X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רשמים אישיים מתערוכת "מאנימל" המוצגת במוזיאון הרצליה והעוסקת ביחסים שבין האדם ובעלי-החיים
▪  ▪  ▪

מוזיאון הרצליה מצא את דרכו הייחודית כמוזיאון לאמנות עכשווית המתמקד בהתייחסות למצב החברתי והפוליטי דרך השיח האמנותי. התערוכה הפעם עוסקת ביחסים המורכבים בין אדם וחיה ובין האדם לצומח שיש בו מאפיינים חייתיים.
עליונות האדם אופיינה לרוב בשליטה על איתני הטבע, כולל על חיות הבר. בתערוכה זו אמנים מציעים נקודות מבט חדשות על היחסים שבין האדם לחיה.
יחסים אלו מצאו ביטוי בעולם האמנות מאז ומתמיד, מהזמנים הקדומים ביותר, ועד ימינו אלה. היו תקופות בהן שולבו דמויות של בני אדם ובעלי חיים לישות אחת, ונולדו יצורים דמיוניים אשר שימשו השראה למפלצות המיתולוגיה היוונית הקלאסית. האדם המכונף, שמקורו במיתולוגיה האשורית, שימש השראה חזותית לשרפים (הכרובים) המקראיים, לאל המכונף ארוס (קופידון) ולאיקונוגרפיה הנוצרית של המלאכים.
גם בתקופות המודרניות בתולדות האמנות נהגו להציג בעלי חיים לצד בני אדם. לוחמים אמיצים רכבו על סוסים נמרצים (שהצביעו על אומץ לבם), אצילים צוירו בחברת כלבי הציד שלהם (סימן לאצילותם ולעושרם), גנרלים רכבו על פילים (אות לעוצמתם הצבאית) וכולי. המשותף לכל הדימויים הללו: האדם עמד במרכז היצירה ועליונותו על החיה היא ללא עוררין. בתערוכה זו מתערער מעמדו זה: במקרים רבים האדם כבר אינו השליט העליון בממלכת החי, ויחסי הגומלין ביניהם מתאפיינים לעיתים באכזריות, בפחד, אך גם בחמלה ובאהבה ובתלות הדדית.
להלן מספר מוצגים מהתערוכה:

אורי ארן
ללא כותרת, וידאו, 3:24 דקות, 2007
▪  ▪  ▪

עבודת הווידאו של אורי ארן, שבה הוא נראה מחבק את כלבתו ובוכה ב"זרועותיה", היא, לכאורה, בניגוד למצופה. יש כאן היפוך תפקידים, כאשר האדון מבקש נחמה אצל הכלב... ברור כי האדם איבד לחלוטין את עליונותו על החיה.

מיגל שבלייה
[צילום: מרגלית מולנר גויטיין]
מיצב, פרחים פרקטליים, מציאות מדומה אינטראקטיבית 2010. תוכנה: סיריל הנרי
וידאו, הרבריוס 2059 (מגדיר צמחים), 35 דקות, 2009
▪  ▪  ▪

שתי העבודות של מיגל שבלייה עוסקות בעולם הבוטני מעשה ידי אדם. תוכנת מחשב מייצרת גינת פרחים וירטואלית המחדשת את עצמה עד אין-קץ: הפרחים נובטים, פורחים, מבשילים, נובלים ומתכלים מול עיני הצופים. הפרחים יפים מאוד ובאותה מידה, גם מסתוריים ומאיימים.
דואליות זו שואבת את השראתה מספר שיריו של שארל בודלר, פרחי הרע, המוצא יופי גם ברע. המבנה הרובוטי, מכני של הפרחים נותן להם ממד חייתי: הם חיים, מתכופפים ומזדקרים כמו מרצונם הם.
ולקינוח, מבט קצת מפתיע ומשועשע: מיצג של אלונה רודה - כלב מכני הנראה אותנטי לחלוטין, המאונן אל עמוד. למה לא, גם כלבים הם בני אדם...

עדי נחשון
[צילום: מרגלית מולנר גויטיין]
מיצב, חבורת גאנג-באנג, 2010
▪  ▪  ▪

החלק הראשון בתערוכה המציגה יחסי אדם-חיה מתרכז בצבוע, חיה שסמליותה המורכבת מאתגרת את משמעות יחסים אלה. הצבוע מעולם לא נחשב לחיה "סימפטית", ידידת האדם. הצבועים חיים בלהקות, ידועים באכזריותם ומתקיימים על גניבת פגרים שחיות אחרות צדות.
נחשון מציג פסלים של צבוע נקוד (שם מדעי: Crocuta crocuta), בגודל כמעט טבעי. הצבועים מאיימים, אפילו דוחים. הנקבות גדולות יותר והן השולטות בלהקה. איבר מינן - הדגדגן - נראה כמו האיבר הזכרי - הפאלוס, והוא משתנה ומתכווץ בעת הזיווג.

פיטר הוגו
[צילום: פיטר הוגו]
תצלומים מתוך הסדרה: הצבוע וגברים אחרים, 2007-2005
▪  ▪  ▪

לצד פסליו של נחשון מוצגות תמונות של פיטר הוגו, שצולמו במהלך שתי נסיעות לניגריה, שם הצטרף ללהקת "בדרנים" נוודים מקומיים, שכינו עצמם "מטפלי צבועים". הקבוצה הורכבה מגברים אחדים, מקרובי משפחה, מילדה קטנה, משלושה צבועים, מארבעה קופים ומכמה נחשי פיתון. החבורה חצתה את הארץ לאורכה ולרוחבה, והתפרנסה מהופעות וממכירת תרופות מסורתיות. האמן, מבחינתו, הוקסם מן "ההכלאה בין האורבני לפראי ומן היחס הפרדוקסלי בין המטפלים לבעלי החיים שלהם, שהיה לעתים עתיר חיבה ולעתים אכזרי וגס".
בתצלומיו של הוגו, יחסי האדם והחיה סימביוטיים: נדמה כי האדם שומר על עליונותו - החיות מנוטרלות על-ידי זמם לפה, קשורות לחבל, אבל הן עדיין חיות פרא שיכולות להתקיף את האדון בכל הזדמנות.

קרלוס אמורלס
מאנימל, אנימציית וידאו בשחור לבן, 5:30 דקות, 2005
▪  ▪  ▪

הסרט מאנימל נעשה בטכנולוגיית אנימציה בתלת-ממד של צורות שטוחות לחלוטין.
הסיפור מתאר השתלטות של זאבי פרא על עיר - מעין מטאפורה על המתח שבין טבע פראי לתרבות, אורבניזציה, הישרדות וכולי. שם העבודה מאגד בתוכו את מושג האדם-man, וחיה animal, ומכאן גם שם התערוכה.

תאריך:  14/05/2010   |   עודכן:  16/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
הוא יושב בתל אביב ומשווק לישראלים, לאמריקנים ולקנדים מגרשים על חוף הים הקריבי    מציאה: מגרש לווילה ב-40 אלף דולר    מי רוצה לגור ליד יערות גשם, קופים ותוכים    וגם עסקי נדל"ן מניב בקנדה
אמילי לנדאו
נושאים בעלי חשיבות מרובה עומדים במוקד ועידת המעקב של האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני לשנת 2010    בעוד אירן ניצבת על קרקע רעועה ביותר בכל הקשור לרטוריקה הגרעינית שלה, האג'נדה של מצרים לקידום יישומו של אזור מפורז מנשק גרעיני במזה"ת - צעד שנועד ללחוץ על ישראל - צוברת תאוצה
אבי דוידוביץ
רמטכ"ל פוסל למעשה את מבקר מערכת הביטחון החדש, מונע מהמבקר למלא את תפקידו ושולל את הלגיטימיות של המינוי    המבוקר מבקש לבחור את המבקר שלו    אם המינוי של המבקר תקין אך אינו מוצא חן בעיני המבוקר, עומדות בפניו שתי אפשרויות: לשתף פעולה עם המבקר, או לעזוב את משרתו. במנהל תקין אין אופציה לגיטימית נוספת
נסים ישעיהו
בחיי היומיום - ההתקדמות היא מלמטה כלפי מעלה, מן הבסיס אל התקרה; בספירת העומר - המהלך הוא הפוך, מלמעלה כלפי מטה
איתמר לוין
על חמישה עניינים שבהם שבים וחוזרים על טעויות העבר    ועל מישהו אחד שככל הנראה כן למד מן הניסיון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il