X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מלחמות ישראל אינן תוצאה של איוולת מדינית של היהודים, או של כשל דיפלומטי של נציגי האו"ם מלחמות ישראל הן תוצאה ישירה ובלעדית של רצונם של אויביה להשמיד אותה בשל כך חייל שמת בקרב אינו קורבן של טרגדיה. הוא נהרג בידי אויב, כקורבן של מלחמה
▪  ▪  ▪
כשנשללת השליטה בשכול נשללת גם הטרגדיה שבו [צילום: פלאש 90]

יום הזיכרון בשנים האחרונות מקבל מאפיינים של טרגדיה. יום בו מציינים את מותם ללא פשר והצדקה של בחורים צעירים. המוות במלחמות האחרונות ובפיגועים נתפס כמיותר, כתוצאה של איוולת מדינית או תאונה מבצעית. כאילו השכול הוא דבר ש 'קורה' למשפחות, וזורע טרגדיות בקרב הציבור. יותר ויותר מתחזקת התחושה כאילו מחיר הדמים שאנו משלמים אינו מוצדק דיו, וכי במקרים רבים ניתן היה למנוע אותו.
נדמה שהתחושה המרכזית ביום הזיכרון היא תחושה של ייאוש עם קורטוב של דיכאון לאומי. ייאוש בשל הרצון העז לשים למלחמות קץ, דיכאון מכך שבחורים צעירים ממשיכים להלחם ולמות בעידן של קידמה וחופש. הדגש שוב אינו על גבורתם של הנופלים ועל המשמעות החיובית שעשויה להיות לקורבנם, אלא על הטרגדיה הגדולה שיש בעצם מותם. מות החיילים הוא לכאורה משולל הקשר: נערים צעירים נפלו קרבן לטרגדיה.
תפיסת השכול הזאת נובעת מראייה אגוצנטרית של החברה הישראלית. חברה שהורגלה לחשוב שהמעשים שלה והמדיניות שלה הם הגורמים הקובעים בסכסוכיה ובמלחמותיה. החברה הישראלית חיה בתחושה של שליטה בשכול, של שכול מתוך בחירה: בחרנו להקים מדינה, בחרנו להקים כוח מגן, בחרנו להרחיב גבולנו ובגלל בחירות שלנו טרם הפכו החרבות לאתים.
מכיוון שתהליך זה נובע לכאורה מבחירה לאומית מודעת, נוצר שיח של 'מחיר' - מחיר העצמאות, מחיר הריבונות, מחיר הכיבוש, מחיר השלום, מחיר המחירון.
הכל זה מחיר שאנחנו משלמים מרצון - נרצה, נוותר על המוצר, נבטל את העסקה וממילא לא יהיה יותר מחיר. התעייפנו מלנצח, אז אפשר להפסיק לשלם.
השכול הישראלי מתנהג כמו לקוח ששילם בטעות עם צ'ק פתוח - רצינו ריבונות, גבולות, כלכלה, חברה ביטחון ועוד סיסמאות-בחירות, אבל לא ציפינו שהמוכר ידרוש מחיר יקר כל-כך. היה כאן מקח טעות. טרגדיה.
כדי להשתחרר ממלכוד הטרגדיה של השכול, יש להשתחרר מתחושת השליטה שמחוללת אותה.
ובכן, מלחמות ישראל אינן תוצאה של איוולת מדינית של היהודים, או של כשל דיפלומטי של נציגי האו"ם. מלחמות ישראל הן תוצאה ישירה ובלעדית של רצונם של אויביה להשמיד אותה, ולהחזיר את אזרחיה למעמד חסות מושפל. מלחמות אלו אינן דבר שבחרנו בו, ואין מדיניות בעולם שיכלה למנוע אותן חוץ, כמובן, מהשמדה עצמית (וזו, אגב, הסיבה שבעשורים האחרונים אין מלחמה). בשל כך חייל שמת בקרב אינו קורבן של טרגדיה. הוא נהרג בידי אויב, כקורבן של מלחמה. לאויב שהרג אותו יש שם, מאחוריו ישנה השקפת עולם והוא פועל מתוך בחירה ורצון. האויב הזה אינו מגיב למדיניות הישראלית מתוך אינסטינקטים ילדיים פרמיטיביים, כך שאפשר להשתחרר מתסביך השליטה היהיר של האוריינטליזם הישראלי.
כשנשללת השליטה בשכול נשללת גם הטרגדיה שבו, ומתפנה מקום לתחושות אחרות. מתברר כי מי ששולט בשכול הוא למעשה האויב שמייצר אותו, והעולם שמאפשר ומממן זאת במשך שנים רבות. מתוך כך, תחושת הטרגדיה מתחלפת בתחושה אחרת, חזקה לא פחות - זעם.
זעם על כך שבחורים צעירים נופלים בקרב.
זעם על כך שישראל מוקפת אויבים סרבני שלום.
זעם על בגידתן של אומות העולם: בספר הלבן, בתוכנית החלוקה, באמברגו הנשק, בהחלטה 242 ועוד.
זעם על צביעותו של האו"ם, על השימוש האנטישמי בזכויות האדם.
זעם על האיסלאם הרדיקלי, על אידיאולוגיה רצחנית, על חוסר פשרות.
יום הזיכרון הוא יום הזעם.
ביום שבו אנו מתייחדים עם הנופלים, אנו מבינים שקורבנם לא היה מוכרח, שקורבנם הוא תוצאה של עוינות, של איבה ושל אנטישמיות. קורבנם הוא קורבן שיש לו כתובת ויש לו אשמים. ואם זה עוזר במשהו, גם יש לו פשר.

תאריך:  21/04/2010   |   עודכן:  21/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יום הזעם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למרות שדעת הכותב נותרת כיום במ
בוש ונכלם  |  21/04/10 12:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נורית שניידר
"ולקח דוד את הכינור וניגן בידו ורוח לשאול וטוב לו וסרה מעליו רוח הרעה" (שמואל א', ט"ז, כ"ג)
יוסף אליעז
לפי כל המידע שפורסם בעיתונות, ברור כי החיילת-לשעבר ענת קם אינה יכולה לטעון טענת תם. הגברת ידעה בדיוק מה היא עושה...
חיים נוי
המחזאי האנגלי ג'ון קינגסלי אורטון, האחראי ל"שלל", יצר מחזה הזוי ב-1964; להלן ביקורת לתוצאת המחזתו בתיאטרון בית צבי
עמוס גבירץ
כוח של שוטרים היכה נער באל-עראקיב עד זוב דם ומנע ממנו טיפול רפואי    רק לאחר מספר שעות חקירה הצליחה המשפחה לקחת את הנער לטיפול
יחיאל (חיליק) רוזמן
ד"ר דן בן-דוד לא גרם להרמת גבה בחדר המורים, לא חידש דבר, לא ריענן ולא הבין שאת תחמושתו עליו לכוון לעבר מטרות אחרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il