X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נשיא ונצואלה רואה את המודל הקובני למול עיניו, רוסיה מאחוריו ונשיא ארה"ב צעיר ובלתי מנוסה לפניו כעת תעמוד למבחן המנהיגות של ברק אובמה
▪  ▪  ▪
מודל קסטרו. צ'אווס [צילום: AP]

לכאורה, הסתיים עידן המלחמה הקרה. למעשה, אותם האינטרסים מפעפעים מתחת לפני השטח. השבוע ביקר ראש ממשלתה של רוסיה, ולדימיר פוטין, בוונצואלה. במהלך הביקור חתמו פוטין ונשיא ונצואלה, הוגו צ'אווס, על שורה של הסכמים ובתוכם הסכם לפיתוח תחנת כוח גרעינית. הסכם נוסף נחתם עבור זכויות לחפירות נפט ובמסגרתו העביר פוטין לצ'אווס מקדמה של מיליוני דולרים.
ונצואלה, השוכנת לחופו הדרומי של הים הקריבי וחולשת על תעלת פנמה, הפכה עוינת לארצות הברית עם בחירתו של הוגו צ'אווס לנשיאות ארצו בסוף 1998. צ'אווס נקט בקו אנטי-אמריקני וניהל תעמולה בוטה נגד ארה"ב. צ'אווס הצהיר כי ארה"ב מתכוונת לתקוף את ונצואלה במגמה להשתלט על שדות הנפט שלה. במקביל, אימץ צ'אווס בחום את כל אויבי ארה"ב, כמו סדאם חוסיין ומחמוד אחמדינג'אד. צ'אווס מיודד אישית עם פידל קסטרו, נשיא קובה ומקיים קשרים חמים עם קוריאה הצפונית.
הנשיאים ג'ורג' בוש וברק אובמה מצאו עצמם מול שכן עוין, פרובוקטיבי, שמטבע הדברים נמשך ליריבה האסטרטגית של ארצם – רוסיה.
רוסיה, כדרכה, אינה מהססת לנצל את ההזדמנות והחלה לפרוש את חסותה על שלטונו של הסורר הדרום אמריקני. ההסכם הגרעיני יאפשר לרוסים לתקוע יתד עמוקה בוונצואלה. ניתן להעריך כי תהיה זו יתד ראשונה שבעקבותיה תתבסס רוסיה בתחומים צבאיים וכלכליים של המדינה, ובמוקדם או במאוחר יפתח צ'אווס תלות מוחלטת ברוסים. המצב שיתהווה יפגע באינטרסים של ארה"ב, יסכן את ביטחונה ואת כלכלתה. ארה"ב לא תוכל להרשות לעצמה להתעלם מהאיום שמתהווה מול חופיה.
בפני מצב דומה ניצב הנשיא ג'והן פ.קנדי בשנת 1962, מצב שנרשם בהיסטוריה כ"משבר הטילים". ההליך שהוביל למשבר החל במרידה שפרצה בקובה בשנת 1959, במהלכה הודח הרודן בטיסטה על-ידי פידל קסטרו. נשיא ארה"ב דאז, דוויט אייזנהאוור, מיהר להכיר בשלטונו של קסטרו, אך מצא את עצמו מול אידיאולוג קומוניסטי שהחל מתקרב לברית המועצות. האחרונה החלה להתבסס בקובה, לצייד ולאמן את צבאה, ולהדק את טבעת השליטה על קסטרו וממשלו. ג'והן קנדי, שנבחר לנשיאות ב-1961 וירש מאייזנהאוור את הבעיה המתהווה, ניסה להפיל את קסטרו באמצעות מהלך צבאי שנודע כ"פלישה למפרץ החזירים". המהלך התבסס על נחיתה ימית של כוחות המורכבים מגולים קובניים בסיוע ה-CIA. המהלך סוכל בקלות על-ידי צבא קובה והמשבר עימה החריף.
באוגוסט 1962 דיווח ה-CIA לממשל על הגעת יועצים רבים לקובה וקיבל אישור להפעיל מעל קובה מטוסי ריגול מסוג U2. עד מהרה גילו המטוסים בסיסים מבצעיים לשיגור טילים ובסיסים נוספים בשלבים שונים של הכנה. המשמעות האסטרטגית של האיום הזה הייתה קשה. מדובר בבסיסים לשיגור טילים בליסטיים בעלי טווח של קרוב ל-2,000 ק"מ, יכולת כיסוי של דרום-מזרח ארה"ב עד לוושינגטון הבירה בצפון. לטילים אלו יכולת נשיאת ראש נפץ גרעיני. המשמעות הייתה ברורה - איום מיידי ובלתי נסבל על אמריקה.
מכאן הלך והתפתח משחק פוקר גורלי שהעמיד את הגלובוס בפני סכנה של מלחמה גרעינית גלובלית. ארה"ב הטילה מצור ימי על קובה, וברה"מ הודיעה כי תתעלם מהמצור ושיגרה ספינות טעונות בטילים לעבר קובה. במישור הדיפלומטי במקביל, דרש כרושצ'וב, נשיאה של ברית המועצות, בתמורה להסגת הספינות ולפירוק הבסיסים בקובה, את פירוקם של טילי נאט"ו בטורקיה וכן את התחייבות ארה"ב שלא לתקוף את קובה ולהסכין למעשה עם התבססותה של בריה"מ שם.
עם קבלת התנאים הרוסיים, תם למעשה המשבר שבסיומו סולקו הטילים, אך משטרו של קסטרו ממשיך להתקיים עד עצם היום הזה. צ'אווס רואה את המודל הקובני למול עיניו. רוסיה מאחוריו ונשיא ארה"ב צעיר ובלתי מנוסה לפניו. הסיטואציה דומה (אם כי פחות דרמטית לטווח הקצר, בשל חוסר מרכיב המיידיות שהיה במשבר עם קובה), האינטרסים זהים והדמויות שפועלות בתסריט אינן שונות במהות. כעת תעמוד למבחן המנהיגות של ברק אובמה.
ארה"ב עסוקה בכיבוי שריפות באסיה ובמזרח התיכון, אך תיאלץ במוקדם או במאוחר להתפנות למשבר שמתפתח בחצרה האחורית. כך או אחרת – יהיה מעניין.

בלוג ב News1
תאריך:  03/04/2010   |   עודכן:  03/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רבותיי, ההיסטוריה חוזרת?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
וונצואלה מעולם לא הייתה...
אריאל ח  |  3/04/10 23:13
2
הזדמנות מצוינת לאובמה...
היהודון הנצחי  |  4/04/10 00:44
3
obama's way
jack bond  |  4/04/10 15:02
4
ObaMao's Days R Numbered ל"ת
NiggakillaMilitia  |  6/04/10 05:37
5
גיבוש חזית של טירנים פשיסטיים
נוני  |  17/04/10 18:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גבריאל בן-עמי
תסכולם של המרצים מן החוץ במוסדות האקדמיים בישראל הוא פרי מדיניות העסקה נצלנית    התנהלותן של אוניברסיטאות אמריקניות מובילות מלמדת שדווקא השיטה הניאו-ליברלית מאפשרת הוגנות ושמירה על זכויות העובד
אריה אבנרי
ה-CIA נוהג להכין לנשיאי ארה"ב דוחות חשאיים על מנהיגי העולם, מאחר שבישראל ההחלטות מתקבלות ע"י שבעה שרים, נזקקו המרגלים האמריקנים לאגור מידע על כל אחד מהם בשיטות שונות ומגוונות    קיפוד (23)
ד"ר אורנה אבני
יש, אכן, תופעות הראויות לגינוי, בתרבות הישראלית, כאשר המכנה המשותף לכולן הוא חוסר כבוד והתחשבות באחר    הסתערות, המונית ככל שתהיה, על רשת אופנה, אינה כלולה ברשימה
אבי דוידוביץ
צמצום מספר הרשויות, וצמצום מוטת השליטה של הממונה על המשטרה הארצית לתחומים ייחודיים כמו פשע מאורגן ושחיתות ציבורית, תביא בהכרח לצמצום תופעת השחיתות ברשויות המקומיות    עם זאת, הפעלת המשטרה המקומית במתכונת המסייגת את סמכויות ראש העירייה הינה ערובה סבירה להתנהלות תקינה ואתית של משטרה עירונית
צבי גיל
להטוטן מוסיקלי - גאון ומפיק גורף רווחים - מוכרים יצירות שמאזינים לא רצו בהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il