוטל מטה המרחב המיותר. כך "תרוויח" התחנה את החלק היחסי המתאים לה. נוסיף לכך את תקני יחידות השיטור העירוניות, ואת התקנים שנחסוך מכפל מוקדי החירום באזור (משטרה, מד"א וכיבוי האש וההצלה), והנה הוספנו לתחנת ראשון לציון כ-80 תקנים לפחות, שהם תוספת של כ-45% לכוח-האדם הקיים היום בתחנת ראשון לציון. זאת מבלי להוציא מכיסו של האזרח אף לא שקל אחד נוסף. דומני כי במצב הקיים יכולים המפכ"ל והשר לביטחון הפנים רק לחלום על תוספת כזו למשטרה. למותר לציין כי הוצאות נוספות ככל שיהיו למשטרה עירונית זו, יכוסו מצמצום התקורות באותן רשויות מקומיות מיותרות, שתובטלנה כאמור.

תאריך:  03/04/2010   |   עודכן:  03/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דודי כהן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משטרה עירונית - חזון מתגשם או חלום בלהות
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
אדון דוידוביץ, אתה לא משכנע
יאיר הלוי  |  3/04/10 16:08
 
- לא ניתן לעובדות לבלבל אותנו
אבי דוידוביץ  |  4/04/10 12:46
2
לגעור באיש מבוגר - זה מביך
בן דוגית  |  3/04/10 17:29
3
בחדרה זה כישלון ע נ ק
גימי  |  3/04/10 19:44
4
תגיד - דודי לא קידם אותך?
אמ"ש  |  3/04/10 20:45
5
הצעה שלא קשורה למציאות
ע.ג3  |  3/04/10 22:17
 
- ראוי להבהיר כי:
אבי דוידוביץ  |  4/04/10 13:59
6
כפקיד לשעבר במטא"ר אתה יודע
שוטר דרומי  |  4/04/10 13:37
 
- שלום גם לך
אבי דוידוביץ  |  4/04/10 19:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
להטוטן מוסיקלי - גאון ומפיק גורף רווחים - מוכרים יצירות שמאזינים לא רצו בהם
אברהם (פריצי) פריד
קודם יושבים    ערבים מאמינים במוסדות    בונים במהרה    חברים לחוגים חברתיים    המומחה למו"מ
יואב יצחק
עיתון ידיעות אחרונות פרסם פרוטוקולים ממשפטו של ואנונו שעסקו בסודות הגרעין למרות צווי איסור פרסום שהיו בתוקף    העיתונאי אורי בלאו פרסם בעיתון הארץ שורה של כתבות על פעילות מבצעית סמויה    המטרה מקדשת את האמצעים
ארז תדמור
האליטות הישנות הפנו עורף למפעל של שיבת ציון    ואם אי-אפשר להפוך את העם בישראל לפוסט-ציוני ולאנטי-ציוני, הן מסתפקות, בשלב זה, בזריעת ייאוש, בלבול, ציניות ואסקפיזם - כל מה שמונע מן העם למצוא את תעצומות הנפש להתמודדות עם אתגרי השעה    דברים בוועידת "אם תרצו" השנתית
קובי קמין
למרות ש"המשבר החמור ביותר בתולדות יחסי ארה"ב-ישראל" התגלה כתרגיל מכוער של האמריקנים להשגת ויתורים ישראלים, התקשורת אינה מגנה את התרגיל הזה אלא ממהרת לכוון את זעמה הקדוש למטרה החדשה: עניין חדר המיון ב"ברזילי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il