X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בתיה רודד ד"ר בגיאוגרפיה פוליטית על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הגיע הזמן להסתכל לעצמנו בעיניים, ולהגדיר את המדיניות והשיח הציבורי היהודי באמצעות "הזרת המוכר" - השוואה למדינות אחרות מבין מדינות העולם ניכר דמיון מבני בין ישראל לבין סרי-לנקה
▪  ▪  ▪
חייל בצבא סרי-לנקה. פסק-זמן לקראת המשכו של העימות [צילום: AP]

הרעיון של השוואת סרי-לנקה (ציילון, אי מדרום-מזרח להודו) לישראל, מלווה בהרמת גבה: "מה לנו ולמדינת עולם שלישי מרוחקת זו?". אך התבוננות מקרוב מצביעה על לא מעט נקודות דמיון, בתחום היחסים הבין-אתניים ומאפייני האתניזציה של המשטר.
שתי המדינות קיבלו עצמאותן מן השלטון הבריטי ב-1948. בשתיהן חיות שתי קבוצות אתניות-דתיות עיקריות: אצלנו כ-80% יהודים וכ-19% ערבים (רובם מוסלמים); אצלם כ-74% סינהלים-בודהיסטים וכ-18% טאמילים-הינדים. עם הקמתן, כוננו שתי המדינות משטר דמוקרטי פורמלי. אך במקביל, הקבוצה האתנית הדומיננטית החלה לנכס לעצמה את המדינה, על מוסדותיה ומרחביה.
הכל ניבאו לסרי-לנקה הצלחה עם לידתה - היא נוסדה על בסיס חוקה דמוקרטית ושלטון עצמי ממושך; מיקומה בישר שגשוג מסחרי; רמת החינוך במדינה הייתה גבוהה והילודה נמוכה. אך לא כך אירע. תהליכי אתניזציה הדירו את נציגי קבוצת המיעוט מזירת מקבלי ההחלטות; לדת ולשפה של קבוצת הרוב הוענק מעמד פורמלי בלעדי במדינה, והדת הפכה לגורם פוליטי-אתני מתערב כבד משקל.
ניכוס זה בולט במיוחד בתחום המאבק על הקרקע. בשתי המדינות התפתחה מדיניות של אתניזציה מרחבית באמצעות ייהוד/סינהול הספר, שבו יושבים ריכוזים גדולים של בני אומת המיעוט הערבים/טאמילים. המרחב יוהד/סונהל בכמה מישורים, שהבולטים מביניהם הם חקיקה גורפת להלאמת הקרקע במדינה, תכנון מפעלי פיתוח נרחבים באזורי הספר על הקרקע המולאמת, והנהגת מדיניות "פיזור אוכלוסייה".
יישובם של יהודים (בעיקר, מהגרים ממדינות ערב)/סינהלים (עניים חסרי קרקע) במפעלי הפיתוח בספָר, לווה בשיח תרבות של "גאולת הקרקע והפרחת השממה". שיח זה העלים והשכיח מקבוצת הרוב את חובת כיבוד זכויות האזרח של המיעוטים יושבי הארץ. תהליכי ההשתלטות המרחבית בספר הובילו לנישול, שוליות והזנחה של בני קבוצת המיעוט. כך נוצרה חפיפה בין המעמד החברתי-כלכלי לבין המוצא האתני. מתוך תחושת קיפוח ואפליה מתמשכים ואיום על הטריטוריה, התגייסה קבוצת המיעוט כנגד מדיניותה של קבוצת הרוב.
בסרי-לנקה, עלתה בשנות ה-70 מנהיגות טאמילית קיצונית ("ארגון הנמרים הטאמילים"), שתבעה את חלוקת המדינה לשניים. מאז 1983 התנהלה באי מלחמת אזרחים מתמשכת. ניסיונות השכנת שלום בשנים 2002-3 נכשלו, והמלחמה הסתיימה עם כיבושו של האזור הטאמילי, ללא שיחות פיוס וללא שינוי ביחסי העוינות. המלחמה גבתה כתשעים אלף קורבנות, וזרעה הרס, פליטות, עוני, אלימות וקריסת הסדר החברתי. בהיעדר הידברות ושינוי המדיניות, השקט השורר שם כיום, הוא פסק-זמן לקראת המשכו של העימות.
בישראל של שנות ה-90 נראה היה שתהליכי השלום מביאים לפיוס בין האומות, ולהתפתחות של דמוקרטיזציה מתונה. אך מאז אוקטובר 2000, התחדש עימות אלים בין ישראל לרשות הפלסטינית, שדוכא בלא המשך של הידברות בין הצדדים. אחד התהליכים שמלווה את העימות המתמשך, הוא הסלמת הקיצוניות והלוחמנות בשני הצדדים, תוך דחיקתם המתעצמת של הערבים הפלסטינים בישראל אל שולי החברה, הדרתם מזכויות והתייחסות כלפיהם כאל אויב, המגבירה את העוינות מצדם.
כפי שאנו למדים מן המקרה הסרי-לנקי, אתניזציה רבת עוצמה - הנובעת משאיפה לכונן ביטחון ויציבות לקבוצת הרוב - טומנת בחובה תוצאות הפוכות, של ערעור המשטר והביטחון במדינה. לפיכך, מן הראוי שנגזור גזרה שווה ממקרה זה לגבי עתידנו, אם נמשיך ונלך בנתיב ההרסני וחסר המוצא שבו אנו מבוססים כיום.

המחברת הינה ד"ר בגיאוגרפיה פוליטית, תושבת ערד, התמחתה במאבקים אתניים בישראל.
תאריך:  19/04/2010   |   עודכן:  19/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בדרך לסרי-לנקה
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
סרי-לנקה והקוף
פרופ' ברנרד בלאסן  |  19/04/10 12:30
2
לא צריך להרחיק עד סרי-לנקה
אלישמע  |  19/04/10 12:38
3
כאשר חוזרים על השקר.........
מורה נבוכים  |  19/04/10 13:17
 
- ישר כח ידידי
אלישמע  |  19/04/10 14:31
4
ד"ר לשקר פוליטי
ע.ג3  |  19/04/10 15:05
 
- כל הכבוד לניסוח.
מורה נבוכים  |  19/04/10 16:29
5
האמת על רודד והבדואים- 1
צבי גלברד 1  |  20/04/10 12:03
 
- האמת על רודד והבדואים- 2
צבי גלברד 2  |  20/04/10 12:32
 
- האמת על רודד והבדואים 3
צבי גלברד 3  |  20/04/10 20:53
 
- האמת על רודד הבדואים 4
צבי גלברד 4  |  20/04/10 21:19
 
- האמת על רודד הבדואים 5
צבי גלברד 5  |  20/04/10 21:42
 
- האמת על רודד והבדואים 6
צבי גלברד 6  |  21/04/10 08:24
 
- האמת על רודד והבדואים 7
צבי גלברד 7  |  21/04/10 12:34
 
- האמת על רודד והבדואים 8
צבי גלברד 8  |  21/04/10 13:19
6
האמת רודד והבדואים 2
צבי גלברד 2  |  20/04/10 14:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
פרשת הולילנד מצטרפת לפרשיות ראשונטורס, טלנסקי ואחרות, שעל חלקן א.א. עומד לדין ועל חלקן החקירה בעיצומה    לאן מועדות פני המדינה כאשר חלק מקברניטיה מובלים לבתי הסוהר?    מה בין הולי-לנד להולי-שיט?
מני ישי
רק אם נבין שהיום צריך לחול המפנה, אז נצליח כולנו להביא את מדינת ישראל למקום שהיא ראויה לו - מדינת היהודים
אודי ליאון
לציונות המדינית שהובילו הרצל ובן-גוריון היו גם מתנגדים בין הוגי הציונות. רק באמצעות תקומה יהודית-רוחנית היונקת מאוצרותיה של תורת ישראל, במקום הדרך הכוחנית הרואה בישראל מקלט של הצלה בלבד, ניתן יהיה למצוא פתרון למשבר שבו שרויה המדינה כיום
נתן שמעון קלינגהופר
מרגע שהמדינה קמה וחצתה את 62 שנותיה הראשונות, לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור, גם אם יש רבים המצטערים על אותה החלטה שהובילה להקמת מדינת ישראל ולהכרת אומות העולם בה
יוסף קנדלקר
מנגל, חידון התנ"ך או טקס פרסי ישראל אינם מספקים את חגיגת העצמאות של הדתי-לאומי-ציוני-מסורתי    אז מה כן, הלל עם ברכה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il